Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ser denna HTPC ok ut för 1080p uppspelning?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 January 2008 - 08:01

mad_cow
  • mad_cow
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej!

Har tänkt bygga en HTPC med följande delar och undrar nu om ni har några synpunkter på komponenterna. Den måste klara att spela upp 1080p material av alla dess slag utan problem.

Asus P5E-VM HDMI, G35, Socket-775, DDR2, m-ATX,GbLAN,Firewire, HDMI/DVI, PCI-Ex16
Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED m/fläkt
TwinMOS DDR2 PC6400 4096MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC6400 2GB CL5
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
Antec Fusion V2 430w PSU, Silver, HTPC, Micro ATX, aluminium front bezel
Silverstone NT01 V2.0 Fanless P4 Socket 478, LGA775, AMD-socket
NEC DVD-brännare AD-7200S Black OEM SATA
(Microsoft Wireless Ent. Desktop 8000 Vista, Lasermus)

slutsumma ca 7500;- (exkl tangentbord+mus)

Den komponent jag är mest "bekymmrad" över är CPU-kylaren. Dels vet jag inte riktigt om den passar i chassit och dessutom vet jag inte om den klarar att kyla ner processsorn tillräckligt utan fläkt. Några förslag på andra passiva kylare som skulle kunnna fungera?

Någon som vet hur mycket orginal fläktarna i chassit låter? Är det läge att köpa ett par tysta 120 mm fläktar när man ändå beställer?

Har också tänkt att köra vista x64 på burken (mest för att kunna använda alla 4 gig ram), men är osäker på hur det är med codecs och program då. Fungerar till exempel coreAVC och ffdshow i 64-bits os?

Tacksamm för alla svar!

EDIT: Glömde en sak, behövs det någon uppdatering av BIOS för att fö processorn att fungera i detta moderkort, och i så fall kan jag göra detmed denna processor i eller behövs det en annan processor först? Har aldrig flashat ett BIOS förut, gör man det innifrån BIOS eller hur går man till väga?

Redigerat av mad_cow, 30 January 2008 - 08:20.

Postad 30 January 2008 - 11:05

hotstreak
  • hotstreak
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
otroligt, detta blir min nya favvotråd, eftersom den speglar exakt den setup jag har i huvudet för tillfället. Eftersom jag vill ha svart chassi har jag kikat en hel del på de nya från Omaura, TF8 främst, men jag vet inte riktigt om de är tysta som fusion.

följer med spänning denna tråd tills vidare.

hej

Postad 30 January 2008 - 11:46

Xand0r
  • Xand0r
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har ett Antec Fusion (V1?) och den boxade fläkten som följde med min E6300 passar utmärkt i chassit.
Tyvärr är den inte speciellt tyst så jag föreslår en Zalman CNPS7700CU istället (bör passa).

I övrigt ser det bra ut, men jag hade satsat på ett riktigt grafikkort istället för de som är inbyggt på moderkortet (tex. nVidia 8600GT, finns passiva utan fläkt) då de avlastar CPUn vid uppspelning av HD-filmer (dock endast i PowerDVD).

Fläktarna i chassiet låter i V1 i alla fall inte speciellt mycket i läge "low".

Angående Vista x64 så finns ffdshow och CoreAVC finns eller är på G.

Postad 30 January 2008 - 12:44

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Den kan utan tvekan spela 1080p och du kan säkert spara in flera tusenlappar till och ändå spela 1080p utan problem. Om du inte ska använda datorn till att spela ser jag inte varför du ska ha 4GB ram t ex.

Postad 30 January 2008 - 18:00

mad_cow
  • mad_cow
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tjena, och tack för svaren.

4gig ram tog jag mest för att ram är så pass billigt nu, får se hur det blir när jag väl köper sen.

Angående att köpa ett dedikerat grafikkort så har jag valt att strunta i det eftersom jag hittils inte har hört någon som fått allt att fungera klkockrent med hårdvaruaccelerationen på alla olika filformat, och därmed satsar jag hellre på en proessor som klarar allt och sparar in pengar på grafikkortet.

ska kolla upp den där cpu-fläkten.

/mad_co

Postad 30 January 2008 - 18:34

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Eftersom du har tänkt köra Vista x64 för att kunna utnyttja 4GB ram bör du vara inställd på krångel med drivrutiner/program. Kolla upp att allt sånt finns.

Postad 14 February 2008 - 22:45

Perrablerra
  • Perrablerra
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Ska väll inte vara någon större skillnad mellan ett intregerat och ett dedikerat (stavning) graffkort. Som du skrev det låter det som om du tror att graffkortet ligger i prollen vilket det ju inte gör. Det är fastlött i moderkortet. Nu kollade jag inte vilket graffkort det var men vet att ati´s X1250 ska klara alla format bara prollen kan pumpa på ordentligt. Ska själv bygga en htpc inom den närmsta tiden och kommer välja ett dedikerat kort då jag någon gång kanske kommer vilja spela lite + för att avlasta prollen när hd-matreal skall visas :)

Edit. Såg nu att det var GMA x3500. Om det är bättre eller sämre än X1250 har jag ingen aning om. Brukar inte vara så stor skillnad mellan intregerade kort ännu.

Redigerat av Perrablerra, 14 February 2008 - 22:49.

Postad 15 February 2008 - 15:05

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Visst är det skillnad mellan integrerade och dedikerade grafikkort även om det integrerade grafikkortet har en egen gpu så använder det en del av systemets ram-minne som är betydligt långsammare än det dedikerade grafikkortets egna ram-minne. Vad Xandor menade med avlasta CPU är att (antar jag att han menade) en del av de dedikerade grafikkorten till exempel 8600GT och HD2600 klarar av att avkoda högupplöst material (material kodat i h264) i sin hårdvara och därför slipper CPU att koda av materialet via mjuvara. Alltså underlättar grafikkortet för CPU:n under uppspelning (vilket också du skrev i ditt egna inlägg ;)). Och visst finns det flera som fått det att fungera. Angående datorn som nämns i trådskaparens inlägg så lär den klara av att avkoda HD i både 720 och 1080 utan hjälp från grafikkort så det spelar kanske inte någon större roll.

Däremot anser även jag att det är overkill med 4Gb i ram för en HTPC men det är såklart upp till Mad_cow att prioritera.

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 15 February 2008 - 15:14

Tanis
  • Tanis
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Om du inte ska använda datorn till att spela ser jag inte varför du ska ha 4GB ram t ex.

Däremot anser även jag att det är overkill med 4Gb i ram för en HTPC men det är såklart upp till Mad_cow att prioritera.

Själv har jag 8GB i min HTPC. Varför? Timeshifting på en RAM-drive..... ;)

Postad 15 February 2008 - 15:24

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
ja du, då kanske det behövs ;)

Postad 15 February 2008 - 15:45

psamuels
  • psamuels
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Själv har jag 8GB i min HTPC. Varför? Timeshifting på en RAM-drive..... ;)

Intressant, hur lång tid kan Du "timeshifta" på 8GB?

Vad kör Du för program, t.ex. mediaportal?

/Per

sorry för trådkapningen

Postad 15 February 2008 - 16:00

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Ska du inte spela blir ja tvingad å rekommendera diNovo Edge™ som tangentbord med musplatta på,sjukt snyggt å bra tangentbord.

Postad 15 February 2008 - 17:40

Tanis
  • Tanis
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Intressant, hur lång tid kan Du "timeshifta" på 8GB?

Vad kör Du för program, t.ex. mediaportal?

Japp, Mediaportal. Man får räkna 2GB/h.
Se mitt inlägg samt allmän info om ramdrive i MP.

Postad 15 February 2008 - 19:17

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Skall sannolikt sätta ihop ett system med intels core 2 duo 8200 processor men vet inte riktigt vilket moderkort jag skall satsa på. Som det ser ut nu lutar det åt något av dessa två:

Är intels nya chipset på asuskortet tillsammans med X3500 grafiken vassare än nvidias motsvarande på gigabytekortet?

På vilket sätt isåfall?

Kommer inte spela nämnvärt mycket utan focus ligger på högupplöst video. Självklart vill jag att det skall fungera med en HD-dvd/bluray-spelare också, när jag nu skaffar en sådan.

Redigerat av nobba, 15 February 2008 - 19:19.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.