Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är de filmerna de är fel på

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 January 2008 - 15:04

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Hej hej

Tänkte höra om de är någon annan som har upplevt att ljudet kan skära sig ibland när de är någon som tar i och skriker väldigt högt på filmen, svårt att förklara hur de låter men när någon i filmen skriker så i slutet av ordet kan de ibland låta vast eller som om de skrapar till i kanske 0,5-1 sek.

de här är inget jag upplever på alla filmer och heller inte varje gång någon skriker, kanske några gånger på vissa filmer.

Vet inte om de är fel på minna högtalare, eller om de handlar om kvaliten på inspelningen, ibland tror jag att problemet ligger hoss den allt för höga komprimeringen hoss dom gamla ljudformaten DD och DTS.

De är hur som hälst väldigt störande, kan tillägga att jag sällan spelar specielt högt.

Är de fler än jag som upplever de här, och någon som kanske vetvad de beror på.

Dom högtalare förstärkare jag använder finns i galeriet.

Postad 14 January 2008 - 15:18

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Lider av samma "problem" jag med.

Det är med största sannolikhet komprimeringen i filmspåren som gör det (om det inte är DAC:arna i receivern eller
DVD-spelaren som överstyrs ibland).

Har upptäckt betydligt mindre problem med DTS-ljudspår jämfört med DD ljudspår. Fast DTS är ju också mindre
komprimerat än DD.

Postad 14 January 2008 - 17:13

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
jo visst är de nog så när man tänker efter att DTS inte har lika mycket problem, men de är ju tyvär inte lika utbrett så oftast finns de ju bara DD att välja på.

Om de nu är komprimeringen som är problemet så finns de ju förhopningar om att de ska lösa sig med framtida ljudformat.

Vad tror ni kan ljudet var skadligt.

Postad 14 January 2008 - 18:23

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Svårt att säga utan att ha hört ljudet. Du har i alla fall ganska avsöjande högtalare. Ett sätt att testa är väl att spela några cd-skivor med bra ljud och testa om du får samma skorrande i diskanten. Om inte är det nog ljudspåret på filmen.

Om det skorrar på allt så börjar felsökningen och då får du testa allt och se om du kan isolerat problemet.

Själv har jag inte märkt av något skorrande på filmer men för det första är mina diskanter inte lika avslöjande som dina och för det andra så undviker jag filmer där det skriks mycket.

Redigerat av Unregistered1197, 14 January 2008 - 18:24.

Postad 14 January 2008 - 20:43

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Nej aldrig på cd skivor inte häller när jag spelar spel på PS3an.

Postad 14 January 2008 - 22:25

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Har du högtalarna på spikes? Kolla i så fall att högtalaren så stadigt den bara kan. Det gjorde jätteskillnad på mina högtalare. Och då har jag i sammanhanget ganska usla sådana. Borde kunna göra större skillnad för dig.

Postad 14 January 2008 - 22:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Har du högtalarna på spikes? Kolla i så fall att högtalaren så stadigt den bara kan. Det gjorde jätteskillnad på mina högtalare. Och då har jag i sammanhanget ganska usla sådana. Borde kunna göra större skillnad för dig.

Har svårt att tro att det kan göra så att det skorrar och låter vasst i diskanten, det brukar kunna förändra i basen.

Jag måste hålla med Chris Lymme om att det bara är att testa och åter testa för att få fram var felet sitter, en del hembio recivers vet jag kan framkalla sådana ljud, men får ju hoppas att det inte är det i detta fallet. :)

prova med att sänka diskanten till minimum på eventuel EQ eller så, och prova sedan att spela upp en film där du vet att det låter konstigt.
Testa även med att sätta stärkaren i stereo läge under filmen, om det sluter att låta vasst då så är det med största säkerhet reciverns ljudbehandling i processorn m.m. som ställer till det.
Annars så skulle det kunna vara DVDn, prova en annan DVD eller så.

Postad 15 January 2008 - 08:08

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Håller med ovanstående.

Har själv aldrig hört något av vad trådskaparen nämner. Tror att "felet" har med recivern att göra. Det låter som någon form av överstyrning, kolla om du får oväsen om du ställer all EQ till ursprungsläget, dvs om du har kört tex en automatisk inställning kan det ju bli lite hur som helst. Har du allt inställt till +-0 och du fortfarande har problem skulle jag kontakta återförsäljaren och fråga om det skall vara på detta vis?
Får du förresten felet kontinuerligt, dvs att du kan spela tillbaka filmen till samma ställe och det låter likadant varje gång?

Postad 15 January 2008 - 10:25

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Har du någon centerhögtalare eller kör då med 2 högtalare fram och kör mer med fantomcenter?

Om man kör 2-högtalare fram och upplever det på Dolby Digital-spår och inte motsvarande DTS så har kan en orsak vara Dolbydekodern.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 15 January 2008 - 19:17.

Postad 15 January 2008 - 11:06

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Min diskant på mina Elac är ännu mer avslöjande än dina, men jag har aldrig hört några sådana fenomen. Tror också på något fel med elektroniken

Postad 15 January 2008 - 17:53

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Tack för alla svar

Nu har jag provat lite fram och tillbacks började med att stänga av EQ i receivern men samma fel provade då i stereo ingen skilnad provade sen med olika EQ lägen, ingen skilnad.

Trodde då att felet låg i DVD spelaren, så gick över till Ps3an provade med och utan EQ, ingen skilnad .

Då är de väll receivern som ######s. Gick ut i vardagsrumet och provade på den anndra hemmabion, samma fel.

Som en sista test kolade jag även i datorn, och även här finns samma fel. så nu har jag lite svårt att tro att de är elektroniken, de är inte samma märke på elektroniken på dom olika ställena jag kollat.

Visst jag är petig med hur de låter men inte extrem. De kan vara så att jag inte har lyckats förklara så bra hur de låter, men enligt minna öron så låter de fel.

Filmen jag har använt är Die hard hämningslöst (special edition) ca 3 min in i spår nr 2 när den kvinliga polisen skriker åt han som sprängt stolen, ja ni kanske förstår vad jag menar, här tycker jag felet jag beskriver framträder tydligt.

Postad 15 January 2008 - 18:25

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Har du upplevt problemet med vasst ljud under en längre period, eller är det något som uppstått under senare tid? Finns det andra i din omgivning som också upplevt detta?

Om svaret är nej i ovanstående frågor, dvs att problemet uppkommit under senare tid, kan det bero på att du på senare tid utvecklat en viss överkänslighet mot vissa ljud. Ljudöverkänslighet har många orsaker som t ex annalkande Tinnitus eller pågående öroninfektion.

För ca 6 år sedan upplevde jag plötsligt att min anläggning lät vass - speciellt i diskantregionen. I samma veva hade jag fått en hörselgångsinfektion. Jag fick örondroppar och så småningom minskade min ljudöverkänslighet. Men senare fick jag även en lättare tinnitus (sus eller ett slags ”tv” brus runt 12 kHz), vilket början kändes extra jobbigt eftersom jag inte längre kunde höra alla musikens nyanser.

Om du inte upplevt några problem med dina öron tror jag att du kan minska återgivningsproblemet genom att dämpa rummet. Svårt att se utifrån dina bilder, men det verkar som om sidoväggarna är helt kala. Genom dämpning eller diffusion kan ”elaka” sidoreflektioner minskas (resonanser vid vissa frekvenser).

Du kan även testa att ta bort oxidation från dina kontakter, då detta kan ge upphov till vasst ljud.

Postad 15 January 2008 - 19:30

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Filmen jag har använt är Die hard hämningslöst (special edition) ca 3 min in i spår nr 2 när den kvinliga polisen skriker åt han som sprängt stolen, ja ni kanske förstår vad jag menar, här tycker jag felet jag beskriver framträder tydligt.

Vill gärna prova att återskapa ditt skorrande i min anläggning om det går. Tyvärr har jag inte Die Hard 3. Har du någon annan, lite nyare mainstreamfilm som finns i alla filmsamlingar där du kan höra samma skorrande?

Redigerat av Unregistered1197, 15 January 2008 - 19:31.

Postad 15 January 2008 - 22:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tack för alla svar

Nu har jag provat lite fram och tillbacks började med att stänga av EQ i receivern men samma fel provade då i stereo ingen skilnad provade sen med olika EQ lägen, ingen skilnad.

Trodde då att felet låg i DVD spelaren, så gick över till Ps3an provade med och utan EQ, ingen skilnad .

Då är de väll receivern som ######s. Gick ut i vardagsrumet och provade på den anndra hemmabion, samma fel.

Som en sista test kolade jag även i datorn, och även här finns samma fel. så nu har jag lite svårt att tro att de är elektroniken, de är inte samma märke på elektroniken på dom olika ställena jag kollat.

Visst jag är petig med hur de låter men inte extrem. De kan vara så att jag inte har lyckats förklara så bra hur de låter, men enligt minna öron så låter de fel.

Ok, då blir man ju lite fundersam över vad det kan var :)
Jag har alldrig varit med om samma fenomen själv, men skulle kunna tänka mig att det har med dina filmer att göra.
Va det flera filmer som det va samma sak på eller bara en/två ?
annars så kan det vara ett fel på filmerna eller på själva nerskrivningen på DVDn i fabriken som gör detta.
Det låter som att det är den ända utvägen, det måste vara fel på skivorna ;)

Postad 16 January 2008 - 01:14

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Nu har jag testat den filmen. Det är ett missläte precis i slutet av att hon skriker "Charlie, I gonna show It up your ass", eller nåt liknande. Precis när hon skriker ass skorrar det till en tiondels sekund eller så. Men det är lite svårt att avgöra om det verkligen är ett missläte eller om det är någonting dom gör på filmen i bakgrunden. Men hur som är jag övertygad om att filmen är boven.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 16 January 2008 - 01:15.

Postad 16 January 2008 - 15:35

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
XRAY
Ja jag får nog säga att jag har uplevt detta länge.
Är väll lite smått alergisk mot ljud som sticker ut och inte riktigt käns som om dom hör hemma, personer i min omgivning skulle antagligen inte höra någonting av de jag beskriver, kanske inte ens om jag talar om när dom ska lyssna extra noga.
Beträfande tinitus och öronsjukdommar så får jag väll hoppas att de inte är så.

Chris Lymme
De här år ju inte något som händer specielt ofta i dom filmer som jag tycker har detta problem, de är inte heller alla filmer som jag ser som har de här missljudet, så de kan ta ett litet tag innan jag hittar på en annan film, men ska tänka på de nästa gång jag hör de.

DVD-ai
Jag skulle gissa att de är kanske 20 procent av filmerna jag ser, men jag kan ha överdrivit hur länge ljudet ligger kvar skrev i mitt första inlägg att de rör sig om ca 1 sek, de går nog alldrig över 0,5 sek.

Stellan_artois
De är exakt de jag menar, visst de skulle kunna vara något dom gör på filmen, men tycker mer de låter mer som hennes röst bryter ihopp för en tiondels sek, eller som om man använder en dålig mic som inte klarar av de höga ljudet och de skär på något sätt, men en mic av dålig kvalite kan man väll utesluta de är ju Hollywod och ingen jäkla skolfilm.

Jag satsar minna pengar på komprimeringen och hoppas att detta är något man sliper med dom nya formaten. Men vem vet jag kanske är överkänslig mot vissa ljud, eller så är de rent av så att min anlägning inte håller måttet och behöver sig en översyn. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.