Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

bästa TV:n 40-42 tum för visning av rörliga bilder, rustad för framtiden

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 July 2008 - 09:18

thrubo
  • thrubo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

Behöver hjälp med val av tv!

Den är tänk att användas främst för visning av rörliga bilder (film/tv tittande) mestadels i halvmörkt rum.

önskas:
- minimalt med judder/ryck
- minimalt med suddiga panoreringar
- bra kontrast, upplösning och bildkvalitet!
- klara sig bra för framtiden = blueray, 1080p24, HDTv etc.. (är tänkt att ha den 5-10 år)

Vilken/vilka modeller rekomenderas?

Postad 22 July 2008 - 10:28

yoniii
  • yoniii
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Pioneers FullHD-lyx modeller.

Postad 22 July 2008 - 11:41

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Panasonic pz80 eller Pioneer 508xd

Toppmodellerna :D

Postad 22 July 2008 - 11:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Snubben frågar om 40-42" och ni tipsar om 50-tummare...

Men Pioneer är ju rätt väg att gå, jag känner iaf inte till nån 40-42-tummare som ger bättre bildkvalité än en ISF-kalibrerad Pioneer 428XD och i andra hand 4280XD/XA. Mao är de oxå de som är bäst rustade för framtiden.

Postad 25 July 2008 - 10:00

thrubo
  • thrubo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har kollat runt och varit inne i några butiker.

Pioneer apparaterna är klart imponerande vag gäller bild.

tyckte även panasonix th42pz85 var ritkigt bra.

Nu har jag jubara gårr runt och tittat i stort sett inte fått leka med några fjärrkontroller på de olika.
Men ni som vet bättre än mig hur står sig panasonicens th42pz85 till pioneers bättre apparater?

även kikat lite på budgetalternativet panasonic px80. har läst lite om den. frågan är bara hur del klarar judder och snabba panoreringar? (det sistnämnda går väl utesluta pga att det är en plasma?)

samt hur står sig samsungs Le46M86BD till film och tv-tittande? handlaren hade även en sådan till ett bra pris.12.5kkr
Denhar ju 24hz tekniken av vad jag har utläst och gott om inställningsmöjligheter fullHD, samt hyfsad kontrast, dock LCD teknik men frågan är hur stora eftersläpningar det blir, om det blir störande?

kommer som sagt använda tvn till film och tv-tittande. via dator / dvd/ blueray (tids nog) / "popcorn"-box

Postad 25 July 2008 - 11:36

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Pioneer slår allt i väggen och efter pioneer gäller panasonic . En plasma är bättre på svärta, kontrast , skärpa , färgnyanser , tja allting mot en lcd . utom visa stillbilder .

Sänk kontrast + ljusstyrkan o kör inte i dynamiskt läge när du kör in tvn , kör i typ "cinema" .

Sedan efter 200 timmar kan du höja igen. Då e teven mycket mindre känsligare mot inbränningar och vad jag vet kan folk inte ens provocera fram inbränningar på en pioneer. Så bra är dem.

Samsungen står sig tyvärr inte långt. Oavsett 24 Hz.

Men riktigt bra är den . Men inte nära nog panasonic eller pioneer enligt många.

Jag hade inte satsat på Panasonic pz85 , jag hade satsat på panasonic pz80 . Vet du varför? Pz85 har 2 saker annorlunda än pz80 . Jättelite design (snyggare på pz80) och en enda teknisk sak . " IFC mode " som stjälper mer än den hjälper enligt experterna och många tester. Den gör att responstiden dras 30 MS segare än om man stänger av det modet. Det modet e till för dra fram detaljer men det är dåligt tydligen. Så spara 2000 kr o satsa på pz80 eller pioneers tv ;) 5080xd eller 428xd . billigaste ur pioneers sortiment tror jag ;)

Mvh

Postad 25 July 2008 - 20:00

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
M86:am är ju förra årets modell o kanske då inte är det märkets bästa (med tanke på framtiden?) I så fall kanske du bör titta på A5- eller A6-serierna från samma märke?

Postad 26 July 2008 - 08:43

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Köp inte förra generationens LCD bara. Ska du ha en LCD är det nuvarande generation som gäller. Du får också bestämma för dig för om du gillar IFC-tekniker på LCD. Det ger massa skräp i bilden och en videokänsla, men utan detta är LCD ganska suddiga i panoreringar. Om du inte står ut med något av dessa två är plasma bättre alternativ.

Jag är plasmaförespråkare men jag vill ändå tillägga att det är ganska individuell hur skarp bild man behöver vid rörelse. Det är trots allt helt naturligt att det so mrör sig blir suddigare och det är ju även källmaterialet. Därför är det inte alls säkert att man stör sig så mycket på LCD:er även om en FULL-hd LCD i praktiken ger lite bättre än VHS när det går fort ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.