Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ATI ljud via HDMI?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 June 2008 - 15:07

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Hallo!

Sitter och ska beställa kablar, då jag beställt en receiver som ska kunna ta upp ljud från HDMI...

Min fråga är den, behöver jag köpa en extra HDMI-HDMI-kabel och använda adaptern som följde med mitt 3870, eller kan jag använda den DVI-HDMI-kabeln jag har idag?

Postad 26 June 2008 - 17:44

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Ska du köra ljudet via HDMI så är du tvungen att använda ATI's adapter som följde med kortet, den innehåller krets eller dylikt som aktiverar ljudet från grafikkortet. Vet inte om det funkar med en DVI->HDMI i andra änden på kabeln. Har du en tillgänglig så prova.

Postad 26 June 2008 - 19:57

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Ska du köra ljudet via HDMI så är du tvungen att använda ATI's adapter som följde med kortet, den innehåller krets eller dylikt som aktiverar ljudet från grafikkortet. Vet inte om det funkar med en DVI->HDMI i andra änden på kabeln. Har du en tillgänglig så prova.

Är du säker på att det verkligen är så? Jag har läst i andra trådar om folk som använt andra kablar eller adaptrar och det har funkat.

Postad 26 June 2008 - 22:34

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
får se hur det går... blir trist om man måste ha den där adaptern, för jag har ingen hdmi-kabel förrän nästa vecka, då dustin skickar den först imorgon =/

edit

har testat nu med hjälp av TVn... kan bekräfta att ljudet endast fungerar med ATI-adapter och HDMI-kabel, inte med en vanlig HDMI-DVI kabel... Adaptern har dessutom fler stift än kabeln, så det är nog något magiskt med den ;)

Redigerat av KoktGrus, 26 June 2008 - 23:05.

Postad 27 June 2008 - 07:39

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0

Är du säker på att det verkligen är så? Jag har läst i andra trådar om folk som använt andra kablar eller adaptrar och det har funkat.

Japp nästan, jag har två ATI, ett 2900 och ett 3650. Pluggen från 2900 fungerade inte med 3650 (bilden får man över), fick köpa special för 3k-serien. Har inte provat tvärtom. Antagligen har ATI hittat på en egen lösning som krockar med normal DVI-standard om man skickar ljudet ständigt. Har iofs inte provat noname.

Postad 27 June 2008 - 08:05

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

får se hur det går... blir trist om man måste ha den där adaptern, för jag har ingen hdmi-kabel förrän nästa vecka, då dustin skickar den först imorgon =/

edit

har testat nu med hjälp av TVn... kan bekräfta att ljudet endast fungerar med ATI-adapter och HDMI-kabel, inte med en vanlig HDMI-DVI kabel... Adaptern har dessutom fler stift än kabeln, så det är nog något magiskt med den ;)

Intressant. Det kan ju vara olika mellan olika tillverkare. På vilken sida är det fler stift, DVI eller HDMI?

Kan du avgöra vilka pinnar det är som skiljer utifrån pin-layouten på http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI och http://en.wikipedia....isual_Interface ?

Postad 27 June 2008 - 14:39

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Det är i DVI-änden det är fler kontakter än vanligt!

Nu har jag problem.... jag får inte mer än stereoljud från ati-kortet...... hur fixar jag det? :(

Postad 27 June 2008 - 15:53

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Har du installerat hd audio driver från Realtek?

När jag fick allt att funka så fick jag direkt indikering så fort jag kopplade in en skärm via HDMI. Sen kan man åka på att ställa in HDMI för ljudet dels windows, dels i spelaren (som spdif har jag för mig).

Postad 27 June 2008 - 17:05

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Japp, nu när jag installerade realtekdrivaren funkade det bra :(

Nu är det bara ETT problem kvar =P

När man t ex navigerar i explorer och får dom här "klickljuden" så brukar det spraka till lite efteråt i högtalarna, alternativt att den kan missa något ljud ibland...

Något som nån känner igen?

Postad 28 June 2008 - 06:15

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Gott att du fick igång det. Mitt ger bara stereo nu.... vete tusan vad som hänt. Spraket känner jag inte igen, och det hade jag hört i hemmabion =)

Postad 28 June 2008 - 14:39

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
DVI stödjer inte ljud utan är endast för bild.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.