Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tweaks som funkar

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 April 2008 - 11:34

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Jag är ju ganska ny på forat här och undrar lite över era tweaks ni använder, vet alltså inte om detta har varit uppe tidigare.

Tweaks är ju ett så pass brett område och innefattar både dyra prylar och sådant man kan göra gratis.

För min egen del så har jag provat en hel del tweaks under många år och för mig har en del funkat.

De tweaks som funkar för mig är att först och främst ha alla delar i anläggningen kopplat fasriktigt i vägguttagen.
Sedan hade jag väldig stor nytta av ett nätfilter till CD-spelaren i min gamla lägenhet, mer än i min/vår nya bostad.
Jag brukar rengöra alla kontakter bak på apparaterna med jämna mellanrum, och jag upplever en viss skillnad när kontaktytorna blir rengjorda, detta kan ju vara placebo men jag är nöjd med tweaket ändå.

Exakt lika långa högtalarkablar har inte spelat någon roll för mig,jag hör inte skillnad om den ena kabeln är två meter längre än den andre.

Nu har jag ett önskemål angående denna tråden, SNÄLLA, inga personangrepp för att den ene tror si och den andre tror så och inga idiotförklaringar och krav på bevis som att tweaket måste gå att mäta.

Jag vill bara höra om era egna personliga erfarenheter om vad som funkar för er och vad som inte funkar.

Jag vill mest ha lite tips på vad man kan göra för att på ett enkelt sätt höja kvalöiteten på ljudanläggningen.

Ha de bäst
Håkan

Postad 11 April 2008 - 23:55

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
En sak som jag upplevde gav ganska stora skillnader är hur man vinklar högtalarna. Många har väl hört talas om att man ska vinkla in högtalare, andra har testat motsatsen och enligt mina erfarenheter så varierar resultatet från högtalare till högtalare och även mellan olika rum.

En sak som jag upptäckte av en slump var att det kan finnas en förtjänst i att vinkla högtalarna uppåt eller nedåt också. Jag la helt enkelt märket till att ljudets karaktär förändrades något om jag stod upp i sweetspot istället för att sitta, så efter lite experimenterande så slutade det med att mina högtalare numera pekar lite svagt uppåt.

Jag vill dock inte lura någon att tro att detta skulle ge generellt bättre ljud med alla högtalare i alla rum, men för tusan...

...Testa...

Det kostar ju inget att prova och upplever man någon skillnad till det bättre så är det ett jättebra tweak...

En annan sak som jag också varmt kan rekommendera...
Det är att placera sina högtalare stumt. Jag fixade till ett par stativ av ett par 35kilos betongplintar, som högtalarna numerar står på och detta rensade upp ljudet påtagligt i både mellanregister och basområde...

Därmed så tror jag faktiskt att man kan få bättre ljud rent generellt också om man tynger ner högtalarna med något. Fast det kanske inte ser så vackert ut med en 25 kilos sandsäck på högtalarna :) ...

Postad 12 April 2008 - 07:59

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
det där med vägg urtaget det är frågan om det en tveak då det är jord nolla ström och hade det varit i norge så hade det funkat då dom har 2x110 volt i sina urtag
och det enda tweak som jag andvänder är sonic desings dämpfötter under alla stegen och högtalana

Postad 12 April 2008 - 08:32

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jag vill bara höra om era egna personliga erfarenheter om vad som funkar för er och vad som inte funkar.

Jag kan bekräfta krasses upplevelser om invinkling av högtalarna som en viktig faktor för att få den ljudbild man är mest bekväm med.

Dock är det ju väldigt beroende av vilka modeller man har, jag anser att en högtalare som även ger en bra frekvensrespons off axis är en bra högtalare, kanske till och med viktigare än on axis när vi pratar högtalare som är ämnat att flera skall lyssna på samtidit (aka bioljud oftast) och där alla inte kan sitta i sweet-spot.

MVH
/Chuck

Postad 12 April 2008 - 08:56

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

det där med vägg urtaget det är frågan om det en tveak då det är jord nolla ström och hade det varit i norge så hade det funkat då dom har 2x110 volt i sina urtag
och det enda tweak som jag andvänder är sonic desings dämpfötter under alla stegen och högtalana

Intressant det där med fasriktig koppling.

Du är inte den första som inte upplever skillnad, och vad gäller vissa apparater så hör inte jag skillnad heller :)
I mina öron är det förstärkeriet som vinner mest på att kopplas "riktigt".

Att jag sedan envist fortsätter ha samtliga apparater fasriktigt kopplade beror säkert på att jag förväntar mig en degradering av ljudet om jag slarvar med kopplingen av de apparater jag ändå inte kan höra skillnaden på F/E.

Postad 12 April 2008 - 09:45

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Har en fuskparkett dvs plastmatta i vardagsrummet. Provade att ställa mina tidigare högtalare på en vanlig betongplatta. Det blev en hörbar skillnad i främst basåtergivningen upplevde jag. Lite mer "fast" om ni förstår vad jag menar. Mina nuvarande högtalare kräver något hårt under pga de sylvassa originalspikesen.
Ett billigt tweak som kan vara värt att prova.

Postad 12 April 2008 - 12:11

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Högtalarplacering och sk Toe-in är kul, ändrar ljud och soundstage på de flesta högisar.

Vad gäller det som finns under hötalarna har jag provat många lösningar, spikes, dämpfötter, låga stativ även till golvare, mm mm.

Det som jag tyckte gav bra resultat var ett tips jag fick om att lägga en list under vardera sida på högtalarna.
Jag kapade två lister och lade dem längs utsidorna under högtalarna så att de kom upp ca 1 cm från golvet och själva botten på burkarna fick alltså ingen kontakt med golvet. detta gjorde en hel del för att få bort en massa resonanser i basområdet. Sedan är jag inte så insatt i teorierna bakom men på mina stora Tannoy Arden gjorde detta skillnad medan jag inte fick samma positiva skillnad när jag provade med mina mindre Dali 104, där behöll jag dämpfötterna istället.

Sedan vilket som passar bäst beror nog på vilket golv man har, det finns ju betonggolv, trägolv, plastgolv, mm mm så man får nog prova sig fram.

Jag kan bekräfta krasses upplevelser om invinkling av högtalarna som en viktig faktor för att få den ljudbild man är mest bekväm med.

Dock är det ju väldigt beroende av vilka modeller man har, jag anser att en högtalare som även ger en bra frekvensrespons off axis är en bra högtalare, kanske till och med viktigare än on axis när vi pratar högtalare som är ämnat att flera skall lyssna på samtidit (aka bioljud oftast) och där alla inte kan sitta i sweet-spot.

MVH
/Chuck

Håller med till 100% där Chuck, problemet tycker jag är störst när man ska prova toe-in med bredbandare.
Har själv haft ett stort antal högtalare av olika konstruktioner med Fostex FE-103Z, FE-204 och FP-203 och där tycker jag det är svårare att hitta balansen mellan behagligt ljud (övre registren) och en bra ljudbild i sidled.

Just nu leker jag med ett par Fostex BK-202 horn med dubbla FP-203 i varje och de står just nu väldigt svagt invinklade, tyvärr är diskanten väldigt avrullad medan de har en peak i mellanregistret som ibland får en burkig klang. Kör jag invinklat direkt mot sweet-spot så upplever jag mellanregistret som för påträngande ibland.

Postad 12 April 2008 - 14:28

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Intressant det där med fasriktig koppling.

Du är inte den första som inte upplever skillnad, och vad gäller vissa apparater så hör inte jag skillnad heller :)
I mina öron är det förstärkeriet som vinner mest på att kopplas "riktigt".

Att jag sedan envist fortsätter ha samtliga apparater fasriktigt kopplade beror säkert på att jag förväntar mig en degradering av ljudet om jag slarvar med kopplingen av de apparater jag ändå inte kan höra skillnaden på F/E.

det enda som kan skilja är hur nolla och ström är kopplade jorden har sin givna plats
och jag märker ingen skillnad på hur kontakten sitter i oavsett hur den är i pluggad

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.