detta är mitt andra inlägg här på minhembio.
Till saken är att jag ska uppgradera mitt (undermåliga) hemmabiosystem och kommer därför köpa TV (Full-HD) samt bygga en HTPC och i sinom tid förmodligen byta ut min flickväns gamla förstärkare. Jag kommer dock prioritera mina inköp och ersätta/köpa saker efter hand.
Just nu behöver jag råd ang ljudhanteringen samt få mer förståelse inom detta område. Jag har lagt ner energi och tid på forumet och förstår mer nu än innan. Problemet är att jag har gammal kunskap och gammal hårdvara.
Fråga 1
Har jag förstått det rätt att det är möjligt att skicka ljudet från detta moderkort:
http://www.gigabyte....?ProductID=2758
till den s.k. "6-kanaliga diskreta ingången" på förstärkaren Yamaha RX-V493RDS och på så sätt få surround-ljud? Se sida #10 i manual:
http://www.manualnguide.com/dl/5822/
Fråga 1.1 Kommer isf det integrerade ljudkortet på moderkortet motsvara AC-3 dekodern som ses på högra-/ovandelen i manuelen?
Fråga 1.2 Vad kallas dessa ingångar i dagens termer? Vad för typ av kablar kommer jag behöva för att ansluta till Yamahan? Ser ut som det kan behövas olika dimensioner i vardera ända av kabeln om det skall gå?
Fråga 1.3 Kommer ljud från exempelvis DVD-filmer med .. säg t.ex. DTS-ljud som spelas från en spelare i min framtida HTPC vara avkodat av ljudkortet och höras i förstärkarens högtalare (i dolby surround - pro logic, 5.1)? Isf kan jag låta förstärkaren leva ett tag till.
Fråga 1.4 Eller behöver en förstärkare avkoda de diskreta signalerna ytterligare? Isf är det kört.
Fråga 1.5 Vad betyder dessa "diskreta ingångar" som manualen skriver om egentligen? Är det att man separerat varje kanal för sig i resp kabel? Jag antar att dagens HDMI-kablar hanterar detta i en och samma kabel.
Fråga 1.6 På sida 86 i moderkortmanualen ser det ut som att det möjligt att ansluta högtalare direkt i ljudkortet? Stämmer detta? Är isf förstärkaren överflödig? Hmm.. Förvirrad.
Fråga 2
Fråga 2.1 Är syftet med alla video-in på förstärkaren att man således bara behöver en (1) ingång på tvn och därmed inte behöver byta kanal för att kunna se på material ifrån olika källor (sida #8 i manualen)?
Fråga 2.2 Förändras bildsignalen på något sätt?
Fråga 2.3 Kan bildsignalen behövas för synkning av ljud?
Fråga 2.4 Finns det något annat syfte?
Fråga 3
Är S/PDIF utgången (det är en optisk ljudkabel va?) på ljudkortet ett komplement till de 6-kanaliga utgångarna på densamme?
Hoppas på hjälp,
Peter
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?