Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer på högtalare till hemmabio/musik

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 January 2008 - 04:27

Teyler
  • Teyler
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Halloj.

Sitter och planerar ihop ett hemmabio/musik paket till mitt run på runt 15-20 m2 (någorlunda temporärt). De jag funderar på är
eller

De ska vara små högtalare i ett 5.1 system, tänkta att ha dem till både front och back högtalare sen deras centrar
och
Har inte funderat så mycket på sub än men antar att jag behöver en lite större sub typ 10 eller 12 tummare för att täcka upp frekvensomfånget som dessa små högtalare tappar, då jag har ett litet rum har jag inte plats med stora golvhögtalare medan jag kan gömma undan en sub relativt enkelt. Hittade inga av Energys subbar på prisjakt, tänkte främst på EWS v-10 S 12.3 och ESW 10.

Jag lyssnar i stort sett konstant på musik, mest i mp3 formatet oftast runt 320 kbit eller lägst 192 så inget super system för super audio skivor direkt. Tittar även mycket på film från datorn så surrond är relativt viktigt även om inte lika viktigt som musik.
Är ingen direkt ljudbög men jobbar mycket med elektronik (hifi och tv) så jag har väl uttvecklat rätt stora krav ändå vid det här laget.
Skall kopplas till en förstärkare, funderat länge på
eller mellanbrorsan 2800 som jag inte hittar på prisjakt just nu av nån anledning, men pioneer
har precis dykt upp som ett intressant alternativ, det viktigaste (för mig) jag fastnat på yamahas förstärkare är deras Compressed Music Enhancer för mp3, hur bra funkar den egentligen? nån som provat? och har pioneer nått liknande system?
Blir det ingen egentlig skillnad på mp3 under 192 kbit så är det egentligen skitsamma, nätverks funktion som också är viktigt har de båda två.
Btw, har ni några tips på yamaha högtalare i samma storlek och pris men klart bättre än energys så tipsa gärna, enda alternativen är yamaha och energy av den enkla anledningen att de är de jag kan köpa in till väldigt bra pris.

Är rätt stor skillnad på att lyssna på grejer i butik och hemma så tips och kommentarer är väldigt välkomna. :)
Om det spelar nån roll så kommer jag ha min dator som källa, kommer lägga till en blu ray eller hd dvd spelare istället för cd/dvd spelare när de kommer på bredare front och barnsjukdomarna är kurerade. Förhoppningsvis i sommar/höst.

Redigerat av Teyler, 27 January 2008 - 03:11.

Postad 22 January 2008 - 16:12

Teyler
  • Teyler
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
bump, energy verkar vara rätt sällsynta i sverige. Är det verkligen ingen som har nån erfarenhet av dem?

Postad 25 January 2008 - 02:53

Teyler
  • Teyler
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
bump igen, nån som har lyssnat på energys högtalare?

Postad 25 January 2008 - 09:43

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
tror folk tycker ditt inlägg är lite väl maffigt tyvärr. Dessutom verkar din budget väldigt fladdrig.

Varför just energy?

Postad 26 January 2008 - 02:17

Teyler
  • Teyler
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

tror folk tycker ditt inlägg är lite väl maffigt tyvärr. Dessutom verkar din budget väldigt fladdrig.

Varför just energy?

Aight, är nog mycket möjligt, ska cutta ner den lite så det blir lättare och snabbare att läsa imorrn. Kan köpa Energys högtalare direkt från energy vilket gör att jag får betala i runda slängar halva priset gentemot prisjakts priser. Min budget är ganska exakt 20K. Det är för reciever och alla högtalare (och kablar givetvis). små högtalare är ett måste men jag kan mycket väl tänkas att skippa subben om de pengarna kan läggas på bättre små frontar och få bättre resultat och sen lägga till en sub vid senare tillfälle, tror dock ljudet kommer lida utan sub speciellt vid filmer då jag inte kan ha stora golvare som frontar. Därför frågar jag er experter :blink:

Postad 27 January 2008 - 09:07

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
ja, du kommer tappa en del i film. I musik är det inte alls säkert du saknar subben. Beror på vilken typ av lyssnare man är.
Okej, därför just energy var intressanta :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.