Så nu undrar jag vilken ni rekommenderar i storleksklassen 40-42 tum?
Vet inte ens om jag ska ha plasma eller LCD.
Mina krav är KANONBILD och hyffsat framtidssäker, max. 13.000:-
Hjälp!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Vilken LCD eller plasma TV i storleksklassen 40-42" är bäst NU?
Startad av
Meganeoman
, Jun 17 2008 15:28
23 svar till detta ämne
Postad 17 June 2008 - 15:28
Var ett eller 2 år sedan jag kollade på LCD och plasma tv apparater och vet att det har kommit och hänt mycket på den marknaden.
Så nu undrar jag vilken ni rekommenderar i storleksklassen 40-42 tum? Vet inte ens om jag ska ha plasma eller LCD. Mina krav är KANONBILD och hyffsat framtidssäker, max. 13.000:- Hjälp! Postad 17 June 2008 - 22:27
Folk verkar ju ganska överens om att Pioneer är det allra främsta.
Man får avgöra hur mycket pengar man vill lägga förstås. Postad 17 June 2008 - 22:36 Det har inte hänt så spektakulärt mycket bildmässigt de senaste två åren förutom då att det kommit full-HD plasmor och full-HD LCD till lite humare priser om du nu skulle behöva full-HD i dagsläget?? KANONBILD och framtidssäker för 13 000 kr i de storlekar du efterfrågar finns inte...och framtidssäker är väl mest en definitionsfråga...framtidssäker i 2-3 år, JA, i 6-10 år, NEJ, och det oavsett pris idag. Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 June 2008 - 22:40. Postad 18 June 2008 - 11:26 Inte hänt så mkt???? Frågan är snarare vad som inte hänt. Kontrast+svärta, färger, bildprocessing etc etc har tagit rätt många kliv framåt hos de flesta tillverkarna. Upplösningen har gått upp ja, men det är en förhållandevis oviktig förändring. Kombinera det med att om man jämför med vad man fick för X kronor för två år sen med vad man får för samma summa idag så skulle jag vilja påstå att det hänt oändligt mkt. Speciellt när det gäller LCD, de gick ju inte ens att titta på för två år sen. Det går ju faktiskt nu. Plasma var ok för två sen men jämför tex PV60 eller för den delen en Pio 436 med en Pio G8/G9 så inser man att det rört på sig en hel del även här. Och "behöva full-HD" föresten...Vad man behöver är bra bild, thats it. Postad 18 June 2008 - 11:49
Bäst bild för pengarna för 13k i dagsläget är HD-ready-plasma, LG eller Panasonic, möjligtvis Samsung. Dessa ligger dessutom på ett pris under 10000:- för 42" på många ställen. Bästa LCD i prisklassen är Sony W4000, men den ligger lite högre, har full-hd men man kan bråka länge om den är bättre än någon av ovan nämnda plasmor. I princip är det nog ett ganska jämnt lopp, full-hd på ena sidan, bättre pris på andra. Likvärdig bild... Bästa bild över huvud taget är fortfarande Pioneers plasmor. Full-HD-varianterna på 50" har precis gått ner till 25k. Så det händer mycket på marknaden. Ingenting är egentligen framtidssäkert för om ett år kan du köpa något som kostar 30k idag för typ 10k och så har det ju varit ett tag nu... Postad 18 June 2008 - 17:58
Ingen som tror på en Philips? Tycker dom nya var grymt snygga med glas runt. Är mest inne på en LCD pga. jobbigt med en plasma att man inte får lägga den vid frakt, montering av väggfäste etc.
Postad 18 June 2008 - 18:30
Hetast just nu är väl Sony W4000, den är desvärre nästan omöjlig att få tag på nu från Sony Sverige iaf.
Postad 18 June 2008 - 18:32
Tycker philips känns ganska trötta. Verkar lägga mer krut på discoeffekter som ambilight istället för på bildkvalitè. Tror nog att samsung och sony ligger steget före här. Sen om man inte tycker att en lite mer komplicerad frakt är värt en bättre skärm som man ska ha i många år framöver får stå för dig. Postad 19 June 2008 - 08:48
Vid montering får den ligga ner, står t.o.m. i manualen till min TV att det är så man ska göra... Postad 19 June 2008 - 09:02 En 40-42" går väl in i en kombi och det där med monteringen fattar jag inte vad du menar. Du ska ju stå ut med själva bilden i ett antal år så lägg störst vikt vid bildkvaliteten. Postad 19 June 2008 - 10:45
Av det jag läst verkar det som Panasonics PZ80 är en väldigt bra tv som ligger i den prisklassen.
www.hdtvtest.co.uk - Test av PZ80 Edit: La in ett test också Redigerat av Villen, 19 June 2008 - 10:54. Postad 19 June 2008 - 15:37
varför är W4000 hetare än X3500 ? Postad 19 June 2008 - 16:38 1 år nyare och prislappen? - för 100 hz Redigerat av Benkke, 19 June 2008 - 16:39. Postad 19 June 2008 - 17:29
w4000 har inte 100 Hz
sedan innebär inte 1 år nyare med automatik att den är 1 år bättre när du påstår att den är 1 år nyare på vilket sätt är den bättre de verkar du inte ha koll på? även fler text-tv sidor i minne på x3500 Redigerat av Unregistered4a0ef99c, 19 June 2008 - 17:31. Postad 19 June 2008 - 17:40 Om du hittar den för -13000 kr så. Tråden handlar om det nämligen. Postad 19 June 2008 - 22:57
Är också i köptankar av en TV och ligger i samma prisklass och storlek som Meganeoman.
Har tittat lite på forumet ett tag och verkar som de flesta förespråkar Sony och Samsung. Har framförallt tittat på Sony eftersom många säger att de ska ha lite bättre svärta medans Samsungen har klarare färger. Full-HD är väl nästan det som gäller numera eller, känns som det kommer vara standard inom några år?? Och då ryker plasma alternativen fattar jag det som, det flesta har ju bara 1024x800 i upplösning som jag ser det. Eller är plasma ett bra alternativ?? Nu ser jag även att Sony kommit ut med nya modeller W4000, är det en risk att de gamla modellerna försvinner innan hösten. Hade tänkt vänta tills jag ska flytta i höst, men om de rear ut de gamla modellerna snart så kanske det är dags att ta tag i vad man vill ha. Sedan är frågan om de nya W4000 är så mycket förbättring att man ska köpa en sådan istället?? De jag har tittat på speciellt är: Vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Postad 19 June 2008 - 23:15
Med den storleken (40-42") ser du ingen skillnad på HD Ready och Full HD om du inte sitter onormalt nära. Jag anser att det då är bättre att lägga pengarna på en riktigt bra HD Ready än en halvkass Full HD. Onödigt att betala för pixlar du ändå inte kommer att se. Postad 20 June 2008 - 00:06
Vad rekommenderas i så fall? LCD eller plasma? Sony, något annat märke? Kan man gå ner ytterligare en prisklass och ta en sådan här istället utan större förlust i bildkvalité? Postad 20 June 2008 - 00:40
Vill gärna ha tips på en platt tv som drar lite ström! Vilket är bäst (LCD eller Plasma) att köpa angående strömförbrukning?
Postad 20 June 2008 - 08:19 LCD, tre bokstävers svar Postad 20 June 2008 - 09:31 Man köper väl inte platt-tv om man är miljö-nisse... LCD har hög jämn effekt medan plasma drar olika beroende på vad som visas på skärmen i varje ögonblick, men i snitt verkar det bli lite mer än en motsvarande LCD. Sen varierar det mycket mellan olika modeller så det finns strömsnåla och strömslukande exemplar i båda lägren. För mig är det orimligt att gå ner i bildkvalitet för att spara kanske 100 kr per år. Däremot har jag ingen bil, jag cyklar till jobbet och sopsorterar. Det känns viktigare. Sen ser jag ändå givetvis fram emot att tv-apparaterna blir allt strömsnålare, och det kommer de att bli. Men strömförbrukningen är helt ointressant i förhållande till bildkvaliteten, särskilt nu när platt-tv är så pass nytt och bilden är så dålig jämfört med CRT när det gäller det vanligaste materialet som vi kommer dras med många år till (SD med låg bitrate). Postad 24 June 2008 - 17:52
Har riktigt svårt att bestämma mig vilken TV jag ska köpa, det enda jag vet att det blir en 40 eller 42" LCD eller plasma men vilken???
Ska nog köpa den imorgon! HJÄLP 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |