Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rengöring av VHS spelare

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 October 2002 - 13:13

Unregisteredea69b5ad
  • Unregisteredea69b5ad
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Jag har efter på tok för många timmars tittande tänkt att rengöra videon, då det börjar märkas att bilden är MYCKET försämrad. Har köpt en rengöringskassett, men det hjälper inte tillräckligt mycket. Nu så har jag istället tjackat bensin från apoteket till att rengöra med för hand.

Det jag undrar är vilka delar som är viktiga att göra rent? Hur hittar jag dom, dvs hur ser dom ut? Som ni förstår så är jag inget vidare på att orientera mig i videon, men så svårt att göra rent lite borde det inte vara. Inte så sugen att betala x antal hundralappar för att någon annan ska göra det. Det fungerar väl med bensin och tops?

Postad 31 October 2002 - 14:02

Unregistered0d4d9685
  • Unregistered0d4d9685
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Det kan vara försent att göra rent läshuvudena, det är de som sitter rakt fram när du tittar in i videon genom luckan, pga att de kan ha blivit repade av damm och för mycket användning utan rengöring...

Sen vet jag inte hur bra det är att leka med bensin inne i videon...

Sen undrar jag vad du har för video? Den kan ju inte vara särsklit ny eftersom nästan alla nya har automatisk rengöring av läsarna... och om det då inte är bättre att investera i en ny, de är ju inte så dyra längre...

Men lycka för all del till med rengöringen...

Postad 31 October 2002 - 14:59

Unregisteredea69b5ad
  • Unregisteredea69b5ad
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Ok, jag kanske har varit för bekväm hör jag.... :-)

Modellen är en NAD, tror den heter typ HV 2010, 2010 någonting är det iallafall. Den är snart tre år, och aldrig rengjord, och ganska flitigt använd......

Är det alltså så att man aldrig har behov av rengöringsband i en nyare maskin? Nu är det iofs så att jag gärna skulle vilja att den fungerar hjälpligt, då jag hade tänkt att använda den som sovrumsvideo. Det får väl bli en S-VHS maskin till hemmabion.

Fungerar det då alltså att bara ta av skalet och se om man hittar något som ser ut som läshuvud? Vad gäller bensin i videon så är det så små mängder, och jag får väl låta det dunsta lite innan man drar igång den. Jag har brandsläckare annars.....

Postad 31 October 2002 - 15:48

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Jag har bara hittat ett märke som verkligen fungerar och det är Trackmate. Dom kostar visserligen lite mer (ca 200:-) men det är det värt. En del andra rengöringsband förstör mer än dom gör nytta enligt både vissa tillverkare av video samt reparatörer.

Postad 31 October 2002 - 19:14

Unregisteredea69b5ad
  • Unregisteredea69b5ad
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Ok, det lät ju intressant. Så mitt rengöringsband från Åhléns för 59 kr kanske inte är så bra. Vätskan luktar starkt iallafall! :-)

Vet du var man kan köpa just Trackmate? Och igen, har man behov utav ett rengöringsband i en modern maskin, eller gör dom rent sig själva så bra?

Postad 01 November 2002 - 06:30

Unregistered2f0d277f
  • Unregistered2f0d277f
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
När jag brukar rengöra min video tar jag bort chassit först på videon sen sätter jag i ett rengöringsband då ser du vars bandet tar i på alla komponenter i videon. Sen blöter jag några tops å rengör medans viden går. Vet ej om de är de bästa sättet men de funkar iaf för mej.

Postad 01 November 2002 - 13:52

Unregistered8ad5ba5d
  • Unregistered8ad5ba5d
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Så här gör du:
Ta bort locket och stoppa i ett band, så ser du hur bandguiderna drar ut bandet och lägger det runt raderhuvud, videotrumma, synk och ljud tonhuvud samt kapstanaxel och tryckrulle. Gör rent med Isopropanol och luddfri tops av sämsskinn (helst). Finns att köpa hos "Sandells". Kolla att bandet löper rätt mot styrpinnar utan att veckas. Det går att justera! Smörj eller lägg tillbaks fett mot glidytorna för bandguiderna (Det trycks ut med tiden). Avmagnetisera videotrumman med jämna mellanrum för att slippa bildstörningar.

Lycka till!!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.