Endast en HDMI sladd för ljudet från PS3?
24 svar till detta ämne
Postad 18 February 2008 - 18:18
Wheeliedevil
-
Wheeliedevil
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Läste detta på förstärkaren Onkyo TX-SR605´s info.
"Med högupplöst ljud så får du ut alla detaljer som gömmer sig i filmen och det blir en bättre lyssnarupplevelse. Det vanliga Dolby Digital ljudformatet har en maximal bitrate på 504 kbps , medans ex. Dolby TrueHD har en maximal bitrate på 18 Mbit och DTS-HD Master Audio har en maximal bitrate på 24,5 Mbit (på blu-ray). De nya ljudformaten skickas tillsammans med bilden via HDMI-gränssnittet vilket gör att endast en kabel behövs."
Behöver man alltså ingen optisk sladd längre från PS3:an om man kör HDMI in i förstärkaren? Oavsett om man kollar på film eller spelar?
Postad 18 February 2008 - 18:30
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
En optisk sladd hanterar inte den höga bitraten från Dolby TrueHD eller DTS HD MA, man måste alltså ha HDMI för att ta föra över det.
Svaret är ja - det räcker med HDMI.
Postad 18 February 2008 - 18:36
Wheeliedevil
-
Wheeliedevil
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Tack så mycket
Postad 03 March 2008 - 17:15
onliner
-
onliner
-
Användare
-
-
113 inlägg
En dum fråga kanske... Men för oss som inte har reciver med HDMI, kan vi inte alls utnyttja Dolby TrueHD eller DTS HD MA?
Det går inte med coaxial?
Postad 03 March 2008 - 17:52
jonas3g
-
jonas3g
-
Användare
-
-
106 inlägg
En dum fråga kanske... Men för oss som inte har reciver med HDMI, kan vi inte alls utnyttja Dolby TrueHD eller DTS HD MA? Det går inte med coaxial?
Nej, inte via PS3. Har du en blu-rayspelare med analoga 7.1 utgångar så kan du använda dem, men PS3 saknar dessa.
Postad 28 November 2008 - 12:31
digitaltvexpertense
-
digitaltvexpertense
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Postad 01 December 2008 - 10:09
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
En optisk sladd hanterar inte den höga bitraten från Dolby TrueHD eller DTS HD MA, man måste alltså ha HDMI för att ta föra över det.
Du kan inte föra över det med ps3 heller. PS3 konverterar det till PCM. Den kan inte skicka ut de här 2 formaten.
Postad 01 December 2008 - 10:38
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Ska man vara petig så är det inte den optiska kabeln som är begränsningen, det är TOSLINK som har begränsningen, alltså standarden som använder sig av den optiska kabel. Opto fibrer har enorm överföringskapacitet, åtskilliga Gbps. Allt beror på vilka våglängder man sänder på och vilken standard man använder sig av på fibern, det finns en uppsjö av standarder, tec DWDM (Dense Wavelength Division Multiplexing, upp till 1.6 Tbit/s ) eller CWDM (Coarse Wavelength Division Multiplexing )...
Postad 01 December 2008 - 11:29
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Du kan inte föra över det med ps3 heller. PS3 konverterar det till PCM. Den kan inte skicka ut de här 2 formaten.
Den för visst över dessa ljudformat. Det är ju bara det att den kodar av dem först. Det är fortfarande Dolby-TrueHD och DTS HD-MA spåren som den för över. Så det så.
Postad 01 December 2008 - 12:04
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlägg
Den för visst över dessa ljudformat. Det är ju bara det att den kodar av dem först. Det är fortfarande Dolby-TrueHD och DTS HD-MA spåren som den för över. Så det så. 
nej, den spelar upp/kodar av dem. att föra över måste ändå betyda att skicka i det formatet, och det gör den inte - den skickar det som LPCM. det är snarare tvärtom - att trueHD och HD MA innehåller en kopia av LPCM-spåret som går att återställa till dess exakta originalform. jämför med en textfil du får nedpackad som .zip, packar upp och mailar till mig - då säger du knappast att du skickar den till mig som .zip?
Postad 01 December 2008 - 14:24
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Visst, det kanske man kan säga rent detaljtekniskt, men det som folk verkligen vill få svar på är ifall de kan spela upp dessa ljudspår med fullgod kvalitet eller ej. Då blir de bra förvirrade om man säger att det inte går att skicka över dem till förstärkaren.
Jag menar att man kan säga att det går att skicka över dessa ljudspår via HDMI, i avkodad/uppackad form vill säga.
Postad 09 December 2008 - 15:01
yamahafj
-
yamahafj
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Kanske har det varit uppe tusen gånger i det här forumet förut men jag har inte hittat något utförligt svar i alla fall:
Har förstått att PS3 överför ljudet som PCM men att en modern hemmabiostärkare ändå kan "ta fram" de nya högkvalitetsljudfilerna som finns i BD. Men hur är det med ljudkvaliteten från PS3 för mig som prioriterar den biten, är den lika bra som de bättre DVD-spelarna? Kanske sitter enbart begränsningen ändå i förstärkaren som ska konverta datan till ljud?
Jag försöker helt enkelt reda ut om det är en PS3:a som är bästa BD spelaren för mig eller om jag ska välja något annat mer "audiofilt".
Postad 09 December 2008 - 19:10
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Om du har en förstärkare med HDMI som kan ta emot LPCM så får du identisk ljudkvalitet på lossless-ljudformaten med PS3 som med vilken BD-spelare som helst som kan hantera de dessa ljudformat. Begränsningen sitter i kvaliteten på ljudspåret, kvaliteten på din förstärkare, dina högtalare och ditt rum. Det fina med losslessljudformaten är att det inte behövs någon svindyr processor för att koda av dem. Det kodas alltid av till det förlusfria masterljudet och slutresultatet blir identiskt.
Postad 09 December 2008 - 19:50
yamahafj
-
yamahafj
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Okej, Hassesolo, tack för svaret!
Men om jag skulle vilja avnjuta CD i två kanaler, spelar det fortfarande ingen roll vilken spelare jag använder? Är alltså PS3:an lika god som en high end-spelare eller tar man alltid ljudet analogt från en CD och de finare har bättre A/D-omvandlare vilket gör att de låter bättre? Men kanske har en riktigt förnäm hemmabistärkare också bra A/D-omvandlare så att man kan nöja sig med en PS3:a?
Många frågor - är lite vilse i den digitala djungeln!
Postad 09 December 2008 - 22:15
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Okej, Hassesolo, tack för svaret!
Men om jag skulle vilja avnjuta CD i två kanaler, spelar det fortfarande ingen roll vilken spelare jag använder? Är alltså PS3:an lika god som en high end-spelare eller tar man alltid ljudet analogt från en CD och de finare har bättre A/D-omvandlare vilket gör att de låter bättre? Men kanske har en riktigt förnäm hemmabistärkare också bra A/D-omvandlare så att man kan nöja sig med en PS3:a?
Många frågor - är lite vilse i den digitala djungeln!

CD-skivor är en HELT annan sak. Eftersom dessa inte rymmer så mycket data så är ljudet hårt komprimerat på dem. Ljudet måste altså trollas fram så bra som möjligt ur den hårda komprimeringen. Här finns det mycket utrymme för en bra CD-spelare att förbättra ljudet, eller rättare sagt att försöka få fram ljudet så nära orginalet som möjligt. Det är en stor skillnad på Lossless och Lossy. Losslessformaten är ju förlustfria och avkodningen av dessa leder utan problem till en exakt kopia av maser-ljudet. Efter vad jag har hört är PS3 en hyfsad CD-spelare, men det finns säkert bättre. DA-omvandlingen måste givetvis ske utanför PS3 eftersom den saknar analoga utgångar.
Postad 10 December 2008 - 13:40
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Hasselo jag är säker på att du menar att ljudet på CD inte inte är komprimerat på något sätt. Ljudet ligger ju i PCM format på skivan. Eller är det något jag missat helt?? Det som skiljer dyrare spelare brukar ha bättre mekanik och D/A omvandlare.
Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 10 December 2008 - 13:42.
Postad 10 December 2008 - 14:31
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Självklart är ljudet på en CD komprimerat. Det är därför som det finns SACD som är lite mindre komprimerat och således bättre.
Postad 10 December 2008 - 14:35
yamahafj
-
yamahafj
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Komprimerat är väl de flesta digitala format. Vinyl däremot är väl inte komprimerat?
Läste i norska Hjemmekino att ljud hämtat via PCM är sämre än bitsream med exempelvis DTS HD Master Audio. Det skulle innebära att PS3 inte är idealisk om man vill ha extra fint ljud från BD.
Nu blir jag förvirrad igen.
Postad 10 December 2008 - 16:12
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Självklart är ljudet på en CD komprimerat. Det är därför som det finns SACD som är lite mindre komprimerat och således bättre. 
Edit: Ok! Det hade jag ingen aning om. Jag trodde att FLAC, MP3 OGG Vorbis Direct Stream och dylikt var sånt som man räknade som komprimerings metoder för digital audio. Men att vanliga CD skivor är komrimerade var nytt för mig jag trodde att dom bara innehöll ljud i PCM format + lite felkorrigerings data. Man lär sig nått nytt varje dag.  Edit: Kollade upp det hela verkar som jag hade rätt iaf Audio CD
Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 10 December 2008 - 22:30.
Postad 10 December 2008 - 20:36
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Komprimerat är väl de flesta digitala format. Vinyl däremot är väl inte komprimerat?
Läste i norska Hjemmekino att ljud hämtat via PCM är sämre än bitsream med exempelvis DTS HD Master Audio. Det skulle innebära att PS3 inte är idealisk om man vill ha extra fint ljud från BD.
Nu blir jag förvirrad igen.
Tyvärr är det en vanlig missuppfattning. Det stämmer inte alls.
Postad 10 December 2008 - 23:46
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Länk till AVS forum där det diskuterats Bitstream vs LPCM
Postad 11 December 2008 - 12:51
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Det är den högre samplingsfrekvensen, alltså vid inspelningen till skivan, som gör SACD-ljudet mer högupplöst om jag fattar Wiki rätt. Bilden från Wiki tycker jag visar ganska bra hur högre samplingsfrekvens ger finare "tandning" på skivan. http://en.wikipedia..../Super_Audio_CDVHS-uppspelning sker väl också "lossless"? Men vi vet ju hur det ser ut
Redigerat av JockeJ, 11 December 2008 - 12:52.
Postad 11 December 2008 - 13:06
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Kanske har det varit uppe tusen gånger i det här forumet förut men jag har inte hittat något utförligt svar i alla fall:
Har förstått att PS3 överför ljudet som PCM men att en modern hemmabiostärkare ändå kan "ta fram" de nya högkvalitetsljudfilerna som finns i BD. Men hur är det med ljudkvaliteten från PS3 för mig som prioriterar den biten, är den lika bra som de bättre DVD-spelarna? Kanske sitter enbart begränsningen ändå i förstärkaren som ska konverta datan till ljud?
Jag försöker helt enkelt reda ut om det är en PS3:a som är bästa BD spelaren för mig eller om jag ska välja något annat mer "audiofilt".

Jag läser meningen om och om, men är osäker på om du har skrivit fel eller missförstått, eller om jag läser fel. Förstärkaren behöver inte "ta fram" de nya ljudformaten när PS3 skickar som LPCM, de är redan uppackade och klara. Man behöver alltså ingen ny förstärkare som klarar att avkoda de nya HD-ljuden, det räcker med att den har HDMI och kan ta emot LPCM.
Redigerat av JockeJ, 11 December 2008 - 13:06.
Postad 11 December 2008 - 14:11
yamahafj
-
yamahafj
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Okej. Då är jag med. Lite krångligt för en nybörjare som mig det här.
Men jag har inte HDMI på min gamla stärkare så jag får väl gå med rumpan bar...
Postad 11 December 2008 - 16:16
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
PCM på en CD är 16 bitar, 44,1 kHz samplingsfrekvens. Om det räknas som 'komprimerat' i förhållande till en analog master kan ju diskuteras, om det räknas som komprimerat eller bara konverterat från en digital master på typiskt 24 bitar, 48 (eller möjligen 96) kHz kan också diskuteras, men att kalla CD-ljudet för 'hårt komprimerat' är helt enkelt inte sant, PCM på CD (eller något annat medium) är inte lossy, som t ex mp3. De 700 meg som en CD rymmer räcker ju till 80 min musik i vad som fram till för några år sen var den bästa tillgängliga kommersiella upplösningen, 16/44,1, så jag förstår inte var du får dina uppgifter om utrymmesbrist eller hård komprimering för CD från. Att många CD-skivor låter skit pga dynamisk kompression, dvs att höja de svaga tonerna och sänka de starka, som ett slags loudness, är ett inspelnings- och mastringstekniskt problem, inte ett problem med CD i sig. Det går alldeles utmärkt att mastra sönder ett högupplöst PCM-spår också. Dynamisk kompression är inte samma sak som lossy komprimering.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
High Definition
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|