Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga HFLS-1 högtalare

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 January 2008 - 23:59

Unregistered8ed1a4b3
  • Unregistered8ed1a4b3
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Har funderat på att testa bygga mig ett par HFLS-1 högtalare men har några frågor före jag startar med bygget. Först och främst, klara man bygga sådanna utan någon byggerfarenhet alls? sedan undrar jag om min marantz SR-4500 kommer kunna driva dess högtalare på ett tillfredsställande sätt.

Hur pass billigt kommer man undan med ett sånt här bygge? såg att enbart elementen kostar 3000kr, hur mycket får man räkna för material osv?

Postad 29 January 2008 - 02:13

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Klarar att bygga? Självklart, följ bara ritningen :rolleyes:

Sen om din Marantz orkar driva, det beror på hur högt du spelar osv.

Postad 29 January 2008 - 12:14

Unregistered8ed1a4b3
  • Unregistered8ed1a4b3
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Klarar att bygga? Självklart, följ bara ritningen :(

Sen om din Marantz orkar driva, det beror på hur högt du spelar osv.

Det jag är rädd för är att ljudet kommer bli helt osynkat med mina andra dynavoice högtalare som är relativt lättdrivna, de lär ju bli jättehögt ljud i dom och lågt i mina hfsl1 eller tänker jag fel nu?

Postad 29 January 2008 - 13:04

Grahnbarr
  • Grahnbarr
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Går väll att sänka volymen på dynavoicen på förstäkaren isof? Sen blir de ju inte samma klang om du ska köra hemmabio eftersom du inte har samma element i dynavoicen som i hfls-1, men de ska du nog inte haka upp dig på.
När jag byggde mina HFLS-1 så gick MDF, skruv, lim, terminaler, portar, fanér på 700-1000:- har jag för mig men det går säkert att komma undan billigare

Postad 29 January 2008 - 16:40

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Klarar det gör du. Sen blir finishen beroende på hur noggrann du är. Jag valde ett par billigare högtalare för mitt första bygge. Så om jag inte blir nöjd så har jag inte förlorat en förmögenhet.

Tänk på att du kan komma att behöva investera i verktyg om du inte har tillgång till sådana.

Redigerat av Unregisteredb55e42eb, 29 January 2008 - 16:41.

Postad 30 January 2008 - 10:43

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Klarar att bygga gör du nog. Om din förstärkare orkar med vet jag inte, de är i alla fall ganska tungdrivna. Jag valde att bygga 3 st för att få en center också.

Kolla runt lite vilka som sågar bra så att du får rätt mått på mdf:en, går visserligen att spackla, men är enklare att få rätt från början.

När det gäller verktyg är det främst en fräs du behöver tillgång till, det andra brukar man ha.

Postad 05 February 2008 - 12:08

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Klart att du ska bygga dig ett par HFLS-1'or. Precis som Tusse sa så beror finishen på hur noggrann du är.

Jag tror att du, efter att lyssnat på dem några veckor, kommer sälja dina Dynavoice för att köpa mer "kräm" till dina nybyggda HFLS-1'or :P :D ;) ;)

Så gjorde jag......

Glöm inte att lägga upp en schysst byggtråd med mycket bilder här på forumet bara :P

//Tony

Postad 05 February 2008 - 20:24

nínían
  • nínían
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har precis fått hem filterkomponenter och element, men inte ens påbörjat ritningarna, fast det ska nog gå bra. :)

Min fråga är om det går bra att bygga dem enligt bifogad skiss/bild?

Framsidans yttermått förblir ju enligt originalritning, dvs 350(h)x220(b ), medan 'mittenstycket' kommer ju bli runt 310(h)x180(b ). Sett Från insidans så är det ingen skillnad till volym, och eftersom framstyckets area blir mindre medför det ju att sidor/topp/botten blir 2cm längre, från ca 282mm till 302mm. (I denna beräkning är de massiva träbitarna 2cm tjocka.)

En annan korkad fråga. Är baffeln det (front-)stycke som elementen sitter fastskruvade i, eller är det hela högtalarens framsida? Logiskt, och ihoplimmat sett så är det väl en och samma stycke?

Hoppas ni förstår hur jag tänkt mig. :wacko:

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  hfls.JPG   56.87K   5 Antal nerladdningar

Redigerat av nínían, 05 February 2008 - 20:33.

Postad 06 February 2008 - 12:14

vannar
  • vannar
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Enkel yggbeskrivning: http://www.hififorum...del2/part2.html

googla på hfls-1 så kommer du hitta flera byggtrådar med tips och annat!

/J

Postad 07 February 2008 - 14:35

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Följ byggbeskrivningen som vannar länkade till.

Baffeln är "hela framsidan". Hfls är framräknade och uppmätta med en specifik baffelstorlek på 220x350 mm.
Ett tips vore ju kanske att bygga enligt beskrivningen först. Sedan om man vill prova lite andra ideer så kan man ju bygga om lådan efter egna ritningar. :B
När jag byggde mina så följde jag denna tråd:
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=21105

//Tony

Redigerat av mr_Tony, 07 February 2008 - 14:37.

Postad 07 February 2008 - 19:32

nínían
  • nínían
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ok tack, då fungerar det såsom jag tänkt! Den vanliga designen är tyvärr alldeles för trist och opersonlig för min del.

Har också läst pekguls tråd på hififorum. Den är väldokumenterad. :(

Redigerat av nínían, 07 February 2008 - 19:33.

Postad 15 February 2008 - 07:39

Halvsnål
  • Halvsnål
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag håller på att planera byggnation av 5 st till surroundsystem. Dock byggnation under sommaren.
Då jag kommer ändra utseendet på de lite undrar jag om någon tror att detta ändrar deras ljudkaraktär?

Min tanke är att bygga 1 cm längre sidor samt botten och topp. På detta sätt kan jag fästa ett metallgaller på framsidan som skydd för klåfingriga barn.

Lite offtopic
Så här har jag tänkt ig utsidan på mina.
Sidorna och toppen klär jag med läder
Framsidan målar jag matt svart för att sedan täcka den med ett silvergaller.

Snyggt? jo det tror jag och ingen spackling, ingen fanering och ingen lackning :)

Postad 15 February 2008 - 19:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag håller på att planera byggnation av 5 st till surroundsystem. Dock byggnation under sommaren.
Då jag kommer ändra utseendet på de lite undrar jag om någon tror att detta ändrar deras ljudkaraktär?

Min tanke är att bygga 1 cm längre sidor samt botten och topp. På detta sätt kan jag fästa ett metallgaller på framsidan som skydd för klåfingriga barn.

Lite offtopic
Så här har jag tänkt ig utsidan på mina.
Sidorna och toppen klär jag med läder
Framsidan målar jag matt svart för att sedan täcka den med ett silvergaller.

Snyggt? jo det tror jag och ingen spackling, ingen fanering och ingen lackning ;)

Låter riktigt frächt med den designen, när det gäller lådorna så ska det inte vara ett större problem att göra dom lite större, men du ska ha samma inne volym som det är från början, annars så blir det lite fel.

Postad 16 February 2008 - 09:56

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Och sarg är inget att eftersträva... sätt 1cm rundstav istället i hörnen (dvs. minimera) och fäst gallret...

Postad 17 February 2008 - 19:14

-SurfeZ-
  • -SurfeZ-
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Hej

är väldigt ny här... jag tänkte börja med att bygga två HFLS-1 högtalare. jag kollade på hifi hemsidan på elementen de låg runt 3000. Sedan försökte jag att hitta komponenterna till filtret men lyckades inte. Var har ni köpt/beställt era ?? (allstå komponenterna till filtret) :)

Postad 17 February 2008 - 20:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hej

är väldigt ny här... jag tänkte börja med att bygga två HFLS-1 högtalare. jag kollade på hifi hemsidan på elementen de låg runt 3000. Sedan försökte jag att hitta komponenterna till filtret men lyckades inte. Var har ni köpt/beställt era ?? (allstå komponenterna till filtret) :)

Hifikit där trycker du på tillbehör, sedan hitter du ;)

Eller så kan du köpa från : Madisound

Och så finns det ju: Elfa

Redigerat av DVD-ai, 17 February 2008 - 20:08.

Postad 18 February 2008 - 16:18

Unregistered8ed1a4b3
  • Unregistered8ed1a4b3
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
vars kan man köpa delarna till högtalarna så billigt som möjligt? kollade lite på den där sidan madisound som du länka till och hittade att elementen skulle hamna på ungefär 200$, men vilka spolar osv jag ska ha vet jag ej :/

Skulle verkligen uppskatta om någon har tid att länka till spolarna, motstånden osv så jag vet exakt vad jag ska köpa och kan jämföra priserna på madisound med hifikit.

Redigerat av Unregistered8ed1a4b3, 18 February 2008 - 16:24.

Postad 18 February 2008 - 17:34

-SurfeZ-
  • -SurfeZ-
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
DX25TG05-04 1034 2 790:-
PL18WO-09-08 PREMIUM Line 1022 2 1790:-
Bandspolar CU 30x0,07mm/tvärsnitt 2,10mm2 (0,47mH) 5073 2 334:-
Bandspolar CU 47x0,07mm/tvärsnitt 3,29mm2 (2,20mH) 5081 2 1162:-
Metalloxidmotstånd (4,70 Ohm) 6113 2 44:-
Metalloxidmotstånd (3,90 Ohm) 6112 2 44:-
Polypropylenkondensatorer (10 uF) 5027 2 86:-
Polypropylenkondensatorer (2,2 uF) 5022 2 40:-
Polypropylenkondensatorer (4,7uF) 5024 2 54:-
Summa: 4344:-
Internetrabatt -5%: -217:-
Frakt: 99:-
Postförskott / efterkravavgift: 50:-
-----------------------
Totalt: 4276:-

..............

4276 kr är rätt mkt. då om man köper alla komponenter lösa..med hifikit va det 4 olika pris de va lite krångligt :blink: men finns det bättre spolar och sämre ?? det skillde gansak mkt. lägsta va ca 3000/par och högsta ca 4200/par...det är väll samma prylar :)

rätta mig om jag har missat/glömt något i listan.... :)

Postad 18 February 2008 - 22:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

vars kan man köpa delarna till högtalarna så billigt som möjligt? kollade lite på den där sidan madisound som du länka till och hittade att elementen skulle hamna på ungefär 200$, men vilka spolar osv jag ska ha vet jag ej :/

Skulle verkligen uppskatta om någon har tid att länka till spolarna, motstånden osv så jag vet exakt vad jag ska köpa och kan jämföra priserna på madisound med hifikit.

Jag rekomenderar att du köper HIFI Kit's kompletta satts, men det är inte låda med !
Du kan titta på deras hemsida, du kan välja om du vill ha paket 1 eller paket 2, paket 2 har bättre spolar till basen och diskanten.
Jag tycker att du kan välja vilken du vill, Paker 2 är lite vassare, men jag skulle ha vilja ha Audyn-cap PLUS kondingar till diskanterna i det paketet och skippat bandspole till diskanten då det ändå inte gör någon störra skildnad :)
Till basen därimot så ska det gärna vara bandspole då det e riktigt "nice", bland det bässsta som finns och gör så att basen får visa vad den går för :)

Så det jag hade gjort är att prata lite med personalen ( som är mycket trevlig och tillmötesgående och brukar inte vara allt för knepiga) och försökt få det så att du byter bandspolen till diskanten till en luftlindad på 0,8mm^2 eller så och få en Audyn-cap PLUS till diskanten i stället för den MKP-QS som följer med, kan hända att det blir lite mellanskildnad som du får betala, men det blir inte mer än 100-150kr kan jag tänka mig, det är ju lika bra att göra det riktigt när man ändå håller på ;)
Då får du ett mycket bättre prioruterat filter som kommer att jobba på bra ;)

Priset för detta hamnar på ca 3500 kr / par ( om dom e snälla nog att låta dig byta spolen och kondingen till diskanten ) annars så kan du köra på paket 2 som den ser ut i standard och då blir det ca 3400kr / par

Postad 19 February 2008 - 17:09

-SurfeZ-
  • -SurfeZ-
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
okej...

bor i stockholm så jag kan nog hitta till HIFI affären. Men är det alltså bättre att be dem byta spolarna än att köpa paket 2 ?? vilken är AudynCap PLUS ??

för att få ut MAX bas och diskant sak man inte ha luftlindade spolar??

btw hur många watt är hfls 1 på ?? har en mkt gammal AKAI aa 1020 som jag tror är på 2x70w eller på 200w men det sista verkar gansak orimligt .... :)

(va svater till mig eller till danne 888) :) :)

Postad 19 February 2008 - 18:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

okej...

bor i stockholm så jag kan nog hitta till HIFI affären. Men är det alltså bättre att be dem byta spolarna än att köpa paket 2 ?? vilken är AudynCap PLUS ??

för att få ut MAX bas och diskant sak man inte ha luftlindade spolar??

btw hur många watt är hfls 1 på ?? har en mkt gammal AKAI aa 1020 som jag tror är på 2x70w eller på 200w men det sista verkar gansak orimligt .... :)

(va svater till mig eller till danne 888) :) :)

Till den som är intresserad :)

När det gäller bässta ljud så ska det vara bandspolar, men till diskanten ( i parallale med ellementet ) så gör det ingen större skildnad.
Så till diskanten så är det bättre att sattsa på AUDYN-CAP PLUS, det är en kondensator som är vit och med guld text, den finns i deras sortiment.

För att sammanfatta vad som jag tycker ska förändras:
Spolen till diskanten ska du köra på 0,8mm^2 i stället för bandspolen som är i paket 2
kondingen till diskanten ska du ha Audyn-Cap PLUS i stället för Audyn-Cap MKP-QS som följer med i paket 2

Prata med personalen på HiFikit och se vad dom kan göra, annars så kan du köpa grejorna separat om dom inte vill ge dig samma grupp rabbet som i paketen.
Men om du väljer att göra som jag tycker så borde det inte bli mycket ( om någonting dyrare ) då bandspolar är mycke dyra och PLUS kondingarna har sjunkit i pris och inte är så jätte dyra längre, jag tror inte att det blir någon större priskildnad.

Postad 19 February 2008 - 19:59

-SurfeZ-
  • -SurfeZ-
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Tack så mycket! :)

Postad 21 February 2008 - 10:07

Halvsnål
  • Halvsnål
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Fungerar HFLS-1 som bakhögtalare i en surroundanläggning?

Problematiken är att jag kommer ha dem alldelles bakom soffan.

Om inte vilka andra är lämpliga att använda?

Postad 21 February 2008 - 20:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Fungerar HFLS-1 som bakhögtalare i en surroundanläggning?

Problematiken är att jag kommer ha dem alldelles bakom soffan.

Om inte vilka andra är lämpliga att använda?

Fungerar gör det ju, men jag tycker att det e synnd att ha dom som bakhögtalare, jag skulle sattsat på billigare alternativ.
Men om du vill ha dom så är det bara att köra :)

Postad 21 February 2008 - 22:30

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
DVD-ai har man hfls-1 som frontar kan man gött ha dem som surrar med och center :)

Postad 21 February 2008 - 23:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

DVD-ai har man hfls-1 som frontar kan man gött ha dem som surrar med och center :)

Jo, det e ju klart att det är det bässta, men jag menar att det känns inte så nödvändigt att ha dom som surrar, men som center så ska man garantterat ha samma i dett fallet då det ger mycket fördelar.

Surrarna är det ju inte riktgt lika viktigt med ( om man inte ska lyssna på musik i multikanal ) men om han kör på samma runtom så e det klart att det blir riktigt bra.
Men vill han ha lite billiagre så finns det ju andra alternativ !

Postad 22 February 2008 - 11:54

Unregistered0ad535b7
  • Unregistered0ad535b7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Planerar också att bygga mig ett par HFLS-1 fast med basreflexporten på framsidan. Tror att det ska gå om man trycker ihop elementen maximalt samt att den diskant jag har tänkt använda (SEAS H414) har en något mindre diameter. Eventuellt får det bli 2st mindre portar för att spara plats.

Vad tror ni om detta?

Postad 22 February 2008 - 13:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Planerar också att bygga mig ett par HFLS-1 fast med basreflexporten på framsidan. Tror att det ska gå om man trycker ihop elementen maximalt samt att den diskant jag har tänkt använda (SEAS H414) har en något mindre diameter. Eventuellt får det bli 2st mindre portar för att spara plats.

Vad tror ni om detta?

Om du ska byta diskiant så kan du inte ha samma filter !

Postad 22 February 2008 - 14:00

Unregistered0ad535b7
  • Unregistered0ad535b7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Nej det är riktigt. Diskanterna satt i mina gamla Dali 7 och där delade man vid 3 kHz. Får rådgöra med Hifikit när jag köper PL18 elementen. Risken med två mindre portar borde väl vara blåsljud?

Anledningen till att jag vill ha dem framåt är att de ska placeras mot en vägg.

Postad 23 February 2008 - 10:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nej det är riktigt. Diskanterna satt i mina gamla Dali 7 och där delade man vid 3 kHz. Får rådgöra med Hifikit när jag köper PL18 elementen. Risken med två mindre portar borde väl vara blåsljud?

Anledningen till att jag vill ha dem framåt är att de ska placeras mot en vägg.

OK, men du vill alltså använda dina Dali diskanter i en HFLS-1 högtalare ?!
Då måsste du fixa ett annat filter och det påverkar ljudet, resultatet blir ju att det blir ett par helt andra högtalare och inte ett par HFLS-1 ;)

Men när det gäller delningen så ska det ju gå att fixa ett filter till dom som låter riktigt bra, det är inge problem, utan snarare att du inte riktigt kan kalla dom få HFLS-1.
Men varför inte bara köpa dom diskanter som ska vara med, dom är inte specielt dyra och då får du en bra och färdig lösning direkt :(

Rören skulle bli lite svårt då dom bli ganska långa, och ingen fara för blåsljud bara för att du har 2 st portar.

Postad 24 February 2008 - 16:42

Unregistered8ed1a4b3
  • Unregistered8ed1a4b3
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Hur pass bra är acoustic phase i jämförelse med hfls-1 och är den enklare att driva? såg att de bara kostade 1695kr för ett helt paket med lådor så bra pris var det då helt klart på dom och snygga var dom ju också :)

Postad 24 February 2008 - 16:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hur pass bra är acoustic phase i jämförelse med hfls-1 och är den enklare att driva? såg att de bara kostade 1695kr för ett helt paket med lådor så bra pris var det då helt klart på dom och snygga var dom ju också :)

Jag hänvisar till följande tråd: Phase vs HFLS-1

Postad 24 February 2008 - 17:07

Unregistered8ed1a4b3
  • Unregistered8ed1a4b3
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Har du någon aning om phase är mer lättdrivna än hfls-1? eftersom jag har en ganska vek förstärkare nu så vore det ju inte helt fel :)

Postad 24 February 2008 - 18:15

-SurfeZ-
  • -SurfeZ-
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
jag har en förstärkare på 2x75 W om jag då kör HFLS-1 på 110 W så kan jag inte dra på vad de max klarar..men det är väll så att även om man har en vek förstärkare så kommer man intre dra upp mer än halva förstärkarens kapasitet. så om man drar upp max på en 30 w förstärkare så låter det ju j***lig högt.

:) nog den sämsta förklaringen någonsin :D

Postad 24 February 2008 - 18:21

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Ränka lite på känslighet vs. inmatad effekt så kommer ni märka vilken effekt hysteri det är idag :P

För övrigt: Farsans Rotel från 80-talet har en volym skala från 0-10, drar man den över två är man nästan döv :D

:) Just ja, den är specad till 2x40w

Redigerat av Professor_Kalkyl, 24 February 2008 - 18:21.

Postad 03 March 2008 - 11:24

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
5 st Hfls i ditt system så har du en väldigt bra klangmatchning. Perfekt om du lyssnar på flerkanals-stereo, SACD och liknande. Men vid "filmlyssning" anser JAG att klangmatchningen spelar lite mindre roll. ;)

Jag byggde mig ett par Hfls för att ha som surr-högtalare. Men efter ett tag så sålde jag mina frontar (Klipsch RF-35) och köpte 2st monosteg för att kunna använda Hfls som frontar. Jag tycker att Hfls i första hand ska användas som frontar då de låter suveränt. Men om man vill så kan man ha Hfls bak också, men det finns ju andra kanske lite billigare alternativ.

Phase är enl. spec lite mer lättdrivna än Hfls. Även Phase går att använda som både front- och bakhögtalare enligt mitt tycke.
Jag håller som bäst på att bygga ett par Phase och så fort jag är klar så kommer jag utvärdera dem mot mina Hfls (paket 1 med trådspolar). Förhoppningsvis blir jag klar denna vecka.

Mvh Tony

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.