Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektor val.... HD70, HD700x eller LG BN315?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 January 2008 - 19:26

Endurion
  • Endurion
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har ganska nyligen blivit intresserad av att skaffa en projektor. Även om jag funderat lite smått på det förut är det först nu jag känner att jag vill slå till och skaffa en.

När jag började titta kändes det som att jag skulle vilja skaffa
Panasonics PT-AX200, men efter att ha kollat lite recensioner ändrades det ganska snart till Optoma HD70.

Priset, (då det är min första Projektor) vill jag inte ska vara för högt. Därför har dom flesta jag kollat på nu legat runt 6500kr om man importerar från Tyskland vilket jag troligtvis kommer att göra.

Mitt största krav är att den klarar av HD-ready signal så därför har det bara varit sådana jag kollat på.

I denna prisklassen har jag hittat Optoma HD70, Optoma HD700x (den nyare varianten av HD720x med bättre spec.) och LG BN315.

Så nu undrar jag, vilken tycker ni att jag ska satsa på?

Om ni har någon annan ni tycker är bättre till det priset får ni gärna nämna det med ;)

Tack för eventuella svar!

/Kjell

Postad 27 January 2008 - 22:56

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

I denna prisklassen har jag hittat Optoma HD70, Optoma HD700x (den nyare varianten av HD720x med bättre spec.) och LG BN315.

HD70 & HD720X kommer att ersättas av HD65 & HD700X, så det är nog de senare samt BN315 som du borde välja mellan.

Första projjen jag hade strukit är nog HD65:an då HD700X antagligen gör jobbet lika bra för ett par tusenlappar mindre. Så var det iaf med den tidigare modellen HD720X jämfört med HD70:n. (gör en forumsök där)

På tyska butiken Beamer-Discount, som gladeligen levererar till Sverige, kostar de kvarvarande kandidaterna 649€ (HD700X) resp. 679€ (BN315) plus frakt & pf á 40€.

http://www.beamer-di...tml?cPath=4_159

http://www.beamer-di...html?cPath=4_92

Själv kommer jag antagligen inhandla en BN315 av följande skäl:
* 768p jämfört med 720p
* DC2 chippet från Texas Instruments
* Lägre ljudnivå än HD70
* "Bästa bild med bra källa" enligt mycket lovande tester
* Borde egentligen kosta 12kkr istället för under 7kkr då den inte räknas till samma segment som HD70/HD700X/HD65
* (Generös lampgaranti (2 år), med reservation pga lite olika uppgifter. Iaf bra lamppris (2595 kr))

Men, jag är inte helt säker på vilken som är bäst. Hur mycket bättre HD700X är än HD70 vet jag inte.

Redigerat av Daniel Nord, 27 January 2008 - 22:59.

Postad 28 January 2008 - 16:39

Endurion
  • Endurion
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Till: Daniel Nord

Tack!

Jag är fortfarande inte helt hundra på vilken jag kommer att välja, men det lutar nog åt samma som du nu. LG BN315.

Postad 28 January 2008 - 22:33

Endurion
  • Endurion
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
varför vill man ha 768p istället för 720p?

behöver inte projektorn skala bilderna lite mera då än om man har en 720p...???
...för 720p är väl ett vanligare HD format, eller har jag helt fel? :rolleyes:

Postad 30 January 2008 - 15:18

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

768p innebär bl.a. att man kan köra 4:3 material i upplösningen 1024x768. Största fördelen med denna projektorn är dock att den ger bäst bild av sina konkurrenter i mellansegmentet (12kkr) förutsatt att källan är bra. BN315 saknar nämligen egen de-interlacing, men en sådan har ingen funktion till exempelvis HTPC & PS3.

Postad 30 January 2008 - 22:44

Endurion
  • Endurion
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

768p innebär bl.a. att man kan köra 4:3 material i upplösningen 1024x768. Största fördelen med denna projektorn är dock att den ger bäst bild av sina konkurrenter i mellansegmentet (12kkr) förutsatt att källan är bra. BN315 saknar nämligen egen de-interlacing, men en sådan har ingen funktion till exempelvis HTPC & PS3.

Ok, så analoga källor blir inte lika bra i LG BN315 som i Optoma HD70 då eller?

Tack för svaren!

Postad 30 January 2008 - 23:56

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Ok, så analoga källor blir inte lika bra i LG BN315 som i Optoma HD70 då eller?

Tack för svaren!

Jag har själv varit med och påpekat de sannolika bristerna i BN315s deinterlacing men skall väl nyansera mig lite.
BN315 saknar naturligtvis inte deinterlacning i huvud taget, den är bara inte utrustad med någon av de mera sofistikerade motorerna för denna process. Självklart spelar den upp 480i och 576i om du matar den med det.

Optomas HD70 har inte den någon påkostad elektronik för detta ändamål varför det inte alls är säkert att den gör detta jobb med större precision än BN315. Jag har sett en hel del projektorer matad med 576i från digtalboxar och kan i ärlighetens namn inte tycka att HD70 imponerar på just denna punkt. Kanske är HD65 vassare på detta men det kan jag inte uttala mig om.

Om du i första hand skall mata projektorn med bra signaler, dvs (bra) färdiguppskalat till 720p, kommer du sannolikt må väldigt gott oavsett vilken av dessa maskiner du väljer. Skall du därimot köra interlacade komposit/s-video/rgb/komponent-signaler är jag inte längre lika säker.

Vi har ju en mycket subjektiv syn på vad som är bra/dåligt när det gäller sådana här frågor och dessutom kan exempelvis en film på TV se bra ut medan en fotbollsmatch "suger" eftersom vissa typer av sändningar ställer högre krav på elektroniken.

Idag finns, och fler kommer med tiden, HDTV-mottagare som skalar upp (eller som borde skala upp) alla kanaler till 720p av hygglig kvalitet, då behövs ju inte denna funktion i projektorn längre, åtminstone inte för TV-tittande.

Jag skall i dagarna besöka en bekant som skaffat en HD65 och noggrant syna den, matad med både DVD, XBOX och TV...återkommer med mina intryck.

Redigerat av nobba, 31 January 2008 - 09:28.

Postad 31 January 2008 - 06:17

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Jag skall i dagarna besöka en bekant som skaffat en HD65 och noggrant syna den, matad med både DVD, XBOX och TV...återkommer med mina intryck.

Du får gärna ta bilder när du ska syna den om du har möjlighet

Postad 31 January 2008 - 09:27

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Nu är min digtal-EOS trasig och mobilen fotar jag minsan inte med av princip :P

Dessutom är jag klart skeptisk till alla dessa screenshots och vad de egentligen skall visa.

Well...skall se vad jag kan göra ändå då :P

Postad 31 January 2008 - 10:11

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Nu är min digtal-EOS trasig och mobilen fotar jag minsan inte med av princip :P

Dessutom är jag klart skeptisk till alla dessa screenshots och vad de egentligen skall visa.

Well...skall se vad jag kan göra ändå då :lol:

Eget intryck är ju dock viktigast :P

Om du har möjlighet skulle även test för vanligt tv-tittande vara intressant

Postad 31 January 2008 - 16:37

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Om du har möjlighet skulle även test för vanligt tv-tittande vara intressant

Vanligt tv-tittande går bra om den går via en HD-box eller HTPC, det är bara om det handlar om en vanlig digitalbox med SCART som deinterlacingen är något värd. HD70, BN315 och alla andra projjar under 10k borde ge likvärdigt resultat på den fronten, men visst vore det roligt om någon kunde kommentera hur illa det egentligen är.

Postad 31 January 2008 - 16:43

Endurion
  • Endurion
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Intressant! Jag väntar med spänning på vad du kommer fram till "Nobba".
Tack så länge för den information du redan gett.

Postad 04 February 2008 - 21:51

Endurion
  • Endurion
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jaha, då har man beställt en LG BN315 från Tyskland. Får se när den dyker upp. Hoppas att dom lämnar den på posten om dom inte åker dit med den direkt, för jag antar att jag inte kommer att vara hemma om dom kommer förbi med den på dagen. ( Är lite osäker på vilken typ av frakt sätt dom använder.)

Är det någon som har beställt från Beamer-Discount i Tyskland och vet hur det är med frakten?

Postad 04 February 2008 - 22:33

snyft
  • snyft
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Jaha, då har man beställt en LG BN315 från Tyskland. Får se när den dyker upp. Hoppas att dom lämnar den på posten om dom inte åker dit med den direkt, för jag antar att jag inte kommer att vara hemma om dom kommer förbi med den på dagen. ( Är lite osäker på vilken typ av frakt sätt dom använder.)

Är det någon som har beställt från Beamer-Discount i Tyskland och vet hur det är med frakten?

De kör hem den med UPS tror jag det är.

Postad 05 February 2008 - 13:48

IceEye
  • IceEye
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Står inför ungefär samma val. För mig ligger Hd65(hifibutiken) samt LG BN315(från tyskland) i valet.
Hd65:an har ju fördelen av att jag skulle köpa till försäkring 5 år och då ha enkelt att få hjälp om något går sönder. Garanti m.m. är ju lite knepigare från tyskland dock sparar man några "lusentappar".

Å andra sidan är väl LG BN315 en 1,5 år gammal maskin. Hur påverkar detta jämfört med den "nya" Hd 65?

Till hd65:an får man dessutom till en enklare duk vilket är ett plus. Så svårt val tycker jag...

Postad 05 February 2008 - 17:19

snyft
  • snyft
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Jag har inte sett HD65 men kan säga att jag är sjukt nöjd med BN315 på xbox 360, 720p filmer. Uppskalade xvid ser också helt ok ut.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.