Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Enkel och bra Codec-guide

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 February 2008 - 10:52

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
För alla er som liksom jag sliter med att fatta det här med codecs och filter, meritvärden osv vill jag tipsa om Goose's utmärkta Mediaportal Codec Guide

http://www.team-medi...rtalcodecguide/

Han beskriver enkelt och utförligt hur man installerar och konfigurerar ffdshow mm så att alla filformat funkar.

Så vitt jag förstår klarar man sig alltså med enbart ffdshow och Haali och slipper alla codec-packs som bara riskerar att stöka till konfigurationen.

/Micke

Postad 17 February 2008 - 22:50

jockelw
  • jockelw
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

För alla er som liksom jag sliter med att fatta det här med codecs och filter, meritvärden osv vill jag tipsa om Goose's utmärkta Mediaportal Codec Guide

Han beskriver enkelt och utförligt hur man installerar och konfigurerar ffdshow mm så att alla filformat funkar.

Så vitt jag förstår klarar man sig alltså med enbart ffdshow och Haali och slipper alla codec-packs som bara riskerar att stöka till konfigurationen.

/Micke

Vore kul att veta om du testat att ställa in din htpc enbart efter denna guide? Funkar det fint eller?

Någon som är kunna inom detta område, nånting som ni kan kompletera till denna guide eller kanske kan kommentera?

Postad 17 February 2008 - 23:01

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

/Micke

Vore kul att veta om du testat att ställa in din htpc enbart efter denna guide? Funkar det fint eller?

Någon som är kunna inom detta område, nånting som ni kan kompletera till denna guide eller kanske kan kommentera?

Jag har i stort sett exakt samma config på min HTPC och det funkar galant. Dock kör jag AC3-ljudet genom AC3Filter som jag tycker funkar bättre. Sen så kör jag också undertexter/subtitles via FFDShow och har därmed inte VSfilter installerat.

Hursomhelst så funkar detta kanon. FFDShow är alldeles, alldeles underbart :)

Postad 18 February 2008 - 18:54

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Ja, jag har precis byggt om min HTPC efter en MOBO krasch och bestämde att jag skulle hålla den ren och hårt kontrollerad den här gången. Den förra var nedlusad med codecs och filter som jag inte hade koll på.

Jag kör analog 5.1 signal till förstärkarna och ffdshow verkar hantera det bättre än AC3filter såvitt jag har läst. ffdshow "skalar" upp alla ljudkällor till 5.1. Det gör väl AC3filter också, men jag vill som sagt ha så få grejer som möjligt på burken.

Körde efter den här guiden och aals "Mediaportal Get You Going Guide", som också är utmärkt.
Jag blev precis klar igår, allt verkar funka som jag vill, men jag har förstås inte hunnit testa ordentligt ännu.

Ett annat bra tips är att använda Ghost eller Acronis till att backa upp hela partitionen flitigt under bygget. Då är det snabbt och enkelt gjort att återställa till ett stabilt läge om man råkat installera något som ställer till det. Jag har nu 10 ghostar från olika lägen under byggets gång och kan nu experimentera fritt utan att vara orolig för att få en instabil burk eller vara tvungen att börja om från början.

Postad 19 February 2008 - 19:48

lassegracen
  • lassegracen
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej,
jag försöker få in Dolby Digital/AC3 från min Canal Digital HD box (den utan HDisk) via min dator fvb till min Creative S750 Gigaworks högtalaranläggning, utan framgång.
Datorn har ett X-treme Music (SB0464) med Digital I/O modul.
Ljudet funkar om jag väljer ICKE HD kanaler men med äkta HD inkl SVT1 o 2 så är det tyst.
Men varför försöker jag göra detta ?
Jag vill använda min dator som mixer och slippa köpa ytterligare en ljudanläggning

Nu undrar jag om uteblivet "HD ljud" beror brist på CODEC ?
Men i min okunnighet i ämnet så inbillade jag mig att detta endast var användbart för material (filmer och ev musik) som redan finns lagrad som fil i datorn (och för behandling vid uppspelning i ngn spelare typ Winamp, VLC etc).
Här handlar det ju om att spela upp i realtid genom att bara "passera" ljudkortet och hur ordnas detta då ?

Har ngn ngt tips ?

mvh

Postad 20 February 2008 - 13:18

bammerud
  • bammerud
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

[/quote]

Det har jag gjort förutom att jag också kör med AC3filter + COREavc. Funkar klockrent!

Postad 23 March 2008 - 18:16

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Äntligen bra stöd för mkv filer, guidens inställningar funkar bra

Postad 10 April 2008 - 17:41

joohn
  • joohn
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Funkar galant. Men jag kunde inte välja MPV Decoder Filter i Mediaportal conf? Vad har jag gjort för fel om jag följt det från punkt till pricka..

Kanske behövs något annat program?

Postad 11 April 2008 - 05:18

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Menar du att det valet inte finns i listan? Är du säker på att du valde att installera MVP/MPA när du installerade Mediaportal? Har du MPA med bland listan på audio codecs?

Postad 11 April 2008 - 09:32

joohn
  • joohn
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Det stämmer jag bockade av det. För fanns inte med i guiden hur man skulle installera Mediaportal. Men jag löste det med att hämta från codec-hemsida. Så allt funkar bra nu.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.