Nu har jag spelat in XTZ 99.26 och jämfört dom emot mina metorer som nu är sålda och jag har även jämfört dom emot b&w 805s som jag länge gått i köp tankar kring. Detta är ju väldigt subjektivt men jag beskriver bara hur jag upplevt ljudet och det finns nog många andra som inte alls håller med mig.
XTZ spelar absolut mest bas av dessa högtalare, men i mitt rum blev det lite för mycket, högtalarna har varit placerade när bakväggen vilket gett förstärkning som blivit för mycket. Basen upplevde jag som oprecis och grötig i opluggat läge, i pluggat läge dämpades grötigheten men jag kunde fortfarande höra den, resten av basåtergivningen kändes också dämpat och lite instängt med pluggarna i tyckte jag. Basen var det jag inte blev nöjd med hos XTZ, mellanregistret lät bra och var aldrig något jag hakade upp mig på. Varken i negativ eller positiv bemärkelse. Diskanten tyckte jag lät bra och det går att spela rejält högt utan att den blir ansträngande men jag saknar ändå lite luftighet i den.
Dali spelade helt klart åt det mer ljusa hållet och lät bättre på framförallt akustisk musik, där de låter riktigt bra. De kan dock skära sig lite på höga nivåer och framförallt till musik med mindre bra inspelningar. Jag tyckte bättre om mentorerna än 99.26 även om jag tycker att diskanten på mentorerna kunde bli lite för skärande, men mentorerna tycker jag har ett mer detaljerat ljud med en väldefinerad bas.
XTZ mot b&w 805 blev för mig inte ett speciellt svårt val, 805 var bättre på allt enligt mig, detaljer, luftighet och kontroll allt var bättre. Dock så spelar 99.26 mer bas i opluggat läge men i mitt rum lätt denna bas inte speciellt bra.
Så för mig blir det att skicka tillbaka 99.26 orna och kanske köpa ett par 805or. Jämförelsen med 99.26 mot 2 mycket dyrare högtalare är kanske egentligen inte helt rättvis men de har ju fått så bra kritik överallt och kallats "high end". För priset spelar 99.26orna väldigt bra och i pluggat läge låter dom bra hemma hos mig, men inte bra nog för att jag ska vara nöjd. Det saknas på något sätt nått spännande med ljudet tycker jag.