Val av projektor 2008, 720p!?
47 svar till detta ämne
Postad 24 January 2008 - 11:51
Jpegtobbe
-
Jpegtobbe
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej
Med risk för att verka tjatig. Misstänker att många ställer denna frågan.
Vad skall man köpa för projektor? Det ändras ganska fort det där antar jag. Februari 2008 nu. Vad är på tapeten idag?
Jag siktar på en 720p-projektor. Har budget på ca 15000 kr. Finns ingen anledning idag att köpa en dyr Full-HD projektor som kostar det dubbla?
Är nybörjare på det här med projektorer. Vad har jag för val på marknaden idag på bra projektorer? Kommit nån ny teknik som är bra att ha?
Finns det något att nämna om dukar? Tänkte mig en ramspänd 90-100"-duk.
Mvh Tobias
Postad 24 January 2008 - 12:07
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Skulle aldrig köpa en 720P projje idag, finns ju bra 1080P alternativ runt 20000kr...
Själv köpte jag en W9000, men både W9000 och W10000 är nog slut nu, har du tur så kan du hitta en eftersläntad BenQ W10000 för 20000kr, vilket är ett SANSLÖST bra pris som jag hört att vissa fått pga. att den ska ersättas samt att W9000 är helt slut...
W9000 och W10000 är DLP-projjar.
Sen finns det ju även en del LCD-projjar i 20000kr klassen, bla. Mitsubishi HC4900 som jag kan komma på på rak arm.
Redigerat av Dr. Death, 24 January 2008 - 12:11.
Postad 24 January 2008 - 12:46
stinger32
-
stinger32
-
Forumräv
-
-
529 inlägg
själv köpte jag en IN78 720p för 10k beggad, och är skitnöjd rent ut sagt, bilden är helt super även vid vanligt tv tittande. För min del var inte skillnaden mellan 720P och 1080P värd dubbla priset. Finns nog säkert några bra 720P-projjar som har bättre bild än dom sämre 1080p också för den delen. Upplösningen är inte alltid avgörande.
Redigerat av stinger32, 24 January 2008 - 12:48.
Postad 24 January 2008 - 12:56
snyft
-
snyft
-
Användare
-
-
213 inlägg
Håller med stinger32. Kör på en vanlig 720p så länge.
Postad 24 January 2008 - 13:38
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Kör på 720p! Om det är din första proj, vilket jag tolkar det som, kommer bilden på 90"-100" imponera stort på dig framförallt om du kör HD, men även standard DVD med rätt spelare och källmaterial. Den proj som de flesta verkar anse ha bäst bild i prisklassen under 15k är nog Mitsubishi HC3100 och det är en DLP. Men det finns säkerligen 10 projektorer mellan 8k och 15k som utan problem skulle göra dig nöjd. Här är några av dem som verkar mest populära:
LCD
Oooops...glömde först ta med den proj jag äger själv!
DLP
Lycka till!
//P
Redigerat av peppelito, 24 January 2008 - 13:42.
Postad 24 January 2008 - 13:52
stinger32
-
stinger32
-
Forumräv
-
-
529 inlägg
Peppelito--> du glömde IN78 ;-)
Redigerat av stinger32, 24 January 2008 - 15:04.
Postad 24 January 2008 - 14:30
Jpegtobbe
-
Jpegtobbe
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Trevligt att alla är så schyssta och hjälpsamma här
Jo jag gick också lite i de tankarna att en 720p borde räcka för mig som förstagångs-användare.
Blev en massa pengar över vid bokslutet här så man skulle kunna ha råd med en full-hd men känns lite onödigt.
Marknaden är väl inte riktigt inplanad på full-hd ännu.
Har för mig att jag kikade på den där Z5:an för nått år sen och räknade då med 15 för den och duk.
Ligger den på 9000 nu så är de ju jättebilligt.
Läste lite om den dära nya duken också med sammetsram. Låter ju bra i beskrivningen.. (inte just sammeten då men hehe).
Jag kör via datorn och haft problem med min tjocktv som inte gillar frekvensen eller vad det är ut ifrån mitt GForce 9600gts. Vilken upplösning jag än ställer in så blir det sorgkanter på tv:n.. och frekvensen går inte ställa (kör s-video ut).
Detta är lättare att ställa in på en dvi-ut på grafikkortet till projektor antar jag?
Postad 24 January 2008 - 19:20
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Jag utgick från att han skulle lägga 15000kr och då är väl inte runt 5000kr extra särskilt mycket för att gå hela vägen?
Ang. bättre 720p projjar så tror jag det är väldigt ovanligt att de "bästa" 720P är bättre än de "sämsta" 1080P, tex. Mitsu 3100 som ändå får anses vara en av de bästa (tom. den bästa) i sin prisklass och har en grym bild, fick spö av W9000 som är/var en av de billigaste 1080P projjarna på markanden...
Postad 24 January 2008 - 19:31
Zeaed
-
Zeaed
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Tycker att filmer på hd-dvd och blue ray är överdrivet dyra. Runt 300 spänn? Hur mycket kostar sedan en ny lampa för en full hd? 4-5000??
Postad 24 January 2008 - 19:37
Drexler
-
Drexler
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Tycker att filmer på hd-dvd och blue ray är överdrivet dyra. Runt 300 spänn? Hur mycket kostar sedan en ny lampa för en full hd? 4-5000??
Full-HD projarna har bättre bildkvalité rent generellt, även på DVD och 720p material. Vad gäller lampan så kan du ju tänka att priset ungeför blir 1:50 kr/timme, är det dyrt? Ta en sparbössa och sätt in 3 spänn varje gång du ser film så har du till en ny lampa när den gamla ger sig. Är ni 3 pers som ser blir det 1 kr var, och det kan det väl vara värt för en film?
Postad 24 January 2008 - 19:40
mysen_
-
mysen_
-
Användare
-
-
196 inlägg
vilket är ett SANSLÖST bra pris som jag hört att vissa fått pga. att den ska ersättas samt att W9000 är helt slut...
Vadå helt slut? Finns många företag som har den i lager. Bl.a finns den att köpa på hembiocenter för 17 990:-.
Postad 24 January 2008 - 19:43
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1267 inlägg
Jag utgick från att han skulle lägga 15000kr och då är väl inte runt 5000kr extra särskilt mycket för att gå hela vägen?
Ang. bättre 720p projjar så tror jag det är väldigt ovanligt att de "bästa" 720P är bättre än de "sämsta" 1080P, tex. Mitsu 3100 som ändå får anses vara en av de bästa (tom. den bästa) i sin prisklass och har en grym bild, fick spö av W9000 som är/var en av de billigaste 1080P projjarna på markanden...
Fast iofs är det juh två helt olika prisklasser vi talar om! W9000 kostade minst 40k när den kom och HC3100 kostade om jag inte minns helt fel 24900... Sen att BenQ har gjort till vana att dumpa bort den sista batchen (eller iaf sista exen i den,) är juh bara till kundernas lycka!!! Mitsubishi har alltid vad jag har sett hållit sina priser relativt stabilt för att mot slutet av en generation sänka, men inte på långa vägar lika dramatiskt som BenQ.
Postad 24 January 2008 - 19:46
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1267 inlägg
vilket är ett SANSLÖST bra pris som jag hört att vissa fått pga. att den ska ersättas samt att W9000 är helt slut...
Vadå helt slut? Finns många företag som har den i lager. Bl.a finns den att köpa på hembiocenter för 17 990:-.
Då får man nog skynda sig då det är deras demo ex..... Tror de flesta tar hem den på beställning.... Om man går in på resp. butik så står det 1-3dgr, vilket enligt min uppfattning betyder att de tar hem den från dist...
Postad 24 January 2008 - 22:50
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Hmmm. vad saker HAR kostat och vad saker BORDE kosta hör väl inte hit, vi snackar om vad man kan få för sina pengar IDAG...
Vad jag ville få fram var att Mitsu 3100 ÄR bland det bästa man kan få i 720P idag, så snacket om att de billigaste/?sämsta? 1080P projjarna skulle vara sämre än en bra 720P är mest önsketänkande...
En annan sak, VARFÖR verkar flera tro att de billiga 1080P projjarna skulle vara kassa på allt annat än sin upplösning, givetvis så har dom minst samma tekniska lösningar som en 720P projje och är där av minst lika bra på de andra viktigare delarna som kontrast, färghantering, skärpa osv.
Jag påstår inte att 720P är dåligt på nåt sätt, man får oftast skitbra bild, men 720P känns lite "gårdagens" idag, när allt går mot 1080P?
Men vill man inte lägga mer än runt 10000kr så är det väl helt OK att satsa på en 720P.
Redigerat av Dr. Death, 24 January 2008 - 22:58.
Postad 24 January 2008 - 23:20
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3116 inlägg
jag skulle tippa att det innan juni månad är 1080p som regerar totalt...
Optomas nya full hd = HD800X kostar ju bara 12300 kr inom EU redan IDAG!
Postad 24 January 2008 - 23:26
erixon82
-
erixon82
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej!! Är också ny på sånt här med projektor. Tänkte att jag kunde passa på o fråga hur viktigt är det med duken. Är det stor skillnad på tillverkare och priser kontra bildkvalitet.
Postad 25 January 2008 - 01:12
stinger32
-
stinger32
-
Forumräv
-
-
529 inlägg
jag skulle tippa att det innan juni månad är 1080p som regerar totalt... Optomas nya full hd = HD800X kostar ju bara 12300 kr inom EU redan IDAG! 
mmm glöm inte bort och fråga varför vissa som sett den live inte ens kommer ta in den till sverige. Detta citat tycker jag talar för sig själv. "Och nej, vi kommer inte att ta in denna till Sverige, då man inte skall sneaka framförallt med optik, när vi skall projicera strax över 2 miljoner små vipande speglar på upp emot 100 - 120" stora bildytor. " Bara för att det står 1080p behöver det inte nödvändigtvis betyda att det är guld och gröna skogar, jättebra skärpa etc. Likaväl som det finns skräp skärmar som det står 1080p på. Det är inte riktigt bara upplösningen som gör en bra och behaglig bild. Det kanske finns en anledning till varför den "bara" kostar 13k och andra kostar dubbelt så mycket. Men visst, är det bara hög upplösning man vill ha så är det väl bara att slå till.
Postad 25 January 2008 - 01:18
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Duken är viktig oavsett vad budgetnissarna säger, tyvärr.
Jag köpte en ADEO ramspänd 240cm till min W9000, är mycket nöjd, fast givetvis skulle det suttit fint med en stewart...
Kan man ha ramspänd så är det tveklöst det bästa valet, ADEO:s ramspända har även svart sammet/velour på ramen vilket gör att den reflekterar NOLL, vilket är väldigt uppskattat. Bra konstruktion på ramen oxå, det bästa man kan få utan att hosta upp det dubbla har jag hört.
Vet inte varför folk har så svårt att lägga lite pengar på en bra duk, ibland läser man om folk som ska köpa projje och väljer och vrakar i relativt höga prisklasser sen ska dom köra på en vitmålad spånskiva, borde vara förbjudet, bilden blir ju inte bättre än vad reflektionsytan (duken) tillåter.
För att sno en bra jämförelse jag hört innan, "som att tanka rapsolja i sin nya Ferrari"
Sen är det ju faktiskt så att när du väl lättat på plånboken och köpt din duk så är det ju nåt du kommer att behålla länge, projjarna kommer att avlösa varandra (om intresset håller i sig) men duken består, iaf. om man gjorde ett igenomtänk köp vad gäller storlek och kvalla.
Redigerat av Dr. Death, 25 January 2008 - 01:22.
Postad 25 January 2008 - 01:29
snyft
-
snyft
-
Användare
-
-
213 inlägg
Är väl just att det är en duk som folk tycker det känns sjukt att lägga ut 10 tusen kronor. Iaf jag.
Postad 25 January 2008 - 01:31
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
jag skulle tippa att det innan juni månad är 1080p som regerar totalt... Optomas nya full hd = HD800X kostar ju bara 12300 kr inom EU redan IDAG!  mmm glöm inte bort och fråga varför vissa som sett den live inte ens kommer ta in den till sverige. Detta citat tycker jag talar för sig själv. "Och nej, vi kommer inte att ta in denna till Sverige, då man inte skall sneaka framförallt med optik, när vi skall projicera strax över 2 miljoner små vipande speglar på upp emot 100 - 120" stora bildytor. " Bara för att det står 1080p behöver det inte nödvändigtvis betyda att det är guld och gröna skogar, jättebra skärpa etc. Likaväl som det finns skräp skärmar som det står 1080p på. Det är inte riktigt bara upplösningen som gör en bra och behaglig bild. Det kanske finns en anledning till varför den "bara" kostar 13k och andra kostar dubbelt så mycket. Men visst, är det bara hög upplösning man vill ha så är det väl bara att slå till.
Kan bara hålla med, givetvis så finns det ju gränser, billigast är ju sällan BÄST, och det är säkert möjligt att en BRA 720P projje är bättre än den här ultra billiga Optoman som har ett ordinarie(?) pris på runt 13000kr. Men det jag menar är ju att erkänt bra/helt ok 1080P projjar säljs ut billigt nu när ersättarna kommer och det kommer bara bli mer och mer så det är ju ingen "lyx" längre på samma sätt som det var innan med 1080P, men därimot så lär det nog bli rejält mycket färre 720P projjar på marknaden inom kort?
Postad 25 January 2008 - 01:32
erixon82
-
erixon82
-
Rookie
-
7 inlägg
tackar! Det var lite va jag trodde. Ska flytta snart så det kan bli aktuellt då. Tänkte lite på avstånd från soffa till duk. Finns det typ någon "lathund" för hur långt ifrån man ska sitta medtanke på tumstorlek. Finns ju heller ingen anledning att köpa för stor duk om man inte kan utnyttja den, ser nog ganska dumt ut också.
Postad 25 January 2008 - 01:39
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Jag kan förstå det, jag kan känna likadant..
MEN, det viktigaste är väl att bilden blir bra, är det då en duk för 10000kr som behövs, so be it?
Jag menar, det är ju lite samma sak som kalibrering, folk tycker det är snordyrt, bara för att det är en tjänst, hade det därimot varit en PRYL som gjort exakt samma sak med bilden som en kalibrerare gör, som man kunnat köpa så hade folk utan vidare betalat dubbelt så mycket säkert...
I slutändan så är det väl resultatet som räknas, inte vägen dit?
Postad 25 January 2008 - 11:10
Drexler
-
Drexler
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Håller helt med den gode dr. Death här.
Det viktigaste är väl slutresultat?
Om man får bättre bild av en 20k projektor tillsammans med en 10k duk än en 28k projektor och en 2k duk är väl den förstnämda kombinationen ett bättre köp? Kolla på bildkvaliten som fås ut i slutändan istället för att stirra dig blind på enbart projektorn!
Duken kan låta som lite tyg och plast, men det är inte riktigt sant. Dukarna kan vara belagda med mikroskopiska prismor, vilket kan ge en enorm skillnad jämfört med en billig duk och faktiskt höja kontrasten på bilden ( t ex Stewarts Firehawk eller Bjurabs ReAct-duk).
Postad 25 January 2008 - 12:04
ixz
-
ixz
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Håller helt med den gode dr. Death här.
Det viktigaste är väl slutresultat?
Om man får bättre bild av en 20k projektor tillsammans med en 10k duk än en 28k projektor och en 2k duk är väl den förstnämda kombinationen ett bättre köp? Kolla på bildkvaliten som fås ut i slutändan istället för att stirra dig blind på enbart projektorn!
Duken kan låta som lite tyg och plast, men det är inte riktigt sant. Dukarna kan vara belagda med mikroskopiska prismor, vilket kan ge en enorm skillnad jämfört med en billig duk och faktiskt höja kontrasten på bilden ( t ex Stewarts Firehawk eller Bjurabs ReAct-duk).
Detta är nästan mer sant än det är sagt. Jag var för bara 2 veckor sedan inne och jämförde S Firehawk, React och en vanlig Kingpin. Alla på samma projjar (hc 4900, tw-700, HD70 samt HD80). Det var ju en enorm skillnad, skillnaden mellan Firehawk och React var däremot inte så stor att det finns argument att lägga det dubbla på en firehawk, men jag tror närmare bestämt det är React duken som är enormt prisvärd. Jag ska beställa en React om en vecka .. och jag kan bara säga att det utan tvekan är bättre att ta den summan på 10k och sedan dra ner på sin budget till projektor, det kvittar om du ska köra 720p eller 1080p, duken är så avgörande!
Postad 25 January 2008 - 13:20
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
En annan sak är ju oxå att för att få ut allt det där "gutta" som en bra projektor är kapabel till så kan man inte ha en bildreflektor(duk) som sätter begränsningarna, då är det ju i många fall även meningslöst att lägga stora pengar på projjen.
Postad 25 January 2008 - 13:34
Jpegtobbe
-
Jpegtobbe
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Känns som de här med dukar är lite lurigt. Lite som att jämför med att en del tycker man ska ha högtalarkablar för 500 kr per meter.
Visst kan man säkert se en del skillnad på dukar. Men de är väl mer om du har två brevid varann och jämför. Har en köpt en duk för en 3000 kr och kör med.. så duger säkert den hur bra som helst.
Jag var inne på Hifi-punkten och talade med en säljare som rekommenderade (angående projektor då) att köpa en Epson TW-700. Såg även att den fått Bästa köp i tidningen M3 så det borde ju vara en ganska lagom 720p-projektor för den mängd filmer som finns ute på marknaden. Så kanske det är lagom att ha 1080p först om 1-2 år.
Sen undrar jag lite hur jag löser det här med signalen ut från datorn. Har ju DVI-kontakt på datorn. Vart köper jag en DVI till HDMI-konverter? Såg de fanns på nån site med bild saknades så jag vet inte hur de ser ut
Sen rekommendera säljaren en 10 m hdmi-kabel från Supra.
Och sen den där sammetsduken kanske hade vart bra till detta?
Vad tror ni?
Postad 25 January 2008 - 13:48
snyft
-
snyft
-
Användare
-
-
213 inlägg
Kjell o company har 10m hdmi-dvi från clicktronic för 499kr.
Postad 25 January 2008 - 13:53
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Skillnaden mellan bra duk mot dålig duk är betydligt större än vad gäller kablar, ser man inte skillnad så har man antingen ett starkt ointresse eller det mest troliga, problem med synen...
Det är betydligt lättare att SE skillnader än att HÖRA skillnader, även om jag givetsvis fattar att kablar oxå spelar roll...
Med ditt resonemang så behöver man inte jämföra projjar heller med varandra för det är ju ändå bara i direkt jämförelse sida vid sida som man ser skillnaden?
Hur många gånger har man inte tittat på en projje och tänkt "fan, vad bra bild, är det ens möjligt att få det mycket bättre?" för att 10min. senare jämföra med en annan och då tänker man helt plötsligt att " fan, vad den första projjen hade kass bild jämfört med denna!"
Men det ligger nåt i det, det finns alltid bättre, och har man personligheten som krävs för att bli helt nöjd med mindre så är det ju bara att gratulera, blir ju mycket billigare!
Postad 25 January 2008 - 13:57
Drexler
-
Drexler
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Visst kan man säkert se en del skillnad på dukar. Men de är väl mer om du har två brevid varann och jämför. Har en köpt en duk för en 3000 kr och kör med.. så duger säkert den hur bra som helst.
Nja, det är stor skillnad och du ser lätt förbättringen även om du inte har dem bredvid varandra. Sen beror det ju lite på ens budget. Är totalbudgeten 10-15 tusen ska man givietvis inte punga ut 10k för duken och köpa sämsta skitprojektorn på blocket. Har du däremot en lite större budget, säg om du närmar dig 25-30k eller mer, lönar det sig definitivt att satsa på en bra duk. Sen undrar jag lite hur jag löser det här med signalen ut från datorn. Har ju DVI-kontakt på datorn. Vart köper jag en DVI till HDMI-konverter? Såg de fanns på nån site med bild saknades så jag vet inte hur de ser ut 
Sen rekommendera säljaren en 10 m hdmi-kabel från Supra.
DDet behövs ingen konverter, det finns nämligen DVI-HDMI kablar. Jag har en 7m från Supra som funkar kanon, gick väl på ca 1600:- om jag kommer ihåg rätt.
Postad 25 January 2008 - 14:01
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Supra är en av de mest prisvärda hdmi-kablarna, dvs. en kvalitets-kabel, som man måste lägga till MÅNGA tusenlappar innan det blir nämnvärt bättre...
Redigerat av Dr. Death, 25 January 2008 - 14:02.
Postad 25 January 2008 - 14:04
snyft
-
snyft
-
Användare
-
-
213 inlägg
just HDMI gäller väl bild eller ingen bild på kablarna...
Postad 25 January 2008 - 15:08
Daniel Nord
-
Daniel Nord
-
Användare
-
-
183 inlägg
12kkr projektor jämförbar med Optoma HD72 (ej att förväxla med HD70/HD65). 768p. *Kampanjpris* 6800 från Tyskland inkl frakt & pf!!!
Postad 25 January 2008 - 19:02
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Det är den största myten av de alla när det kommer till kablar, att bara för att det är en digital signal så kvittar det vilken kabel man använder, bara man får bild så är det ingen skillnad mellan en 10000krs kabel eller en 99kr kabel från Biltema... lol Visst problemen ter sig annorlunda och kanske mer uppenbart på analoga kablar, men det betyder inte att det är skit samma, iaf. inte om man vill maxa sin setup.
Postad 25 January 2008 - 20:01
davidandersson
-
davidandersson
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Det är den största myten av de alla när det kommer till kablar, att bara för att det är en digital signal så kvittar det vilken kabel man använder, bara man får bild så är det ingen skillnad mellan en 10000krs kabel eller en 99kr kabel från Biltema... lol
Visst problemen ter sig annorlunda och kanske mer uppenbart på analoga kablar, men det betyder inte att det är skit samma, iaf. inte om man vill maxa sin setup.
Vad skulle du säga är en bra rullduk? Kan tyvärr inte ha ramspänd. Har funderat på Euroscreens One, den ska tydligen ha tjockare dukmaterial än andra dukar.
Postad 25 January 2008 - 21:03
girres
-
girres
-
Rookie
-
2 inlägg
12kkr projektor jämförbar med Optoma HD72 (ej att förväxla med HD70/HD65). 768p. *Kampanjpris* 6800 från Tyskland inkl frakt & pf!!!
Håller med, den projektorn vill jag köpa. Grymt bra pris. En annan projektor är sharp xv-z3000e. Bigscreen har den fortfarande som referensprojektor tror jag.
Postad 26 January 2008 - 09:37
stinger32
-
stinger32
-
Forumräv
-
-
529 inlägg
ja det här med duk skulle man vilja kunna lite mer om, skulle säkert kunna göra ett lyft för bilden mot min kingpin ms240
Postad 26 January 2008 - 11:35
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
BN315 är jämförbar med HD72 vad det gäller DLP-chippet, med 768linjer, men där upphör likheterna. BN315 saknar egen deinterlacing och skalning av någon kvalitet varför den utan tvekan snarare skall jämföras med optomas billigare DC2-projektorer, HD70, HD720x, HD700x och HD65. Lura INTE er själva att tro att en projektor är fullt jämförbara bara för att upplösningen på chippet råkar vara den samma. Med detta vill jag ABSOLUT INTE mena att BN315 är ett dåligt köp bara att den kanske inte är just bättre än de andra alternativen i prisklassen.
Postad 26 January 2008 - 12:51
Daniel Nord
-
Daniel Nord
-
Användare
-
-
183 inlägg
BN315 saknar egen deinterlacing och skalning av någon kvalitet varför den utan tvekan snarare skall jämföras med optomas billigare DC2-projektorer, HD70, HD720x, HD700x och HD65.
Ja, BN315 saknar egen deinterlacing, men samtidigt verkar testare konstatera att den ger bättre bild än HD72 när källan är bra. HTPC ägare kanske klarar sig utan deinterlacing?
Postad 26 January 2008 - 16:06
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
BN315 saknar egen deinterlacing och skalning av någon kvalitet varför den utan tvekan snarare skall jämföras med optomas billigare DC2-projektorer, HD70, HD720x, HD700x och HD65.
Ja, BN315 saknar egen deinterlacing, men samtidigt verkar testare konstatera att den ger bättre bild än HD72 när källan är bra. HTPC ägare kanske klarar sig utan deinterlacing?
Japp, Håller med di helt vad det gäller HTPC och sannolikt även refernssignaler från Bluray etc. Ville bara poängtera att optomas HD72 (samt numera HD73) garanterat är i en helt annan klass när det gäller hantering av mindre kvalitativa signal från exempelvis DigitalTV-boxar och vanliga DVD-spelare.
Postad 27 January 2008 - 13:22
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Måste erkänna att jag inte känner till alla Euroscreens olika modeller, men det jag har blivit avrådd att köpa Euroscreen dukar innan just pga. att dukmaterialet är för TUNNT, men ONE är kanske nåt nytt?
Jag har fått höra att om man ska ha rullduk och inte vill lägga ner hur mycket pengar som helst, så ska man välja ADEO och X-us före Euroscreen pga. bättre dukmaterial och bättre rullmekanism, och det bästa och tyvärr dyraste är att även ha Tabtension så att duken blir så slät som möjligt. En rullduk påfrestas rätt mycket iom. att den ska rullas upp och ner hela tiden, men har man motorstyrd tabtension (finns tydligen bara tab med motor) och en bra rullmekanism så växer oddsen rejält för att du blir nöjd med duken.
Utan tabtension så blir det i stort sett alltid nån typ av ojämnhet i bildytan antingen direkt, eller med tiden., kan även bli det MED tab, men risken minskar kraftigt. Som sagt, enda sättet att vara säker är en bra ramspämd, med funkade ju inte för dig tyvärr.
Kingpin = Nej tack iaf.
Dom är billiga men INTE bra...
Ring och snacka med grabbarna på The Rock, har varit kund där ett antal år och är väldigt nöjd med deras expertis och service, inga framstressade snabbförklaringar på dina frågor där, utan ordentliga och förklarande svar på dina frågor och med bästa bild och resultat i fokus!
Låter som en raklamslogan för The Rock... LOL Men det är faktisk sant, det är alltid ett rent nöje att besöka det stället om man gillar hembio och ärliga säljare!
Redigerat av Dr. Death, 27 January 2008 - 13:30.
Postad 27 January 2008 - 14:32
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Jag tittade på Panasonics LCD X200 nånting, och en Mitsubishi 3100 (dlp) för samma pengar, det var en rejäl skillnad till det bättre med Mitsun. Faktiskt helt TILLRÄCKLIGT bra bild, eller långt bättre ändå. Med bred marginal...
Som de bästa plasmorna ungefär, och den gör sig dessutom bra med standard SD signaler.
Det du får ur tv-jacket i väggen senare kommer att vara 720p så en sån projje är det klokaste att inhandla tycker jag.
Skillnaden mellan denna (bra) 720p och 1080p är inte värd nästan 10.000 spänn!
Dessutom slipper den skala om som en galning senare då.
Handlaren hade haft den här själv innan han bytte till full-hd, men han erkände att han nog inte blev så värst mycket lyckligare för den skull.
Detta iom att han inte spelar så mycket och det är främst då han ansåg han hade full nytta av full-hdn.
Vanlig DVD ser också mycket bra ut på denna proj.
Som det nu blev så åkte jag och köpte en häromdagen. Fick den för 13.000,- men då fick jag ett par trådlösa (RF) Sennheiser-lurar värda dryga tusingen på köpet =)
Som det ser ut nu så åker brorsan och hans svärfar också in och handlar likadana, så impad blev brorsan iaf när jag demade lite
EDIT: Eller, ja om dom nu har råd, så lät det som om iaf brorsan var rejält sugen.
Ska ju till en del annat å och då blir det snabbt flis. Med hus o grejjer så kanske man får prioritera.
Tjejen hans ville ju ha ett nytt kök för 65K så då tyckte jag att han skulle skaffa lite skoj för hälften av den summan.
Såna prioriteringar borde alla få göra hehe...
Fan vad kul med proj igen, nu blir det skräckfest och storbildspel (skräck) för hela slanten! haha
Redigerat av Unregisteredb38af287, 27 January 2008 - 16:57.
Postad 27 January 2008 - 16:59
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Jag jämförde HC3100 mot W9000 innan jag valde den sistnämnda pga. av främst bättre detaljskärpa, tror mitsun låg på 14000-15000kr då, och BenQ låg på 20000kr.
Men det råder ingen tvivel om att HC3100 är en skitbra projje...
Skitroligt att spela på projjen, kör för tillfället väldigt mycket Call Of Duty 4 på 240cm bred bild!
Redigerat av Dr. Death, 27 January 2008 - 17:00.
Postad 27 January 2008 - 18:35
ljud
-
ljud
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Det är den största myten av de alla när det kommer till kablar, att bara för att det är en digital signal så kvittar det vilken kabel man använder, bara man får bild så är det ingen skillnad mellan en 10000krs kabel eller en 99kr kabel från Biltema... lol
Visst problemen ter sig annorlunda och kanske mer uppenbart på analoga kablar, men det betyder inte att det är skit samma, iaf. inte om man vill maxa sin setup.
Det där förstår iaf inte jag, hur skulle bilden bli bättre med en "jättebra" HDMI-kabel jämfört med en "bra" dito? Såvida det inte är hekt svart med den enklare förstås. Jag tror själv att DET är en stor myt. Har själv gjort en test på jobbet, visseligen med ljud, då jag körde en den ena signalen 200 m genom kabel för ett par spänn metern och sen tillbaka till Protools, den andra helt oförändrad (alltså kvar i protools). Nån skillnad absolut inte att höra eller se (vågformsmässigt). Detta är ju förstås bara min uppfattning i frågan. Däremot köpte jag en 10 m HDMI kabel från Clas Ohlson och den funkade INTE.
Postad 27 January 2008 - 19:55
Unregisterede4cfb7fa
-
Unregisterede4cfb7fa
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
En intressant tråd pga har svårt att bestämma mig.
Väjler mellan Mitsubishi 3100 och Pannan 200.
Skulle jag kunnat mörklägga helt så hade dlpn varit solklar pga den ger bättre bild än pannan men nu har jag ej den möjligheten.
Var inne hos The Rock i veckan och fick en väldigt fin demo och genomgång av de olika teknikerna.
Pannan är väldigt ljusstark så det kanske hade passat mig lite bättre...men å andra sidan så var 3100 bättre på allt annat så jag vet inte.
Hmm..
Postad 27 January 2008 - 20:06
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Ett enkelt val enligt mig, låt mig gissa vad The Rock tyckte...lol
Postad 27 January 2008 - 20:17
Unregisterede4cfb7fa
-
Unregisterede4cfb7fa
-
Lärjunge
-
-
396 inlägg
inte svårt att räkna ut vad dom tyckte.
Nu var ju inte 3100 ljussvag för den delen heller men har man ett rum som är 3.70 i takhöjd..ljusatapeter.vitlaserad panel i taket och ca 50 m2 stort med stora fönster och en öppning till köket så äter det ljus tror jag.
Men man lär ju inte sitta och glo på film mitt på dagen i allafall.
Postad 28 January 2008 - 03:53
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Jag tyckte HC3100 klarade ströljuset mycket bättre än pannan jag.
Vet inte om dom påverkas på olika sätt, men 200an blev ju så urvattnad så jag skulle inte kunna ha annat än halvmörkt.
I Brorsans vardagsrum så körde vi med tänd lampa och fick fullt acceptabel bild där på väggen. Inte optimal alls, men tillräckligt bra under dom förutsättningarna.
Fönster runtom där å, och vit/beiga väggar.
I mitt rum blir det också mycket vitt. Det får jag laborera med efter att först ha testat och bildat mig en uppfattning.
Är ju lite kul det här... att småmeckla med kära besvär
Postad 28 January 2008 - 12:19
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Tyckte oxå att det lät konstigt att pannan skulle vara bättre i dessa förhållanden?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|