Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HÖGTALARE-HJÄLP

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 February 2008 - 18:17

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
HÖGTALARE-HJÄLP!
DET SKALL KÄNNAS IBRÖSTKORGEN NÄR MAN SPELAR MUSIK!

Hejsan

Jag står inför en uppgradering av högtalare behöver hjälp med vilka märken som man skall lyssna på.

Min nuvarande utrustning är inköpt runt 1990 och består v följande:

Thorenssvarv MK xxx
Rotel RTC-850 (försteg)
Rotel RB-870-BX(slutsteg 2x100W 8ohm)bryggatt 200w vänser kanal
Rotel RB-870-BX(slutsteg 2x100W 8ohm)bryggatt 200w höger kanal
JBL TLX-10 (3vägs med 10 tum bas)
XTZ 99 W12(subbas) NY
Squeezebox NY

Jag lyssnar på all slags musik utom klassisk och opera, mest blir det hårdrock,blues ,pop,eurodance ,populärmusik.

jag älskar bas , så jag är ute efter en högtalare med mycket dynamik samt högt ljudtryck eftersom jag spelar ganska högt så måste den klara av detta,
den skall även bra på att urskilja instumenten i musiken , mina nuvarande högtalare låter lite ansträngt i diskanten vid höga lyssninsninsnivåer.

Jag har lyssnar lite på klipschRF-82 men inte i hemmamiljö så det e lite svårt att göra någon rättvis bedömning av dessa .

Prisklass ??? jag vet ej vad som kan vara normalt till ovanstående elektronik(ljus karaktär tror jag ,ROTEL)
Det känns ju lite konstigt tt köpa högtalare för 100 000 kr till ovanstående elektronik . ungefär som att sätta i porsche motor i en SAAB!!!

Sunt förnuft säger 8-15 000 ? 15- 20000???? kanske sedan gör det inget om de är snygga men det e ju olika tycke och smak

Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk mvh FALKEN

Redigerat av Falken36, 22 February 2008 - 18:40.

Postad 22 February 2008 - 18:29

Ostkaka
  • Ostkaka
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
tjena,

Om du, som i ditt fall, har mycket att driva med, skulle jag kollat på vifa blue spark.
Äger en uppsättning själv, driver basarna med 200w vardera, genom ett steg som är kopplat via sub utgången på min H/K förstärkare. Om jag har sub på mer än nivo +5 på lite mer än samtalston så går det knappt att lyssna allting i lägenheten vibrerar!

sen är resterande element väldigt trevliga tt lyssna på, iga skarpa "S" ljud osv.

dom kostar 9500:- för 5.0 uppsättning, det låter kanske som billigt skräp, men till skillnad mot många andra varumärken så gör vifa sina egna element, å kan på så vis få det litte billigare.

har bilder på dom i mitt galleri

Postad 22 February 2008 - 20:09

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Qln artech 12 kanske vore något ? :)
Bifogad fil  artech_duell.pdf   313.93K   24 Antal nerladdningar

Postad 23 February 2008 - 09:29

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Tackar för detta . men är dessa verligen bra på detaljerat ljud vid hög volym???

Gärna mera högtalare med snyggare design!!

MVH Falken

Postad 24 February 2008 - 22:49

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hallå där!

Ge mig mera förslag

Postad 24 February 2008 - 23:04

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Begagnat?

Skulle leta efter ett par Cerwin Vega 1215.

Visst det är Cerwin Vega, men en väldigt rolig sådan och inte deras klassiska kylskåp...

Finns i ett par olika utgåvor.

Rockar fett! :)

Tror de är specade till att klara 131 db.

1x15"
1x12"
2x5,25"
1x1"

eller

1x15"
1x12"
1x6,5"
1x1"

Du kan driva 15" basen sepparat. Den sitter i botten av lådan och spelar nedåt!

Beg pris mellan 6500 och 10000 kr.

/Johan

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  1215.jpg   65.28K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av NAD2700THX, 25 February 2008 - 13:17.

Postad 24 February 2008 - 23:13

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Högtalare till ROTEL-elektronik ???

Någon som vet högtalare som passar ihop med Rotel??

Jag har 2 st slutsteg Rotel 870-BX 2 x 100W + XTZ 12 subbas

Jag vill ej ha för ljus karaktär

TIPS TIPS TIPS

MVH Falk

Postad 24 February 2008 - 23:18

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Tackar !

Jag har alltid gillat ljudet i CW , men ej designen.

Men dessa var ju faktiskt snygga .

Går dessa att köpa idag?

Hur skall jag driva dessa / koppla ? (jag har 2 slutsteg)

Falken

Postad 24 February 2008 - 23:47

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Dynaudio och JBL har jag provat här hemma med gott resultat. B&W ska också passa bra enligt många, men själv har jag inte provat.

Postad 25 February 2008 - 00:04

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
De går att köpa BEGAGNAT...

Du får se vem säljaren är och även kika ordentligt på högtalaren innan du slår till. Kan börja bli dags att renovera upphängningen på basarna, men inte ett måste. Brorsan har ett par där upphängningen är orginal och de är i kanonskick.

Du behöver inte driva med två olika steg, du kan "brygga" mellan högtalarterminalerna bakpå högtalaren. Alltså en sladd från stärkaren till ena högtalarterminalen och från den terminalen vidare till den andra terminalen.

Jag gillar också designen på de här högtalarna. De absolut snyggaste CV har gjort...

Hittade en bild på brorsans högtalare, han har gått till en glasmästare och fått en spegel utskuren att passa in under högtalaren för att man ska kunna se 15" basen... Snyggt? Avgör själv...

Kan väl även tillägga att brorsans mellanregiter är 1x6,5"

Kan även nämna att om jag inte missminner mig så had X-12 här på formuet ett par tidigare. Du kan säkert rådfråga med honom om du har några undringar som jag inte kan svara på.

/Johan

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  12152.jpg   237.25K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av NAD2700THX, 25 February 2008 - 00:06.

Postad 25 February 2008 - 01:34

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Var skall man kika efter dessa ?

Vad skall man betala om dessa är i gott skick?

Vad var nypris?

Vilket Årtal?

Falken

Postad 25 February 2008 - 06:36

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Titta in B&W..
De brukar köra med Rotels elektronik vid spelningar, så det kan ju vara värt att testa deras kombo.. :)

Postad 25 February 2008 - 07:34

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
www.blocket.se
www.hifimagasinet.com
www.allaannonser.se

Mellan 8 och 9k

Vet ej exakt, men har för mig 16k

Tillverkades väl mellan -90 och -96 har jag för mig.

Bara att tuta och köra!

/Johan

Postad 25 February 2008 - 09:01

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Med tanke på att du bara förordar fysik så tycker jag du ska satsa på lite billigare högtalare, tex nämnda QLN (kanske 15"-modellen?) och komplettera med 3 subbasar till istället.
Eller så köper du helt enkelt PA-prylar.
Även om du inte hört hemma - vad tyckte du om Klipsch? Gillade du ljudtypen så kan du ju försöka låna hem dem. Är du tveksam blir det knappst bättre hemma (?) ...

Postad 25 February 2008 - 09:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Varför håller du dig inte till EN tråd?

Postad 25 February 2008 - 09:10

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Precis som har sagts ovan är Dynaudio en bra rekommendation (kör med det själv hehe... RB06+Dynaudio 72 = mumma). Dynaudio högtalarna gillar kraft, så ju mer du har att köra med desto bättre...

B&W och Rotel ägs väl av samma koncern? Jag tror mig ha läst att B&W kör med Rotel till deras 600-serie vid produktutveckling m.m. ...så det kan ju vara en intressant kombo också - inte minst med tanke på lovorden över den senaste generationen högtalare.

/Andreas

Postad 25 February 2008 - 10:03

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Med tanke på att du bara förordar fysik så tycker jag du ska satsa på lite billigare högtalare, tex nämnda QLN (kanske 15"-modellen?) och komplettera med 3 subbasar till istället.
Eller så köper du helt enkelt PA-prylar.
Även om du inte hört hemma - vad tyckte du om Klipsch? Gillade du ljudtypen så kan du ju försöka låna hem dem. Är du tveksam blir det knappst bättre hemma (?) ...

den skall även bra på att urskilja instumenten i musiken

Redigerat av NAD2700THX, 25 February 2008 - 10:03.

Postad 25 February 2008 - 11:29

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Det finns väl en hel del stativare i prisklassen kring 5-10' som funkar för det. :blink:

Postad 25 February 2008 - 13:16

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Det finns väl en hel del stativare i prisklassen kring 5-10' som funkar för det. :blink:

jag älskar bas , så jag är ute efter en högtalare med mycket dynamik samt högt ljudtryck eftersom jag spelar ganska högt så måste den klara av detta, den skall även bra på att urskilja instumenten i musiken

Postad 25 February 2008 - 13:31

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Japp - stativare + subbasar borde fungera.
XL-fidelity ett annat alternativ.
Eller varför inte nämnda Klipsch (om trådskaparen står ut med ljudbilden) kompletterat med subbar (för jag tycker deras bas är ganska mesig).

Postad 25 February 2008 - 15:37

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

B&W och Rotel ägs väl av samma koncern? Jag tror mig ha läst att B&W kör med Rotel till deras 600-serie vid produktutveckling m.m. ...så det kan ju vara en intressant kombo också - inte minst med tanke på lovorden över den senaste generationen högtalare.

/Andreas

Just 600 serien är jag helt 100 på att de kör Rotel till.. Hur det är med övriga modeller är jag inte lika säker på..
De ska tydligen köra 800-serien med Classé har jag fått höra..

Nya 600 serien är ju en riktigt prisvärd och bra serie.. B&W har verkligen lyckats med den serien.. 683an som är min personliga favorit i serien är utomdentligt trevlig för pengarna..
Även 685an är riktigt bra för slantarna.. Men det är ju en stativare och har inte samma botten som 683an som är en talare som kan spela det mesta.. Riktigt bra allroundare i mina öron.. :blink:

Postad 25 February 2008 - 22:53

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!

Klipsch rf-82 lite besviken på basen men det är ju många faktorer som spelar in där , rummet ,media spelare,elektronik osv,lyssnade alldeles för kort tid på dessa .

Jag har tittat på nätet på B&W designen tilltalar mig och de skall vara bra på att urskilja detaljer i musiken men

Frågen är om de har bra tryck i basen ?

Går det spela högt på dessa?

Jag skall så småning om ut på en lyssnings runda så det blir väl en J...a massa högtalare som man skall ta sig an.

Det allra sämsta med högtalare är att de flesta e så J...a fula , och hittar man ett par som är udda/snygga så är de svin dyra eller låter mindre bra.

Man skulle ha ett par högtalare för finlir och ett par för "Party", för det verkar ej finnas en högtalare som mosvarar alla mina personliiga kriterier.

Jag har haft lite funderingar på att bygga egna högtalare , ja vad e snyggast om man e hetero6 man, jo en naken kvinnokropp,alltså Angelina Jolie fast utan huvud och armar,en högtalare behöver inte se ut som en traditionell Talare.
Tänkte väcka liv i detta i en annan tråd.

Tack för all input kom gärna med fler förslag
Synd att de inte går att lyssna på CW 1215 på ett lättillgängligt sätt.

Falken

Redigerat av Falken36, 27 February 2008 - 21:01.

Postad 26 February 2008 - 00:12

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Varför håller du dig inte till EN tråd?

OBS! Ny här på forumet
Falken

Postad 26 February 2008 - 00:51

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Man skulle ha ett par högtalare för finlir och ett par för "Party", för det verkar ej finnas en högtalare som mosvarar alla mina personliiga kriterier.

Falken

Det är just sådana högtalare som kostar. Jag menar vem vill inte ha..? Om det fanns ett par som klarade båda på ett utomordentligt sätt skulle väl alla haft dem (inte säga att det inte finns men då gäller det att ha cash alltså).

Postad 26 February 2008 - 03:00

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Kom gärna med förslag!

Falken

Postad 26 February 2008 - 13:17

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Audio Pro Blue D. kompletterat med en eller två subbar borde ju ge bas ...

Postad 26 February 2008 - 13:27

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Ja verkligen. Kanske lite för mycket ;) Men gillar man bas så lär man inte bli besviken.

Postad 26 February 2008 - 13:37

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Ja verkligen. Kanske lite för mycket ;) Men gillar man bas så lär man inte bli besviken.

Då blir det ju lite samma problem som med små system med pytte pytte frontar och surround, dvs mellanregistret kommer att drunkna och förmodligen inte palla med samma volym som basen. Det är ju bara att kolla på bestyckningen i fråga. "Hängmatte-ljud" som heter duga :)

Postad 27 February 2008 - 20:41

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!

tack för tipsen!

Vad tror ni om dessa?

´Bra dynamik och detaljerat ljud vid höga lyssningsnivåer

Kef IQ9
JBL studio l 890
Monitor Audio RS-6 RS-8
B&W DM683
Focal Chorus 836 V
Heco celan 800
Acoustik Energy Alite three
Earthquake PN-4521
Dali Suite 2.8
Energy c-500
MindTech T-6
Polk Audio LSi 15

Klart snyggast men lite för dyr
Anthony Gallo Acoustics Nucleus Reference 3.1

MVH Falken

Redigerat av Falken36, 27 February 2008 - 22:43.

Postad 28 February 2008 - 00:31

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Hej!

tack för tipsen!

Vad tror ni om dessa?

´Bra dynamik och detaljerat ljud vid höga lyssningsnivåer

Kef IQ9
JBL studio l 890
Monitor Audio RS-6 RS-8
B&W DM683
Focal Chorus 836 V
Heco celan 800
Acoustik Energy Alite three
Earthquake PN-4521
Dali Suite 2.8
Energy c-500
MindTech T-6
Polk Audio LSi 15

Klart snyggast men lite för dyr
Anthony Gallo Acoustics Nucleus Reference 3.1

MVH Falken

Den ända jag verkligen lyssnat på är Kef IQ9... Köp den inte... Mer överskattad högtalare tror jag aldrig jag sett (eller hört). Det enda som talar för den är designen... Saknar mellanregister helt och hållet...

/Johan

Postad 28 February 2008 - 00:41

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0
Du bör kolla in Dali Concept 10, verkar passa dina krav bra. Den säljs hos hifi-klubben så provlyssning borde inte vara nåt problem. De borde vara en bra kompromiss om man gillar mycket bas och dynamik, men samtidigt vill ha ett detaljerat och mer korrekt ljud.

Postad 28 February 2008 - 09:13

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Då blir det ju lite samma problem som med små system med pytte pytte frontar och surround, dvs mellanregistret kommer att drunkna och förmodligen inte palla med samma volym som basen. Det är ju bara att kolla på bestyckningen i fråga.

Hur då bara att kolla på bestyckningen? :P
Jag hänger inte med på detta resonemang ... och håller inte med.

Postad 02 March 2008 - 15:09

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!

Var och lyssnade lite på Focal 816 i Lördags
tyckte om denna varma ljudbild skall lyssna mer framöver.

Vad är det som skiljer 700-vs 800 serien

kom gärna med mer förslag på talare

Falken

Postad 02 March 2008 - 20:00

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Då blir det ju lite samma problem som med små system med pytte pytte frontar och surround, dvs mellanregistret kommer att drunkna och förmodligen inte palla med samma volym som basen. Det är ju bara att kolla på bestyckningen i fråga.

Hur då bara att kolla på bestyckningen? ;)
Jag hänger inte med på detta resonemang ... och håller inte med.

Genom att kolla på hur högtalarna är uppbyggda (AP Blue Diamond i fråga )kan man ju ganska enkelt se att mellanregister kommer blir rejält underrepresenterat om man därtill ska ha flera separata subbar också. En 6,5 tummare ska ta hand om allt mellanregister, nåja 2 st sammanlagt då. Det jag i fösta hand menade var att en sådan uppsättning lär resultera i hängmatteljud om något ;) Omjag inte har fel är ju den aktiva basen som redan sitter i dem en ren subwoofer. Sen blir det ganska poänglös med dessa redan inbyggda subbasar om man andå ska ha flera extra sepparata därtill.. Jag menar varför har AP Blue Dioamnd inbyggda aktiva subasar? jo för att man just ska slippa ha sepparata vid sidan om.

Postad 03 March 2008 - 11:47

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Genom att kolla på hur högtalarna är uppbyggda (AP Blue Diamond i fråga )kan man ju ganska enkelt se att mellanregister kommer blir rejält underrepresenterat om man därtill ska ha flera separata subbar också. En 6,5 tummare ska ta hand om allt mellanregister, nåja 2 st sammanlagt då. Det jag i fösta hand menade var att en sådan uppsättning lär resultera i hängmatteljud om något ;) Omjag inte har fel är ju den aktiva basen som redan sitter i dem en ren subwoofer. Sen blir det ganska poänglös med dessa redan inbyggda subbasar om man andå ska ha flera extra sepparata därtill.. Jag menar varför har AP Blue Dioamnd inbyggda aktiva subasar? jo för att man just ska slippa ha sepparata vid sidan om.

Jag hänger fortfarande inte med på vad du menar. Hur då se på bestyckningen och kunna se? Det rör sig ju i princip om en stativare som man ställt på en aktiv subbas.
Min erfarenhet av aktiva subbas är att man kan ställa volymen på dem och därmed är det upp till brukaren hur man vill ställa basen i förhållande till övriga register. Med fler subbar kan man även laborera med att låta dem gå olika högt i delning och därmed justera sitt basljud än mer. Vill man kan man ju tona ner dem väldigt mycket och därmed i pricip få ett förhöjt mellanregister/topp. Är det något jag missat?
Om sedan toppen är för klen eller inte beror ju på vad brukaren menar med "partyhögtalare". Allt går ju att köra sönder om man är på det humöret, men med BD så klarar man sig med befintlig stärk (=bra ekonomi), har aktiva subbar i högtalarna och kan reglera volymen efter önskemål OCH har pengar kvar till ytterligare sub när man vill att det ska kännas än mer i magen.
Möjlighet till förhöjd bas är knappast hängmatta. I synnerhet inte eftersom toppen inte är förhöjd.

Postad 03 March 2008 - 16:07

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Genom att kolla på hur högtalarna är uppbyggda (AP Blue Diamond i fråga )kan man ju ganska enkelt se att mellanregister kommer blir rejält underrepresenterat om man därtill ska ha flera separata subbar också. En 6,5 tummare ska ta hand om allt mellanregister, nåja 2 st sammanlagt då. Det jag i fösta hand menade var att en sådan uppsättning lär resultera i hängmatteljud om något :) Omjag inte har fel är ju den aktiva basen som redan sitter i dem en ren subwoofer. Sen blir det ganska poänglös med dessa redan inbyggda subbasar om man andå ska ha flera extra sepparata därtill.. Jag menar varför har AP Blue Dioamnd inbyggda aktiva subasar? jo för att man just ska slippa ha sepparata vid sidan om.

Jag hänger fortfarande inte med på vad du menar. Hur då se på bestyckningen och kunna se? Det rör sig ju i princip om en stativare som man ställt på en aktiv subbas.
Min erfarenhet av aktiva subbas är att man kan ställa volymen på dem och därmed är det upp till brukaren hur man vill ställa basen i förhållande till övriga register. Med fler subbar kan man även laborera med att låta dem gå olika högt i delning och därmed justera sitt basljud än mer. Vill man kan man ju tona ner dem väldigt mycket och därmed i pricip få ett förhöjt mellanregister/topp. Är det något jag missat?
Om sedan toppen är för klen eller inte beror ju på vad brukaren menar med "partyhögtalare". Allt går ju att köra sönder om man är på det humöret, men med BD så klarar man sig med befintlig stärk (=bra ekonomi), har aktiva subbar i högtalarna och kan reglera volymen efter önskemål OCH har pengar kvar till ytterligare sub när man vill att det ska kännas än mer i magen.
Möjlighet till förhöjd bas är knappast hängmatta. I synnerhet inte eftersom toppen inte är förhöjd.

Jobbig du är.. ja man kan ju se det ur olika perspektiv. Om man tonar ner dem? då är ju nästan hela tanken med att ha extra subbbar förstörd. Märk: alla element förutom de sammanlagt två 6,5: orna (och diskanterna då) kommer ju vara rena subbasar, vilka inta är så roliga att lalborera med högre upp i frekvens, kommer tja.. inte låta speciellt bra.
Känns bara som att förslaget från början inte var det bästa, går emot mitt ljudideal illafall, och skulle tro ditt också. Alltså hur mycket man än kan laborera med ljudbilden så kan jag aldrig tänka mig att det i detta fallet kommer kunna låta riktigt bra. Att dela en subba så högt som exempelvis 100 hz blir bara inte bra, fast det vet du ju redan ;)
Sedan binder man ju sig rätt rejält också: uppgradering av bas inga problem, men mellan och diskant blir en svårare del.. vet bara et BD är en ganska så "svampig" högtalare redan från början när det kommer till fördelning av bas och mellan.
Nej, bättre satsa på ett par golvare med "rena" basar som även klarar av att gå lite högre upp i frekvens som t.ex. Klipsch eller Wharferdale. Känns som en mycket bättre grundstomme vad gäller mellan och diskant, sen kan du bygga på med 15 subbasar om det är så. Vet snart inte vad frågan handlade om från början, var det att få ut så mycket bas ur en anläggnign som möjligt med klenast/ billigasta förstärkaren?..

Postad 03 March 2008 - 17:11

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Appropå trådrubriken. Fick just hem mina Dynavoice finale 10 twin. Håller på inspelas men vill tillägga att ljudet bara hoppar ur dom med lätthet. Mvh Mydynavoice

Postad 04 March 2008 - 00:44

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Genom att kolla på hur högtalarna är uppbyggda (AP Blue Diamond i fråga )kan man ju ganska enkelt se att mellanregister kommer blir rejält underrepresenterat om man därtill ska ha flera separata subbar också. En 6,5 tummare ska ta hand om allt mellanregister, nåja 2 st sammanlagt då. Det jag i fösta hand menade var att en sådan uppsättning lär resultera i hängmatteljud om något :) Omjag inte har fel är ju den aktiva basen som redan sitter i dem en ren subwoofer. Sen blir det ganska poänglös med dessa redan inbyggda subbasar om man andå ska ha flera extra sepparata därtill.. Jag menar varför har AP Blue Dioamnd inbyggda aktiva subasar? jo för att man just ska slippa ha sepparata vid sidan om.

Jobbig du är.. ja man kan ju se det ur olika perspektiv. Om man tonar ner dem? då är ju nästan hela tanken med att ha extra subbbar förstörd. Märk: alla element förutom de sammanlagt två 6,5: orna (och diskanterna då) kommer ju vara rena subbasar, vilka inta är så roliga att lalborera med högre upp i frekvens, kommer tja.. inte låta speciellt bra.
Känns bara som att förslaget från början inte var det bästa, går emot mitt ljudideal illafall, och skulle tro ditt också. Alltså hur mycket man än kan laborera med ljudbilden så kan jag aldrig tänka mig att det i detta fallet kommer kunna låta riktigt bra. Att dela en subba så högt som exempelvis 100 hz blir bara inte bra, fast det vet du ju redan ;)
Sedan binder man ju sig rätt rejält också: uppgradering av bas inga problem, men mellan och diskant blir en svårare del.. vet bara et BD är en ganska så "svampig" högtalare redan från början när det kommer till fördelning av bas och mellan.
Nej, bättre satsa på ett par golvare med "rena" basar som även klarar av att gå lite högre upp i frekvens som t.ex. Klipsch eller Wharferdale. Känns som en mycket bättre grundstomme vad gäller mellan och diskant, sen kan du bygga på med 15 subbasar om det är så. Vet snart inte vad frågan handlade om från början, var det att få ut så mycket bas ur en anläggnign som möjligt med klenast/ billigasta förstärkaren?..

Påminnelse av ämne:::::

HÖGTALARE-HJÄLP!
DET SKALL KÄNNAS IBRÖSTKORGEN NÄR MAN SPELAR MUSIK!
Hejsan

Jag står inför en uppgradering av högtalare behöver hjälp med vilka märken som man skall lyssna på.

Min nuvarande utrustning är inköpt runt 1990 och består v följande:

Thorenssvarv MK xxx
Rotel RTC-850 (försteg)
Rotel RB-870-BX(slutsteg 2x100W 8ohm)bryggatt 200w vänser kanal
Rotel RB-870-BX(slutsteg 2x100W 8ohm)bryggatt 200w höger kanal
JBL TLX-10 (3vägs med 10 tum bas)
XTZ 99 W12(subbas) NY
Squeezebox NY

Jag lyssnar på all slags musik utom klassisk och opera, mest blir det hårdrock,blues ,pop,eurodance ,populärmusik.

jag älskar bas , så jag är ute efter en högtalare med mycket dynamik samt högt ljudtryck eftersom jag spelar ganska högt så måste den klara av detta,
den skall även bra på att urskilja instumenten i musiken , mina nuvarande högtalare låter lite ansträngt i diskanten vid höga lyssninsninsnivåer.

Jag har lyssnar lite på klipschRF-82 men inte i hemmamiljö så det e lite svårt att göra någon rättvis bedömning av dessa .

Prisklass ??? jag vet ej vad som kan vara normalt till ovanstående elektronik(ljus karaktär tror jag ,ROTEL)
Det känns ju lite konstigt tt köpa högtalare för 100 000 kr till ovanstående elektronik . ungefär som att sätta i porsche motor i en SAAB!!!

Sunt förnuft säger 8-15 000 ? 15- 20000???? kanske sedan gör det inget om de är snygga men det e ju olika tycke och smak

Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk mvh FALKEN

Postad 04 March 2008 - 08:16

Hex
  • Hex
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Har för mig att Dynaudio och rotel spelar rätt fint ihop, kolla deras lite större golvmodeller.

https://www.prisjakt...ukt.php?e=48138
https://www.prisjakt...ukt.php?p=22156

Eller varför inte Focals 836?

Redigerat av Hex, 04 March 2008 - 08:20.

Postad 09 March 2008 - 06:47

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!

Var ute i helgen och lyssnade på Monitor Audio RS6. Heco 500, Focal chorus 816.

tycker inte att det skiljer så väldigt mycket på dessa ganska lika.

Skall lyssna på RS8 silver Heco 700, 800, Fokal 826 836

Personligen tycker jag nog att Heco har snyggast design utan frontstycken.

Sedan kommer nog MA RS8.

Lite nyfiken på B&W oxo.

Falken

Postad 09 March 2008 - 09:15

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Hej!

Sedan kommer nog MA RS8.

Lite nyfiken på B&W oxo.

Falken

Snygga är de, men inte de direkt bästa om man vill att det ska kännas i bröstkorgen :blush: .. fast hur många Hi-Fi högtalare är det egentligen :)

Postad 09 March 2008 - 19:14

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Hej!

Sedan kommer nog MA RS8.

Lite nyfiken på B&W oxo.

Falken

Snygga är de, men inte de direkt bästa om man vill att det ska kännas i bröstkorgen :blink: .. fast hur många Hi-Fi högtalare är det egentligen :)

Man får väl gå upp lite istorlek tror jag,

fler element=mer bas

Falken

Postad 11 March 2008 - 21:58

Unregistereda7c5f96b
  • Unregistereda7c5f96b
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Får man fråga var du lyssnade på Focal Chorus 816V? Jag hörde 826:an på Ljudkällaren i Gbg häromveckan och blev riktigt imponerad men 16500:- är mycket pengar... Någon som kan tipsa om en handlare som demar både 826 och 816, kanske också Monitor Audio RS6/RS8?

/Henrik, Gbg

Redigerat av Unregistereda7c5f96b, 11 March 2008 - 22:47.

Postad 12 March 2008 - 02:21

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Får man fråga var du lyssnade på Focal Chorus 816V? Jag hörde 826:an på Ljudkällaren i Gbg häromveckan och blev riktigt imponerad men 16500:- är mycket pengar... Någon som kan tipsa om en handlare som demar både 826 och 816, kanske också Monitor Audio RS6/RS8?

/Henrik, Gbg

Hej!

Hi Fi- punkten i Trolhättan de hade bara Monitor Audio RS6 och Focal Chorus 816V,
men jag tror att de hade de större modellerna i skövde och att han skulle få hem dessa.
'
Du får ringa och höra, iannat fall så kan du ju söka i forumet på "Hifi- & hembiobutiker i Göteborg"
där finns alla butiker i göteborg med hemsidorna , ring runt och kolla helt enkelt.

Falken

Redigerat av Falken36, 12 March 2008 - 02:21.

Postad 12 March 2008 - 02:28

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Hej!

Sedan kommer nog MA RS8.

Lite nyfiken på B&W oxo.

Falken

Snygga är de, men inte de direkt bästa om man vill att det ska kännas i bröstkorgen :lol: .. fast hur många Hi-Fi högtalare är det egentligen :(

Man kanske skall investera i en sub till, har idag XTZ-99W12 , 2 är bättre en ???!!

Varför ska man ha 2 st subwoofrar?
Det finns en hel del fördelar med att ha 2st subwoofer istället för en. Det första är att man helt enkelt kan spela högre (ljudtryck)
Det andra är att man får mindre utsläckningar i rummet. Detta ger även en bättre frekvensgång i rummet och lyssningsposition.

Postad 22 April 2008 - 21:42

Unregistered1cb0fbfa
  • Unregistered1cb0fbfa
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Kul att ni nämner Earthquake Sound Platine Noirée PN-4521, de är helt grymma.
Jag har såna sen ett tag, och jag har fått otroligt bra kritik för dem. De låter mycket rent, och ifall man ökar volymen tills det börjar låta högt blir man förvånad. När det är så starkt att man inte kan höra när man skriker till varandra på 50 cm avstånd, och det fortfarande låter helt rent, då kan man inte låta bli att le... ;)
Men roligast att center och frontar har exakt samma element och är helt klangmatchade. Vid vanlig musik eller filmlyssning är de bara såå bra.
Säljs av bl a hembioconsult i Stenkullen och Ekströms i Markaryd.
http://www.earthquakesound.se/af.html

Och jo, de dunkar i bröstet!

Redigerat av Unregistered1cb0fbfa, 22 April 2008 - 21:46.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.