Tja, en av dom grundläggande principerna inom hifi är väl att man vill ha så få komponenter som möjligt. I de flesta fall åtminstone. Att då koppla in en tonkontroll istället för att köra pure eller source direct känns ju lite dumt mao.
Om det är en nödvändighet för att det ska låta bra så visst, men då kanske man är och rotar på fel ställe ändå. Måste man ändra ljudet på sin anläggning via tonkontrollerna så kanske komponenterna man har inte matchar så bra, och då kanske man ska ge sig på problemet där istället.
Hur det är med digitala tonkontroller har jag ingen aning om. Dom kanske inte alls försämrar ljudet i sig, men det är trots allt en extra komponent. Och att det i många fall går att höra skillnad på en förstärkares vanliga stereo-läge resp. directläget får ni väl hålla med om, eller?
Ang. finesser så finns det förmodligen en hel uppsjö, det är ju en modern stärkare, men eftersom jag inte har en sådan själv kan jag inte säga så mycket om dom. Är du fundersam över något särskilt så skriv gärna om den funktionen specifikt!
Dock så tror jag att väldigt lite utöver autosetupen påverkar ljudet - och som ni nog förstår så tycker jag man ska få det så bra som möjligt först, innan man börjar använda alla möjliga hjälpmedel för att förbättra ljudet. Är du missnöjd så testa t.ex. att vrida lite på högtalarna, flytta dom närmare väggen eller längre ifrån, mer eller mindre ihop osv.. Läs lite om akustik på forumet, finns nog många bra tips!
Edit: ändrade en liten överdrift och la till lite text
Redigerat av bjorn_m_eriksson, 29 March 2008 - 04:28.