Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DLP eller LCD? Ej hittat via sökfunktion

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 February 2008 - 18:11

sugarn
  • sugarn
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Hej

Har letat och letat på forumet men inte hittat exakt vad jag är ute efter så om någon vet att det finns skriv gärna in det. Annars kommer frågan här.

Jag ska investera i en DLP eller LCD. ca 10 000 kronor. Är inte intresserad av köpråd av specifikt märke ännu utan jag behöver ta reda på om man ska satsa på LCD eller DLP. Projektorn kommer att användas för:

TV (Canal Digital)
Sport (fotboll, hockey friidrott osv)
Film (DVD, BD, Canal digital/HD)
Nedladdad film/serier från PC (förstås legala sådana)
Spel (Xbox/PS3 och PC)
Kanske lite vanlig PC användning...

Som ni ser ska den användas till en del, men jag har även en vanlig TV som kommer att gå så jag kommer troligtvis inte titta jättemycket på TV via projektor. Men det är viktigt att den klarar av "snabba" sporter som fotboll och hockey.

Jag har läst en del om RBE och utslitna paneler så jag är ute efter funktionen på projektorn.

Vilken teknik ska jag köpa tycker ni???

Postad 03 February 2008 - 18:21

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
Önskad bildstorlek och rummets dimensioner är avgörande för att kunna ge några tips öht.

Postad 03 February 2008 - 18:26

snyft
  • snyft
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
DLP om du har ett hyffsat rum.

Postad 03 February 2008 - 18:32

sugarn
  • sugarn
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
25 m2 ca 5x5 m

Hade tänkt mig en duk på 92" eftersom vi kommer att sitta ca3,5 m från duken pga av att det är öppen planlösning=öppet bakåt.

Postad 03 February 2008 - 18:52

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Beroende på var du bor så skulle jag rekommendera dig att gå till någon "riktig" hembio butik och kika. DLP är ju bäst enligt många men det krävs vissa förutsättningar jämnfört med LCD.

DLPn ger mer svärta men kanske inte lika detaljerad svärta. Nackdelen är regnbågarna men det ska tilläggas att bara för att man ser regnbågar om man letar dem så behöver det inte betyda att man stöas av dem! Tänk på det om du åker och kikar på någon, leta inte efter dem utan först om du blir irriterad av dem kan du välja bort DLP.

LCD ställer ju sig dem flesta kritiska till i dagens läge men faktum är att dem flesta nya projektorer använder just LCD och det är för tekniken har kommit ikapp DLP och kan erbjuda en svärta som kanske inte alltid är lika bra men mer detaljrik. Även skärpa osv. är LCDn en klippa på.

Att folk pratar om att LCD panelerna skulle slitas sönder direkt osv. behöver inte stämma. Vet folk som kört tiotals lampor utan några negativa påverkningar på panelerna.

Med din budget skulle jag utan att hänsyn till några specifikationer säga Sanyo Z5, bara för jag själv skulle vilja ha en sådan om pengar fanns. Andra alternativ är LG BN315 som är DLP istället och går att få från Tyskland med en prislapp på under 7 lax jämnfört med cirka 12k här i Sverige.

Även om det inte alltid finns dem projektorerna man vill ha hos hembiobutikerna för demo så är det givande att gå dit och bilda sig en egen uppfattning om vad man är inne på och vädra lite åsikter med personalen som jag själv fått erfara.

MVH Jesper som väntar på sin LG BN315, DLP.

Postad 03 February 2008 - 19:08

sugarn
  • sugarn
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Tack Jesper,

Hur är det med eftersläpningar vid snabba rörelser (sport)? Är det någon skillnad ellan DLP å LCD?

Ska väl oxå tilägga att rummet har tre väggar, varav två har mer fönster än vägg. "Bakå" är det öppet vilket innebär att det blir svårt att mörklägga. Hur mycket kommer det att spela roll? kommer förstås att täcka för fönstren så gott det går men det kommer nog att läcka ganska mycket ljus in till rummet

Postad 03 February 2008 - 19:12

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Har alltid kört DLP tidigare men nu i sista vändan för att införskaffa en full HD projektor blev de faktiskt en LCD. Jag kan bara instämma med föregående skrivare/talare.

Postad 04 February 2008 - 15:07

Unregistered699cc5a6
  • Unregistered699cc5a6
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hittade den här tråden och frågeställningen var ganska exakt vad jag också undrar.
Men det jag inte hittar svar på är hur skillnaden är mellan DLP vs LCD i spel xbox360 , pc, ps3? & sport. Är det samma skillnader i spel tex som det är mellan plasma och lcd tv? eller lider inte projektorer i samma utsträckning som vanliga plasma/lcd tv?
Är ny i projektor träsket, mer eller mindre tvingar tjejen att se hur bra det är med projektor istället för en 32" lcd tv :) Grannen har ju precis skaffat en Epson tw700 och kan ju inte vara sämre.. Tyvärr hade han väldigt dålig källa så bilden vart lite tråkig.

Har mest vart inne på DLP eftersom LG BN315 och optoma hd65 ligger i vettig prisklass för att jag ska kunna lura tjejen att pröjsa hälften :)

Postad 04 February 2008 - 16:05

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Tycker inte man ska jämföra Plasma & LCD tv apparater mot LCD och DLP projektorer då de är rätt stora skillnader.

Enligt mig då, vilket jag bara kan utgå ifrån, så anser jag att DLP projektorerna är vassare i de nedre regionerna men kommer man uppåt till 1080p och över 25.000kr så anser ajg att LCD är misnt lika bra. Som ja tidigare skrivit.

Att spela på en projektor är, bildmässigt ingen skillnad vad jag kan tänka mig. Där emot så finns det några (få) som haft problem med utmattade LCD paneler och detta kommer utav att panelen slits mera när den blir riktigt varm så lång avnändning av en LCD ökar chanserna men inget som säger att de garanterat kommer bli slitningar. Panasonic nämner i sin manual att användning mer än 6h/dag så kna panelen slitas inom ett år men detta tror jag bara är nått för att friskriva sig ifrån ansvar (vilket ändå inte hjälper då konsumetköplagen säger annat).

Så beroende på din budget och tycke å smak så får du kolla på projektorer å hitta någon som passar dej. Jag anser att det inte är någon skillnad emellan LCD och DLP om man kollar på sport eller spelar spel. Om du inte har problem med rengbågseffekter så tycker jag du ska kolla på en DLP projektor, dessa är dock lite svårare att placera samt du får en lite mer begränsad bild.

Postad 04 February 2008 - 19:20

Unregistered699cc5a6
  • Unregistered699cc5a6
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tack för svaret Lothar!
Kommer mest bli film men lite spel blir det ju alltid så lika bra att va på säkra sidan. DLP 720p projektor blir det nog för min del, kommer ha ca 3m mellan soffa å duk. Abstinensen blir allt större måste till hi-fi klubben i sthlm så fort de har en hd65 projektor uppe läste i nån tråd nyss att de inte fanns inne för demo.

Postad 04 February 2008 - 21:10

sugarn
  • sugarn
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Var inne på HBB idag för att prata lite mer ang projektorer. Har insett att för mig finns det inget annat alternativ än att köra på LCD. Jag kommer att placera projektorn på ca 5 meters avstånd och cirka 3 meter upp på väggen (ingen annan lösning blir bra). Enligt killen i butiken så kommer det att bli svårt att få till en bra bild med DLP eftersom jag kommer att bli tvungen att luta projektorn eftersom i min budget (10 000) så finns det inga som har såpass stor lens shift vilket innebär att min "bildgeometri" kommer att se ut som en gammal OH-apparat som man använder fel...

Kikade på en Panasonic AX200. Såg väl bra ut. Väldigt ljusstark med 2000 lumen. Finns det någon mer bra LCD i den prisklassen?

Tack för alla svar hittills,

Postad 04 February 2008 - 21:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Finns det någon mer bra LCD i den prisklassen?

Kikade du inte på Epson TW700?

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Postad 04 February 2008 - 22:49

sugarn
  • sugarn
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Jo,

Men den såg lite sämre ut, fast va fan vet jag efter att ha tittat i 5 minuter på båda. Panasonic har 2000 lumen och Epson har 1600. Och Panasonicen såg ut som det var mer svärta. Men eftersom du representerar Epson kanske du kan ge en anledning varför man ska välja Epson istället för Panasonic? Som sagt jag är öppen för alla förslag.

Postad 05 February 2008 - 08:29

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Jag kommer att placera projektorn på ca 5 meters avstånd och cirka 3 meter upp på väggen

vad har du för takhöjd? Är rummet med mer normal takhöjd så funkar en dlp tex optoman bultad uppochner på höjd 2-2,5m dvs nära taket i de flesta fall och på ett avstånd på ca 3 meter ger ca 90 tum i lagom höjd. har du öppet bakåt kan du ju skilja av rummet med ett drapperi.

Postad 05 February 2008 - 22:03

sugarn
  • sugarn
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Biorummet är ett vardagsrum som är utbyggt från resten av huskroppen. Det är ryggåstak i rummet vilket innebär att takhöjd i nock är ca 3,5 m. Anledningen till att projektoen kommer att sitta på ca 3 meters höjd är att jag kommer att sätta den mot den lilla del av vägg som skiljer vardagsrummet och resten av huset (under takstolarna). Att sätta på något annat sätt kommer inte att gå igenom hos respektive plus att det skulle vara fult med en takhängd projektor mitt i taket.

Hur mycket lens shift är det på t.ex Optoma 65? Skulle den funka? Vill egentligen ha en DLP...

Postad 05 February 2008 - 22:13

Unregistered699cc5a6
  • Unregistered699cc5a6
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Optoma hd65 är DLP...
Antar att du menade LCD..

Postad 05 February 2008 - 22:26

sugarn
  • sugarn
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Kanske var otydlig. Jag vill egentligen ha DLP men efter lite efterforskningar verkar det bli svårt med att kunna placera en DLP på de avstånd som jag vill ha den på. Duken kommer att vara ca 100".
Min svåger sa att DLP har visst lens shift och att Optoma HD 65 (DLP) skulle klara av de avstånd jag kommer att ha. Vill egentligen bara dubbelkolla om han har rätt ör vad jag har läst här och på Optomas hemsida så kommer det inte att funka.

Någon som tror att det funkar??

Postad 05 February 2008 - 23:09

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Ja DLP projektorer, VISSA, har lensshift men den är inte alls lika bra som en LCD projektor har. Så blir de svårt att få ihop de på deras hemsida kanske du ska försöka få låna hem en å pröva annars satsa på en LCD.

Postad 22 April 2009 - 17:53

pcw
  • pcw
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Edit: Fel tråd.

Redigerat av pcw, 22 April 2009 - 17:53.

Postad 23 April 2009 - 11:40

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Finns ju en miljon liknande trådar redan, och lyckades missa dom alla när du "sökte"? :)

Redigerat av Dr. Death, 23 April 2009 - 11:41.

Postad 23 April 2009 - 18:00

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Kanske var otydlig. Jag vill egentligen ha DLP men efter lite efterforskningar verkar det bli svårt med att kunna placera en DLP på de avstånd som jag vill ha den på. Duken kommer att vara ca 100".
Min svåger sa att DLP har visst lens shift och att Optoma HD 65 (DLP) skulle klara av de avstånd jag kommer att ha. Vill egentligen bara dubbelkolla om han har rätt ör vad jag har läst här och på Optomas hemsida så kommer det inte att funka.

Någon som tror att det funkar??

Jag har en Optoma HD65 och tycker den fungerar bra. Men den har tyvärr INTE lens shift.

Postad 25 December 2009 - 17:51

Unregistered72120922
  • Unregistered72120922
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Letar projektor jag också nu, letar efter nån budget projektor för mindre ytor, under 80' tum.
några förslag vad jag ska titta på för några?
DLP eller LCD för detta?
Ska användas för Wii, Film, TV och dator

Postad 25 December 2009 - 20:30

Unregistered1824
  • Unregistered1824
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Köp en lcd, på en dlp projektor så blir det konstig bild då dom innehåller ett problem som kallas för regnbågseffekten eller något sånt. det innebär att bilden blir mycket konstig om jag får säga det själv om du använder den till att göra det du skriver att du ska.Jag rekomenderar en lcd projektor iaf. mvh jonas

Postad 26 December 2009 - 04:52

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Att dissa DLP för regnbågseffekten utan att ha provtittat är bara dumt. Vissa ser den inte alls, andra ser den ibland men störs inte av den och sen har vi en liten fåtal som verkligen störs av den. Om du inte ser den eller störs av den kommer dlp att ge bättre bild för pengarna.

Personligen ser jag bara 2 anledningar till att köpa LCD i dagsläget.
1. Du vet att du ser och störs av regnbågarna.
2. Du kan inte placera projektorn optimalt. Även de billigare LCD projektorerna har lensshift och rätt bra zoom medan du måste gå upp rejält i pris för att få dom funktionerna på en DLP.

Postad 27 December 2009 - 12:27

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0

Att dissa DLP för regnbågseffekten utan att ha provtittat är bara dumt. Vissa ser den inte alls, andra ser den ibland men störs inte av den och sen har vi en liten fåtal som verkligen störs av den. Om du inte ser den eller störs av den kommer dlp att ge bättre bild för pengarna.

Personligen ser jag bara 2 anledningar till att köpa LCD i dagsläget.
1. Du vet att du ser och störs av regnbågarna.
2. Du kan inte placera projektorn optimalt. Även de billigare LCD projektorerna har lensshift och rätt bra zoom medan du måste gå upp rejält i pris för att få dom funktionerna på en DLP.

Jag kan inte se regnbågar. Däremot så får jag huvudvärk av att kolla på DLP :S Vad beror det på?

Innan jag irrade mig vilse i projektordjungeln (=innan jag hade någon koll alls på teknikerna), så var jag hos polaren och kollade på film några gånger. Fick ont i huvudet varenda gång, fattade inte vad det berodde på.
Men nu när jag letat egen projektor och varit ute i butiker och demat så har jag märkt att det är DLP som är orsaken. Tråkigt men sant för mig :unsure:

Postad 25 January 2010 - 23:24

Unregistered38333
  • Unregistered38333
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ska skaffa projektor.
Förutsättning: avstånd mellan projektor och duk 4 meter. Tittavståndet detsamma. Duk 80" (2 meter bred). Pris ej över 15 000:-
Frågor: DLP eller LCD? Blir det någon synbar skillnad på en projektor med HD-ready och en med full HD?
Den kommer matas mest med Comhems Humax inspelningsbar HD-box och PS3 spel o Blueray.
Visningsrummet är lätt att mörklägga
Tips på bra projektorer med ljudnivå under 29 db är välkomna

Redigerat av Unregistered38333, 25 January 2010 - 23:27.

Postad 26 January 2010 - 08:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Blir det någon synbar skillnad på en projektor med HD-ready och en med full HD?

Ja. Detta eftersom det är synbar skillnad mellan alla projektorer. Så ovanstående frågeställning är inte speciellt relevant inför inköp.

Ska 15K räcka till duk oxå?

Redigerat av pacman, 26 January 2010 - 08:25.

Postad 28 January 2010 - 11:45

Unregistered38333
  • Unregistered38333
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Duk har jag redan så 15K är maxkostnad för projektorn. Jag förstår att skillnaden är märkbar mellan HD och HD-ready om man sitter på ett kort avstånd från duken. Vad jag menar är om den är påtaglig vid tittavstånd 4 meter och bildstorlek ca 80". Kan det vara så att det är klokare ur andra aspekter att satsa på en HD-ready än en med full HD med tanke på mitt pristak. Viktigt för mig är förutom bra bild även att maskinen inte väsnas. Nu har jag en gammal Sony VPL-HS1 som påstås ha 29dB. Den nya projektorn får gärna vara tystare

Postad 15 February 2010 - 14:15

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Beroende på var du bor så skulle jag rekommendera dig att gå till någon "riktig" hembio butik och kika. DLP är ju bäst enligt många men det krävs vissa förutsättningar jämnfört med LCD.

DLPn ger mer svärta men kanske inte lika detaljerad svärta. Nackdelen är regnbågarna men det ska tilläggas att bara för att man ser regnbågar om man letar dem så behöver det inte betyda att man stöas av dem! Tänk på det om du åker och kikar på någon, leta inte efter dem utan först om du blir irriterad av dem kan du välja bort DLP.

LCD ställer ju sig dem flesta kritiska till i dagens läge men faktum är att dem flesta nya projektorer använder just LCD och det är för tekniken har kommit ikapp DLP och kan erbjuda en svärta som kanske inte alltid är lika bra men mer detaljrik. Även skärpa osv. är LCDn en klippa på.

Att folk pratar om att LCD panelerna skulle slitas sönder direkt osv. behöver inte stämma. Vet folk som kört tiotals lampor utan några negativa påverkningar på panelerna.

Med din budget skulle jag utan att hänsyn till några specifikationer säga Sanyo Z5, bara för jag själv skulle vilja ha en sådan om pengar fanns. Andra alternativ är LG BN315 som är DLP istället och går att få från Tyskland med en prislapp på under 7 lax jämnfört med cirka 12k här i Sverige.

Även om det inte alltid finns dem projektorerna man vill ha hos hembiobutikerna för demo så är det givande att gå dit och bilda sig en egen uppfattning om vad man är inne på och vädra lite åsikter med personalen som jag själv fått erfara.

MVH Jesper som väntar på sin LG BN315, DLP.

Nyfiken på vilka LCD projar som gått 10x lampans tid och inte har en försämrad bild i form av slitna filter eller paneler. Har du märke och modell?

Postad 18 February 2010 - 11:21

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0

Duk har jag redan så 15K är maxkostnad för projektorn. Jag förstår att skillnaden är märkbar mellan HD och HD-ready om man sitter på ett kort avstånd från duken. Vad jag menar är om den är påtaglig vid tittavstånd 4 meter och bildstorlek ca 80". Kan det vara så att det är klokare ur andra aspekter att satsa på en HD-ready än en med full HD med tanke på mitt pristak. Viktigt för mig är förutom bra bild även att maskinen inte väsnas. Nu har jag en gammal Sony VPL-HS1 som påstås ha 29dB. Den nya projektorn får gärna vara tystare

Om du inte lider av RGB.

Postad 18 February 2010 - 14:57

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Om du inte lider av RGB.

RBE, rainbow effect.

Mitt tips:

Postad 18 February 2010 - 15:34

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Infocus verkar ju rätt poppis. "IN" något som funnits ett tag verkar ju ha fått ganska så bra kritik.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.