Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

1.500 källor har talat: Här är världens bästa platt-TV!

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 May 2008 - 22:49

Vertice
  • Vertice
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Du har läst miljoner listor där den bästa platt-TV:n utses. Men Veckans Affärer och hemelektroniksajten Testfreaks har tagit fram en ny sorts ranking, där omdömena kommer från "tusentals olika sajter".
Testfreaks så kallade FreakScore-betyg baseras på information från 1.500 källor i 50 olika länder, och de olika källorna ges en "individiuell vikt". Exempelvis väger auktoritetskällor tyngre än användarrecensioner, skriver Veckans Affärer.

Och fyra platt-TV-apparater får betyget 9,9 av 10 möjliga. Allra bäst är 50-tummaren Pioneer PDP-508XD, enligt Veckans Affärer, som skriver att den har "marknadens bästa bildkvalitet" och är "det bästa som går att få tag på just nu".

Pioneer PDP-508XD kostar 24.000 kronor.

Nästan lika högt smäller Samsung LE-52F96BD. 52-tummaren får strålande betyg för sin förstklassiga svärta, som delvis beror på att man anväder LED-belysning.

Priset är 31.000 kronor.

Därefter kommer 42-tumsversionen av Pioneer PDP-508XD, som kostar 19.650 kronor och har exakt samma bildkvalitet som sin "storebror", enligt Veckans Affärer.

Och den fjärde 9,9-poängaren är Panasonic TH-50PX70. "Såväl färgåtergivning som svärta är förstklassiga", skriver Veckans Affärer, som också berömmer ljudet.

Panasonic TH-50PX70 kostar 16.000 kronor.

DAGENS PS
[email protected]

2008-05-16 kl 15:17

Postad 16 May 2008 - 23:02

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0
Lite förvånad är jag nog över att inte LX508D nämns bland de bästa.

Postad 18 May 2008 - 22:46

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
det är väl betyg ifrån dom som redan äger en tv i den modellen som är den stora massan i den räkningen ... därav att PX70 fick så högt betyg ... gör dom en likadan efter några månader när PX80 sålt lika mycket så ser det nog annorlunda ut ...

Postad 19 May 2008 - 00:23

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Användarrecensioner borde uteslutas helt om man ska kora världens för stunden bästa platt-tv. Även många proffsrecensioner borde uteslutas om de inte har gjorts ytterst seriöst.

Hur korar man då världens bästa platt-tv på riktigt? Jo, man tittar först på vilka apparater som överhuvudtaget har någon chans. Sedan köper man in eller lånar flera stycken exemplar med olika tillverkningsdatum och som, till skillnad från vanliga utlåningsexemplar, inte har pillats extra på av tillverkaren.

När man väl har apparaterna tillgängliga testar man om de följer gällande standarder och rekommendationer. BT.601, BT.709, D65, EBU, SMPTE. Gör de inte det eller inte går att kalibrera till standard inom snäv tolerans med användarkontroller, ska de diskvalificeras rakt av. Detsamma gäller om de inte har användarkontroller för att stänga av samtliga bildfusk.

De som återstår ska utsättas för aggressiv testning av alla egenskaper som en platt-tv måste uppfylla för att återge bilden så bra som möjligt under olika tittförhållanden, allt i förhållande till en "perfekt" tänkt referens. Ribban ska sättas så högt inte tillåta att någon tv rimligtvis klarar av att nå den, istället dokumenteras hur illa de misslyckas. Misslyckas de på grund av avsiktliga egenskaper innebär detta omedelbar diskvalificering.

Inga subjektiva bedömningar får föregå eller strida emot objektiva uppmätningar. Subjektiva bedömningar får bara inräknas när de ligger inom vad som bevisats objektivt, frånsett konditionering av störningar i signalen och uppskalning. Vad exakt dessa funktioner påverkar i bilden och hur måste dock i så fall också studeras.

De tv-apparater som misslyckas minst och jämnt fördelat över olika punkter, klassas som "funktionsdugliga". Den som misslyckas absolut minst får utmärkelsen "bäst".

Vem har gjort eller kommer göra ett sådant test? Ingen. Det är orimligt. Men innan det sker så anser jag att det inte finns något test man kan lita på.

Redigerat av Zacabeb, 19 May 2008 - 00:24.

Postad 19 May 2008 - 10:18

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Hehe, det var ord och inga visor det, Zacabeb! En stark kandidat till månadens inlägg...?

Men du har ju i princip rätt, även om man kan diskutera hur långt man behöver gå när man utför tester.

Och att Pioneer hamnade i topp låter inte särskilt kontroversiellt eller förvånande.

Det jag är hjärtligt trött på är alla dessa "dagis-tester" där "journalister" (?) och tyckare knåpar ihop nån topp-tre-lista som de saluför som vore det elfte budordet. Man undrar ju om de har nån kunskap eller ens intresse om det de skriver om.

Vilka förlorar på detta trams? Jo konsumenterna, rättare sagt de 90 % som inte vill/kan/hinner göra egen research. Vi andra kommer undan med att bara bli uppretade.

Redigerat av Unregistered7c808eec, 19 May 2008 - 10:19.

Postad 19 May 2008 - 11:54

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlägg
  • 0
Det där med användarrecensioner är det både bu och bä med, det finns ju allt för många som ger högt betyg åt sin Tv bara för att den är deras och kostade mycket. Men å andra sidan är de ju människor som ser på TV och film med krav och förväntningar i paritet med detta (precis som 95% av det svenska folket) vilket gör att dessa kanske inte alltid är så missvisande ändå (jag menar, avancerade användare som många på detta forum skulle väl ändå inte köpa TV baserat på vad en sammanställning säger, hur bra den än vore? Visst vill man se själv?).

De har väl bara tagit betyg och sammanställt dem? Och då har man ju inget förhållande pris/bild. Det ska man förstås inte ha om man ska utse bästa TV:n.

Jag tror också att PX80 hamnar högt uppe där också snart...

Postad 19 May 2008 - 15:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ja eller så ställer man upp tv-apparaterna i ett rum (med en belysning som i stort motsvarar det folk har hemma, vilket i praktiken betyder att man demar i iaf 2 olika belysningar), ställer in dem så att man eliminerar risken att man jämför äpplen vs päron (dvs man kalibrerar dem) och så får den som köper tv:n avgöra vilken tv som är bäst/ prisvärdast. Jag menar, bästa köp för köparen lär vara det som köparen själv väljer när denne tillåts välja under bra förhållanden.

Hmm, märkligt att så få har kommit på det. :)

Postad 19 May 2008 - 15:49

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Många tycker nog att den tvn som dom har själva är den bästa?
Har man nyligen köpt en tv för feta pengar så vill man ju gärna att den ska vara en höjdare.
Själv så är jag väldigt nöjd med min px80, tror inte det finns någon annan i samma prisklass som jag skulle byta den mot.

Pioneer är väl självklart alltid i topp men då spelar dom i en annan liga prismässigt också.
Med dom kraven jag har skulle jag då aldrig tänka mig att lägga ut dom dubbla pengarna för att köpa en Pioneer istället, den här duger alldeles utmärkt.
Hade vi alla obegränsat med pengar så skulle det säkert stå en Pioneer apparat i dom flesta hem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.