Håller på att bli vansinnig!
16 svar till detta ämne
Postad 11 February 2008 - 20:22
BjörnH
-
BjörnH
-
Rookie
-
9 inlägg
Ursäkta min aggressiva rubrik, men det är sant
Köpte en LG50pc55 på onoff 30'e oktober. Kör med tv'n ett par veckor innan jag började försöka köra med hdmi ingångarna.. Visar sig att dessa är sönder och visar röd/blå bild. Nåväl, 4 dec kommer dom och hämtar tv'n.
Sen börjar väntan.. Fick tillbaks den idag den 11 feb, nästa 2,5månader senare.. Nu är hdmi-ingångarna helt döda.. Kolsvart, ingen signal.. inga av mina datorer kan hitta tv'n.. har provat allt..
Vad ska man göra? Kan man kräva reklamation? Jag är så desperat att det snart lutar åt att slänga den och köpa en ny och acceptera min 14000kr förlust..
Vad hade ni gjort?
Postad 11 February 2008 - 20:25
dabman
-
dabman
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Köpte en LG50pc55 på onoff 30'e oktober. Kör med tv'n ett par veckor innan jag började försöka köra med hdmi ingångarna.. Visar sig att dessa är sönder och visar röd/blå bild. Nåväl, 4 dec kommer dom och hämtar tv'n.
Sen börjar väntan.. Fick tillbaks den idag den 11 feb, nästa 2,5månader senare.. Nu är hdmi-ingångarna helt döda.. Kolsvart, ingen signal.. inga av mina datorer kan hitta tv'n.. har provat allt..
Vad ska man göra? Kan man kräva reklamation? Jag är så desperat att det snart lutar åt att slänga den och köpa en ny och acceptera min 14000kr förlust..
Vad hade ni gjort?
Bara att reklamera igen, be dem åtgärda det. De har tre försök på sig sedan skall de ge dig en ny tv, helt enligt konsumentköplagen.
Postad 11 February 2008 - 20:51
BjörnH
-
BjörnH
-
Rookie
-
9 inlägg
Men jag är inte så sugen på att vänta i 2månader till.. Snart är ju 50" plasma utdaterat..
Kan man kräva pengarna tillbaks alt. ny tv redan nu eller?
Postad 11 February 2008 - 20:58
Mr_Foppa
-
Mr_Foppa
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Nej. Butiken har rätt att åtgärda felet.
Däremot är det inte omöjligt att de för goodwill är villiga att byta modell om du säger att du helt tappat tron. Speciellt om de säger sig ha "åtgärdat" felet utan att fixa det. Tar det 2,5 månader och du får tillbaka en trasig produkt har du all rätt att skälla en hel del på dem.
Postad 11 February 2008 - 21:09
BjörnH
-
BjörnH
-
Rookie
-
9 inlägg
Nu har jag lugnat mig lite Surfade lite och hittade denna sidan: http://www.bigscreen...DVI-problem.htmKan det vara något tro? Kanske ska prova en annan kabel.. Får ringa servicestället imorgon och fråga om dom testade hdmi innan dom skickade iväg tv'n..
Postad 11 February 2008 - 21:18
nystrand
-
nystrand
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Visst kan du försöka kräva pengarna tillbaka men det blir kanske svårt att få. Enligt konsumentköplagen kan du endast häva köpet om produkten går sönder en trejde gång och det är samma problem som tidigare. Är det nya fel som uppstår så finns det inte mycket annat att göra, än att låta dom försöka laga den. Sen är det olika beroende på vilken butik det handlar om. Är det en större kejda, typ El-Giganten el. OnOff eller liknande är man ganska körd. Been there, done that.
Lycka till!
Postad 11 February 2008 - 22:16
BjörnH
-
BjörnH
-
Rookie
-
9 inlägg
Eller så skiter jag i HDMI och kör RGB istället..
Någon som jämfört HDMI och RGB? Blir det någon skillnad?
Mest att det kanske blir svårt att sälja av den om den inte fungerar som den ska sen när man vill byta upp sig..
Postad 11 February 2008 - 22:54
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Vad hade ni gjort?
Bara att reklamera igen, be dem åtgärda det. De har tre försök på sig sedan skall de ge dig en ny tv, helt enligt konsumentköplagen.
Nej, vid fler än 3 reklamationer/felaktiga produkter har man väl rätt att kräva pengarna tillbaka? så har iaf jag alltid förstått det som, eller fattade jag fel?
Redigerat av Danne2k7, 11 February 2008 - 22:56.
Postad 11 February 2008 - 23:19
Unregistered178ff7d4
-
Unregistered178ff7d4
-
Användare
-
-
169 inlägg
Mest att det kanske blir svårt att sälja av den om den inte fungerar som den ska sen när man vill byta upp sig..
Du skall väl inte acceptera att den är trasig?
Postad 11 February 2008 - 23:44
BjörnH
-
BjörnH
-
Rookie
-
9 inlägg
Du skall väl inte acceptera att den är trasig?
Nej, det känns ju lite fel. Men att vara utan TV i 2månader till är inget alternativ.. Ska undersöka lite nogrannare, låna polarens xbox360 med hdmi och se om det blir bild där.. Så det inte är så att TV'n inte gillar datorer bara..
Redigerat av BjörnH, 11 February 2008 - 23:44.
Postad 12 February 2008 - 00:55
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
Lämna in den och krävs låne-tv?
Postad 12 February 2008 - 01:38
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5023 inlägg
Kan man kräva reklamation?
Reklamation är inget man kräver utan vad du som kund gör när du informerar säljaren om ett fel i varan samt kräver antingen avhjälpande (reparation) eller omleverans (ny vara). Eftersom du redan skickat varan för reparation så är det alltså avhjälpande som gäller. När du reklamerar ett fel så är säljaren skyldig att inom skälig tid, utan kostnad och utan väsentlig olägenhet för dig reparera felet. Om reparationen inte är klar inom skälig tid och felet är av väsentlig betydelse för dig så har du rätt att häva köpet. De har tre försök på sig sedan skall de ge dig en ny tv, helt enligt konsumentköplagen.
Enligt konsumentköplagen kan du endast häva köpet om produkten går sönder en trejde gång och det är samma problem som tidigare.
Konsumentköplagen innehåller inga uppgifter om hur många försök en säljare får på sig för att reparera en vara utan det är inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet som gäller. Vid tvister så brukar dock Allmänna reklamationsnämnden anse att man efter två misslyckade försök att reparera samma fel bör få rätt att häva köpet.
Postad 12 February 2008 - 08:15
BjörnH
-
BjörnH
-
Rookie
-
9 inlägg
Okej, känns lite som man blir överkörd hur man än gör.. Hade nog inte varit så dyrt för LG att ersätta kunder som fått tv-apparater som till 99% är trasiga redan vid levernas. Känns som alla frakter, lagningar, tid, telefonsamtal osv osv är dyrare än att bara skicka iväg en ny tv och ha nöjda kunder och ett bra rykte.. Kommer aldrig kunna rekommendera LG till någon i framtiden. Nästa Tv blir en samsung köpt på nån mindre hi-fi/bild affär, även om den kostar mer..
Hur som helst, ska resa 6½ veckor i sommar, blir det service lämnar jag nog in den innan jag åker och hoppas att den är klar och funkar som den ska när jag kommer hem..
Postad 12 February 2008 - 10:14
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
Du har alltså bara testat DVI->HDMI, inte HDMI->HDMI?
Postad 12 February 2008 - 10:24
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Min erfarenhet när en dator är inblandad & det inte funkar så brukar det oftast vara datorn som är boven . Så försök att med uteslutningsmetoden & koppla någe annat in på HDMI typ en DVD .
Postad 12 February 2008 - 11:08
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Konsumentköplagen innehåller inga uppgifter om hur många försök en säljare får på sig för att reparera en vara utan det är inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet som gäller. Vid tvister så brukar dock Allmänna reklamationsnämnden anse att man efter två misslyckade försök att reparera samma fel bör få rätt att häva köpet.
En väntan på 2,5 månad är knappast skälig tid. Skälig tid är nog snarare inom 3 veckor. Gå tillbaka till OnOff och fråga vilka idioter som lagar (eller snarare inte lagar) tvn under hela 2,5 månad. Och försök häva köpet med hänvisning till deras långa handläggningstid samt att felet inte är åtgärdat. Amatörer är bara förnamnet.
Redigerat av Unregistereded94f3cc, 12 February 2008 - 13:22.
Kortade ned citatet
Postad 12 February 2008 - 15:05
BjörnH
-
BjörnH
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har bara provat dvi->hdmi. Har dock provat med två datorer och två olika kablar. Visst kan det vara datorn men jag tror inte det (har bra koll på datorer  ). Eftersom datorn inte kan se att det sitter en tv på andra sidan av sladden finns där inte mycket att göra..
Har inga HDMI devicer utom datorn men ska se om jag kan låna polarens xbox360, tror han har hdmi i den.
Första försöket får bli att ringa till LG och snällt be att få en utbytesTV efter den långa väntetiden och jag fortfarande har problem, får nog dock försöka få tala med någon högre än babianerna i telesupporten. Dom tyckte bland annat att jag skulle ta reda på deras interna reparationsnummer eftersom RMA numret jag fick av Anovo eller serienumret på TV'n inte gav dem något.
Dom har verkligen satt sig i en bra sits genom att ha tre parter inblandade. LG själva, återförsäljaren och reparationsverkstaden. Alla skyller på alla..
Redigerat av BjörnH, 12 February 2008 - 15:07.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|