Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lacka högtalare vita!

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 March 2008 - 14:40

maxtax
  • maxtax
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Ja, har nu bestämmt att jag skall ta mig själv i kragen och lacka HFLS-1orna efter att ha sett att många andra vågat ge sig på det. I dagsläget så är burkarna fanerade. Hur gör man nu lättast för att få det bra? Är det lika bra att slita av faneren, spackla och sandpappra?

Jag har aldrig lackat någonting förut, är det någonting som man vågar ge sig på själv? :)

Postad 06 March 2008 - 15:48

-SurfeZ-
  • -SurfeZ-
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
om du redan har fanérat så har du ju en fin och slät uta så du behöver inte slipa. kanske kan man slipa lite med sandpapper för att lacken sak fästa...

du kan nog använda pianolack. :)

Postad 06 March 2008 - 16:42

maxtax
  • maxtax
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Jo, det värsta är ju bara det att det redan ligger en lack på fanéren som ligger på. Är det ett hel*ete att få bort fanéren? Eller hur brukar det vara? Är det bättre att fixa nya lådor? Jag vet att det fanns någon som sålde färdiga lådor till HFLS-1an förut.. hm.

Postad 06 March 2008 - 21:26

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Dina lådor ser väldigt fina ut i galleriet. Det skulle vara synd att kassera dem.

Vad jag skulle höra är att bygga ett par nya lådor och återvända filter och element.
Sedan skulle jag måla dem vita.

Postad 06 March 2008 - 21:41

maxtax
  • maxtax
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Dina lådor ser väldigt fina ut i galleriet. Det skulle vara synd att kassera dem.

Vad jag skulle höra är att bygga ett par nya lådor och återvända filter och element.
Sedan skulle jag måla dem vita.

Hm.. jo, må vara. Men det är lite småfel på fanéren som ej syns på bilderna. Den har lyckats bli lite bucklig här och var, inget jag stör mig på så jättemycket dock. Men det jag stör mig på är att när vi (jag och min bror) fräste hålen för elementen så fräste vi nog lite för djupt, och man ser lite utav mdf'n om man tittar noga ovanifrån. Det kanske man skulle kunna fixa genom att köra med lite svart sprayfärg iofs, och lite maskeringstejp.. hm.

En annan sak är att det är en fläck, precis under diskanten, på den högra högtalaren :) Lite sånadär smådetaljer som man stör sig på.

Postad 06 March 2008 - 23:44

Unregistered742a5aea
  • Unregistered742a5aea
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Hur hade du tänkt att måla dem? Pensel, roller, spray? Vet av egen erfarenhet att det kan vara väldigt svårt att få det superbra i hemmiljö om man inte pysslat så mycket med det tidigare. Skulle måla ett par små sateliter i högblank lackfärg och det blev många omslipningar innan jag gav upp och lät det vara hyffsat bra

Postad 07 March 2008 - 01:22

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!

Hade det varit mina så hade jag lämnat bort dom på sprutlackering hos någon billackerare,

då får du en högblank och tålig ytfinish.

Tror inte de kostar många hundralappar

Falken

Postad 07 March 2008 - 07:03

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Bygg nya lådor(synd att förstöra dina fanerade) och lämna dem till en bil-lackerare. Men om det är en massa fel på dina så kan du ju riva dem istället kanske. Jag vet inte hur mycket jobb det är att få bort faner, men jag skulle kunna tänka mig att det är en hel del jobb.
Jag har rollat mina Hfls med skumgummi-roller ca 6 gånger/låda. Det blir ingen superfinish, lacken blir lite knottrig. Men de är jämnknottriga över hela lådan, så det får vara så. :) ;)

Mvh Tony

EDIT:stavfel

Redigerat av mr_Tony, 07 March 2008 - 07:04.

Postad 07 March 2008 - 09:06

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

Hej!

Hade det varit mina så hade jag lämnat bort dom på sprutlackering hos någon billackerare,

då får du en högblank och tålig ytfinish.

Tror inte de kostar många hundralappar

Falken

Billackerare är backup-planen för mitt högtalar bygge om jag inte får till ytan bra nog. Först och främst så vill man göra själv (jag i alla fall).

Så här har jag planerat att få mitt bygge iPod-vit.
Ett gediget underarbete först.
  • Jag kommer att grunda med biltemas billacks primer på sprayburk.
  • Sedan så kommer jag att måla med 25% utspädd högblank lackfärg, slipa bort ojämnheter och måla igen med outspädd lackfärg.
  • På med 25% utspädd högblank lack, slipa bort ojämnheter och måla igen med outspädd lack.
  • Eventuellt så kommer jag att behöva göra om en elkler två av målningarna beroende på täckning och ytresultat.

Postad 07 March 2008 - 15:46

maxtax
  • maxtax
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Jättebra tips här! Och ja, jag har funderat mycket på det där med en billackerare.. men kan de verkligen lacka trä? Jag ringde till en lackerare i Stockholms området (Huddinge visserligen) och de lackar allt möjligt, men han gissade på att det skulle sluta på 2000+ om han skulle spackla och lacka lite. Det innebär att jag måste riva bort faneren själv. Hmns.

Det lär ju bli hel-konstigt om man börjar spackla direkt på faneren. Fasiken också!

En annan tanke är ju att slipa ner lacken som ligger ovanpå faneren, sedan spackla och göra dem vita.. hm.

Redigerat av maxtax, 07 March 2008 - 15:48.

Postad 07 March 2008 - 15:58

-SurfeZ-
  • -SurfeZ-
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
2000 kr....de e för mycket för att bara lacka ett par högtalare...

om jag va du skulle jag tagit en slipmaskin ställt den på ena sidan och satt ming o titta op TV :D sen ta en sida till och en till, det är onödigt att bygga helt nya om du redan har ett par.

hålet du fräste för jupt kan du slipa ner med en slipmaskin.

du får en fin yta när du har slipat med fint sandpapper som du sedan kan lacka på.

:blink:

Postad 07 March 2008 - 23:21

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
2000 kr för att spackla slipa och lacka är väl iof inte jätte dyrt , spackling och slipning är tidsödande och mycket viktigt för slutresultatet.

Om du hade tänkt att måla dessa själv och du aldrig har gjort detta innan, så rekomenderar jag dig att provmåla med en riktig oval lackpensel/skumgummiroller som används till påstrykning av fernissa(lack)båt)på en "prov bit " av slät yta för att se hur det blir.

Använd en riktig kvalitetsfärg enkomponent .

Jag har själv en träbåt som jag har lackat med pensel i 12 år så jag vet att det är väldigt viktigt med rätt verktyg och kvalitet ingen j..a biltemaskit här inte, då får du kanske göra om allltihopa.

Sedan e det viktigt att du har en dammfri lokal , och skall du slipa och lacka i samma lokal var noga med att dammsuga alla ytor och blötlägg golvet vid lackning för att slippa få damm i den lackade ytan.

Úndvik att slipa och lacka samma dag för det flyger alltid runt en massa partiklar i luften efter slipning.
slipa ena dagen lacka nästa.

slipapper 150 korn/cm2
slippapper 220-320 korn/cm2 = 50 kr
Lackpensel/ eller skumgummiroller= 150 kr
lackfärg= 300 kr
Grundfärg= 100 kr
T-röd 40 kr
Spackel 50 kr
spackelverktyg 100 kr
slipkloss i kork 40 kr

Sedan finns ju vitt i hundra olika kulörer matt, halvblank, högblank osv.

Fördelen med pensel vs roller är att du får en tjockare skikt.

Lägg 2 lager färg efter grundmålning och slipa med 220-320 papper mella dessa.

var noga att torka med T-röd innan målning.

En annan viktig sak att tänka på.... om dina högtalare är lackade som måste du ta reda på om det är plast eller oljelack det avgör valet av den nya färgen.

Summa summarum : strax under 1000 kr + en hel del timmar och du vet ej riktigt säkert om slutresultatet blir bra!

Åk till en välsorterad färghandlare/typ målarboden

Välj själv lycka till

Falken

Redigerat av Falken36, 07 March 2008 - 23:25.

Postad 08 March 2008 - 19:54

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

Jättebra tips här! Och ja, jag har funderat mycket på det där med en billackerare.. men kan de verkligen lacka trä? Jag ringde till en lackerare i Stockholms området (Huddinge visserligen) och de lackar allt möjligt, men han gissade på att det skulle sluta på 2000+ om han skulle spackla och lacka lite. Det innebär att jag måste riva bort faneren själv. Hmns.

Det lär ju bli hel-konstigt om man börjar spackla direkt på faneren. Fasiken också!

En annan tanke är ju att slipa ner lacken som ligger ovanpå faneren, sedan spackla och göra dem vita.. hm.

Jag lämnade in mina fronthögtalare och min sub till en billackerare och han slipade och spacklade dom( hade också fejk-faner på dom innan) och lackade dom i pianosvart lack för 600kr. Jag är mer än nöjd mer resultatet. 2000kr låter lite väl mycket.

Har skrivit om detta i en annan tråd:
https://www.minhembi...s...=166830&hl=

Om ni vill se bilder på det färdiga resultatet av de pianolackade högtalarna så kolla på bilderna i länken. På den tredje bilden uppifrån syns det ganska bra.

http://inspirationsd...ve.html#comment

Postad 08 March 2008 - 19:58

maxtax
  • maxtax
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

2000 kr för att spackla slipa och lacka är väl iof inte jätte dyrt , spackling och slipning är tidsödande och mycket viktigt för slutresultatet.

Om du hade tänkt att måla dessa själv och du aldrig har gjort detta innan, så rekomenderar jag dig att provmåla med en riktig oval lackpensel/skumgummiroller som används till påstrykning av fernissa(lack)båt)på en "prov bit " av slät yta för att se hur det blir.

Använd en riktig kvalitetsfärg enkomponent .

Jag har själv en träbåt som jag har lackat med pensel i 12 år så jag vet att det är väldigt viktigt med rätt verktyg och kvalitet ingen j..a biltemaskit här inte, då får du kanske göra om allltihopa.

Sedan e det viktigt att du har en dammfri lokal , och skall du slipa och lacka i samma lokal var noga med att dammsuga alla ytor och blötlägg golvet vid lackning för att slippa få damm i den lackade ytan.

Úndvik att slipa och lacka samma dag för det flyger alltid runt en massa partiklar i luften efter slipning.
slipa ena dagen lacka nästa.

slipapper 150 korn/cm2
slippapper 220-320 korn/cm2 = 50 kr
Lackpensel/ eller skumgummiroller= 150 kr
lackfärg= 300 kr
Grundfärg= 100 kr
T-röd 40 kr
Spackel 50 kr
spackelverktyg 100 kr
slipkloss i kork 40 kr

Sedan finns ju vitt i hundra olika kulörer matt, halvblank, högblank osv.

Fördelen med pensel vs roller är att du får en tjockare skikt.

Lägg 2 lager färg efter grundmålning och slipa med 220-320 papper mella dessa.

var noga att torka med T-röd innan målning.

En annan viktig sak att tänka på.... om dina högtalare är lackade som måste du ta reda på om det är plast eller oljelack det avgör valet av den nya färgen.

Summa summarum : strax under 1000 kr + en hel del timmar och du vet ej riktigt säkert om slutresultatet blir bra!

Åk till en välsorterad färghandlare/typ målarboden

Välj själv lycka till

Falken

Oj! Riktigt mycket matnyttig information här, tack! :D Jag har hursomhelst gett mig på ena högtalarburken idag och börjat ta bort fanéren, det var inte så segt som jag trodde att det skulle vara. Prövade lite med en vanlig morakniv idag, det gick rätt bra. Ska gå på med ett stämjärn imorgon tänkte jag, sen blir det spackling! :D

Postad 08 March 2008 - 22:56

-SurfeZ-
  • -SurfeZ-
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
lycka till :)

men lägg ut bilder !!!! :blush:

Postad 25 March 2008 - 21:19

Unregistered7a74f27c
  • Unregistered7a74f27c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Synd att du börjat dra i fanéren.
Jag är billackerare och vet hur det där görs på rätt sätt.
En smart billackerare hade gjort såhär: låt fanéren sitta kvar och spackla ev ojämnheter och slipa av,strunta i alla ådror osv som finns naturligt i trä och som görs på konstgjord väg i fanér.
Sen lägger man på två vändor klarlack och låter det härda.Sedan slipar man ytan med fint slippapper(man ser när den är bra om man jobbar med sånt här).
Sedan när det är gjort så tvättar man av ytan och lägger en basfärg ex svart eller vit.När den sedan har torkat lägger man klarlack på.
Vad ni som inte jobbar med detta inte vet är att för att uppnå pianofinnish så klarlackas ytan 5-7 gånger med mellanslipning mellan vart annat klarlacksvarv.Dvs 2 lager lack ska härdas,därefter slipas sen målas,härdas slipas osv.

Därför kan jag säga att 2000 är en billig peng att få sina högtalare fina.
Tro mig jag vet har gjort det på mina egna och andras.

Det tog 6 timmar för mig med mina frontar och center bara och ytterligare 4 med subben,och då la jag ändå bara två gånger.

Och till alla era som undrar om det går att fixa utan noppor osv utan spruta och bra färger så vill jag bara säga nej det går inte att få det schysst utan.

Lämna iväg dom till en lacerare och be honom fixa det "svart".

Ni kommer inte ångra er och slipper besvikelsen när ni misslyckas själva :)

Mvh Jimpa

Postad 26 March 2008 - 20:49

Unregisteredb40a743f
  • Unregisteredb40a743f
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Ingen som kan ge några förslag på lackerare i sthlms-området?
Någon borde ju gjort detta o därav ha lite erfarenhet...

Postad 26 March 2008 - 22:33

Unregistered7a74f27c
  • Unregistered7a74f27c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Ingen som kan ge några förslag på lackerare i sthlms-området?
Någon borde ju gjort detta o därav ha lite erfarenhet...

Jag tex.

Postad 27 March 2008 - 09:43

Unregisteredb40a743f
  • Unregisteredb40a743f
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Vad skulle det kosta att lacka ett par?

måste man skruva ur samtliga element eller fungerar det att maska?

Postad 27 March 2008 - 21:18

Unregistered7a74f27c
  • Unregistered7a74f27c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Vad skulle det kosta att lacka ett par?

måste man skruva ur samtliga element eller fungerar det att maska?

Antar att du menar två golvare då?
Det går att maska om man är noggrann.
Med maskning hade jag tagit ca 1500 beroende på ytans utseende.

Postad 28 March 2008 - 10:54

Unregisteredb40a743f
  • Unregisteredb40a743f
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
det är golvare japp, menar du då 1500 per högtalare?

Postad 28 March 2008 - 11:48

Unregistered7a74f27c
  • Unregistered7a74f27c
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

det är golvare japp, menar du då 1500 per högtalare?

Nej för bägge två.

Postad 28 March 2008 - 12:25

Unregisteredb40a743f
  • Unregisteredb40a743f
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
se pm.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.