Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya KEF 2005.3

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 June 2008 - 10:57

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Med ny svart finish och en helt ny subwoofer kommer ny KHT-2005.3 som är KEF:s ersättare till omåttligt poulära KHT-2005.2. Är du ute efter ett system som har det där köttiga mellanregistret och stora ljudbilden så är KHT-2005.3 helt rätt´för dig. KEF har en enorm styrka i att vara grymma på satellit/sub-system för att de har en otrolig klangrealism, bra dynamik och riktigt bra mellanregister. Med flera topptester i ryggen samt EISA award vinnare så tycker jag du ska spana in detta system.

//Reference audio

Bifogad fil(er)

Redigerat av Reference audio, 12 June 2008 - 23:09.

Postad 11 June 2008 - 11:58

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

KEF har en enorm styrka i att vara bäst på satellit/sub-system för att de har en otrolig klangrealism, bra dynamik och riktigt bra mellanregister.

Njae, bäst och bäst, det var väl kanske lite väl magstarkt.

Men bra är de dock säkert. :)

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 11 June 2008 - 12:16.

Postad 11 June 2008 - 12:54

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Vad är det som är förändrat sedan tidigare. (Blir nyfiken då jag tycker tidigare absolut inte varit "köttiga" i mellanregistret.)

Postad 11 June 2008 - 16:13

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Njae, bäst och bäst, det var väl kanske lite väl magstarkt.

Men bra är de dock säkert. :)

MVH
/Chuck

Ok jag formulerar om meningen såhär. Bästa systemet jag jobbat/lyssnat med i sin prisklass. Jag jämför då med ett 40-tal olika satellit/subsystem som jag jobbat med inom mina 8 år i hifi-branchen. Att kalla KEF-äggen för köttiga i mellanregistret är ABSOLUT ingen överdrift då jag återigen dagligen står i butik och demostrerar på en mängd olika högtalare, dock relaterar jag inte till betydligt dyrare högtalare utan till konkurenter runt samma prisläge.
Hoppas jag gjorde mig mer förstådd nu. ;)

Redigerat av Reference audio, 11 June 2008 - 16:14.

Postad 11 June 2008 - 16:34

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Ok jag formulerar om meningen såhär. Bästa systemet jag jobbat/lyssnat med i sin prisklass. Jag jämför då med ett 40-tal olika satellit/subsystem som jag jobbat med inom mina 8 år i hifi-branchen. Att kalla KEF-äggen för köttiga i mellanregistret är ABSOLUT ingen överdrift då jag återigen dagligen står i butik och demostrerar på en mängd olika högtalare, dock relaterar jag inte till betydligt dyrare högtalare utan till konkurenter runt samma prisläge.
Hoppas jag gjorde mig mer förstådd nu. ;)

Jag är klart medveten om att du tycker äggen är bra (bäst).

Just bäst tycker jag själv man kanske bör använda lite mer restriktivt om något som antagligen är väldigt varierande beroende vem man frågar, oavsett om det är en försäljare, entusiast eller kanske svenne banan. :)

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 11 June 2008 - 16:35.

Postad 12 June 2008 - 09:41

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Hoppas jag gjorde mig mer förstådd nu. :D

Vi kanske har olika definitioner på vad "köttig" betyder. Är ju ett rätt luddigt begrepp. :) "Betydligt dyrare" är ju åxå lite flytande begrepp.

Jag gillar åxå KEF-äggen i många avseenden, i synnerhet i jämförelse med i stort sett allt designat sub/sat som finns i prisklassen. Jämför man däremot med mer "konventionella" högtalare så tycker jag personligen inte att mellanregistrets "köttighet" är det jag slås av. Med "köttighet" menar jag då ungefär "fyllighet" dvs att en mansröst får den botten den behöver. Att en akustisk gitarr får sin fyllighet neråt i registren mm. Här tycker jag tex XTZ 93 (samma priklass, stativare) och även Dynavoice m65 (billigare!) är klart bättre. (Ja, jag har jobbat hårt med subplacering för att den ska möta, men det kvarstår. :) ) DÄREMOT tycker jag KEF smiskar båda (rejält för m65) i toppen samt i stereo-perspektiv, både i djup och bredd. Sedan är det ju frågan om vad man jagar. Har inte haft förmånen att få lyssna på så många andra högtalare i prisklassen head-to-head med Äggen, men är övertygad om att det finns fler som kan hävda sig på flera parametrar. Skulle tex gissa att nya XTZ 89 landar på ett paketpris på ca 10' för 5.1 och säkert kan hävda sig bra. Skulle även vara kul att höra tex Dynavoice definition som landar några tusen lägre som paket. Men då är man som sagt på en annan typ av högtalare.... Om man sedan prioriterar golvare eller "sateliter" är ju en smaksak och prioriteringsfråga. ;)

Hur tycker du själv att tex Infinity Primus står sig? Eller kanske MA Bronze 5.0-system? Eller kanske Beta 40 i 5.1? Tycker även Mordaunt-Short 906-paket borde hamna i prisklassen(?). Borde man inte åxå få ihop ett Wharfedale Diamond-paket i prisklassen?
För och nackdelar mot allt du provat? (Imponerande att få ihop 40 system i prisklassen!) Själv är jag mest nyfiken på Focals Sib/Cub, Infinitys Modulus II och MS Genie. Har hört dem alla, men de är aldrig uppställda i samma lokal, så det är svårt att jämföra. (Canton har jag dock hört massor av från 3' upp till 12', och då föredrar jag KEF.)

By the way så är det, som Chuck antyder (?), inte säkert att man har "rätt" för att man demar/jobbar med system hela dagarna. ;) Snarare så är det väl så att andra, med samma/liknande bakgrund, kan ha en helt annan uppfattning. Sedan jag började jobba i branschen (20 år sedan) har jag flera gånger upptäckt att man kan ha helt olika favoriter - även på samma butik. Mellan butiker ska vi inte ens prata om ... :P

Själv skulle jag gärna vilja höra tex MK K1 Delta i jämförelse. (Ett Chuck-system? ;) )

Postad 12 June 2008 - 20:44

Mercafreak
  • Mercafreak
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Snackade åxå med leverantören om dessa ägg. SAteliterna är samma som tidgare men basen är förändrad. En 10" + en slav står för basandet.

Priset har gått upp en tusning till rekomenderade 9990:-

Postad 12 June 2008 - 21:07

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Att sateliterna är exakt samma(!?), hmm tråkigt-man trodde(tycker) ju att dom skulle förbättra även dessa.

Postad 12 June 2008 - 21:34

smalbenet
  • smalbenet
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Hur stor skillnad är det på de gamla äggen, och är nån som vet hur länge 2005.2 kommer att säljas.....dom går ju neråt i pris nu.

Postad 13 June 2008 - 12:26

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Snackade åxå med leverantören om dessa ägg. SAteliterna är samma som tidgare men basen är förändrad. En 10" + en slav står för basandet.

Verkar klokt. Har hela tiden tyckt subben varit det svagaste i systemet.

Postad 13 June 2008 - 14:57

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Att sateliterna är exakt samma(!?), hmm tråkigt-man trodde(tycker) ju att dom skulle förbättra även dessa.

Hejsan. Det finns ju ingen som säger att det måste förbättras för varje år, snarare tvärtom. Eftersom det knappast kommit något speciellt stort steg fram när det gäller bygga högtalare dom senaste 20 åren så handlar det ofta mest om olika smaker istället för mer korrekt ljud.
Så tycker du inte ska se negativt på att dom inte ändrat på satelliterna

Mvh
Ljudkvalite

Postad 26 June 2008 - 15:08

tin86
  • tin86
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Satelliterna är allt annat än "samma". De har bland anant fått samma high gloss som storebror 3005 och sen är de skillnader speccmässigt också. Såg att även Dustin Home har fått upp dessa och de har även lagt upp en PDF-fil från KEF's hemsida där ni kan läsa mer om detta.
*edit* såg att de inte var lika mkt "ny" info i PDFen som på själva hemsidan (KEF)

Redigerat av tin86, 26 June 2008 - 15:13.

Postad 27 June 2008 - 22:08

Mercafreak
  • Mercafreak
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Satelliterna är allt annat än "samma". De har bland anant fått samma high gloss som storebror 3005 och sen är de skillnader speccmässigt också. Såg att även Dustin Home har fått upp dessa och de har även lagt upp en PDF-fil från KEF's hemsida där ni kan läsa mer om detta.
*edit* såg att de inte var lika mkt "ny" info i PDFen som på själva hemsidan (KEF)

Ok då kan man ju bara kostatera att det är jävligt synd att leverantören / importören inte själv vet vad han snackar om...*suck*

Postad 29 June 2008 - 22:15

nikmoz
  • nikmoz
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ni som lyssnat; hur står sig detta system mot Miller & Kreisel Delta K1?

Velar just nu mellan två olika system, ett lite billigare och ett dyrare:

Onkyo 606 tillsammans med Kef 2005 eller Marantz 7002 tillsammans med M&K Delta K1.

För det förstnämnda talar design och pris, för det sistnämnda talar prestanda.

Åsikter?

Mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.