Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pentax k20/10 + Tamron 18x250?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 March 2008 - 20:39

stegen2
  • stegen2
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Funderar på om inte detta skulle kunna passa för mej...
Pentax k10 (och möjligtvis Nikon D40/60) är de kameror som jag tyckt varit sköna att hålla i och ingivit någon slags kvalitetskänsla... Nikon d300:an kändes också skön att hålla i... men lite för dyr för mej.
Samsungs variant av 10:an har jag tyvärr inte hållit i (skall tydligen ha ett lite grövre grepp?) och förstås inte heller K20 eller Samsungs variant på samma tema...
Nåja, om man bortser från ägarglädjen i att få äga nåt som känns rätt och riktigt rent känslomässigt (inte att förringa:-) så är jag tacksam för lite tips...
Endast van en kompaktkamera... less på långsamheten och att det måste vara så mkt ljus för attt det skall bli bra...

Gillar möjligheten med 18 - 250 och vad jag förstår på testerna som jag läst så blir bilderna inte så dåliga i mellanlägena? Blir AF:en långsammare med sådana långa objektiv?
Om kameran är fukt/dammtätad och inte objektivet, är risken då stor att man även förstör kameran om det skulle blåsa in fint sand eller komma några vattenstänk på kameran?
Tycker att bilder på himmel och moln ofta ser så konstiga ut på digitalbilder... ungefär som att titta på TV på en LCD-skärm (onaturligt och med något slags flimmer/dimmigt i bilden) vad beror detta på? kanske beror det på det jag skriver nedan:-)
Om man vill mixtra med Photoshop så måste man nog koppla in sin gamla samsung CRT för att det skall bli bra?
RAW-formatet förresten... kan jag öppna detta (DNR eller vad deet nu hette) i min version av Photoshop CS? Halva nöjet är ju att behandla bilderna i efterhand:-)

En sista fråga: är det riskabelt om man känner någon som bor i USA att be denna skicka en kamera till mej? vill helst inte betala tull osv för då är det ju ingen mening... priserna i Tyskland verkar inte vara så låga att det är värt det?

Postad 01 March 2008 - 21:14

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Om du är sugen på superzoom är det Nikon 18-200 du skall ha, har fått klart bättre testvärden av de flesta. Du får den med ett D80 hus för 11.000 nu, rena fyndet. I USA kan du få kitet för ca 8500:-.

Visst det huset är inte vädertätat men jag har inte haft några problem varken i öken (Death Valley) eller extremt fuktighet (Niagarafallen). D80 är en "riktig" kamera och bra att hålla i, i mitt tycke klart bättre än K10.

Med en superzoom byter du inte lins i fältet och behöver inte fundera på smuts på sensorn.

Ta en koll på mina tidigare inlägg om denna linsen, börjar bli lite tjatig och orkar inte upprepa en gång till.

/professorB

Postad 01 March 2008 - 22:00

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Tycker att bilder på himmel och moln ofta ser så konstiga ut på digitalbilder... ungefär som att titta på TV på en LCD-skärm (onaturligt och med något slags flimmer/dimmigt i bilden) vad beror detta på?

Menar du bilder på papperskopior eller bilder på din skärm?

I det senare fallet kan det bero på din skärm. Den ska vara ordentligt inställd för att kunna visa naturliga färger. I butiker, till exempel, har de ofta maximal kontrast inställda för att bilden ska se "bra" ut i den kraftiga belysningen som finns i butiker.

Ställ in allt (färg, kontrast, ljusstyrka m.m.) med måtta, så blir det oftast bra reslutat.

Om man vill mixtra med Photoshop så måste man nog koppla in sin gamla samsung CRT för att det skall bli bra?

Nej, varför det?

Har du en riktigt usel plattskärm? :P

RAW-formatet förresten... kan jag öppna detta (DNR eller vad deet nu hette) i min version av Photoshop CS?

Adobe som tillverkar Photoshop tillverkar även råkonverteraren Adobe Camera Raw, som man kan ladda ner gratis från Adobe. Den funkar finfint.

Det följer annars med programvara för råkonvertering när man köper en systemkamera.

Det är bara att välja det program man själv trivs bäst med.

Postad 01 March 2008 - 23:57

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Om du är sugen på superzoom är det Nikon 18-200 du skall ha, har fått klart bättre testvärden av de flesta. Du får den med ett D80 hus för 11.000 nu, rena fyndet. I USA kan du få kitet för ca 8500:-.

Den optiska skillnaden mellan Nikons 18-200 och Tamrons 18-250 är rätt små. Då båda har så många likheter i prestandan så tror jag att de båda utgår från samma optiska grundkonstruktion. Jämför man testdatan mellan Nikon 18-200 och Pentax 18-250 (som är samma objektiv som Tamron 18-250) som Photozone testat, så är det lätt att se likheterna.Samma sak me Popphotos tester.
http://www.photozone...-report?start=1
http://www.photozone...-f35-63?start=1

http://www.popphoto....dx-vr-af-s.html
http://www.popphoto....i-ii-macro.html

Jag har Tamrons 18-250 som "vardagsoptik" till min K10D, och jag tycker den gör ett riktigt bra jobb för den här typen av objektiv. Visst, den har rätt hög distortion vid 18mm och den är riktigt ljussvag över 200mm, och för att få bra kantskärpa hehöver man blända ner några steg. Men det presterar ändå över min förväntningar på ett kompakt, lätt och billigt 14x zoomobjektiv.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 01 March 2008 - 23:58.

Postad 14 March 2008 - 14:32

Unregisteredad2bf398
  • Unregisteredad2bf398
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jämför man testdatan mellan Nikon 18-200 och Pentax 18-250 (som är samma objektiv som Tamron 18-250)
som Photozone testat, så är det lätt att se likheterna.Samma sak me Popphotos tester.

Om det är samma objektiv, varför skiljer sig då priserna?
I Sverige verkar Pentax vara dyrare men när jag kollade här:
http://www.adorama.c...?...ntax 18 250
så var Tamron dyrare. Har jag missat något?

Postad 14 March 2008 - 15:09

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Om det är samma objektiv, varför skiljer sig då priserna?

Normalt har originaltillverkarnas varumärken högre status, så de kan ta ut högre priser.
Att Pentax USA eller butikerna har valt att sätta lägre priser än på Tamrons objektiv har jag dock ingen aning om varför. Marknadsföringspolitik har jag aldrig riktigt förstått mig på.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 14 March 2008 - 15:09.

Postad 14 March 2008 - 16:35

Unregisteredad2bf398
  • Unregisteredad2bf398
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Ok då vet jag. Är det ett bra startutbud till K10D med detta 18-250 och 50mm 1,4.
Tänkte nämligen be flickvännen handla detta åt mig när hon är i USA.
Räcker 18x250 till om man vill fota fåglar?
Eller ska man satsa på ett objektiv likt Pentax SMC-DA 55-300/4,0-5,8 ED?

Postad 14 March 2008 - 16:52

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Pentax/Tamrons 18-250 största svagheter är att skärpan i brännvidder över 200mm inte är den bästa och att autofokusen är ganska långsam.
Om Pentax DA 55-300 är bättre på dessa punkter vet jag inte, då den inte finns ute än, men jag misstänker att den är det. Så jag tror DA 55-300 är ett bättre val om du redan har ett objektiv som täcker in brännvidden upp till 55mm.

Postad 14 March 2008 - 18:07

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
För fågelfoto skulle jag rekommendera ett manuellt 400mm objektiv, säljs titt som tätt på beg markanaden. (Tokina lr Sigma) Funkar ypperligt, bara köra på manuella läget och använda den gröna exponeringknappen för att få ett hum om vart slutartiden hamnar.

Men du kommer långt med en 55-300mm bara du har tålamod.

Postad 17 March 2008 - 09:17

Unregisteredad2bf398
  • Unregisteredad2bf398
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Men till äldre objektiv har jag hört att man kan behöva en adapter.
vart köper man dessa?
Behöver man bara en form av adapter till alla äldre pentaxfattade objektiv?
Vad ska man leta efter om man har en K10D och är ute efter ett 400mm objektiv?

Postad 17 March 2008 - 09:29

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
Du behöver ingen adapter så länge du skaffar objektiv med Pentax-K fattning, och det finns massor av såna objektiv därute.

De görs förutom av Pentax, även av redan nämnda Tokina och Sigma och dessutom Tamron.

Tokina 400mm är en erkänt bra klassiker.

Redigerat av FEA, 17 March 2008 - 09:30.

Postad 17 March 2008 - 09:37

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Alla Pentaxobjektiv tillverkade efter 1976 passar utan adapter. M42 fattningen som användes före det var en skruvgänga som användes av många tillverkare. Dett finns M42 adaptrar som passar de flesta (alla?) av dagens kamerafattningar.

Pentax K-fattning
http://en.wikipedia..../Pentax_K_mount

M42-fattning
http://en.wikipedia..../M42_lens_mount

Information om Pentax olika varianter av objektiv och vilken kompatibillitet de har med dagens kameror.
http://www.pentax.se....asp?cat_id=416

Postad 17 March 2008 - 11:12

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
K10 + 18-250 ä en bra kombo, men nackdelen med superzoomar är som sagt kvaliten.

Redigerat av Joakim, 18 March 2008 - 14:52.
Korrigerade bort malplacerad Sony-rekommendation

Postad 17 March 2008 - 20:44

Unregisteredad2bf398
  • Unregisteredad2bf398
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

För fågelfoto skulle jag rekommendera ett manuellt 400mm objektiv, säljs titt som tätt på beg markanaden. (Tokina lr Sigma)

Vad är rimligt att betala för ett begagnat Tokina 400mm?
En ägare, fint skick?

Postad 17 March 2008 - 21:11

stegen2
  • stegen2
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
K10 verkar finnas för just över 5000 i England... hur kan de vara så mkt billigare än i Sverige? Skickade ett mejl så kanske man får svar på fraktkostnad och ev. garantier...

USA är ju också billigare men kanske också bökigare?

K20 verkar ungefär dubbelt så dyr... klarar mej förmodligen lika bra med en K10... och om man ledsnar på fotandet eller blir ännu mera intresserad och önskar byta upp mej till en bättre kamera så förlorar jag förmodligen minst på en K10?
Väntar nog med objektivfunderingarna tills jag vet vad jag ev. behöver och nöjer mej med kitet... annars tycker jag att 18 - 250 verkar lockande... kan man "Photoshopa" bort vissa av felen som kan uppstå i efterhand?
Tillsist en fundering av en okunnig: Kan man förstöra objektiv/kamera om man försöker fokusera mauellt om man har på autofokus?

Postad 17 March 2008 - 22:37

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

För fågelfoto skulle jag rekommendera ett manuellt 400mm objektiv, säljs titt som tätt på beg markanaden. (Tokina lr Sigma)

Vad är rimligt att betala för ett begagnat Tokina 400mm?
En ägare, fint skick?

Oj svårt att säga men viktigast är att kolla så att alla glas är rena och repfria, visst finns alltid lite skavanker på äldre gluggar men i största mån rena glas. Fick reda på det den sura vägen, vilket gjorde att jag fick plocka isär mitt och göra rent två inre glas.

Inte för mycket =)

Visst kan man ta bort damm etc i efterhand men försök i största mån att slippa "fel" från början.

Jepp inte bra att vrida på den manuella fokusringen om A-fokus jobbar, men alla nya Pentax DA objektiv har quickshift, som medför att de klarar av att justera fokus direkt utan att koppla om till manuell. Så inga problem att vrida på fokusringen direkt om den inte rör sig pga autofokusering.
Vet ej hur det ligger till med just DA 18-250 och Quickshift,(som igrunden är ett tamron) Fogel kan nog svara på det.

Postad 18 March 2008 - 13:29

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Vet ej hur det ligger till med just DA 18-250 och Quickshift,(som igrunden är ett tamron) Fogel kan nog svara på det.

DA 18-250 saknar quickshift, så de enda skillnaderna mellan Tamrons och Pentax objektiv är att Pentax använder en annan ytbehandlig av linserna, har modiferat utseendet på objektivet och har ett chip som identifierar de optiska egenskaperna på objektivet så att kameran vet vid vilka bländartal som objektivet har bästa optiska egenskaper.

Postad 19 March 2008 - 17:51

stegen2
  • stegen2
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Tack för er hjälp!
Sett att en del klagar på att kameran är lite seg på att fokusera och eller ljudlig... medans andra inte tycker det?
Funderar på K10:an då kanske jag ska säga... har detta att göra med vilket objektiv de testat med? vad jag förstår så blir inte bilderna alltid så bra med JPEG men att få mixtra lite med RAW formatet tycker jag verkar lite kul! och om man kan tänka sig lite pill med bilderna så skall det visst finnas möjligheter att ta fina bilder med den?

Om jag skulle beställa från Tyskland eller England hur går det med strömkontakten? har en resekontakt som förmodligen tar allt... men England har lägre strömstyrka än vi har jag för mej?
Verkar knepigt med priserna: kameran går att få väldigt billigt medans objektiven inte verkar speciellt billiga?
Skulle helst vilja få med det simpla paketobjektivet för att kunna lära mej vad jag i framtiden i så fall önskar...

Man kanske skulle ta kameran från Tyskland och objektivet från USA då garantierna då också fungerar... eller allra bäst om bara butikerna i Sverige kunde sänka lite? Det har ett visst värde att få ha butiker där man kan känna på varorna och där de även har lite kunskaper om vad de säljer... känner mej som åsnan mellan hötapparna :wub:

Postad 20 March 2008 - 17:35

stegen2
  • stegen2
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Glömde en fråga i ovanstående inlägg:
Såg någonstans att det påstods att Pentax (k10:ans) autofokus i kameran arbetar och bestämmer hastigheten i stor grad... så då har det ingen betydelse om objektivets autofokusmotor är snabb då? Alltså om man får råd och intresse framöver att köpa ett bättre objektiv?
Gärna ett snabbt svar! tänkte FAKTISKT slå till och beställa nu äntligen:-)

Postad 20 March 2008 - 17:48

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
De nya objektiven med inbyggd autofokusmotor är bevisligen snabba, d.v.s. det som Pentax kallar SDM.

Läs detta test: Länk

Postad 20 March 2008 - 19:12

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Om objektivet har inbyggd fokusmotor (SDM) så körs autofokusen med denna. I andra fall används självklart kamerans fokusmotor.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.