Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 3 & Marantz 7002

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 June 2008 - 12:07

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Som det står i beskrivningen så undrar jag om jag kan spela upp dom nya ljudformaten med den anläggningen jag har?

Jag har Ps3 kopplat via hdmi till min Marantz 7002 och Ps3'an inställd på bitström.

Tittade på Arn filmen igår och valde då DTS-HD formatet men vet inte om det blev någon större skillnad, Sen undrar jag om det ska synas i displayen om man spelar upp DTS-HD?
Har kollat i manualen men hittar inte något om detta, Det verkar inte finnas någon egen symbol i displayen för dom formaten, Bara vanliga DTS och Dolby symbolen.

Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig en bit på vägen.

Ps: Läste om någon uppdatering för säkert någon månad sen om en uppdatering till Playstation 3 gällande nya formaten. Kommer inte riktigt ihåg vad den gällde dock

Postad 25 June 2008 - 12:14

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0

Som det står i beskrivningen så undrar jag om jag kan spela upp dom nya ljudformaten med den anläggningen jag har?

Jag har Ps3 kopplat via hdmi till min Marantz 7002 och Ps3'an inställd på bitström.

Tittade på Arn filmen igår och valde då DTS-HD formatet men vet inte om det blev någon större skillnad, Sen undrar jag om det ska synas i displayen om man spelar upp DTS-HD?
Har kollat i manualen men hittar inte något om detta, Det verkar inte finnas någon egen symbol i displayen för dom formaten, Bara vanliga DTS och Dolby symbolen.

Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig en bit på vägen.

Ps: Läste om någon uppdatering för säkert någon månad sen om en uppdatering till Playstation 3 gällande nya formaten. Kommer inte riktigt ihåg vad den gällde dock

PS3:an kan inte skicka de nya "högupplösta" ljudformaten via bitstream utan PS3:an får själv avkoda dem och skicka som Linjär PCM till din förstärkare. Se bara till att du använder HDMI, ej toslink (optisk).

Postad 25 June 2008 - 13:33

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Detta innebär då i sin tur att recievern inte kommer att visa tex. Dolby True HD i displayen utan "Multichannel" eller liknande...Men båda HD-ljud formaten kan spelas upp!

Mvh
Jonas

Postad 25 June 2008 - 20:34

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Så man kan spela upp dom?
Snackade med en kille som är rätt duktigt på sånt och han sa att det skickas rätt signal från ps3an men sen spelas inte rätt signal upp. Men när jag provade att välja Linjär PCM och kollade så stod det inne i filmen att det var DTS HS 3.4mbs eller något.. Så de borde ju ha funkat.. Men i displayen stod det som du sa ingen annat än vanliga DTS

Postad 25 June 2008 - 21:11

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0

Så man kan spela upp dom?
Snackade med en kille som är rätt duktigt på sånt och han sa att det skickas rätt signal från ps3an men sen spelas inte rätt signal upp. Men när jag provade att välja Linjär PCM och kollade så stod det inne i filmen att det var DTS HS 3.4mbs eller något.. Så de borde ju ha funkat.. Men i displayen stod det som du sa ingen annat än vanliga DTS

Ja, de spelas upp lika fint (och låter lika bra för det) som om det skulle stå Dolby TrueHD eller DTS-HD Master Audio eller liknande, fast nu står det bara LPCM, PCM eller liknande.
Så han du pratade med kanske menade fel eller så är han helt ute och cyklar...

Postad 26 June 2008 - 12:44

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Okej, Ja han kanske trode på något annat sätt.
Men då vet man i.a.f att det funkar, Men finns det några nackdelar med att köra LPCM förutom att vanliga filmer bara blir 2 kanals?

Postad 26 June 2008 - 14:39

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Okej, Ja han kanske trode på något annat sätt.
Men då vet man i.a.f att det funkar, Men finns det några nackdelar med att köra LPCM förutom att vanliga filmer bara blir 2 kanals?

Dom är i 5.1 men du måste ändra din PS3:as ljudinställning till PCM och inte Bitstream som du har nu.
Kär du PCM så blir PCM-spåren Stereo och Dolby TruHD downsamplas til DD648kbps och DTS-MA till STD 1.5Mbps. Vill du ha okomprimerat måste du välja att din PS3:a ska skicka ut PCM.

Postad 26 June 2008 - 14:41

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Dom är i 5.1 men du måste ändra din PS3:as ljudinställning till PCM och inte Bitstream som du har nu.
Kär du PCM så blir PCM-spåren Stereo och Dolby TruHD downsamplas til DD648kbps och DTS-MA till STD 1.5Mbps. Vill du ha okomprimerat måste du välja att din PS3:a ska skicka ut PCM.

Men nu står min ps3a på Linjär PCM.. Så då ska de funka

Postad 27 June 2008 - 08:05

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0

Men nu står min ps3a på Linjär PCM.. Så då ska de funka

Du måste nog även gå in i ljudinställningarna och välja att man kör PCM i flerkanalsljud, inte bara 2-kanalsljud.
Enklast är bara att man väljer HDMI som ljud och sedan väljer Auto så brukar den bocka i de PCM-kanalerna som förstärkaren klarar av.

Postad 27 November 2008 - 00:54

KonradA
  • KonradA
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Förlorar man kvalitet på att låta PS3an avkoda istället för förstärkaren?

Postad 27 November 2008 - 02:14

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Förlorar man kvalitet på att låta PS3an avkoda istället för förstärkaren?

Ne men chipet i PS3 har inte stöd för att skicka de nya formaten som bitstream så det är ingen fråga att grubbla på. Kör alltid LPCM i allt och låt PS3 sköta jobbet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.