varför vill man ha 768p istället för 720p?
768p innebär bl.a. att man kan köra 4:3 material i upplösningen 1024x768. Största fördelen med denna projektorn är dock att den ger bäst bild av sina konkurrenter i mellansegmentet (12kkr) förutsatt att källan är bra. BN315 saknar nämligen egen de-interlacing, men en sådan har ingen funktion till exempelvis HTPC & PS3.
Ok, så analoga källor blir inte lika bra i LG BN315 som i Optoma HD70 då eller?
Tack för svaren!
Jag har själv varit med och påpekat de sannolika bristerna i BN315s deinterlacing men skall väl nyansera mig lite.
BN315 saknar naturligtvis inte deinterlacning i huvud taget, den är bara inte utrustad med någon av de mera sofistikerade motorerna för denna process. Självklart spelar den upp 480i och 576i om du matar den med det.
Optomas HD70 har inte den någon påkostad elektronik för detta ändamål varför det inte alls är säkert att den gör detta jobb med större precision än BN315. Jag har sett en hel del projektorer matad med 576i från digtalboxar och kan i ärlighetens namn inte tycka att HD70 imponerar på just denna punkt. Kanske är HD65 vassare på detta men det kan jag inte uttala mig om.
Om du i första hand skall mata projektorn med bra signaler, dvs (bra) färdiguppskalat till 720p, kommer du sannolikt må väldigt gott oavsett vilken av dessa maskiner du väljer. Skall du därimot köra interlacade komposit/s-video/rgb/komponent-signaler är jag inte längre lika säker.
Vi har ju en mycket subjektiv syn på vad som är bra/dåligt när det gäller sådana här frågor och dessutom kan exempelvis en film på TV se bra ut medan en fotbollsmatch "suger" eftersom vissa typer av sändningar ställer högre krav på elektroniken.
Idag finns, och fler kommer med tiden, HDTV-mottagare som skalar upp (eller som borde skala upp) alla kanaler till 720p av hygglig kvalitet, då behövs ju inte denna funktion i projektorn längre, åtminstone inte för TV-tittande.
Jag skall i dagarna besöka en bekant som skaffat en HD65 och noggrant syna den, matad med både DVD, XBOX och TV...återkommer med mina intryck.
Redigerat av nobba, 31 January 2008 - 09:28.