Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Djupbas projekt.

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 August 2008 - 09:58

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Har länge funderat på att dela upp mitt subsystem i två delar. Har köpt en DBX 120A (finns i mitt galleri), det är en sub-synth som kopierar basignalen och lägger till den en eller två oktaver under. För närvarande kör jag den till mina vanliga subbar och det funkar bra till film men jag bypassar den vid musiklyssning.

Men, jag har tänkt att låta tolvorna spela en "ren osynthad" subsignal och skaffa ett par andra element, gärna 18" för att spela riktigt lågt.

Platsmässigt är det kört, dels för sambon och dels för att det redan är trångt i rummet.

Hur beter sig element i en grund men ändå stor låda? Jag tänker nämligen ge mig på golvbjälklaget och försöka att sänka ner ett par 18" där. Det är 9-tums bjälklag så elementen går in på djupet.

Har sneglat på JBL 2245, mest däför att jag kan skaffa dem förmånligt men de verkar oxå prestera en del djuuuup bas under rätt förhållanden.

Åsikter basexperter?

Postad 04 August 2008 - 10:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Har länge funderat på att dela upp mitt subsystem i två delar. Har köpt en DBX 120A (finns i mitt galleri), det är en sub-synth som kopierar basignalen och lägger till den en eller två oktaver under. För närvarande kör jag den till mina vanliga subbar och det funkar bra till film men jag bypassar den vid musiklyssning.

Men, jag har tänkt att låta tolvorna spela en "ren osynthad" subsignal och skaffa ett par andra element, gärna 18" för att spela riktigt lågt.

Platsmässigt är det kört, dels för sambon och dels för att det redan är trångt i rummet.

Hur beter sig element i en grund men ändå stor låda? Jag tänker nämligen ge mig på golvbjälklaget och försöka att sänka ner ett par 18" där. Det är 9-tums bjälklag så elementen går in på djupet.

Har sneglat på JBL 2245, mest däför att jag kan skaffa dem förmånligt men de verkar oxå prestera en del djuuuup bas under rätt förhållanden.

Åsikter basexperter?

"sub-synth som kopierar basignalen och lägger till den en eller två oktaver under" Uchhh, gör så det börjar krypa under huden på mig :) kan inte vara någe vidare...

Det skulle nog kunna gå, nu har inte jag tittat något på dom basarna, men det ska nog gå att med någon trevlig 18" sänka ner dom i golvet och bygga en låda 150-300 liter under golvet, kanske en portad konstruktion med rör som mynnar ut någonstans också :)
det tål att tittas vidare på, men skippa "synthen" tycker jag ! :D

Redigerat av DVD-ai, 04 August 2008 - 10:30.

Postad 04 August 2008 - 10:48

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Det värsta med subbar är ju att det är så oförutsägbart hur resultatet blir just placeringsmässigt. Lite masigt att ta hål i golvet och bli missnöjd...men jag får chansa.

Synthen tycker jag funkar kanon, så den tar jag inte bort. Tex på Polarexpressen när tåget stannar gör det en jäkla skillnad att ha den på eller av...

Om jag bryggar ett av mina Dynacordsteg så ger det 1000W i 4 ohm, 2st 8 ohms 2245 paralellt borde väl gå igång på det?!?

Redigerat av heliac, 04 August 2008 - 10:50.

Postad 04 August 2008 - 10:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Man tycker ju det i alla fall, har ingen egen erfarenhet av jusst dom basarna så jag kan inte lova något, men dom ska ju vara lätta att driva så...

Ok, kan ju vara en rolig grej i alla fall, men jag är smått allergisk mot den typen av tillbehör :)

Placeringen är som sagt något som kan bli ett problem, men se till att sätta dom långt från varandra och längs med fram väggen så borde det bli riktigt bra.
annars under soffan har jag sett en del som har, men det kan bli en hel del problem då, och det är större risk att det blir riktigt dåligt ljudmässigt.

Det är i detta fallet bara att testa !

Postad 04 August 2008 - 11:35

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Får nog bli till att testa iaf... om det skiter sig är det ju bara några kvadrat parkett det handlar om...plus en hel del arbete :)

Ska försöka bringa lite ljus över DBX 120A :) Jag tycker den lyfter fram djupbastrycket på ett bra sätt. Man slipper spela högt för att få ordenligt djuptryck, att enbart höja nivån till subbarna blir inte samma sak. Att försöka eq:a fram djupet har inte heller funkat för mig, det blir bara massa okontrollerat fladder.

Många dyrare subbar tex. Velodyne DD har säkerligen någon form av aktiv eq eller processing av signalen, något som jag saknar med traditionellt steg och passiva subbar. Skulle man tex ta en DD-18 och gå förbi den interna elektroniken och koppla ett externt steg direkt till elementet är jag säker på att den inte låter likadant.

Postad 04 August 2008 - 12:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Dom har väll en variant av servostyrda basar i sinna lådor = skulle inte fungera något vidare med en fraditionell stärkare till dom :)

Jo jag hoppas på att det ska blir bra, men kolla upp alla fakta bara innan du går lös med motorsågen :)
Jag tror att den här tråden skulle passa bättre i gör det själv forumet, eftersom det blir så mycket jobb och egen konstruktion/beräkningar av grejer m.m.
Tror du skulle kuna få bättre hjälp där om jag ska vara ärlig :D

Ta och prata med admin så flyttar dom tråden, tror att du skulle kunna tjäna på det.

mvh/David

Postad 05 August 2008 - 17:33

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
jag kör 2 vägs i bas registret, 2 15" pa basar(JBL/zomax 2226) till mid bas och 2 st kicker cvr 15" som sub bas i transmission line lådor(kolla mitt galleri), vilket du också kanske skulle överväga om du vill spela djupt.

Du ska nog välja något annat än PA basar, dom har oftast dålig slaglängd eftersom att känsligheten är så pass hög, välj någon lång slagigt element, x-max måste vara minst +-20mm för att palla med djupbas... bil basar är ett alternativ men deras värden kanske inte är rena drömen men ska du bara köra djupbas så lär inte det märkas..

jag har också sneglat på dbx 120A men fungerar det bra? är det bäst att ha till bara film tittande eller?

Redigerat av dac83, 05 August 2008 - 17:33.

Postad 15 August 2008 - 23:42

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Har väldigt svårt att se fördelen med en tvåvägs sub, speciellt med bara ett smärre antal 15" PA & bilbasar…... oavsett lådor. Har testat detta, och det fungerade inget vidare för mig!
Det kan bli en aning knepigt att få dessa bastarder att lira ihop på ett vettigt sätt?... hur ska man dela lådorna aktivt/passivt på ett vettigt sätt?

Heliac... eftersom du har möjlighet, läs vidare här... innan du sågar ett hål i golvet!
http://ibsubwoofers.proboards51.com/

Postad 16 August 2008 - 22:28

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
8/st av denna model i en ib då har du djup bas
http://www.diycable....b00841d1ef92291

Postad 21 August 2008 - 10:16

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Har väldigt svårt att se fördelen med en tvåvägs sub, speciellt med bara ett smärre antal 15" PA & bilbasar…... oavsett lådor. Har testat detta, och det fungerade inget vidare för mig!
Det kan bli en aning knepigt att få dessa bastarder att lira ihop på ett vettigt sätt?... hur ska man dela lådorna aktivt/passivt på ett vettigt sätt?

Heliac... eftersom du har möjlighet, läs vidare här... innan du sågar ett hål i golvet!
http://ibsubwoofers.proboards51.com/

aktiv högpass/lågpass delning är det ända som fungerar... delar man rätt så fungerar det bra

Postad 26 August 2008 - 10:32

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Har kikat lite på P.audio PRO TM 15 oxå. Kan för lite om alla parametrar på elementen dock...

Postad 26 August 2008 - 13:48

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Vad för slags djupbas är det du vill ha?
Vissa tycker att djupbas är den basen som känns i bröstet när man spelar högt (runt 35-60Hz skulle jag säga), och det är ju knappast vad jag kallar djupbas. Djupbas för mig är under 25Hz, och ska det vara seriöst så är det under 20Hz.

Vad är din budget?

Några tips:

12" Shiva-X (har byggt en sub åt farsan, avstämd till 18Hz)
15" Tempest-X (jättepopulär)
18" Maelstrom-X (se https://www.minhembi...owtopic=205743)

Säljs på http://www.streamingaudio.se/ .

Även CreativeSound har en del fina grejor...

Postad 30 August 2008 - 14:13

Globe
  • Globe
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Har läst en del om TC Sounds subbar, lär vara grymma men har ett bra pris också.

t.ex. TC Sounds LMS-5400 18"

Kolla in här mätningar på ovan nämnda sub i en 100L sluten låda
TC Sounds 18" testdata Men man behöver mycket effekt, observera att mätningarna har gjorts utomhus!!!

Länk till Audiopulse Suben deras 15" eller 18" har ett xmax på +-38 mm.

Om man en TC Sounds LMS-5400 18" inte är tillräckligt kan man göra så här 18" + 2x18" slavar.

Sedan har även JL Audio gryma hemma subbar

Postad 30 August 2008 - 14:25

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Har läst en del om TC Sounds subbar, lär vara grymma men har ett bra pris också.

t.ex. TC Sounds LMS-5400 18"

Kolla in här mätningar på ovan nämnda sub i en 100L sluten låda
TC Sounds 18" testdata Men man behöver mycket effekt, observera att mätningarna har gjorts utomhus!!!

Länk till Audiopulse Suben deras 15" eller 18" har ett xmax på +-38 mm.

Om man en TC Sounds LMS-5400 18" inte är tillräckligt kan man göra så här 18" + 2x18" slavar.

Sedan har även JL Audio gryma hemma subbar

tc sound har gjort konkurs för ett år sedan
audio pulse har också gjort kk för lite mindre änn ett år sedan
sen var det tc basar som dom sålde det var ett försök att rädda vad som räddas kan från tc sound därför startade dom audio pulse.
madison köpte det resterande lagret med audio pulse basar men det är finna priser på dom.

Redigerat av Unregistered1022, 30 August 2008 - 14:31.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.