Jag vet att jag hörde nångång i plasmans begynnelsedagara att det var väldigt viktigt att man transporterade den stående av någon anledning som jag inte riktigt vet om. Är det fortfarande så och gäller det isf för LCD-tv:ar också?
Postad 28 December 2007 - 01:49
Hur är det med transport av plasmor och lcd-tv:s numera?
Jag vet att jag hörde nångång i plasmans begynnelsedagara att det var väldigt viktigt att man transporterade den stående av någon anledning som jag inte riktigt vet om. Är det fortfarande så och gäller det isf för LCD-tv:ar också?
Postad 28 December 2007 - 01:52
Av vad jag har förstått så var det på apparater med glasskivor som skulle transporteras ståendes. Många ( alla? ) som tillverkas idag har ingen glasskiva som frontpanel så det borde vara säkert att transporteras liggandes. Vi körde kompisens Pioneer 427:a liggandes och den överlevde.
Rätta mig gärna om jag har fel, detta är bara vad jag har hört som sagt.
Rätta mig gärna om jag har fel, detta är bara vad jag har hört som sagt.
Postad 28 December 2007 - 07:46
Var och lämnade en 3 år gammal plasma igår på reparation. Enligt rep killen där så det där med att den ska stå upp är mest när dom transporteras i lastbilar osv. När vi körde in tv:n så lät vi den stå så gott det gick men väl där la vi den på "rygg" på en transportvagn och puttade in i servicebutiken. Inga problem enligt honom.
Ett tips från honom: Försäkra er så gott det går när det gäller tv idag. Oavsett plasma eller LCD. Dom går sönder!
Ett tips från honom: Försäkra er så gott det går när det gäller tv idag. Oavsett plasma eller LCD. Dom går sönder!
Postad 28 December 2007 - 08:24
Fick tydliga instruktioner när jag köpte min 50" pio plasma: Den skall transporteras stående. Så det var bara att hyra en skåpbil och köra hem.
Postad 28 December 2007 - 08:34
Plasmor skall transporteras stående! 2 stycken glasskivor i fronten med någon tiondels millimeter som skiljer dem åt.
LCD är ju nästan uteslutande plast i panelen.
LCD är ju nästan uteslutande plast i panelen.
Postad 03 January 2008 - 17:27
Jag fick nästan för mig att de gått över till plastskivor i plasmor nu med? men det kanske är fel?
Postad 03 January 2008 - 17:31
Jag trodde det hade med sörjan inuti plasman som gjorde att den var tvungen att stå upp.
Min LCD transporterades stående.
Min LCD transporterades stående.
Redigerat av Unregistered801fc485, 03 January 2008 - 17:49.
Postad 03 January 2008 - 17:33
Vad jag förstått ska i alla fall plasmor transporteras stående. Har väl inte bara att göra med trycket ifrån glaset utan på kislet(?) och att det kan rinna lite ojämt eller liknande?
Någon annan har säkerligen hela historien
Jag lånade i alla fall en stor nog bil att transportera hem min Pio 42":are i.
Någon annan har säkerligen hela historien
Jag lånade i alla fall en stor nog bil att transportera hem min Pio 42":are i.
Postad 03 January 2008 - 18:00
Att detta skall vara så svårt. Stora glasskivor måste transporters stående, studera hur glasmästaren gör. Stora glasskivor går att hantera liggande om man är mycket försiktig alltså går det att transportera stora TV liggande om man är försiktig och inte har otur. Men varför ta onödiga risker det absolut bästa sättet är att transportera stående. Detta torde gälla även LCD TV för även de har en stor tun glasskiva under plast ytan. Kan vara så att denna är fixerad till den där ”ljusspridnings skivan” som finns mellan lys röret och LCD panelen och att de därför inte är lika känsliga. Alternativt är det så att LCD paneler tills helt nyligen alltid var små och därför inte lika känsliga men att dom stora är känsliga.
Postad 03 January 2008 - 19:22
Transportera Plasma stående!
Det kan gå så här:
http://www.hdtvtest....08d-non-review/
Där står också varför!
Det kan gå så här:
http://www.hdtvtest....08d-non-review/
Där står också varför!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning