K20D vs 40D
60 svar till detta ämne
Postad 29 February 2008 - 22:41
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
HOJ ALLA!
Ursäkta mig för ytterligare en ny tråd om "vilken kamera ska man välja".
Jag ville inte fortsätta skriva i min första tråd om "E-510 vs K20D" utan tycker att det är lika bra börja på nytt.
Jag har nu bestämt mig för antingen Pentax K20D eller Canons 40D, that's final.
Båda har sina för och nackdelar.
Canons fördelar är: huset är billigare (Vad jag har läst så får man 1400kr "cashback" om man köper huset efter 1/3), fotar 6,5 bilder i sek, den har mindre brus när man fotar ISO 1600 jämfört med K20D eller så har jag sett helt fel när jag har jämfört bilder tagna med både 40D och K20D, större utbud på objektiver. Nackdelar: Ingen bildstabilisator i huset, liveview är lite bökigare, "bara" 10Mpis.
Pentax fördelar = inbyggd bildstabilisator, mera pixlar (vet att det inte är så stor skillnad mellan 10 och 14 Mpix), billigare med objektiv utan bildstabilisatorer, bättre liveview jämfört med canons vad jag har läst.
Nackdelar: Den kör med SD kort vilket jag har lite svår för, bara 2,7" skärm, färre objektiv utbud jämfört med canon, K20D är dyrare än canon.
Annars är dom ganska lika varandra med vädertätad hus, liveview, man kan skaffa batterigrepp till dom osv osv.
Jag har 13-14000 att lägga på en kamera inklusive minst ett objektiv.
De alternativ jag har kollat på är: Pentax K20D med Pentax 17-46/4,0 ED AL objektiv = 13990kr
och
Canon 40D med Canon 24-85/3,5-4,5 USM = 3490kr, Canon 55-250/4,0-5,6 IS = 2595kr, Sigma 17-70/2.8-4.5 DC Macro = 2995kr, Sigma 18-125/3.5-5.6 DC = 2690kr, Sigma 24-70/2.8 EX DG Macro = 3990kr, Sigma 15-30/3.5-4.5 EX DG = 3990kr, Tamron 18-250/3.5-6.3 Di II LD Asph IF Macro = 4195kr, Tamron 17-50/2.8 SP XR Di II LD = 3762kr.
Det vart en hel del av Canon objektiv. Men dom har fått ganska bra betyg med tanke på dera pris.
Så snälla ni... Säg mig vilken av dessa 2 kameror/objektiv ska jag välja. Jag blir snart tokig och börjar snart riva av mig håret för att jag har sån beslutsångest.
Skämt åsido.
Det jag mest undrar över är... Är bildstabilisering inbyggd i kamerahuset så jätte vikitgt egentligen???
Min tjej säger att jag är helt besatt av kameror/forums att jag föredrar att läsa om dessa istället för att sova (Har nog bara sovit 5 timmar i snitt varje natt denna vecka  )
Men det här är ju fasiken så mycket roligare än att sova.... Eller!?!?!?!?!
Redigerat av Steffe666, 29 February 2008 - 22:46.
Postad 29 February 2008 - 22:43
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
som normalzoom till canon rekommenderas 18-50 (55?) IS II, eller om du vill ha en ljusstark sigma 18-50 2.8 .
24-85 är inget bra omfång för en APS-c kamera!
Postad 29 February 2008 - 22:50
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Jag håller med ekke, du måste ha minst 18mm brännvidd för att få ett praktiskt användbart objektiv. (Som ett första objektiv) Ett 24-85mm objektiv är perfekt till en analog systemkamera eller en digital systemkamera med en sensor i fullformat, men till en didital systemakamera med en mycket mindre sensor räcker inte bildvinkeln till, eftersom det sker en kraftig beskärning. I Canons fall är det väl en faktor på 1,6x relativt fullformat-sensor.
Postad 01 March 2008 - 00:05
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Canons fördelar är: huset är billigare (Vad jag har läst så får man 1400kr "cashback" om man köper huset efter 1/3), fotar 6,5 bilder i sek, den har mindre brus när man fotar ISO 1600 jämfört med K20D eller så har jag sett helt fel när jag har jämfört bilder tagna med både 40D och K20D, större utbud på objektiver. Nackdelar: Ingen bildstabilisator i huset, liveview är lite bökigare, "bara" 10Mpis.
Pentax fördelar = inbyggd bildstabilisator, mera pixlar (vet att det inte är så stor skillnad mellan 10 och 14 Mpix), billigare med objektiv utan bildstabilisatorer, bättre liveview jämfört med canons vad jag har läst. Nackdelar: Den kör med SD kort vilket jag har lite svår för, bara 2,7" skärm, färre objektiv utbud jämfört med canon, K20D är dyrare än canon.
Annars är dom ganska lika varandra med vädertätad hus, liveview, man kan skaffa batterigrepp till dom osv osv.
Alltid intressant att se hur folk tänker  Min input: Fördel Canon; autofokusen lär vara klart bättre om man ska tro allt man läser på internet. Speciellt om det är motiv som rör sig eller i dåligt ljus. Större utbud på kringutrustning och objektiv. Fördel Pentax; Antiskak. Gör att du kommer spara pengar på alla objektiv du kommer köpa (få AS på köpet) i framtiden. Billigare objektiv (jämfört pentax/canons egna). Objektiv: Köp ett sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8 oavsett vilken du väljer. Tamron kommer snart till pentax också. Och taada.. den blir stabiliserad på K20. Ska du ha en motsvarande IS till canon blir det deras 17-55/2.8 IS för 10k... Brus: Tycker de verkar likvärdiga på de bilder man sett i 100% pixelpeeping. Talar för att K20 är bättre då den har 14 mot 10Mpix men man lär vara riktigt näjd med båda Appropå vädertätningen är 40D inte lika seriös som K20 men det är nog mest en akademisk fråga eftersom du inte köper tätat objektiv. Du får rannsaka dig om du prioriterar exemplarisk AF eller få gratis IS. Inte lätt alls!  Du kommer nog bli ruggigt nöjd med den du än väljer! Lycka till
Postad 01 March 2008 - 01:03
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
Pentax fördelar = inbyggd bildstabilisator, mera pixlar (vet att det inte är så stor skillnad mellan 10 och 14 Mpix), billigare med objektiv utan bildstabilisatorer, bättre liveview jämfört med canons vad jag har läst. Nackdelar: Den kör med SD kort vilket jag har lite svår för, bara 2,7" skärm, färre objektiv utbud jämfört med canon, K20D är dyrare än canon.
Annars är dom ganska lika varandra med vädertätad hus, liveview, man kan skaffa batterigrepp till dom osv osv. Alltid intressant att se hur folk tänker Min input:
Fördel Canon; autofokusen lär vara klart bättre om man ska tro allt man läser på internet. Speciellt om det är motiv som rör sig eller i dåligt ljus. Större utbud på kringutrustning och objektiv.
Fördel Pentax; Antiskak. Gör att du kommer spara pengar på alla objektiv du kommer köpa (få AS på köpet) i framtiden. Billigare objektiv (jämfört pentax/canons egna).
Objektiv: Köp ett sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8 oavsett vilken du väljer. Tamron kommer snart till pentax också. Och taada.. den blir stabiliserad på K20. Ska du ha en motsvarande IS till canon blir det deras 17-55/2.8 IS för 10k...
Brus: Tycker de verkar likvärdiga på de bilder man sett i 100% pixelpeeping. Talar för att K20 är bättre då den har 14 mot 10Mpix men man lär vara riktigt näjd med båda
Appropå vädertätningen är 40D inte lika seriös som K20 men det är nog mest en akademisk fråga eftersom du inte köper tätat objektiv.
Du får rannsaka dig om du prioriterar exemplarisk AF eller få gratis IS. Inte lätt alls! Du kommer nog bli ruggigt nöjd med den du än väljer! Lycka till 
Man tackar. Det var ett mycket bra svar tycker jag. Jag ska gå och känna lite på K20D och 40D innan jag bestämmer mig för vilket hus jag ska köpa. Men jag har bestämt mig nu att köpa Tamron/Sigma 17-50, 18-50 2,8 glugg som första glugg. Det blir nog bra "första objektiv". Sen senare i livet så tänker jag så klart köpa flera objektiv, men just nu så räcker pengarna inte till. Vet ni om MM har 40D och K20D "karossen" hemma så man kan åka dit och känna lite på dom.
Postad 01 March 2008 - 07:51
Unregistered10f3c7fd
-
Unregistered10f3c7fd
-
Användare
-
-
161 inlägg
Vad ska du fota, antiskak är ju främst intressant vid stillastående mål, ska du skjuta rörliga saker är det bättre att satsa på den kamera som har bäst ISO-egenskaper.
En annan faktor att väga in är ju vilket system du vill vara i. Pentax toppmodell är idag K20D, så köper du den har du i dagsläget inget hus att gå upp till (men hur det blir i framtiden vet man ju inte), i Canons system är du fortfarande ganska långt ned på stegen med 40D och har ju möjlighet att gå upp till fullformat om du vill (förutsatt att du inte bara har EF-S-objektiv förstås, som bara fungerar med APS-C).
Bäst är nog att känna på dem dock och välja den som känns bäst. Fundera också ut vad du anser är viktigast med kameran och plöj igenom ett antal tester och fokusera på just det.
Postad 01 March 2008 - 10:17
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
Vad ska du fota, antiskak är ju främst intressant vid stillastående mål, ska du skjuta rörliga saker är det bättre att satsa på den kamera som har bäst ISO-egenskaper.
En annan faktor att väga in är ju vilket system du vill vara i. Pentax toppmodell är idag K20D, så köper du den har du i dagsläget inget hus att gå upp till (men hur det blir i framtiden vet man ju inte), i Canons system är du fortfarande ganska långt ned på stegen med 40D och har ju möjlighet att gå upp till fullformat om du vill (förutsatt att du inte bara har EF-S-objektiv förstås, som bara fungerar med APS-C).
Bäst är nog att känna på dem dock och välja den som känns bäst. Fundera också ut vad du anser är viktigast med kameran och plöj igenom ett antal tester och fokusera på just det.
Det blir nog en hel del natur bilder eftersom jag bor nära skogen. Men även stads bilder och porträttbilder blir det nog en hel del. Jag ska nog gå och känna på dom innan jag köper kameran. Jag ska nog välja den som känns bäst i handen. Jag tror nog att båda presterar ungefär lika bra skulle jag tro.
Postad 01 March 2008 - 10:33
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
Ja Pentax har inte så bra AF, Canon ingen IS.
Bäst av båda världar är A700. Nu är de cashback på den också. 1800Kr.
Men du måste klämma på kamerorna lite innan du bestämmer dig, en hel del är tom ännu bättre
Postad 01 March 2008 - 11:38
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Köp Pentaxen, den ser mycket coolaare ut!
Allvarligt talat, Pentaxen känns robustare och modernare på något vis, det låter kanske flummigt, men jag skulle köpa Pentax K20D om jag vore du.
(Hur kom A700 in i den här tråden?  )
Postad 01 March 2008 - 11:52
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
Köp Pentaxen, den ser mycket coolaare ut!
Allvarligt talat, Pentaxen känns robustare och modernare på något vis, det låter kanske flummigt, men jag skulle köpa Pentax K20D om jag vore du.
(Hur kom A700 in i den här tråden? )
A700an kom in då man i ett inlägg fick välja mellan bra AF eller IS i huset. A700 har båda. valet mellan 40d och k20d är svårt, dels för att k20d är så ny så man vet int vad den går för Bästa tipsen är alltså att vänta!
Postad 01 March 2008 - 12:39
Eddy_louix
-
Eddy_louix
-
Användare
-
-
143 inlägg
A700 hamnar faktiskt utanför 13-14k tilsammans med sigma 18-50, medans K20D är billigast  .
Sonys saknar även live view och allväderskydd(iofs nästan 40D med) men har 5b/s
Tog även Cyberphotos priser i beaktning.
Lycka till med köpet
ps. säg till om du såg K20D på MM, man vill ju klämma lite på den
Postad 01 March 2008 - 12:41
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
A700 hamnar faktiskt utanför 13-14k tilsammans med sigma 18-50, medans K20D är billigast . Sonys saknar även live view och allväderskydd(iofs nästan 40D med) men har 5b/s Tog även Cyberphotos priser i beaktning.
Lycka till med köpet
ps. säg till om du såg K20D på MM, man vill ju klämma lite på den 
A700 är vädertätad till skillnad från 40d.
Postad 01 March 2008 - 13:49
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Jag hade inte tvekat på en canon 40D med objektivet 17-85 IS. Med det paketet fås markadens bästa hantering av höga ISO, bästa typen av bildstabiliering dvs. i objektivet och ett ganska långt zoom-omfång och du får liveview. Max tele motsvarar 136 mm på småfilmsformatet (85x1.6) och med det kommer man rätt långt. Att bara ha 50 mm som max tele kommer att uppfattas som klart begränsande. Att 17-85 inte är lika ljusstarkt som ett sigma 18-50/2.8 är förvisso sant men frågan är om avsaknaden av bildstabilisering kan uppväga det. Notera att Canon 17-85IS inte är deras billigaste lins utan är "ett steg upp" från kitobjektivet 18-55IS. Det kan vara dumt att stirra sig blind på just 2.8 i ljustal. Du kommer inte att behöva det speciellt ofta med möjligheten att använda höga ISO.
Faktum är att Canon 40D med just 17-85IS är nog det jag hade köpt själv idag. Har man inte för stora händer kan faktiskt 450D med samma lins vara näsan lika bra men till en mindre peng.
Vad Pentax K20 kan är det nog få som vet, den har inte kommit ut ännu. Det är möjligt att den är bra men det kan också finnas problem, vem vet. Det du vet är att du kommer att vara låst till pentax eller sigma/tamron i framtiden och att du inte med lätthet kan uppgradera inom familjen. Väljer du Canon har du möjligheten att köpa till både Canon original eller tredjepartsobjektiv senare. Jag provade Pentax K10 innan jag köpte min D80 för ett år sedan. Det jag reagerade på var att kameran var ganska låg vilket innebar att greppet inte räckte till hela högerhanden. Jag skulle inte kunna använda den bekvämt utan batterigrepp.
Lycka till med ditt val.
/ProfessorB
Postad 01 March 2008 - 14:06
BempaS
-
BempaS
-
Forumräv
-
-
611 inlägg
1400kr i cashback på bla 40D mellan 1/3-30/6. Se: http://canonlensacc2.../...&country=sv
Postad 01 March 2008 - 15:17
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Det du vet är att du kommer att vara låst till pentax eller sigma/tamron i framtiden och att du inte med lätthet kan uppgradera inom familjen. Väljer du Canon har du möjligheten att köpa till både Canon original eller tredjepartsobjektiv senare.
Exakt vari ligger skillnaden?? Att vara fast hos Pentax eller Canon känns inte som argument för canon. Pentax kommer troligen visa ett dyrare hus i höst om du tänker på att kunna uppgradera en klass. Troligen också fortfarande aps-c. Ska du upp en klass i canonfamiljen blir det fullformat och då är det bäst du köpt på dig dyra tunga fullformatsobjektiv annars är du rökt. Tänker man som du blir det snarare fördel pentax tror jag  Men vem behöver ett hus i klassen över 40D och K20? Ingen eller få som ställer frågor på denna sajt tror jag.
Postad 01 March 2008 - 16:50
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
A700 är vädertätad till skillnad från 40d.
Det är inte korrekt. A700 har skydd mot damm och viss väta kring knappar och reglage, men är på intet sätt tätad såsom K20D är. D.v.s. mot regn och vattenfall och tuffare tag åt det hållet.
Postad 01 March 2008 - 16:54
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
A700 är vädertätad till skillnad från 40d. Det är inte korrekt. A700 har skydd mot damm och viss väta kring knappar och reglage, men är på intet sätt tätad såsom K20D är. D.v.s. mot regn och vattenfall och tuffare tag åt det hållet.
K20D är bättre tätad ja. Men alla knappar å reglage är tätade. jag är själv ute i regn med a700an, sett läst om andra som "sprutat" vatten ur knapparna  ingen fara.
Postad 01 March 2008 - 21:45
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
Jag hade inte tvekat på en canon 40D med objektivet 17-85 IS. Med det paketet fås markadens bästa hantering av höga ISO, bästa typen av bildstabiliering dvs. i objektivet och ett ganska långt zoom-omfång och du får liveview. Max tele motsvarar 136 mm på småfilmsformatet (85x1.6) och med det kommer man rätt långt. Att bara ha 50 mm som max tele kommer att uppfattas som klart begränsande. Att 17-85 inte är lika ljusstarkt som ett sigma 18-50/2.8 är förvisso sant men frågan är om avsaknaden av bildstabilisering kan uppväga det. Notera att Canon 17-85IS inte är deras billigaste lins utan är "ett steg upp" från kitobjektivet 18-55IS. Det kan vara dumt att stirra sig blind på just 2.8 i ljustal. Du kommer inte att behöva det speciellt ofta med möjligheten att använda höga ISO.
Faktum är att Canon 40D med just 17-85IS är nog det jag hade köpt själv idag. Har man inte för stora händer kan faktiskt 450D med samma lins vara näsan lika bra men till en mindre peng.
Vad Pentax K20 kan är det nog få som vet, den har inte kommit ut ännu. Det är möjligt att den är bra men det kan också finnas problem, vem vet. Det du vet är att du kommer att vara låst till pentax eller sigma/tamron i framtiden och att du inte med lätthet kan uppgradera inom familjen. Väljer du Canon har du möjligheten att köpa till både Canon original eller tredjepartsobjektiv senare. Jag provade Pentax K10 innan jag köpte min D80 för ett år sedan. Det jag reagerade på var att kameran var ganska låg vilket innebar att greppet inte räckte till hela högerhanden. Jag skulle inte kunna använda den bekvämt utan batterigrepp.
Lycka till med ditt val.
/ProfessorB
Tack för tipset. Jag ska kolla upp 17-85 gluggen också. Eftersom jag ska åka till usa nu i maj med min tjej så kan det vara bra att ha ett objektiv till resan som klarar av det mesta. Jag kommer bara att ha råd till max 2 gluggar innan Usa resan så det kanske blir 18-85 och ett 18-50/2,8 gluggarna. vi får se. Tack alla ni som kom med massa tips och förslag hittills
Postad 01 March 2008 - 22:28
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Jag frågar mig litegrann samma sak som en annan författare här, finns det verkligen ett behov av en semiproffskamera som 40D och K20D? Det blir lätt att man trånar efter lite mer än man behöver eller kommer använda.
Mitt tips är att satsa på en K10D innan den slutar säljas. Det är en kamera som trots sitt låga pris faller inom kategorin semiproffs. Den har visserligen inte riktigt samma bildkvalitet som en 40D, men det står sig fortfarande väldigt stark idag med sina 10 megapixlar. Tack vare det lägre priset kan du istället skaffa ett objektiv som kamerahuset verkligen gör sig förtjänt av.
Du får ett rakt igenom vädertätat system (både kamerahuset och objektivet) med riktigt högklassig optisk kvalitet som ger en brännvidd på mycket trevliga 24-75mm. Vill du leka med tele så är Samsungs variant mycket prisvärt. Vill du en dag uppgradera huset så finns K20D tillgängligt, alternativt Pentax framtida high-end-modell.
Det här är ett kamerapaket som smäller 40D + 17-85 på fingrarna alla dagar i veckan. Jag har själv ett Canon-system med två digitala kamerahus och ett gäng objektiv med ett nypris på 100 tkr, varav 17-85 är ett av dem. Visst är det ett ganska trevlig omfång på objektivet men det håller inte någon särskilt hög optisk kvalitet. Dessutom hävdar jag, som har några IS-baserade objektiv, att det är bättre med bildstabilisering i kamerahuset. För varje nytt kamerahus som släpps så blir bildstabilisatorn bättre och man kan behålla objektiven man har. Vissa tycker det är en fördel att se den stabliserade bilden genom sökaren men jag själv gillar det inte eftersom att man till viss del förlorar kontrollen.
Det är mitt tips!
Postad 02 March 2008 - 01:14
Arvan
-
Arvan
-
Användare
-
-
208 inlägg
Som föredetta pentax ägare så skulle jag säga att jag hade valt 40D före K20. Det är en bättre kamera enligt mig. Grymt skön, stor skärm, smidiga menyer etc. Utbudet med krinutrustning är enormt.
Om man har provat bildstabilisering så märker man ganska snart att det inte hjälpter så grymt mycket som man kanske tror. Visst gör det skillnad. Men fotar du på slutartider som är så pass låga så är stativ det enda rätta om det ska bli någon ordentlig skärpa. visst kan bildstabilisering rädda många bilder som inte behöver vara så stora. Men om du börjar kika på bilden i större format så ser man rätt snart att det inte är användbart för seriösa utskrifter etc.
Jag skulle kört på 40D en grymt bra och potent kamera.
Postad 02 March 2008 - 11:02
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Steffe666,
om du skall till USA i maj är ju det uppenbara svaret att du skall köpa så lite som möjligt innan resan och köpa på dig så mycket som möjligt där. Priserna är mycket bättre där. Det var därför jag för några inlägg sedan förslog D300+18-200 köpt i USA. Det samma gäller Canons och Pentax prylar.
/ProfessorB
Postad 02 March 2008 - 11:43
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
Steffe666,
om du skall till USA i maj är ju det uppenbara svaret att du skall köpa så lite som möjligt innan resan och köpa på dig så mycket som möjligt där. Priserna är mycket bättre där. Det var därför jag för några inlägg sedan förslog D300+18-200 köpt i USA. Det samma gäller Canons och Pentax prylar.
/ProfessorB
Vad fick du ge för D300 huset i USA??? Den hade annars också varit intressant om den hade varit i samma prisklass som K20D/40D. Det jag är lite orolig för att jag inte kommer att ha tid att leta efter kamera när jag kommer dit. Därför vill jag ha nästan ha en kamera nu redan som jag kan lära att hantera ordentlig innan USA resan. Men om jag har kamerahuset och ett vanligt 18-50 objektiv så kanske man kan leta efter andra roliga objektiv i USA om man har tid.
Postad 02 March 2008 - 12:13
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Jag har inte köpt D300 i USA (ännu) men du kan gå in på www.pricerunner.com och kolla in priser. Eftersom D300 är ny och efterfrågan överstiger tillgång så finns det ingen anledning för priskrig. Riktpriset i USA är 1800 dollar för huset och 2450 med 18-200 objektivet. Med en kurs på 6.2 blir det 11160 repektive 15190. Å andra sidan får man D80+18-200 för 1350 dollar och det huset räcker långt. Ett 70-200VR ligger 1800 dollar.
Nu är det inte bara Nikon som är billigare i USA, även Canon 40D får man billigt. Du får ett 40D hus för 1150 dollar eller 7130kr och i paket med 17-55IS för 1600. Prisskillnaden mellan D300 och 40D håller i sig i USA med andra ord.
/professorB
Postad 02 March 2008 - 12:25
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Jag kunde inte låta bli att gå in på pricerunner själv. Noterade att man fick en Olympus E510 med bägge kitobjektiven för 660 dollar eller 4100kr. Det är en hel del billigare än D300 eller 40D. Du får en Nikon D40 med kitobjektiv för 420 dollar eller 2600 kr! Fördet priset kan ju köpa en "mini-SLR" bara för resor.
Nu var varken Olymus eller Nikon en del av tråden så det är min tur att be om ursäkt för jag inte håller mig till ämnet.
/ProfessorB
Postad 02 March 2008 - 12:37
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Noterade att man fick en Olympus E510 med bägge kitobjektiven för 660 dollar eller 4100kr. Jag betalade SEK 8000:- för bara kamerahus och ett paketobjetiv... visserligen var det när kameran var relativt ny, men ändå... Så ett stort grattis tiller som köper kamera idag; inte minst pga dollarkursen.
Redigerat av FEA, 02 March 2008 - 12:38.
Postad 02 March 2008 - 18:22
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
Nu har jag varit på MM och kollat och klämt på en massa kameror.
Kan nu säga att 40D känns mycket roligare än K10D (K20D har dom inte fått än, men det var väl ingen stor skildnad utseende mässigt mellan K10D och K20D). Så det blir nog ingen K20D...
Jag kände också på D300 och även D80 och båda verkade riktigt bra dom också, men D300 kostar också mycket mera och D80 är lite mera snik jämfört med 40D. Men det kanske är en Nikon som jag vill ha i alla fall.
Så nu är det antingen Canons 40D eller Nikon D80 (med batterigrepp paketet + objektiv) som jag ska köpa.
Eftersom man är fast med ett märke mer eller mindre, så vill jag att det ska kännas bra även om några år när det är dags att uppgradera kamerahuset igen. Att det ska kännas bra att köpa en ny Nikonhus eller Canonhus.
Så därför undrar jag om det är vist av mig att köpa D80 kitet och köpa en massa gluggar till Nikon kameran istället för att köpa en 40D och massa gluggar till den, bara för att jag gillar Nikon märket mera. Både Nikon och Canon är ju "samma nivå" och lika kända mer eller mindre. Jag vet inte heller varför jag gillar Nikon bättre än Canon. Har bara gjort det från början
Postad 02 March 2008 - 18:44
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Tänk på att Nikon D80 är en betydligt äldre kamera som har vare sig Live View, bildstabilisering eller dammreducering. Det är väl därför Nikon skickar med ett batterigrepp gratis just nu - den säljer inte annars. Jag har nu bestämt mig för antingen Pentax K20D eller Canons 40D, that's final.
Håll dig till ditt ursprungliga val
Redigerat av FEA, 02 March 2008 - 19:15.
Postad 02 March 2008 - 19:11
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Men herre gud  Här svänger det snabbt och brett...
Vad är det du vill ha i ett kamerahus egentligen? Att det ska vara ett känt märke så det känns bra eller är prestandan viktig? D80 ser många som ett "halvt" ner från 30D och K10D (CaNikon:s oligopol har resulterat till att de aldrig konkurrerar med exakt jämförbara kameror utan ordningen är/var typ D40 < 400D < D80 < 30D < D200 < 5D). Gammal är den dessutom och många väntar på uppföljare. Det gör den förvisso till billig
Men då kan du ju också kolla på K10D (som du tydligen ratar), och 30D. Mkt bang-for-buck och troligen mer kamera än de flesta här kräver  Lägg slantarna på objektiv istället om man får tjata..
När du sen kommer uppgradera huset finns trevliga alternativ från Nikon, canon, pentax, sony, oly.. Det är inte bara C/N som kommer med nytt
Postad 02 March 2008 - 20:54
Arvan
-
Arvan
-
Användare
-
-
208 inlägg
Provade du K10D med batterigrepp?? ISF gör det ! det blir en helt annan kamera med grymt mycket skönare grepp!.
Gör om och gör rätt
Postad 02 March 2008 - 22:42
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Steffe666, det är ditt beslut och du som skall använda kameran. Jag har använt min D80 drygt året nu och det innebär ju att modellen är jättegammal. Idag är det D300 som "gäller" men den är också betydligt dyrare, tyngre och bättre byggd. Den är ju också ett snäpp upp på stegen och ersättaren till D200. Det ideala för dig i Nikons värld är efterträdaren till D80 men den finns ju inte ännu. Det dröjer nog till efter sommren innan vi ser den också. Det tog lite tid mellan D200 och D80 också. Canon 40D är årets modell och har alltså bättre brusegenskaper än företrädaren 30D. Troligtvis är det det samma med K20D som ersätter K10D. Men de kostar å andra sidan dubbelt så mycket som D80 i dagsläget och känns de inte rätt i handen så hjälper kanske inte det. Det är nog ingen (med kanske ett undantag) som inte håller med om att Canons och Nikons objektivutbud är störst. De är inte billigast men "vem sätter Hankook på en Porsche". Hittade för övrigt en försäljningslista i Japan på fotosidan.se. D300 ligger etta trots att den är betydligt dyrare än 40D. Måste vara många som tycker den är värd så mycket mer. http://kakaku.com/ra...mview/dezi1.htmLycka till med ditt val. /ProfessorB
Postad 02 March 2008 - 23:18
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
Tack alla ni som har följt denna tråd och kommit med bra förslag och tips.
Jag kan förstå att många tycker jag är en idiot med tanke på att jag ändrar mig hela tiden, olympus->pentax->canon->nikon. Men jag har haft sån beslutsångest att jag har inte kunnat tänka ordentligt.
Men jag har bestämt mig till 95% att jag ska köpa en Canon 40D. Jag ska först sova på saken och imorrn om det känns rätt så åker jag till MM och slår till.
Nu i efterhand när jag tänker på det jag sa tidigare om min resonemang angående Nikon före Canon verkade helt absurt. Oavsett vilken kamera jag kommer att köpa så blir jag nog nöjd.
Pentax med batterigrepp är säkert jätteskön att hålla i, men jag hade inte tänkt köpa batterigrepp direkt om jag nu ska köpa en dyrare kamera. Först är det ett par gluggar som står högst upp på listan, sen blir det ev. blixt och batterigrepp.
Så det får nog bli en Canon 40D fast den inte har antiskak, men det får jag ta. Den är riktigt skön att hålla i, den känns väldigt robust och har andra godsaker som Pentaxen inte har. Man får dessutom 1400kr cashback om jag köper Canonen. Det är nog en bra deal tror jag.
Ni får gärna komma med bra förslag till en första glugg till kameran.
Maxpris är 6000kr för 1 glugg.
Jag återkommer när jag har köpt kameran
Postad 02 March 2008 - 23:33
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
canons nya kit glugg 18-55 IS II, sedan 70-200 /4 IS , sen 85 mm 1.8, sen tamron 90mm macro.
Där har du en bra lineup
Postad 02 March 2008 - 23:38
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
canons nya kit glugg 18-55 IS II, sedan 70-200 /4 IS , sen 85 mm 1.8, sen tamron 90mm macro.
Där har du en bra lineup 
Tack Ekke. Ska kolla upp dom nu. Jäklar... 70-200 gluggen var lite för dyr för mig. Men har kollat upp EF 70-300/4,0-5,6 IS USM och EF-S 55-250/4,5-5,6 IS som har fått hyffsat bra kritik. Canons 18-55 gluggen har väl fått lite si så där bra kritik. Då är jag nog mer intresserad av sigmas/tamrons variant utan is. Tamrons macro glugg verkar intressant
Redigerat av Steffe666, 03 March 2008 - 00:05.
Postad 02 March 2008 - 23:57
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
då kollade du på den gamla 18-55 gluggen, den nya är bra.
70-200an bör du köpa beg. eller från usa. eller både och, dvs från ebay
Postad 03 March 2008 - 09:03
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Hittade för övrigt en försäljningslista i Japan på fotosidan.se. D300 ligger etta trots att den är betydligt dyrare än 40D. Måste vara många som tycker den är värd så mycket mer. http://kakaku.com/ra...mview/dezi1.htm
Det är bra fiffror för D300, men den sajten är tydligen en prisjaktsajt, och visar de populäraste modellerna baserat på sökningar på just den sajten (enligt ett inlägg på fotosidan.se)
Postad 03 March 2008 - 09:09
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Canons 18-55 gluggen har väl fått lite si så där bra kritik.
Det är den förra utgåvan av objektivet, den nya ska vara något bättre, så det ska inte vara någon större fara. Kolla t.ex. testet som Digital Photography Review har gjort.
Postad 03 March 2008 - 09:30
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Photozone har också testat Canon 18-55 IS, med mycket bra resultat. http://www.photozone...-report--reviewDet räcker nog att läsa en liten del av slutsatsen för att förstå att det handlar om en helt annan optisk kvalitet än hos föregångaren. Unlike most dedicated APS-C standard zoom lenses it is capable to keep a very good level even at the extreme corners of the image field. Its resolution characteristic is similar to the (much higher priced) EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS at comparable aperture settings, quite a bit better than the EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS and naturally vastly improved over its non-IS predecessor!
Postad 03 March 2008 - 22:18
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Steffe666,
inte för att det gör valet lättare men Nion D300 testas i senaste ljud och bild och jämförs med 40D. Slutsatsen är att det är den bästa DSLR de mätt upp utan fullformatsensor.
/professorB
Postad 04 March 2008 - 20:15
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
40D och Tamron 17-50/2,8 glugg beställd. Jippii.
Äntligen slipper jag beslutsångesten.
Postad 04 March 2008 - 20:47
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Kul att höra  Grattis till köpet!
Postad 04 March 2008 - 21:16
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
40D och Tamron 17-50/2,8 glugg beställd.
Äntligen! Vilken tid det tog...!  Lycka till med fotandet!
Postad 05 March 2008 - 00:01
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
40D och Tamron 17-50/2,8 glugg beställd. Jippii. Äntligen slipper jag beslutsångesten.
Grattis till beslutet. Det var ett bra val. /ProfessorB
Postad 08 March 2008 - 10:43
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
Har fått hem kameran och är riktigt nöjd med både kameran och bild resultatet.
Ska ut och cykla i skogen och ta med kameran och fota lite roligheter där. Men först ska jag dra iväg och köpa ett stativ. Skoj
Postad 08 March 2008 - 10:45
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Kul!
... och så vill vi se ett par bilder sen
Postad 08 March 2008 - 16:30
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
Kul!
... och så vill vi se ett par bilder sen 
Det ska nog gå att ordna. Eftersom det tog en stund på MM så hann jag tyvärr inte med cykel turen idag. Men ev imorgon blir det av om det är fint väder.
Postad 09 March 2008 - 09:13
Unregistered89914010
-
Unregistered89914010
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Någon som har tänkt att köpa en 40D från ebay? Det är ju ganska bra priser om man jämför med sverige. plus cashback så kan man vara nere på ca 5500 kr.
Finns det någon vettig test skillnaden mellan k20d och 40D?
Postad 09 March 2008 - 10:18
Unregistered10f3c7fd
-
Unregistered10f3c7fd
-
Användare
-
-
161 inlägg
Någon som har tänkt att köpa en 40D från ebay? Det är ju ganska bra priser om man jämför med sverige. plus cashback så kan man vara nere på ca 5500 kr. Finns det någon vettig test skillnaden mellan k20d och 40D?
Från amerikanska ebay? Isåfall tillkommer ju svensk moms, 25%, med stor sannolikhet.
Postad 09 March 2008 - 10:24
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1475 inlägg
Någon som har tänkt att köpa en 40D från ebay? Det är ju ganska bra priser om man jämför med sverige. plus cashback så kan man vara nere på ca 5500 kr. Finns det någon vettig test skillnaden mellan k20d och 40D?
Dessutom brukar väl cashback vara bundet till kontinenter, osäker på om du verkligen kan få cashback på en kamera köpt i USA...
Postad 10 March 2008 - 09:21
Unregistered89914010
-
Unregistered89914010
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Står ju i valet och kvalet om att köpa någon av dessa två och just nu så är k20d den som verkar hetast. Väljer man en cannon 40d kan man med cashback få ett mycket bättre objektiv för bara en tusenlapp mer. ( http://www.scandinav...spx?iID=6806599 ) Det som talar till fördel för k20d är att den är vädertätad = man behöver oroa sig mindre. Annars så känns det som att kamerorna är i princip lika bra. Man kan kanske köpa objektiv som motsvarar cannons (17-85 IS USM) utomlands till pentax? Vad tror ni?
Postad 10 March 2008 - 12:18
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
Står ju i valet och kvalet om att köpa någon av dessa två och just nu så är k20d den som verkar hetast. Väljer man en cannon 40d kan man med cashback få ett mycket bättre objektiv för bara en tusenlapp mer. ( http://www.scandinav...spx?iID=6806599 ) Det som talar till fördel för k20d är att den är vädertätad = man behöver oroa sig mindre. Annars så känns det som att kamerorna är i princip lika bra. Man kan kanske köpa objektiv som motsvarar cannons (17-85 IS USM) utomlands till pentax? Vad tror ni?
Jag valde min 40D pga den var mycket skönare att hålla i jämfört med Pentaxen, man får 1400kr cashback vilket är riktigt bra och det är större objektiv utbud på canon kamerorna, fast Pentax har rätt stort utbud dom också. Hade det inte varit för dessa 3 saker så hade jag valt Pentaxen för den har antiskak i huset och den är bättre tätad. Men Canon lär väl släppa en massa nya modeller senare i framtiden med denna funktion också. Så när det är dags för mig att byta hus igen så får man antiskak då. Oavsett vilken kamera du köper så blir du nog nöjd
Redigerat av Steffe666, 10 March 2008 - 12:20.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|