Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

VÄldet i Army of Two

76 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 07 March 2008 - 08:47

Unregisterede129e982
  • Unregisterede129e982
  • AnvĂ€ndare

• 104 inlĂ€gg
  • 0
Funderar pÄ att köpa Army of Two och spela det tillsammans med min son. Han Àr dock bara 9 Är sÄ jag undrar hur grovt och realistiskt vÄld det Àr i spelet? Vi har spelat igenom Resistance: Fall of Man och det var ok imo.

Synpunkter? GÀrna frÄn er som ocksÄ har barn.

Postad 07 March 2008 - 10:22

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlĂ€gg
  • 0
Jag har varken spelet eller smÄbarn, men det rÀcker vÀl med att se pÄ de trailers som finns för att inse att det inte Àr lÀmpligt för en 9Äring - dels ocksÄ pga att spelet faktiskt har 18Ärs grÀns?

Postad 07 March 2008 - 10:27

stoffe69
  • stoffe69
  • LĂ€rjunge

• 376 inlĂ€gg
  • 0

Jag har varken spelet eller smÄbarn, men det rÀcker vÀl med att se pÄ de trailers som finns för att inse att det inte Àr lÀmpligt för en 9Äring - dels ocksÄ pga att spelet faktiskt har 18Ärs grÀns?

Är det verkligen en laglig 18Ă„rs grĂ€ns? och inte bara en rekommendation?

Till trÄdskaparen sÄ tycker jag sjÀlv att vid 9Ärs Älder Àr "döda" spel inte okey, Àven om det Àr ett spel.
Har nÀstan spelat igenom hela spelet, RIKTIGT BRA, dock mycket skjuta o döda dvs inte lÀmpligt för barn.

Redigerat av stoffe69, 07 March 2008 - 10:32.

Postad 07 March 2008 - 10:32

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlĂ€gg
  • 0

Funderar pÄ att köpa Army of Two och spela det tillsammans med min son. Han Àr dock bara 9 Är sÄ jag undrar hur grovt och realistiskt vÄld det Àr i spelet? Vi har spelat igenom Resistance: Fall of Man och det var ok imo.

Synpunkter? GÀrna frÄn er som ocksÄ har barn.

Tycker att det beror helt pÄ hur barnet normalt förhÄller sig till TV-spel. En del ungar ser det bara som kul underhÄllning pÄ ett bra sÀtt, andra ungar har svÄrt att skilja pÄ vad som Àr spel och vad som Àr pÄ riktig, vilket kan resultera i mardrömmar, osunda lekar och en mÀrklig syn pÄ sin tillvaro.

BÀttre att vara för försiktig Àn att chansa.

ps. Har tvÄ grabbar 5 och 10 Är.

Postad 07 March 2008 - 10:37

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlĂ€gg
  • 0
PEGI mÀrkningen pÄ spel Àr bara en rekommenderad grÀns. I Sverige iaf. Och som alltid Àr det vÀl förÀldraansvaret som sÀtter den egna grÀnsen för sina egna barn.

SjÀlv hade jag inte satt min (imaginÀra) 9-Ärige son framför ett sÄdant spel. Men det Àr ju bara jag det.

-lk

Postad 07 March 2008 - 10:41

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlĂ€gg
  • 0
NÀr jag var 9 sÄ spelade jag bland annat Commando Libya dÀr det gick ut pÄ att avrÀtta folk mer eller mindre.
Kan tillÀgga att jag aldrig ngnsin ens varit inblandad i ett slagsmÄl i hela mitt liv.
VÄld i spel och vÄld i verkligheten Àr 2 helt skilda saker. Tycker ÄldersgrÀnser pÄ film och spel Àr otroligt löjligt.

Postad 07 March 2008 - 10:50

simulacra
  • simulacra
  • MĂ€stare

• 3147 inlĂ€gg
  • 0
VerkligetsfrÄnvÀnt, vissa barn tar skada av det av olika anledningar, varför ta chansen?

Postad 07 March 2008 - 11:26

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlĂ€gg
  • 0
Tycker det beror pÄ hur han kan skilja spel frÄn verklighet... nu har jag inte lirat AoT iofs...

Postad 07 March 2008 - 11:31

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • LĂ€rjunge

• 304 inlĂ€gg
  • 0

NÀr jag var 9 sÄ spelade jag bland annat Commando Libya dÀr det gick ut pÄ att avrÀtta folk mer eller mindre.
Kan tillÀgga att jag aldrig ngnsin ens varit inblandad i ett slagsmÄl i hela mitt liv.
VÄld i spel och vÄld i verkligheten Àr 2 helt skilda saker. Tycker ÄldersgrÀnser pÄ film och spel Àr otroligt löjligt.

Helt sant!! jag höll ocksÄ pÄ med detta spel i den Äldern. Helt sjukt spel, seciellt nÀr man fick skriva in sitt highscore.

Postad 07 March 2008 - 11:36

Gesserit
  • Gesserit
  • Wannabe

• 36 inlĂ€gg
  • 0
Klart det Àr vÄldsamt men det Àr ÀndÄ inget kusligt vÄld. Hela spelet har en arkadprÀgel tycker jag till skillnad mot mÄnga andra shooters som Àr kusliga och mer vrickade typ Half Life tvÄ nÀr man kommer in i ravenholme t.ex. Det kÀnner jag skulle pÄverkat mig nÀr jag var liten för det Àr mardrömslikt vÄld. AOT kÀnns mer som pÄ lek. Jag menar kolla vad som gÄr pÄ barnkanalerna idag och vad man kollade pÄ nÀr man var liten. Det Àr fullt av vÄld - men det Àr pÄ nÄt sÀtt vÄld som inte upplevs som verkligt vÄld. Am I making any sense here?

Postad 07 March 2008 - 11:47

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlĂ€gg
  • 0

Iofs sÄ var Commando Libia och Barbarian (en annan vÄldsklassiker frÄn 80-talet) inte lika realistiska grafiskt som spelen idag :D

Men jag tror allt hÀnger pÄ förÀldrarna, att förklara lite vad som Àr Àkta och fantasi m.m.
SjÀlv vÀxte jag upp med massvis av vÄldsfilmer, skrÀck m.m. och jag blev heller ingen massmördare :blink:

Spel som "Resistence" med sina aliens m.m. kÀnns inte sÄ farligt.
Jag skulle dock inte rekommendera ett spel som Condemned eller F.E.A.R. till en 9 Äring ;)
Army of two Àr vÀl lite rÄare Àn Resistence iofs, men inget som lÀr sÀtta spÄr för livet :D

Redigerat av Svante Skoog, 07 March 2008 - 11:48.

Postad 07 March 2008 - 11:59

Unregistered801fc485
  • Unregistered801fc485
  • ForumrĂ€v

• 510 inlĂ€gg
  • 0
Enligt mig skall en 9-Äring inte spela vÄldsspel, Àven om ungen kan skilja pÄ lek och verklighet sÄ finns det ju som sagt en anledning till att spelet har en rekommenderad ÄldersgrÀns pÄ 18 Är.

Postad 07 March 2008 - 12:30

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlĂ€gg
  • 0
"Jag har rökt hela mitt liv utan att ta skada av det, klart min unge ska börja röka i ung Älder!"

Postad 07 March 2008 - 13:13

Yocke
  • Yocke
  • ForumrĂ€v

• 688 inlĂ€gg
  • 0
Moget att jÀmföra nÄgonting som medicinskt bevisat pÄverkar kroppen negativt, med nÄgonting som rent hypotetiskt kan pÄverka en mentalt...

Postad 07 March 2008 - 13:15

basselito
  • basselito
  • Beroende

• 1302 inlĂ€gg
  • 0

"Jag har rökt hela mitt liv utan att ta skada av det, klart min unge ska börja röka i ung Älder!"

Exakt sÄ tÀnkte jag ocksÄ.

Postad 07 March 2008 - 13:18

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlĂ€gg
  • 0

Inte riktigt samma sak va :D ? Tror inte t ex Radiozo helt plötsligt börjar bli sÀmre pÄ att uppfatta verkligheten eller mer mottaglig för vÄld Àn vad han var nÀr han var liten, och att det beror pÄ hans barndoms speluppevelser.

Dessutom tar du skada av att röka, det Àr inte sÀkert du ser det bara. Som du jÀmstÀller det sÄ ska vÄldsamheten ligga passiv och arbeta subliminalt pÄ hjÀrnan hela tiden för att till slut nÄgon gÄng i framtiden göra Radiozo till massmördare.

Postad 07 March 2008 - 13:50

Krisch
  • Krisch
  • AnvĂ€ndare

• 170 inlĂ€gg
  • 0
Personligen skulle jag nog följa rekommendationen sÄ lÄngt som möjligt iallafall. FrÀmst för att det Àr en 18+ spel. Och jag tÀnker att det finns vÀl en anledning till rekommendationen?

Om du nu sÀtter upp en trÄd om detta sÄ kanske det tyder pÄ tvivel sÄ kanske bÀst att ta det sÀkra före det osÀkra?

Postad 07 March 2008 - 13:54

Unregistered801fc485
  • Unregistered801fc485
  • ForumrĂ€v

• 510 inlĂ€gg
  • 0
Ett barn har inte samma förmÄga och omdöme att fatta en korrekt uppfattning om saker och ting som en vuxen. Nu menar inte jag att en unge som har vÀxt upp med vÄldsspel nödvÀndigtvis kommer att döda folk i framtiden utan att ju mer visuellt vÄld man utsÀtts för ju mer avtrubbad blir man, speciellt som barn eftersom dom Àr mer mottagliga för intryck. Nu för tiden matas vi konstant med vÄld pÄ nyheterna, genom filmer och spel. Jag tror inte att en 9-Äring pÄ ett moget sÀtt kan uppfatta och processa alla dessa signaler. Man blir avtrubbad, sÄ enkelt Àr det. VÄra barn behöver inte se detta.

TS, hÄller du för ditt 9-Äriga barns ögon nÀr det kommer otÀcka saker pÄ nyheterna som t ex ett sjÀlvmordsattentat? För barmets skull hoppas jag att du gör det. PÄ samma sÀtt borde du hÄlla ungen ifrÄn vÄldsspel tills han blivit lite Àldre.

Kan tilllÀgga att jag sjÀlv inte har nÄgra barn.

Postad 07 March 2008 - 14:00

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlĂ€gg
  • 0

Inte riktigt samma sak va

Givetvis inte. Jag drog bara resonemanget; "Jag tog ingen skada av det sÄ varför skulle nÄn annan göra det"; till sin spets.

Jag tror att de som man hört om den senaste tiden (killen som slog ihjÀl sin unge för att den störde honom nÀr han spelade och syrran med pojkvÀn som dödade sin lillebror medan de lekte Mortal Kombat) nog fan skulle hitta pÄ nÄgot annat sÀtt att döda dem Àven om de inte kunnat knyta det till nÄgot spel. Men man mÄste ju frÄga sig om dessa mentalt instabila personer kanske inte hade agerat pÄ det sÀttet de gjorde om det inte hade varit för att de hade varit utsatte för nöjesvÄld? Om det sÄ bara var en jÀtteliten, pytte-chans till det; Àr det nÄgot som Àr vÀrt att riskera?

Dessutom, och detta tycker jag Ă€r huvudsaken i debatten, visa politiker och alla andra att systemet med sjĂ€lvcensur fungerar. Är det 18 Ă„rs grĂ€ns pĂ„ spelet; lĂ„t inte folk under 18 spela det. Det slutar bara med stora rubriker pĂ„ aftonbladet och att vi fĂ„r samma lagsystem som i Tyskland dĂ€r allt blod Ă€r grönt och det Ă€r bara zombies man dödar.

Postad 07 March 2008 - 14:49

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlĂ€gg
  • 0
Killen har redan spelat Resistance, sÀkert sett massa vÄld pÄ TV. NÄgot sÀger mig att han inte blir knÀpp av att spela Army of Two. Men visst, kÀnner man sig osÀker sÄ better safe than sorry.

Visa politiker och alla andra att systemet med sjĂ€lvcensur fungerar. Är det 18 Ă„rs grĂ€ns pĂ„ spelet; lĂ„t inte folk under 18 spela det.

Jag tror en unge som blir sÄ begrÀnsad genom livet kommer fÄ mer sociala problem av mobbing och utstöthet för att han inte spelar och tittar pÄ samma saker som övriga i klassen gör, Àn vad han fÄr av "avtrubbning".. Vissa grÀnser Àr bara löjliga.

Vad gÀller Tyskland, tja vi vet ju varför de har sin speciella lagstiftning och det beror pÄ nÄgot aningen mer tangibelt Àn sparsamma eventuella aftonbladetrubriker.

Postad 07 March 2008 - 15:00

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlĂ€gg
  • 0

SÄ m.a.o. sÄ kan mamma lugnt kan sÀtta lilla Karl-Martin 5 Är framför MotorsÄgsmassakern dÄ?
Nu har man ju helt plötsligt mÄnga fler filmer att vÀlja pÄ till ungarna, nu nÀr du har berÀttat hur det Àr för oss! :D

Postad 07 March 2008 - 15:16

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlĂ€gg
  • 0

SÄ m.a.o. sÄ kan mamma lugnt kan sÀtta lilla Karl-Martin 5 Är framför MotorsÄgsmassakern dÄ?
Nu har man ju helt plötsligt mÄnga fler filmer att vÀlja pÄ till ungarna, nu nÀr du har berÀttat hur det Àr för oss! :D

Well, en 9-Äring har levt nÀstan dubbla livet en 5-Äring levt sÄ det Àr viss skillnad dÀr. Och det Àr viss skillnad pÄ

Postad bild

Och motorsÄgsmassakern :blink:

Men det Àr ÀndÄ lite intressant, för ju mer realistiskt och blodigt spelet blir desto mer tycker man att det borde pÄverka. Jag vet inte om vi som vÀxte upp med sÀmre grafik egentligen kan jÀmföra oss med t ex Army of Two och sÀga att vi "been there, done that". Eller sÄ Àr det inte grafiken som pÄverkar, utan handlingarna man utför (döda som döda).

Postad 07 March 2008 - 15:42

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlĂ€gg
  • 0

Men det Àr ÀndÄ lite intressant, för ju mer realistiskt och blodigt spelet blir desto mer tycker man att det borde pÄverka. Jag vet inte om vi som vÀxte upp med sÀmre grafik egentligen kan jÀmföra oss med t ex Army of Two och sÀga att vi "been there, done that". Eller sÄ Àr det inte grafiken som pÄverkar, utan handlingarna man utför (döda som döda).

Tja, det Àr ju lite skillnad pÄ att styra ett hÄrkors över skÀrmen och trycka pÄ joysticken och de 10 pixlar man pekade pÄ fÄr en liten dödsanimation jÀmfört med att hugga av armar och ben medan blodet sprutar eller att skjuta folk i magen med en hagelbrakare sÄ de mÄste bÀra runt sina inÀlvor i famnen.

Men det Àr ju inte bara spelen som förÀndrats, utan Àven filmerna. MotorsÄgsmassakern idag Àr ju en oskyldig matinefilm om man jÀmför med tex Hostel...

Personligen Àr jag för nöjesvÄld; men tycker nog att man ska tÀnka efter innan man lÄter barn uppleva det.

Postad 07 March 2008 - 15:49

Unregisterede129e982
  • Unregisterede129e982
  • AnvĂ€ndare

• 104 inlĂ€gg
  • 0
Tack för svaren! TÀnkte kommentera nÄgra av synpunktern i trÄden.

AngÄende PEGI-mÀrkningen sÄ tycker jag att den Àr helt ointressant, jag ser den inte ens som ett riktmÀrke. Ta tex spelet Resistance som vi spelade tillsammans, det har ocksÄ 18+mÀrkning. VÄldet finns men det Àr helt orealistiskt och spelet Àr inte "lÀskigt". Tom & Jerry Àr galet vÄldsamt men det Àr inte heller realistiskt. Vill minnas att spelet Alien vs Predator hade 15-ÄrsmÀrking, trots detta höll jag pÄ att skita i byxan nÀr jag spelade det och dÄ var jag unt 30 Är :blink:

Min frÀmsta aspekt för att hindra min son frÄn en viss typ av vÄld Àr INTE för att jag tror att han blir en yxmördare utan för att jag inte vill att han ska bli rÀdd och fara illa. Jag tror inte pÄ att visuellt vÄld (i form av film eller spel) kan pÄverka en persons vÄldsbenÀgenhet eller psyke i större omfattning.

NÄgon nÀmner tex att sÀtta Karl-Martin 5 Är framför MotorsÄgsmassakern. Imo Àr det en form av barnmisshandel eftersom han troligtvis kommer att bli skrÀmd frÄn vettet. Jag Àr dock övertygad om att han inte kommer personlighetförÀndras pga av detta. Det Àr helt enkelt inte sÄ enkelt att forma nÄgons psyke.

Jag Àr övertygad om att min son kan skilja pÄ spel och verklighet och att samhÀllet inte kommer att behöva skyddas frÄn honom om jag nu lÄter honom spela AoT :D

Redigerat av Unregisterede129e982, 07 March 2008 - 15:50.

Postad 07 March 2008 - 16:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror inte pÄ att visuellt vÄld (i form av film eller spel) kan pÄverka en persons vÄldsbenÀgenhet eller psyke i större omfattning.

Inte visuellt vÄld, men visuellt spel. LÄt inte din unge spela Bionicle Heroes till 360 t ex om du inte vill att han ska bli psyksjuk :D

Postad 07 March 2008 - 16:19

Phredreeke
  • Phredreeke
  • ForumrĂ€v

• 798 inlĂ€gg
  • 0

Min frÀmsta aspekt för att hindra min son frÄn en viss typ av vÄld Àr INTE för att jag tror att han blir en yxmördare utan för att jag inte vill att han ska bli rÀdd och fara illa. Jag tror inte pÄ att visuellt vÄld (i form av film eller spel) kan pÄverka en persons vÄldsbenÀgenhet eller psyke i större omfattning.

Jag har precis samma uppfattning som dej.

Man ska inte glömma att barn Àr individer. Det som kan vara skrÀmmande för ett barn kan vara barnsligt för ett annat.

Edit: Jag har kollat pÄ trailern till Army of Two och tycker sjÀlv det verkar ganska tamt. Men trailern Àr ju knappast hela spelet.

Redigerat av Phredreeke, 07 March 2008 - 16:48.

Postad 07 March 2008 - 17:25

Unregistered801fc485
  • Unregistered801fc485
  • ForumrĂ€v

• 510 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr, i mina ögon, skrÀmmande hur en vuxen person kan lÄta sin 9-Äring spela Resistence. En 9-Äring Àr inte gammal nog att spela sÄdana hÀr vÄldsspel. Det kommer sluta med att ditt barn kommer kolla pÄ Nyheterna och sÀga "Jahopp, dÀr sprÀngdes en skola i luften, so what". Tragiskt.

Postad 07 March 2008 - 17:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr, i mina ögon, skrÀmmande hur en vuxen person kan lÄta sin 9-Äring spela Resistence. En 9-Äring Àr inte gammal nog att spela sÄdana hÀr vÄldsspel. Det kommer sluta med att ditt barn kommer kolla pÄ Nyheterna och sÀga "Jahopp, dÀr sprÀngdes en skola i luften, so what". Tragiskt.

Det Àr, i mina ögon, absurt hur en person som inte ens har nÄgra barn tror att han kan och kÀnner denne 9-Äring bÀttre Àn hans egen far som uppfostrat honom i nÀstan ett decennium.

Du kan inte sÀga med nÄgon sÀkerhet om det hÀr kommer pÄverka hans framtid nÄgonting och det finns inga empiriska studier pÄ detta alls, sÄ försök inte inbilla oss att du vet hur det hÀr kommer "sluta".

Postad 07 March 2008 - 18:16

Unregisterede129e982
  • Unregisterede129e982
  • AnvĂ€ndare

• 104 inlĂ€gg
  • 0

Och vilken vetenskaplig studie baserar du detta starka uttalandet pÄ? Jag respekterar din Äsikt men att pÄstÄ att min son inte kommer att kunna kÀnna empati för verkliga tragedier Àr fanimig absurt.

Postad 07 March 2008 - 18:45

poppe_
  • poppe_
  • AnvĂ€ndare

• 222 inlĂ€gg
  • 0
Personligen tyckte jag Reistance var mer otÀckt pga av alla zombiealiens och annat. Men min hjÀrna uppfattar sÄnt som mer otÀckt Àn att exempelvis sparka pÄ en död kropp i Postal-spelen. Nu har jag spelat diverse dataspel hela livet sÄ man har ju vant sig med att "Det Àr bara i spelet" NÀr man tÀnker efter sÄ Àr det ju ganska sjukt vad man sitter och gör egentligen :D

Jag tycker nog inte att en 9Äring ska spela Army of Two direkt

Postad 07 March 2008 - 19:37

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlĂ€gg
  • 0
Tycker du ska skaffa Soldier of Fortune till din 9-Äring sÄ han kan lÀra sig skjuta av kroppsdelar. GÀller att trubba av dem i sÄ tidig Älder som möjligt.

Postad 07 March 2008 - 20:32

joakim123
  • joakim123
  • ForumrĂ€v

• 733 inlĂ€gg
  • 0
Jag skulle aldrig sÀtta en 9 Äring framför det spelet.

Köp hem Crash of the titans, beautiful katamari eller andra spel som innehÄller problemlösning och en mer "lÀmplig" story som fÄr ditt barn att anvÀnda hjÀrnan kreativt..

Jag antar att du hellre vill att ditt barn utvecklas pÄ ett positivt sÀtt, istÀllet för att lÀra sig att sÀtta en headshot pÄ bÀsta tillfÀlle?

Att du ens frÄgar Àr ju iallafall ett sunt tecken, dÄ antagligen Àven du innerst inne kanske inte tycker det Àr lÀmpligt :D

Jag avslutar med en ganska passande film frÄn youtube: http://www.youtube.c...h?v=M8pR1rZZHEs

Postad 07 March 2008 - 21:24

Unregistered801fc485
  • Unregistered801fc485
  • ForumrĂ€v

• 510 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr, i mina ögon, absurt hur en person som inte ens har nÄgra barn tror att han kan och kÀnner denne 9-Äring bÀttre Àn hans egen far som uppfostrat honom i nÀstan ett decennium.

Du kan inte sÀga med nÄgon sÀkerhet om det hÀr kommer pÄverka hans framtid nÄgonting och det finns inga empiriska studier pÄ detta alls, sÄ försök inte inbilla oss att du vet hur det hÀr kommer "sluta".

Amen tjena, du tror detta har med att "kÀnna sitt barn" att göra? En 9-Äring Àr ett BARN, barn Àr som svampar, dom suger in all information dom kan. Du kan vÀl inte pÄ fullaste allvar tro att en 9-Äring har samma omdöme som en vuxen och har samma förmÄga att verkligen förstÄ skillnaden mellan ett spel och verkligheten (typ nyheterna)? Dom vet att det finns en skillnad, för att vi sÀger att det Àr en, men dom kan inte helt förstÄ den. Om vi kollar pÄ den rekommenderade ÄldersgrÀnsen sÄ Àr ju inte den baserad pÄ om barnet blir rÀdd för spelet för dÄ skulle Doom 3 ha 30-Ärs grÀns. GrÀnsen finns dÀr eftersom man anser att barn Àr barn och att dom inte Àr mogna för den typen av vÄld.

Och vilken vetenskaplig studie baserar du detta starka uttalandet pÄ? Jag respekterar din Äsikt men att pÄstÄ att min son inte kommer att kunna kÀnna empati för verkliga tragedier Àr fanimig absurt.

Ingen vetenskaplig studie alls, bara min Äsikt. Jag Àr nÀstan helt sÀker pÄ att ditt barn kommer kÀnna empati som alla andra nÀr dom vÀxer upp men man blir AVTRUBBAD, kÀnner inte du dig avtrubbad nÀr du kollar pÄ nyheterna?

Som sagt, hÄller du för ögonen för ditt barn nÀr det kommer hemska scener pÄ filmer eller nÀr det Àr hemska bilder pÄ nyheterna?

Redigerat av Unregistered801fc485, 07 March 2008 - 21:25.

Postad 07 March 2008 - 21:30

Oliver-
  • Oliver-
  • Wannabe

• 47 inlĂ€gg
  • 0
Jag lÀste en vetenskaplig artikel dÀr man hade gjort undersökning pÄ barn som inte lever civiliserat som vi gör, dvs. utan datorspel, TV och liknande. Studien visade att barnen dÀr inte uppförde sig mindre aggressivt eller vÄldsamt Àn barn som bor i I-lÀnder. Men jag kan tÀnka mig att om man vid tidig Älder fÄr uppleva mycket vÄld och död sÄ kanske man har mindre respekt för döden och annan syn pÄ mord...? Hur Àr barnen i Iraq?

Postad 07 March 2008 - 22:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlĂ€gg
  • 0

Amen tjena, du tror detta har med att "kÀnna sitt barn" att göra? En 9-Äring Àr ett BARN, barn Àr som svampar, dom suger in all information dom kan. Du kan vÀl inte pÄ fullaste allvar tro att en 9-Äring har samma omdöme som en vuxen och har samma förmÄga att verkligen förstÄ skillnaden mellan ett spel och verkligheten (typ nyheterna)? Dom vet att det finns en skillnad, för att vi sÀger att det Àr en, men dom kan inte helt förstÄ den. Om vi kollar pÄ den rekommenderade ÄldersgrÀnsen sÄ Àr ju inte den baserad pÄ om barnet blir rÀdd för spelet för dÄ skulle Doom 3 ha 30-Ärs grÀns. GrÀnsen finns dÀr eftersom man anser att barn Àr barn och att dom inte Àr mogna för den typen av vÄld.

Jag tror 9-Äringar förstÄr skillnaden tillrÀckligt mycket, frÄn egen erfarenhet. Det med att kÀnna sitt barn Àr viktigt för att veta vad han blir rÀdd för och inte. Vilket Àr vad det handlar om i det hÀr fallet och vad trÄdskaparen vill undvika. Att du tror att han kommer bli avtrubbad fortare Àr ju vÀldigt omtÀnksamt, Àven om du lÀgger fram det som om han vore den vÀrsta förÀldern i historien, men jag tror hans unge kommer klara sig rÀtt hyfsat ÀndÄ. Vi kanske kan ta fram den hÀr trÄden om 20-30 Är och se efter vem som hade rÀtt?

Förresten, blir vi inte alla avtrubbade förr eller senare? Man skulle ju bli helt galen om man brydde sig om varenda tragedi pÄ nyheterna som om det vore ens egen slÀkt.

Ps. Manhunt 2 slÀpptes inte för att det var för vÄldsamt. Vi som Àr över 18 Är var inte mogna för den typen av vÄld.

Men jag kan tÀnka mig att om man vid tidig Älder fÄr uppleva mycket vÄld och död sÄ kanske man har mindre respekt för döden och annan syn pÄ mord...?

Eller tvÀrtom dÄ.. man kanske blir mer rÀdd för att dö. Men det har inte sÄ mycket med vÄld i spel att göra.

Redigerat av Zoiler, 07 March 2008 - 22:15.

Postad 08 March 2008 - 00:14

Unregistered801fc485
  • Unregistered801fc485
  • ForumrĂ€v

• 510 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror 9-Äringar förstÄr skillnaden tillrÀckligt mycket, frÄn egen erfarenhet. Det med att kÀnna sitt barn Àr viktigt för att veta vad han blir rÀdd för och inte. Vilket Àr vad det handlar om i det hÀr fallet och vad trÄdskaparen vill undvika. Att du tror att han kommer bli avtrubbad fortare Àr ju vÀldigt omtÀnksamt, Àven om du lÀgger fram det som om han vore den vÀrsta förÀldern i historien, men jag tror hans unge kommer klara sig rÀtt hyfsat ÀndÄ. Vi kanske kan ta fram den hÀr trÄden om 20-30 Är och se efter vem som hade rÀtt?

Förresten, blir vi inte alla avtrubbade förr eller senare? Man skulle ju bli helt galen om man brydde sig om varenda tragedi pÄ nyheterna som om det vore ens egen slÀkt.

Ps. Manhunt 2 slÀpptes inte för att det var för vÄldsamt. Vi som Àr över 18 Är var inte mogna för den typen av vÄld.

Denna trÄd handlar vÀl ÀndÄ inte om huruvida ungen kommer bli rÀdd eller inte? Utan om vÄldet Àr bra för en 9-Äring? Och ja, jag tror definitvt att ett barn som spelar vÄldsspel i tidig Älder blir mer avtrubbet, generellt, Àn en som spelar i sen Älder.

Om vi alla blir avtrubbade? Jo men vadÄ, skall vi göra det vÀrre Àn vad det redan Àr?

Postad 08 March 2008 - 00:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlĂ€gg
  • 0

Denna trÄd handlar vÀl ÀndÄ inte om huruvida ungen kommer bli rÀdd eller inte? Utan om vÄldet Àr bra för en 9-Äring?

Jo, tydligen. I stort sett samma frÄga som om man ska lÄta nÄgon titta pÄ en skrÀckfilm eller om han kommer fÄ t ex mardrömmar.

Han ville veta hur grovt vÄldet var i Army of Two, inte fÄ synpunkter pÄ nÄgot som redan Àr överspelat. Den frÄgan du tror att han stÀller (om vÄldet Àr bra för en 9-Äring) kan ingen av oss svara pÄ, bara komma med ogrundade slutledningar.

Om vi alla blir avtrubbade? Jo men vadÄ, skall vi göra det vÀrre Àn vad det redan Àr?

Finns det en avtrubbningsskala :D ? Hur mycket mer avtrubbad tror du han blir om han spelar vÄldsamma spel nu versus om han inte gör det? Kanske en som hade spelat vÄldsamma spel som liten hade Àgnat tvÄ tankar fÀrre Ät nÄgot trÄkigt pÄ nyheterna?

Grejen Àr ju att du kan inte veta hur det pÄverkar, ergo Àr det meningslöst att hÀvda att det blir vÀrre. Det Àr en ogrundad Äsikt, och som sÄdan förstÄr jag inte varför du anvÀnder uttryck som "skrÀmmande" och "tragiskt". Det hÀr Àr inte hela vÀrlden. Det Àr inte som att han ger honom en k-pist som de gör i Afrika.

Postad 08 March 2008 - 08:19

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlĂ€gg
  • 0

Jag lÀste en vetenskaplig artikel [...}

Det finns 'vetenskapliga' artiklar som 'bevisar' bÄda sidornas argument. VÄldet i samhÀllet har inte Àndrats nÀmnvÀrt sen nöjesvÄldet blev 'allmÀngiltigt'; dÀrimot har vÄldet blivit rÄare. Men att sÀga att detta har med tv-spel att göra Àr att leta lite vÀl enkla lösningar.

ingen av oss svara pÄ, bara komma med ogrundade slutledningar.

VĂ€lkommen till internet. :D

Jag tycker fortfarande det Àr olÀmpligt att utsÀtta barn för nöjesvÄld. De Àr helt enkelt inte mogna för det.

Fast man mÄste ÀndÄ ge OT tummen upp för att att han spelar MED sin son, och inte bara sÀtter honom framför TVn.

Postad 08 March 2008 - 08:40

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlĂ€gg
  • 0
Det mÄste vÀl finnas massor med vetenskapliga studier hur barn uppfattar grovt vÄld pÄ TV/datorspel? KÀnns ju som det debatterats friskt det senaste Ärtiondet...

För övrigt tycker jag sjÀlv som joakim123.

Risken för att barnet skall fara illa pÄ nÄgot sÀtt (avtrubbning, mardrömmar osv) ser jag som större Àn att barnet skulle hindras i sin utveckling om han/hon INTE fÄr spela Army of Two.

MVH
/Chuck

Postad 08 March 2008 - 09:42

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlĂ€gg
  • 0

Jag avslutar med en ganska passande film frÄn youtube: http://www.youtube.c...h?v=M8pR1rZZHEs

Glömde att sÀga att detta var nog det roligaste jag sett pÄ youtube pÄ lÀnge. :D

Speciellt om man hittar en video med den 'riktiga' översÀttningen....

Postad 08 March 2008 - 12:00

Unregisterede129e982
  • Unregisterede129e982
  • AnvĂ€ndare

• 104 inlĂ€gg
  • 0

Tycker du ska skaffa Soldier of Fortune till din 9-Äring sÄ han kan lÀra sig skjuta av kroppsdelar. GÀller att trubba av dem i sÄ tidig Älder som möjligt.

Kul, din sarkasm bidrar verkligen med mycket i denna trÄden!
"Arguing on the internet is like winning the special olympics, even if you win you're still retarded."

Jag skulle aldrig sÀtta en 9 Äring framför det spelet.
Jag antar att du hellre vill att ditt barn utvecklas pÄ ett positivt sÀtt, istÀllet för att lÀra sig att sÀtta en headshot pÄ bÀsta tillfÀlle?
Att du ens frÄgar Àr ju iallafall ett sunt tecken, dÄ antagligen Àven du innerst inne kanske inte tycker det Àr lÀmpligt :D

Jag anser mig vara sund och en ansvarskÀnnande förÀlder och jag vill pÄstÄ att min son har en vÀldigt trygg och stabil miljö. Upplysningsvis kan jag nÀmna att min son alltid fÄr beröm för sin förmÄga att kÀnna empati för barn som behandlas illa i skolan, lÀrarna har nÀmnt det flera gÄnger. Detta trots att han har spelat ett par vÄldsamma TV-spel.
Jag tror att ALLA hÀr Àr överrens om att man ska ta vÀl hand om barnen och inte utsÀtta dem för traumatiska sitationer i onödan. Det som skiljer oss Àr Äsikten om vad som Àr "olÀmpligt" och vilka eventuella konsekvenser det fÄr. Jag Àr tydligen ganska liberal i frÄgan och jag tror att det beror pÄ diskussionen om video-vÄld i in uppvÀxt. Jag Àlskade skrÀckfilmer och tittade pÄ det tillsammans med kompisar sÄ fort tillfÀlle gavs. Jag vill pÄstÄ att dessa filmer inte har format mig till den jag Àr idag pÄ nÄgot sÀtt alls, inte ens marginellt.

Ingen vetenskaplig studie alls, bara min Äsikt. Jag Àr nÀstan helt sÀker pÄ att ditt barn kommer kÀnna empati som alla andra nÀr dom vÀxer upp men man blir AVTRUBBAD, kÀnner inte du dig avtrubbad nÀr du kollar pÄ nyheterna?

Som sagt, hÄller du för ögonen för ditt barn nÀr det kommer hemska scener pÄ filmer eller nÀr det Àr hemska bilder pÄ nyheterna?

Nej, jag Àr absolut inte avtrubbad. Jag blir fortfarande vÀldigt illa berörd av saker jag ser pÄ nyheterna. Ibland vÀldigt pÄtagligt i form av illamÄende. Det finns ingen film eller spel som har varit i nÀrheten av att framkalla nÄgra sÄdana kÀnslor hos mig.

Nej, min son fÄr inte se pÄ nyheterna och jag hÄller för hans ögon vid vissa trailers i reklampauserna. Detta gör jag dock inte för att han ska bli avtrubbad utan för den simpla anledningen att han inte ska bli rÀdd. En annan skillnad mellan nyheterna och tex ett spel Àr ju att nyheterna faktiskt Àr verklighet. Mitt resonemang bygger ju pÄ att barn i relativt lÄg Älder kan skilja pÄ fantasi och verklighet.

FrÄgan som Àr upphovet till denna trÄden behöver dock inte besvaras lÀngre. Jag har köpt spelet och kommer att göra det som alltid Àr bÀst; bilda mig en egen uppfattning :D

Over and out

Postad 08 March 2008 - 12:56

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlĂ€gg
  • 0
För att delge lite av mina Äsikter i denna frÄga vill jag hÄlla med tidigare talare om att vi med tiden blir avtrubbade, oavsett om vi vill eller ej. Men det kÀnns ju dock onödigt att skynda pÄ denna avtrubbning genom att uppmana sina barn till att spela vÄldsamma TV-spel dÀr man aktivt skadar, mördar och lemlÀstar mÀnniskor. Rent logiskt kÀnns det vÀl inte som nÄgot man vill att sina barn gör, eller?

Jag drar mig till minnes en gÄng nÀr jag var en liten unge och Tom och Jerry gick pÄ lilla sportspegeln. Jag tyckte det var jÀtteskoj! Men en dag nÀr jag var pÄ vÀg att öppna en dörr till ett annat rum i huset hörde jag att min syster just gick förbi, jag vÀntade tills hon var just utanför dörren innan jag öppnade den sÄ hon fick den i huvudet. Jag hade sett de tecknade figurerna göra exakt samma sak dagen före och det skrÀmde mig faktiskt att jag gjorde exakt samma sak bara för att de gjort det...

Som barn Àr man otroligt lÀttpÄverkad och kÀnslig, ingen kan vÀl sÀga emot det!? Varför lÄta dem spela vÄldsamma spel nÀr det finns bra och spÀnnande spel med goda utmaningar som inte gÄr ut pÄ att mörda? Jag förstÄr faktiskt inte det...

Postad 08 March 2008 - 13:13

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlĂ€gg
  • 0
Efter att ha lÀst lite i trÄden sÄ mÄste jag sÀga att jag respekterar allas Äsikter.
Min egen Äsikt Àr dÀremot den att som förÀlder mÄste man kunna bedömma huruvida ens barn Àr kapabel att skilja pÄ verklighet och spel. NÀr jag var 6 Är sÄ fivk jag se Fredagen den 13e för min farsa och har absolut inte blivit avtrubbad för det. Jag blir Ofta vÀldigt illa berörd nÀr jag ser pÄ nyheter osv speciellt om det finns barn med i bilden.
SÄ vad jag tycker Àr att det Àr upp till var och en att bedöma sina barn, och vad dom Àr kapabla till att skilja pÄ.

Postad 08 March 2008 - 13:14

Coistrel
  • Coistrel
  • ForumrĂ€v

• 804 inlĂ€gg
  • 0
I min mening Àr detta inget spel för mindre ungar. Som i 9Ärs Äldern.

Detta Àr rÄtt.

Postad 08 March 2008 - 16:08

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlĂ€gg
  • 0
Ändrat min uppfattning nĂ„got om Army of 2 ... köpte det imorse och lirat igenom 1:a banan. Det Ă€r definitivt inget för en 9:Ă„ring.

Inte för vÄldets skull (som jag anser Àr flera snÀpp under tex GoW i rÄhetsgrad) men för att styrningen Àr bra komplex. Jag Àr ÀndÄ ganska mÄnga Är över 18+ mÀrkningen men fÄr inte till flytet i kontrollerna. Kanske bara jag som Àr trög. Jag hinner knappt uppfatta vad som hÀnder för vÄldsamt pÄ skÀrmen eftersom jag hela tiden mÄste tÀnka till vilken knappkombination av shoulderbutton och d-pad jag skall trycka för att min partner skall spring framÄt osv.

Med detta sagt kommer troligtvis trÄdskaparen sÀga att hans son lÀrde sig allt pÄ 5 minuter och sÀnka mitt sjÀlvförtroende till botten :/

Sen kommer troligtvis mycket av tounge-in-cheek ironi:n i story:n gÄ helt förbi en 9-Äring. Men det kan vÀl lika gÀrna kvitta.

-lk

Postad 08 March 2008 - 17:17

Phredreeke
  • Phredreeke
  • ForumrĂ€v

• 798 inlĂ€gg
  • 0

För att delge lite av mina Äsikter i denna frÄga vill jag hÄlla med tidigare talare om att vi med tiden blir avtrubbade, oavsett om vi vill eller ej. Men det kÀnns ju dock onödigt att skynda pÄ denna avtrubbning genom att uppmana sina barn till att spela vÄldsamma TV-spel dÀr man aktivt skadar, mördar och lemlÀstar mÀnniskor. Rent logiskt kÀnns det vÀl inte som nÄgot man vill att sina barn gör, eller?

Jag drar mig till minnes en gÄng nÀr jag var en liten unge och Tom och Jerry gick pÄ lilla sportspegeln. Jag tyckte det var jÀtteskoj! Men en dag nÀr jag var pÄ vÀg att öppna en dörr till ett annat rum i huset hörde jag att min syster just gick förbi, jag vÀntade tills hon var just utanför dörren innan jag öppnade den sÄ hon fick den i huvudet. Jag hade sett de tecknade figurerna göra exakt samma sak dagen före och det skrÀmde mig faktiskt att jag gjorde exakt samma sak bara för att de gjort det...

Som barn Àr man otroligt lÀttpÄverkad och kÀnslig, ingen kan vÀl sÀga emot det!? Varför lÄta dem spela vÄldsamma spel nÀr det finns bra och spÀnnande spel med goda utmaningar som inte gÄr ut pÄ att mörda? Jag förstÄr faktiskt inte det...

Ser man pÄ det sÀttet sÄ Àr vÀl Tom och Jerry vÀrre? Det som Àr i Tom och Jerry Àr lÀtt att efterlikna hemma, men hur mÄnga nioÄringar fÄr tag i en pistol eller dylikt?

Postad 08 March 2008 - 18:20

Unregistered96c62822
  • Unregistered96c62822
  • LĂ€rjunge

• 264 inlĂ€gg
  • 0
Du har inte sett spelets cut-scenes förstÄr jag. Den scenen som jag frÀmst kommer att tÀnka pÄ Àr nÀr en av soldaterna trycker in ögonen pÄ en annan soldat med sina fingrar. Det förekommer Àven vÄld som inte involverar vapen i AoT mao.

Redigerat av Unregistered96c62822, 08 March 2008 - 18:21.

Postad 09 March 2008 - 00:10

iohan
  • iohan
  • LĂ€rjunge

• 448 inlĂ€gg
  • 0
Om anledningen till frÄgan Àr att pappa vill ha nÄgon att spela co-op med sÄ Àr svaret givetvis nej :)

Problemet Àr dock svÄrt. SjÀlv tycker jag att man skall försöka hÄlla sina barn skyddade frÄn onödigt vÄld och liknande sÄ lÀnge det gÄr. Dock vet jag frÄn egen erfarenhet att man vid den Äldern hittar vÀgar för att göra, spela eller se det som förbjuds i hemmet. SjÀlv tittade jag pÄ "otÀcka filmer" & lekte med vapen hos min granne eftersom jag inte tillÀts göra detta hemma nÀr jag var ung.

Problematiken Àr den samma som med ungdommar som vill testa alkohol. Skall man erbjuda det hemma i smÄ kontrollerade mÀngder eller förbjuda det helt. Oavsett sÄ kommer barn & ungdommar göra det de sjÀlva vill om & nÀr de har möjlighet. Enda sÀttet att vara helt sÀker frÄn allt Àr vÀl att lÄsa in dem 24/7.

Mitt rÄd Àr att inte erbjuda barn att spela vÄldsspel eller sjÀlv spela den typ av spel nÀr barnen Àr hemma eller vakna. NÀr de sjÀlva frÄgar eller nÀmner att de spelat det hemma hos nÄgon annan kan det vara dags. DÄ givetvis genom att spela tillsammans.

Postad 09 March 2008 - 17:10

King Cobra
  • King Cobra
  • ForumrĂ€v

• 725 inlĂ€gg
  • 0
En sak som förÀldrar Àr vÀldigt bra pÄ Àr att underskatta sina barn nÀr det gÀller bedömning av fantasi vs verklighet.
Som min son sa till mig nÀr han lyckats hitta Alien filmerna nÀr han var 10 Är och jag frustrerat skulle förklara att han var för liten för att se sÄnna filmer "men pappa, det Àr bara film. Det finns inga sÄnna varelser i verkligheten. Det Àr bara pÄhittat."
KÀndes ganska snopet att fÄ det förklarat för mig av min egen son, vilket visade hur man kan missbedömma barn i allmÀnhet, Àven sinna egna barn. Nej, han fick inga mardrömmar... och han försökte inte döda folk heller.

Jag tror faktiskt att det Àr lika mÄnga "vuxna" som tar "skada" av filmer och spel, som det Àr barn. Enda skillnaden Àr att det Àr vuxna som sÀtter reglerna....och hur mÄnga vuxna vill hindra sig sjÀlva frÄn att kunna göra som dom vill?

Bara ett par tankar i "debatten" :) Min son Àr nu 18 bast....och överlevde faktiskt mÄnga vÄldspel/filmer och Àr helt normal :blush:

Det enda man kan göra Àr att inte uppmuntra barnen till att spela vÄlds spel och se vÄlds filmer. Att aktivt gÄ in och hindra dom, gör att dom ALDRIG kommer vilja prata ut om det med dig om dom sett nÄgot ruskigt med rÀdsla för att fÄ skÀll.
Dessutom Àr nyheterna pÄ TVn 10 gÄnger vÀrre Àn vilka vÄldspel som helst...för det Àr i verkligheten, och det vet barn.

Redigerat av King Cobra, 09 March 2008 - 17:15.

Postad 09 March 2008 - 17:25

King Cobra
  • King Cobra
  • ForumrĂ€v

• 725 inlĂ€gg
  • 0

Jag lÀste en vetenskaplig artikel dÀr man hade gjort undersökning pÄ barn som inte lever civiliserat som vi gör, dvs. utan datorspel, TV och liknande. Studien visade att barnen dÀr inte uppförde sig mindre aggressivt eller vÄldsamt Àn barn som bor i I-lÀnder. Men jag kan tÀnka mig att om man vid tidig Älder fÄr uppleva mycket vÄld och död sÄ kanske man har mindre respekt för döden och annan syn pÄ mord...? Hur Àr barnen i Iraq?

Barnen i iraq ser verkligt vÄld varje dag. Det Àr vÀldig skillnad mellan verklighet och fantasi :)
Fundera pÄ alla Sagor barn har fÄtt höra genom Ärhundraden innan TV och spel fanns. Rödluvan o vargen osv osv...... kom inte och sÀg att dom inte Àr vÄldsamma och inehÄller bÄde skrÀck och grymma vÄldshandlingar. Dessutom lurade förÀldrar i barnen att det fanns en massa monster och grejjer i verkligheten, med grymt utstuderade vÄldshandlingar, mord och annat roligt som dom utförde speciellt pÄ barn.

Att vi inte alla blivigt avtrubbade sen barndommen Àr helt otroligt...eller kanske ganska normalt och mÀnskligt?

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.