Jag kör Windows Server 2003 med ffdshow, spdifer (AC3Filter), Media Player Classic, Haali Media Splitter och CoreAVC. Allt fungerar perfekt utom ljudet i .MKV-filmer. Jag kör S/PDIF via TOSLINK till en extern förstärkare som ska sköta avkodningen.
Om jag kör igång en DVD med AC3-ljud indikerar förstärkaren att den hittar AC3-ljud och spelar upp det. Perfekt. Riktigt bra ljud. Om jag kollar i spdifer (MPC -> Filters -> spdifer) så ser jag att den skickar ut en AC3-ström till förstärkaren. Har på options för S/PDIF passthrough DTS, AC3 och DVD i filtret. Jag ser även i MPC att det är en AC3-ljudström som spelas.
När jag sedan startar en .MKV-film 720p HD så händer exakt samma sak FÖRUTOM att det inte kommer något ljud ur högtalarna. Förstärkaren indikerar fortfarande att den får en AC3-signal. En annan skillnad är att jag i MPC inte ser vilket typ av ljud som spelas, står bara "Playing". Kanske beror på att Haali Media Splittern splittar ljud och bild i ett senare skede? Haali media splittern är inte aktiv överhuvudtaget när jag spelar DVD-filmen.
Om jag kollar i spdifer under "Stream info" och jämför när jag spelar DVDn och MKV-filen så är det enda som skiljer bitraten (384 kbps för DVD och ~640 kbps för MKV-filen).
Är det någon som har någon idé till varför det kan bli såhär? Det är inte en timme jag har lagt på att försöka få detta att funka kan jag lova =) Kan det vara förstärkaren som inte klarar av en S/PDIF-signal med så hög bitrate?
Tack på förhand,
Jonas
Sökningen pågår
Avancerad sökning
16 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?