Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rädd för dålig responstid!

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 January 2008 - 00:05

Unregistered58105b5e
  • Unregistered58105b5e
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej! Jag spelar väldigt mycket fightingspel både på PS3 & 360 och jag lirar med min CRT-burk, men jag tänker köpa en stor LCD-tv nu för att avnjuta spelen i HD, men jag är väldigt rädd för att det ska bli eftersläpningar i bilden för det är väldigt viktigt med bra respons i fightingspel..Jag undrar då räcker det med 8ms för snabba spel som fighting eller måste jag ha en Plasma för bra respons? Ge mig gärna tips på bra Tv-apparater för mitt ändamål=) Tack på förhand!

Postad 07 January 2008 - 00:08

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Testa i butik. Jag tycker inte det är några större problem på min LCD och den är inte speciellt snabb. Tror det är 8ms.

Postad 07 January 2008 - 00:28

Unregistered58105b5e
  • Unregistered58105b5e
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag får väl testa i butik, hoppas dom inte blir griniga bara=)..Jag är mest inne på att köpa en Samsung F86, men jag har läst att den ska ha lite dålig responstid ibland. Är det någon som har spelat snabba fightingspel på den? och hur har ni upplevt bilden??

Postad 07 January 2008 - 00:28

Ghorun
  • Ghorun
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Är väl mer fördröjning pga bildprocessering som är ett problem med fightingspel om man ska spela seriöst. Timing efter frames och sådant.
Och det varierar en del mellan modeller, bäst att testa för att ta reda på, inget som skrivs ut i spec vad jag vet.

Postad 07 January 2008 - 00:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag får väl testa i butik, hoppas dom inte blir griniga bara=)..Jag är mest inne på att köpa en Samsung F86, men jag har läst att den ska ha lite dålig responstid ibland. Är det någon som har spelat snabba fightingspel på den? och hur har ni upplevt bilden??

Blir de griniga är det bara att gå till en annan butik. När du ändå provar, se till att alla bildförbättringsfunktioner är av. Ibland ger dessa oönskade släpeffekter.

Postad 07 January 2008 - 00:35

Unregistered58105b5e
  • Unregistered58105b5e
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Game Mode på Samsung är det en Hit? för det ska väl slå av bildförbättringstekniker och snabba upp respons, Jag vet att jag frågar mycket och vill ha svar serverat=) men jag är så rädd för motion blur när jag lirar Dead or alive 4 och Virtua Fighter 5

Postad 07 January 2008 - 00:39

RB123
  • RB123
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag va nära på at köpa en sharp just för responstiden.. köpte en samsung m8 istället å har inte ångrat mig en sekund.. du vet väl att 8ms = 0.008sekunder och det är tiden för pixeln att gå igenom från grått till grått eller hur dom mäter..

Lirat Tekken 5 och Virtual fighter på TVn utan att se några eftersläpningar.

lirar guitarhero 3 utan att behöva kalibrera guran för inputlag

Redigerat av RB123, 07 January 2008 - 00:41.

Postad 07 January 2008 - 00:51

random hero
  • random hero
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Kör själv PS3 och Wii med en Sony KDL-46D3000 och det flyter på som en dröm.

Postad 07 January 2008 - 00:54

Unregistered58105b5e
  • Unregistered58105b5e
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag va nära på at köpa en sharp just för responstiden.. köpte en samsung m8 istället å har inte ångrat mig en sekund.. du vet väl att 8ms = 0.008sekunder och det är tiden för pixeln att gå igenom från grått till grått eller hur dom mäter..

Lirat Tekken 5 och Virtual fighter på TVn utan att se några eftersläpningar.

lirar guitarhero 3 utan att behöva kalibrera guran för inputlag

Det låter mycket bra! Jag har oxå spanat in Sharp men dom har ojämn kvalite, det har väl Samsung oxå men jag gillar deras design mer och att dom har Game mode och bra pixelgaranti..Jag slår nog till på en F86!

Postad 07 January 2008 - 05:28

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Testa först. Annars kommer du att betala mycket för någonting som du kommer knappt att kunna spela på om du nu spelar fightspel seriöst. Jag var förbi Widegrens vid Fridhemsplan, Expert Hötorget samt Sony Center och plågade dom ordentligt. Testade PS3 Tekken 5 DR samt fotade med 1/1000 och clone mode med en dator.

M86 = ca 50ms
46D3000 = ca 30 ms
Sharp 46XD1E = ca 30 ms
Q96 = ca 80 ms

Rörelseoskärpa kommer du att få vad du än gör om du inte köper en LCD med väldigt snabb responstid. 8 ms räcker inte. Men det är inte det som är det största problemet. Det är input lag.

Samsung 226BW och dess kloner kan man spela PS3 på med HDMI -> DVI och 1080P (nedskalat) utan lag. Det är en billig fix.

Om du testar F86 återkom gärna med resultat! :D

Postad 07 January 2008 - 14:49

Unregistered58105b5e
  • Unregistered58105b5e
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Testa först. Annars kommer du att betala mycket för någonting som du kommer knappt att kunna spela på om du nu spelar fightspel seriöst. Jag var förbi Widegrens vid Fridhemsplan, Expert Hötorget samt Sony Center och plågade dom ordentligt. Testade PS3 Tekken 5 DR samt fotade med 1/1000 och clone mode med en dator.

M86 = ca 50ms
46D3000 = ca 30 ms
Sharp 46XD1E = ca 30 ms
Q96 = ca 80 ms

Rörelseoskärpa kommer du att få vad du än gör om du inte köper en LCD med väldigt snabb responstid. 8 ms räcker inte. Men det är inte det som är det största problemet. Det är input lag.

Samsung 226BW och dess kloner kan man spela PS3 på med HDMI -> DVI och 1080P (nedskalat) utan lag. Det är en billig fix.

Om du testar F86 återkom gärna med resultat! :D

Har apparaterna verkligen så hög responstid?! och Q96 är ju en plasma! Va kör du själv med för skärm? och är du oxå en seriös fightingspelare? som jag är=) Jag är ju ute efter en stor Hd-tv så då duger inte Samsung 226BW. Fightingspel är ju ganska hjärndött att spela om man jämför med Guitar hero där man måste se exakt, men jag är ändå livrädd för eftersläp och rörelseoskärpa. Jag får helt enkelt testa mig fram och se vilken tv som passar mig bäst!

Postad 07 January 2008 - 16:16

mappe
  • mappe
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Kör själv PS3 och Wii med en Sony KDL-46D3000 och det flyter på som en dröm.

Kör också PS3 på 46D3000 och säger bara 2 tummar upp! Flyter på kanon.. är så grymt nöjd med TVn

Postad 07 January 2008 - 18:54

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Har apparaterna verkligen så hög responstid?! och Q96 är ju en plasma! Va kör du själv med för skärm? och är du oxå en seriös fightingspelare? som jag är=) Jag är ju ute efter en stor Hd-tv så då duger inte Samsung 226BW. Fightingspel är ju ganska hjärndött att spela om man jämför med Guitar hero där man måste se exakt, men jag är ändå livrädd för eftersläp och rörelseoskärpa. Jag får helt enkelt testa mig fram och se vilken tv som passar mig bäst!

Hej SexyTiger,

Det är inte responstid jag pratar om. Jag pratar om input lag och det är det som är det största på problem för oss som spelar spel som kräver nogrann exakthet. Virtua Fighter är 60 frames per second. Om du trycker på en knapp på din stick tar det alltså 3 frames innan du ser vad som händer på skärmen om din skärm har 3 frames lag. Detta hänmder för att skärmen vill behandla bilden och det tar olika lång tid beroende på skärmen. Det kan till och med varierar beroende på vad som visas på skärmen! Ibland 2 frames och biland 3 frames. Då blir det riktigt svårt att anpassa sig! 3 frames i 60fps är ca 53ms. Därför kan det blir svårt att bryta kast, block låga moves, göra en parry, etc. Samma sak gäller i Tekken då man gör en transport juggle (dash jab) eftersom man får bekräfta visuellt mot var motståndaren befinner sig i luften. Om du ser motståndaren "där han var för 50ms sekunder sen" istället för var han faktiskt befinner sig i realtid så kommer man att missa sin juggle. Det finns andra juggles som inte kräver lika mycket visuell bekräftelse eftersom dom har en konstant timing. Då kan man göra första slaget i sin juggle och sen bara följa den timingen som man har lärt sig eftersom man har redan gjort den juggle 100000 ggr.

Guitar Hero III är rätt så förlåtande på easy och medium och tillåter att man trycker sent efter att man har sett en "not". Kalibrerings verktyget i GH III är inte heller exakt då den inte varierar. Det är konstant och man kan använda sig av timing och prediction för att få bra resultat.

Det kanske skulle hjälpa om vi skrev våra tekken namn här. Mitt namn är Kungen och jag tillhör Lightdash föreningen som har spelkvällar på Dragons Lair Stockholm. Ditt kan man gå om man vill spela Tekken 5 DR, Guilty Gear, Street Fighter och Virtua Fighter. Om du bor i Sthlm och inte känner till Dragons Lair är det värt ett besök. Gå ditt någon fredag kväll och kolla läget. Jag är inte där så ofta numera men ska försöka att besöka oftare. Jag spelar Tekken seriöst men inte lika seriöst som förut när jag var lite yngre. :) Mina vänner Maximilian och Sakishiro har varit förbi mig och testat lag på mina 2 TV:n. 50PX720 samt Sony 42" plasma från ca 3 år sen. Min Sony har inte lag om jag matar den med 1080i (fråga mig inte varför!). Min 50PX720 har inte lag oavsett vad jag matar den med. Men jag har svårt att rekommendera plasma till hardcore gaming som består av långa sessioner eftersom man blir orolig över inbränningar. Nu är min 50PX720 rätt ny så det blir lite svettigt när man ser inbrända life bars men dom försvinner efter ett tag. Jag spelar ändå hellre på Sonyn eftersom jag har den i gästrummet/gaming rummet. Sonyn är äldre och är inte lika känslig för image retention.

Jag var i England förra veckan och spelade tekken där. Min kompis där har en Sony 32U3000 tror jag och den hade inga problem med lag.

En kille här på forumet som heter Skvall har en D3000 och den är rätt hyfsad. Jag hade faktiskt tänkt köpa den men jag kunde inte eftersom den laggade det där lilla som gör att jag bara skulle må dåligt när mina vänner kommer förbi för att spela. Han kör pixelmappat mot den (XBOX 360 och PC) och då är den snabbare än om man matar den med 720P eller 1080P.

Min tjejkompis har en 50Q96. Hon kan inte spela PS2 Singstar på den för att den laggar så mycket och då får hon köra på hennes CRT istället. GH III går dock bra eftersom man kan kalibrera men då är det på Xbox 360.

mvh Random Access

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.