Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

2:35 tips?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2008 - 23:46

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Hej vill helt enkelt ha lite input angående att köra 2:35.1 anläggning i biorummet. Vill köra detta för att få den riktiga biokänslan och dessutom har jag lite dåligt med takhöjd efter akustiktak och en liten scen med infällda spottar + center monterat på väggen. Med 2:35 kan jag köra en rejält bred duk och få riktig biokänsla ändå.

Vill alltså köra med statisk höjd och en duk anpassade för 2:35, sen har jag redan tyg till biodraperi och skena med fjärrstyrning av detta draperi. Tänkte skippa maskning i sidan utan köra draperit till bildbredden om man tittar på 16:9 material. Men vad finns det för vettiga projektorer på marknaden så man slipper scaler? eller är det fortfarande lämpligast att köra en separat scaler?

Vilken prisklass bör man lägga sig på när det gäller optiken på den anamorfiska linsen, prismasonic i runt 6000 kr klassen eller kommer man bli missnöjd och förbannad då bara. Mina förhoppningar står väl till att köpa duktyg av bjurab och ramspänna själv, Full hd projektor i 25-30 000 kr klassen och en prismasonic lins men ge gärna tips.

Kurvad duk eller ej är en annan fråga jag gärna vill ha besvarad?(lite annan budget då kanske men budgeten är inte fast, den sprängs konstant ändå, hehe

Tack för alla tips
MVH Lorant

Postad 03 February 2008 - 01:41

snyft
  • snyft
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Alltså varför ska du köra 2.35? Flesta filmer är 1.85. Blir ju bara fel om du gör om 1.85 filmer till 2.35.

Postad 03 February 2008 - 01:54

21Andreas
  • 21Andreas
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ca 85% av alle filmer er 2.35:1/2.40:1 så det er en veldig god ide. Jeg har det selv i min kino og kommer aldri til å gå tibake til 16:9. Jeg bruker Prismasonic H-FE1500M til min Cineversum BlackWing Three og det funker meget bra. Anbefales på det sterkeste...

Postad 03 February 2008 - 02:43

snyft
  • snyft
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Vad är skillnaden med att skjuta ut 2.35 från en vanlig projektor med att skjuta det från en med allt dessa extra?

Postad 03 February 2008 - 03:28

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Precis som Andreas skriver så är de flesta filmer idag 2:39/2:40 eller 2:35 kallade vad man vill men samma format. Då detta rum är helt och hållet bioinspirerat så är jag totalt ointresserad av tv tittande mm så jag satsar på så stor och omslutande bild som möjligt. Jag kan dessutom offra texten då jag ändå helst ser filmer med hederligt engelskt tal endast

Alla jag diskuterat med som har upplevt 2:35 bild är fullständigt överrens om att det är äkta bio, en helt annan känsla än vanliga 16:9 anläggningar.

Att köra med anamorfisk lins har ju med optiken att göra, det blir ett enkelt sätt att med bra kvalite kunna skjuta högupplöst film på stor duk.

Jag glömde tidigare tillägga att tanken är att köra 1080p från en blueray spelare. Det jag mest är intresserad av är som sagt om man kan räkna med att kunna få till en vettig anläggning med projektor för runt 30 000kr utan scaler och med en lins för runt eller under 10 000kr? Och vilka projektorer lirar bra på egenhand utan scaler isf?

Eller ska jag kallt räkna med att det är värt att spräcka budgeten återigen nu när jag ändå bygger dedikerat biorum utanför huset?

Redigerat av kinglolle, 03 February 2008 - 03:31.

Postad 03 February 2008 - 03:30

snyft
  • snyft
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Ja men vad är skillnaden med att skjuta med anamorfisk lins och inte? Ger det verkligen en sådan mycket bättre bild?
Kollade precis på bilderna på filmhemma och tycker det verkar lite overkill jag menar man sitter ju inte förhoppningsvis så nära bilden men visst vill man ha det bästa så.

Redigerat av snyft, 03 February 2008 - 03:50.

Postad 03 February 2008 - 04:23

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
För min del handlar det om att sitta ca 3-5 meter ifrån en duk på ca 3 meters bredd.

Att skjuta 2.35 bild med korrekt återgivning kräver lite och där anser man ofta att en 16.9 projektor tappar i förhållande till att påverka bilden genom en extern anamorfisk lins. Alltså du förlorar ju både ljusstyrka, upplösning och inte minst får du krånglet att om du någon gång ändrar materialet till vanlig 16.9 så får man omaket att ändra inställningarna.

Dessa kanske 10 000kr är i förhållande till biorummet inte ens 1/30 av kostnaderna jag lägger ut ändå. Så jag vet med mig att jag skulle irritera mig bildmässigt om jag snålade bort linsen. Dessutom är tanken inte att ha en billigare full hd projektor alltför länge men måste nöja mig runt 30k för att kunna få klart rummet och börja använda det för att sen hellre spara ett år eller två och kunna gå upp ett par prisklasser på projektor och duk.

Däremot är frågan om jag är snål ifall jag tror att jag kan klara mig utan scaler?

Finns det några som har demorum i jämtland/västernorrland med 2.35 anläggningar?

MVH Lorant

Edit: Alltså 3-5 meter ifrån duken menar jag beroende på vilken rad. Blir bäst med två rader biostolar i djup för mig och då har man dessutom valet hur stort man vill ha det.

Redigerat av kinglolle, 03 February 2008 - 04:41.

Postad 03 February 2008 - 15:01

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Scalern beror på vilken projektor du har, min HD720X (720P) har LBX-läge som ska användas när man matar den med en 2.35signal i 16:9-läget och har en anamorfisk lins.

Postad 04 February 2008 - 00:54

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Jag har som sagt ingen utan det handlar om att köpa en full hd projektor för runt 30k gränsen. Men vet två skolor där vissa anser att en scaler kommer att göra ett mer korrekt jobb mot en anamorfisk lins medan andra anser att man mycket väl kan använda vissa projektorer(t.ex w9000).

Detta är som sagt en relativt kortvarig lösning men jag funderar starkt på att köpa korrekt lins och duk och hellre snåla på projektorn.

Vad tror ni om att använda fjärrstyrt draperi istället för maskning och köra på lite bättre prismasonic lins för runt 15-20 000, solidpix kurvade duk för 2.35:1 och hellre en billigare projektor typ benq w9000.

För biorummet bygger jag för framtiden, det jag har lagt pengarna på är byggnationen för att sen enkelt kunna byta upp tillbehören i framtiden. Då kanske det är bättre att satsa på rätt duk o lins o sen inom nåt år byta projektorn men duken och linsen kommer då fortfarande kännas adekvata.

Jag är skitkluven, ska åka och kika men har så långt så det är intressant att fundera och smälta saker lite innan.

MVH Lorant

Postad 04 February 2008 - 12:18

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Alltså varför ska du köra 2.35? Flesta filmer är 1.85. Blir ju bara fel om du gör om 1.85 filmer till 2.35.

???

De flesta filmer är ju 2,35:1, iaf. dom som är värda och se, men även om man ska se en film i 1,85:1 så är det ju helt ok då man maskar i sidled och får därav aldrig några "svarta streck" varken över/under eller påsidorna av bilden oavsett formatet på bilden, även vid ev. 4:3 visning så är det ju bara att maska lite till i sidled.

Denna typ av setup är tveklöst den bästa (och tyvärr dyraste) man kan ha enligt mig (och många andra) ... :)

Ang. lins, så får man nog gå på prismasonics 1080P lins om man ska bli nöjd, kostar närmare 20000kr.

Redigerat av Dr. Death, 04 February 2008 - 12:24.

Postad 04 February 2008 - 22:51

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Denna typ av setup är tveklöst den bästa (och tyvärr dyraste) man kan ha enligt mig (och många andra) ... :P

Ang. lins, så får man nog gå på prismasonics 1080P lins om man ska bli nöjd, kostar närmare 20000kr.

Just prismasonics 1080p lins tillsammans med en kurvad solidpix 2.35:1 duk. Rummet är ju så ljuskontrollerat som det kan bli med molton på väggar, svart tak och svart heltäckningsmatta. Inga fönster eller ljusinsläpp alls.

Denna setup ligger närmast och så snåla lite på projektorn för att inom nåt år kunna kika på en hyffsad uppgradering på bara projektorn men behålla resterande delar. Men är det inga fler med erfarenhet eller åsikt?

MVH Lorant

Postad 05 February 2008 - 01:15

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Låter som en bra ide, duk och lins köper man kanske(helst) bara en gång så där ska man inte snåla, iom. att du har ett specialbyggt rum som du vet att du ska ha grejjorna i ett bra tag framöver.

Ska bli kul och se vad det blir! :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.