Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hushållsel i bilen?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 March 2008 - 18:31

Puckelsnook
  • Puckelsnook
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Hur får jag vanlig 230 volt AC i bilen, ur vanlig standardkontakt (stickpropp)? Exempelvis om man nu skulle vilja koppla in en vanlig dator eller varför inte en matberedare! Har förstått att standarduttaget vid främre passsagerarens förare är odugligt till detta när man väl är ute och åker...? Har en -Saab 9-5:a -05 om det nu spelar någon roll.

Postad 16 March 2008 - 18:43

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Hur får jag vanlig 230 volt AC i bilen, ur vanlig standardkontakt (stickpropp)? Exempelvis om man nu skulle vilja koppla in en vanlig dator eller varför inte en matberedare! Har förstått att standarduttaget vid främre passsagerarens förare är odugligt till detta när man väl är ute och åker...? Har en -Saab 9-5:a -05 om det nu spelar någon roll.

"standarduttaget" är ingen standard utan ett eftermonterat tillbehör tillsammans med motorvärmare. Det är för att kunna ansluta en kupefläkt till bilen. Och givetvis så är det ingen kräm i det uttaget när bilen inte är inpluggad med motorvärmarkontakten.

Dator kan du koppla in om du köper en omvandlare (inverter) från 12V->230V: http://www.netonnet....x.asp?iid=77491

Vill du ansluta din matberedare eller microvågsugn så får du köpa en kraftigare...

Postad 18 March 2008 - 19:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

"standarduttaget" är ingen standard utan ett eftermonterat tillbehör tillsammans med motorvärmare. Det är för att kunna ansluta en kupefläkt till bilen. Och givetvis så är det ingen kräm i det uttaget när bilen inte är inpluggad med motorvärmarkontakten.

Dator kan du koppla in om du köper en omvandlare (inverter) från 12V->230V: http://www.netonnet....x.asp?iid=77491

Vill du ansluta din matberedare eller microvågsugn så får du köpa en kraftigare...

Och ha feta batterier
för att det ska fungera tillfredställande då det är en jäkla förlusst i en sådan omvandlare !

Redigerat av DVD-ai, 18 March 2008 - 19:14.

Postad 18 March 2008 - 20:49

Puckelsnook
  • Puckelsnook
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
För att prata klarspråk:
Om man kopplar in sin bärbara dator så att brorsdöttrarna i baksätet kan titta på film medan man är ute på långtur borde väl inte vara nåt problem?

Postad 18 March 2008 - 20:52

Stenlund
  • Stenlund
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Det är absolut inga problem !

Postad 18 March 2008 - 21:28

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

För att prata klarspråk:
Om man kopplar in sin bärbara dator så att brorsdöttrarna i baksätet kan titta på film medan man är ute på långtur borde väl inte vara nåt problem?

När jag gick i gymnasie (gick ut i förra våren), så hade jag en klasskompis som hade en 12VDC-230VAC adapter för att kunna använda datorn som mediacenter i bilen.

Så ledes inga problem alls.

Postad 18 March 2008 - 21:33

Unregisteredae963e03
  • Unregisteredae963e03
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Vi har en liknande adapter i bilen av samma anledning, funkar fint;>

Postad 18 March 2008 - 22:21

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Har en omvandlare i bilen specad till 300watt. Driver en dator utan problem, men har också drivit andra roliga grejer på den. Dock gick säkringen när jag kopplade kupévärmaren till den :) Nu har jag den bara till att ladda mobiltelefoner och laptops med.
Men en 300watt kontinuerligt och en 500watt i några minuter lär den palla tycker jag.
Kan rekommendera!

Postad 19 March 2008 - 09:09

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Ciguttaget i bilen brukar vara säkrat med 10A, alltså får du inte ut mer än ca 120W innan säkringen går. Invertrar med högre effekt får man ansluta direkt till batteriet.
Jag köpte först en simpel inverter för att bl a köra datorn med, men det gick inget vidare. Den ger ju inte riktig växelström, utan en 'modifierad fyrkantsvåg', som min dator inte accepterade. Jag köpte istället en cigadapter till datorn, som levererades med ett antal kontakter, så att i stort sett vilken laptop som helst kan kopplas in.
http://www.kjell.com...900000,51930000

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.