Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny TV Full HD eller HD ready?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 June 2008 - 16:28

Unregistered67364f47
  • Unregistered67364f47
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag var precis på Elgiganten för att köpa tv'n jag hade kollat på och skulle betala, då nämner hon (teknikkunnig TV-avdelnings tjej) att hon skulle välja HD-ready tv istället för full HD eftersom full HD bara är bra genom dator och blueray filmer genom säg PS3'an.
Alla kanaler visar ju bara i 720 så då skulle jag få sämre bild på min full HD än en som bara är HD ready, när jag ser på HD kanaler.
Men blir bilden tydligt sämre när jag ser 720 matrial på en 1080 tv?

Hoppas ni förstår vad jag menar, är rätt ny här.. typ mitt andra inlägg så hoppas det hamnar rätt och man inte gör för många misstag :P

Postad 15 June 2008 - 16:40

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
TV4 HD sänder i 1920 x 1080i upplösning.

Alla Blu-ray-filmer har upplösning 1920 x 1080.

SVT HD sänder i 1280 x 720p upplösning.

HD Ready brukar betyda 1280 x 720 upplösning eller till och med ännu sämre och finns på äldre och mycket små TV-apparater.
Full HD finns på alla nya TV-apparater.

Varför köpa en gammal lågupplöst TV när du kan köpa en ny högupplöst TV?

Postad 15 June 2008 - 16:45

Unregistered67364f47
  • Unregistered67364f47
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
jo sant, man får väl framtidsäkra sig lite.
Men vanligt tv utbud lär ju inte komma i 1080p än på en sisådär 10 år så det är ju bara att vänta..

Postad 15 June 2008 - 16:51

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Har en PX80, HD ready plasma... ska jag vara ärlig är det lika bra bild på den som polarens Samsung 40" LE FullHD, när man kör BD filmer... tror man måste ha riktigt stor för man ska se skillnaden mellan HD och fullHD... ovh min hanterar dålig TV sändning BÄTTRE än hans.. men det är nog det är en plasma... dom är ju lite mer förlåtande med dåliga sändningar...
Dessutom ska man inte stirra sig blind på pixlarna... utan hur bra TVn är på att hantera bildkällorna. :P

Redigerat av Garrett, 15 June 2008 - 16:52.

Postad 15 June 2008 - 16:52

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Framtidssäkra sig gör man ju inte genom att köpa en Full HD tv, utan det gör man genom att köpa en bra tv som man vet håller i bildkvalitè många år framöver. Detta kommer ha väldigt lite att göra med vilken upplösning det är på skärmen.

Varför köpa en gammal lågupplöst TV när du kan köpa en ny högupplöst TV?

Du uttrycker dig väldigt korkat. Du menar alltså att en HD-ready skärm är lågupplöst, och att en Full HD skärm är högupplöst? Sluta vilseleda läsare här genom att skriva sådant här trams.

Redigerat av belzebubb, 15 June 2008 - 17:00.

Postad 15 June 2008 - 17:05

Unregistered67364f47
  • Unregistered67364f47
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Okej, men är det nån som har lite kunnande som vet om TV'n jag länka till är nå bra? Ena säljarn på Elgiganten sa att dom fick in den för typ några veckor sen och att det var den bästa dom hade, men han är ju säljare så man undrar ju lite :P

HD-ready tv apparater klarar ju 1080i men inte p. Iaf om man ska lita på www.hdtvinfo.se

Postad 15 June 2008 - 17:20

Fribbs
  • Fribbs
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Sitter man inte väldigt nära sin fullHD-tv kan det kvitta. Sitter man 4-5m ifrån sin 42"-50" spelar det ingen roll om du har Full-HD eller HD-ready. Jag satsar klart hellre mina pengar på en bra HD-ready.

Postad 15 June 2008 - 17:39

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

Sitter man inte väldigt nära sin fullHD-tv kan det kvitta. Sitter man 4-5m ifrån sin 42"-50" spelar det ingen roll om du har Full-HD eller HD-ready. Jag satsar klart hellre mina pengar på en bra HD-ready.

Nja...

Avståndet för en 50" bör väl vara mindre än 2m för att det skall göra skillnad.

Köpte en (lågupplöst) Pioneer PDP-5080XD för inte så länge sedan och är inte missnöjd än :P
Den fungerar bra till alla källor jag har: PS3 (använder upp till 1080P), DVD (1080P), CD-box (1080i), Force-box (RGB 576i), Dator (1080i-komponent som konverteras till 1080i på hdmi i receivern) + lite till som jag sällan använder.

Avståndet till TV:n är ca 3m vid vanligt tv-tittande och ca 2m när jag ser på film (BD, DVD eller HD-sändning).

Ett litet råd:

Ta den TV som du tycker har bäst bild och be om en visning då du inte har en massa andra tv runt omkring så du slipper störande element.

Postad 15 June 2008 - 18:02

Unregistered67364f47
  • Unregistered67364f47
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Ett litet råd:

Ta den TV som du tycker har bäst bild och be om en visning då du inte har en massa andra tv runt omkring så du slipper störande element.

Tack för rådet :P men är det inte lite svårt att be dom slå av alla apparater eller flytta tvn till ett ställe där det inte finns några?

Finns det nån som skulle avråda mig från att köpa tv jag länka till högst upp?

Postad 16 June 2008 - 02:21

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Du uttrycker dig väldigt korkat. Du menar alltså att en HD-ready skärm är lågupplöst, och att en Full HD skärm är högupplöst? Sluta vilseleda läsare här genom att skriva sådant här trams.

Jag vilseleder inte. Standarden för högupplösta TV-skärmar är 1920 x 1080 pixlar progressivt. Allt under det är att betrakta som lågupplöst. Att titta på en Blu-ray-film på en lågupplöst skärm är tråkigare än att se den på en skärm med fullgod upplösning. Det finns även lågupplösta skärmar med bra bild, färgomfång, o.s.v. men varför bry sig om mindre än 1920 x 1080 pixlar progressivt när du skall köpa nytt?

Jag tror mig ibland uppfatta att TV-handlare vill dumpa äldre apparater på okunniga konsumenter. Jag har full förståelse att det sitter föråldrad teknik i de billigaste modellerna. Varför ens titta på mindre än 1920 x 1080 pixlar när du skall köpa en helt ny TV?

Redigerat av Unregistered730fbd91, 16 June 2008 - 02:22.

Postad 16 June 2008 - 07:07

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Varför ens titta på mindre än 1920 x 1080 pixlar när du skall köpa en helt ny TV?

Därför att det på exempelvis 42" (en vanlig storlek i dag) på tre meters avstånd inte går att urskilja någon skillnad i detaljupplösning mellan en HD-Ready och Full-HD. Du kan med normalgod syn inte ens se de minsta bildpunkterna på en HD-Ready, så de behöver därför inte vara ännu mindre.

När upplösningen i det fallet inte spelar någon roll blir andra parametrar viktigare såsom svärta, kontrast, föråtergivning, rörelseskärpa etcetera.

Jag önskar att du hade haft möjlighet att jämföra exempelvis Pioneer 428 mot Philips 9632 i hemmiljö, där den förstnämnda äter Philipsen till frukost! Även på BluRay, trots lägre upplösning. Det är alltså i det här fallet tråkigare att se den på full HD-skärmen :P

Gör om, gör rätt.

Postad 16 June 2008 - 07:28

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1255 inlägg
  • 0

Tack för rådet :P men är det inte lite svårt att be dom slå av alla apparater eller flytta tvn till ett ställe där det inte finns några?

Du kan ju alltid fråga.

Nu har jag inte varit inne på någon elgiganten, siba eller liknande butik på flera år, men med lite tur har de ett demorum. Om det inte går kan du försöka få försäljaren att ställa in tv:n för hemmabruk. Bildinställningarna som används i butik kan skilja ganska mycket från hur tv:n egentligen skall vara inställd.

I övrigt har jag inget svar på det problemet B)

Jag kan bara rekeommendera pioneers plasmor eftersom det är en sådan jag har (har inte sett någon annan platt-tv hemma). Det pågår ett generationsskifte på pioneers maskiner och det går nog fortfarande att få tag på en billig G8.

Vad skall du använda tv:n till?
Om du bara skall se på BD-material i 1080p kan en full-hd vara att rekommendera (om full-hd- och hd-ready-maskinerna är identiska i övrigt), men om du skall se på vanlig tv (HD och SD) mesta av tiden så tycker jag du skall överväga det "lågupplösta" alternativet.

Men som jag sa tidigare...
Det är du som köper tv:n. Lita inte för mycket på vad andra säger utan försök bilda dig din egen uppfattning genom att titta på apparaterna du överväger.

Postad 16 June 2008 - 13:19

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Jag vilseleder inte. Standarden för högupplösta TV-skärmar är 1920 x 1080 pixlar progressivt. Allt under det är att betrakta som lågupplöst. Att titta på en Blu-ray-film på en lågupplöst skärm är tråkigare än att se den på en skärm med fullgod upplösning. Det finns även lågupplösta skärmar med bra bild, färgomfång, o.s.v. men varför bry sig om mindre än 1920 x 1080 pixlar progressivt när du skall köpa nytt?

Jag tror mig ibland uppfatta att TV-handlare vill dumpa äldre apparater på okunniga konsumenter. Jag har full förståelse att det sitter föråldrad teknik i de billigaste modellerna. Varför ens titta på mindre än 1920 x 1080 pixlar när du skall köpa en helt ny TV?

Kom ihåg att dina ögon är lågupplösta.

Självklart borde man köpa bästa möjliga bild för pengarna, oavsett om upplösningen är 300x200 eller 14 miljoner x 8 miljoner... osv.

Min uppfattning är att säljarna vill dumpa halvbra full hd-skärmar (som har bra vinstmarginal) till okunniga konsumenter.

HD-ready-skärmarna brukar de insatta användarna köpa. De är inte bättre för att de har lägre upplösning, utan de är bättre för att pengarna går till andra prestanda som har mer betydelse för bildkvaliteten än vad pixelantalet har.

Det finns inte någon starkt koppling mellan pixelantal och bildkvalitet, det tog en kvart för mig att lära mig det sedan jag börjat läsa på forum för nåt år sedan.

Postad 16 June 2008 - 14:02

Langster Swe
  • Langster Swe
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Nog ser man skillnad på 1080p och 720p på skärmar över 40" alltid. Men det hela beror på vad du ska använda den till. Ska du koppla den till dator eller TV-spel (360/PS3) så är en Full-HD att föredra helt klart. Men det viktigaste är såklart att man blir nöjd med bilden till det man ska använda TV:n till idag, ska man bara kolla på TV behöver man inte betala mer för en upplösning som man aldrig använder.
Men nästan alla nyare TV-apparater över 32" är ju Full-HD, och de nyare är oftast bättre än de äldre överlag och skulle ge en bättre bild oavsett upplösningen, så att de insatta köparna skulle föredra 720p köper jag inte för 5 öre.

Postad 16 June 2008 - 16:23

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Nog ser man skillnad på 1080p och 720p på skärmar över 40" alltid. Men det hela beror på vad du ska använda den till. Ska du koppla den till dator eller TV-spel (360/PS3) så är en Full-HD att föredra helt klart. Men det viktigaste är såklart att man blir nöjd med bilden till det man ska använda TV:n till idag, ska man bara kolla på TV behöver man inte betala mer för en upplösning som man aldrig använder.
Men nästan alla nyare TV-apparater över 32" är ju Full-HD, och de nyare är oftast bättre än de äldre överlag och skulle ge en bättre bild oavsett upplösningen, så att de insatta köparna skulle föredra 720p köper jag inte för 5 öre.

De insatta köparna väljer bästa bildkvalitet oavsett upplösning. HD-ready eller Full-HD behöver man inte välja, det kommer ju lösa sig av sig självt när man har hittat den bästa tv:n.

Om man från början bestämmer sig för det ena eller det andra så har man målat in sig i ett onödigt hörn från början. Resonemanget kommer dock så småningom inte att ha någon betydelse eftersom det blir allt billigare att tillverka Full-HD-paneler.

Man kan lätt se skillnad på bra material och sämre material. Det ska vara minst 720p och har hög bitrate. 1080p med låg bitrate kan se avsevärt sämre ut än 720p där de har brassat på med bitraten. Bra material betyder massor - självklart ska man mata sin skärm med så bra material som möjligt. Jag kör 1080p till min HD-ready-skärm.

Jag håller med dig om att man ska köpa en modern skärm för de ger bättre bild oavsett upplösningen - utvecklingen går ju framåt och bildbehandlingen blir allt bättre.

Postad 17 June 2008 - 06:36

Unregistered67364f47
  • Unregistered67364f47
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
tack för disskutionen men har nu köpt min tv som blev den första jag nämnde, inget sa nåt om den så då blev det den :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.