Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

106" till en HD65

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 September 2008 - 15:45

grude
  • grude
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jag har fått tag i en motordriven Kingpin för något år sedan och är nu sugen på att köpa en projektor så jag har användning för duken.

Frågan är om det blir en bra kombination, HD65 och 106", jag kommer sitta 4 m från duken. Behöver man vara rädd för att bilden blir pixlig?
Sen har man har hört talas om att inställningsmöjligheterna är begränsade HD65, kan det bli problem med att få till bilden i höjdled?
Finns det något speciellt bra takfäste för att underlätta eventuella problem med monteringen av projjen?

mvh
/T

Postad 23 September 2008 - 11:44

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Skulle inte kört en så stor bild med HD65:an... Av flera orsaker..

Kolla in Infocus X-10 istället. :)

Postad 23 September 2008 - 12:26

Grasshopper
  • Grasshopper
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Vilken tum är bra till HD65 då?

Postad 23 September 2008 - 12:37

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
mythicpix använder en HD65 till en 117"-duk (dock en grå sådan). Du kan ju fråga honom vad han tycker.

Postad 23 September 2008 - 19:32

grude
  • grude
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Har packat upp duken nu, den är riktigt stor :-/. Ingen som har lust att köpa för en billig peng, eller byta mot en på 80-90"? Den tar ju nästan hela väggen så det blir inte så snyggt.

Va har ni för tips på dukar? Jag har kommit över en sån där duk som sitter i presentationsskåp också, typ sånna man har på skolor mm. Den är lite mindre 160 bred, kan det vara idé att bygga en ramspänd duk av den eller håller en sådan duk inte samma kvalité?

Postad 24 September 2008 - 12:26

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Vissa vävar är inte lämpliga för ramspänning, men kan vara mycket lämpade för rulle, så det är knappast säkert att det blir bra att ta den från rullen och ramspänna..

För att ramspänna så ska duken vara lite elastiskt och den ska hålla sig elastisk oxå...

Postad 30 September 2008 - 22:23

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag har precis införskaffat mig min första projektor, vilket blev just en HD65. Är mycket nöjd än så länge och ser inga pixelmässiga problem med att köra den på så stor duk. Däremot så kanske det blir lite väl stort att titta på från 4-meter, men beror ju på vad man gillar.
Själv kör jag just nu kring 80-tum, mest för att jag inte bestämt mig hur det skall monteras. Jag har prövat att ha den på soffryggen och fick då kring 100 tum vilket fungerade mycket bra. Prövade även att ställa den dörröppningen till balkongen och fick då 120 tum ;) Inte ens med den storleken såg jag några som helst problem med upplösningen. Men självklart beror det ju också på vad du kopplar till den (och hur kräsen du är). Jag skulle nog inte rekommendera vanliga DVD-filmer på din stora duk, men projektormässigt ser jag inga problem.

Att få bilden bra i höjdled är nog inte heller något problem, min står just nu på soffbordets undre plan (ca 30cm upp) och bilden börjar kanske 1m upp på väggen och då använder jag inte keystone fullt ut. Om du tänkte placera den i taket så har jag för mig att överkanten av bilden kommer komma 20-45 cm ner beroende på vilket fäste du använder.

Annars kan jag rekommendera projektorn så länge som du inte ser/störs av regnbågar.

Ledsen att jag skrev så mycket :)

Postad 01 October 2008 - 12:16

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Problemet enligt mig vid så stora dukar är ju även HD65 "mindre bra" optik, vilket blir tydligare vid större storlekar..

Men beror ju som sagt på hur kräsen man är. :)

Redigerat av Dr. Death, 01 October 2008 - 12:16.

Postad 03 October 2008 - 10:56

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Hur visar sig mindre bra optik? Själv har jag inte märkt något som helst problem vid stor bild. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl snarare DLP-chippet som begränsar bildstorleken.

En rättelse av mitt förra inlägg:
Placeringen i höjdled kan ge problem om man behöver använda Keystone mycket. Eftersom avstånden mellan projektorn och bildens övre respektive undre kant blir så pass olika så går det inte att få full fokus i hela bilden. När jag fokuserar i övre delen av bilden blir undre delen något oskarp och vice versa.

Postad 03 October 2008 - 12:07

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Även optiken är väldigt viktig för det slutgiltiga resultatet (enligt många VIKTIGARE än upplösning), och allt blir ju tydligare desto större bilden blir, även deffekter i bilden...

Varför tror du att många sätter så pass stor optik i sina projjar när det går lika bra med mini optik som sitter i tex. HD65?

Om du jämför din HD65 med en projje med erkänt bra optik så kommer du att se skillnaden..

Dock så är allt detta skitsamma om du känner att du är nöjd och gillar bilden!:P

Redigerat av Dr. Death, 03 October 2008 - 12:09.

Postad 03 October 2008 - 12:14

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Jag har 104" med min Optoma HD65 och det är helt underbart, klart du kan ha så stor bild!

Postad 04 October 2008 - 00:11

KinoKeller
  • KinoKeller
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag är på gång att skaffa ny projektor och HD65 ser jag som en mycket stark kandidat.

Hur stor bild du kan ha eller hur nära bilden du kan sitta är samma fråga.
Jag har en 133” 4:3 (ca92” i 16:9), dvs. 204 cm bred duk till min Optoma EP736 med 1024x768 upplösning. När jag ser på film ställer jag om projjen till 16:9.
För att avgöra var jag skulle sitta i förhållande till duken med denna uppsättning flyttade jag helt enkelt bakåt tills jag inte kunde uppfatta ”gridden” längre (dom svarta strecken mellan pixlarna). Jag kom fram till att 3,80 till 4m passade för mig.

Jag lånade hem en HD65 för att testa i min miljö.

Efter att ha läst en massa teorier och åsikter om ”riktiga hembio projektorer”, 720p vs 1080p och vad en XWGA projje kan prestera hade jag stora förhoppningar på att kunna flytta närmare duken eller bredda bilden.

Min gamla projje hade 768 linjer. HD65 har som alla andra 720p projjar ”bara” 720 linjer.
Jag kan inte flytta fram närmare duken med HD65:an utan att ”myggnätet” förstör hela upplevelsen. Detta problem tror jag inte på något sätt är unikt för HD65:an, tvärtom finns det säkert flera projjar med samma eller högre upplösning som har en ännu tydligare grid. Hur man uppfattar detta är ju naturligtvis individuellt.

HD65:ans färger och kontrast tilltalar mig så trots att jag inte kan få en bredare bild än med min gamla maskin är den fortfarande en stark kandidat.
.
Jag tycker att du ska testa vad som funkar för dig. Det allra bästa är ju om du har möjlighet att låna hem grejorna.

Postad 06 October 2008 - 19:06

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Även optiken är väldigt viktig för det slutgiltiga resultatet (enligt många VIKTIGARE än upplösning), och allt blir ju tydligare desto större bilden blir, även deffekter i bilden...

Varför tror du att många sätter så pass stor optik i sina projjar när det går lika bra med mini optik som sitter i tex. HD65?

Om du jämför din HD65 med en projje med erkänt bra optik så kommer du att se skillnaden..

Dock så är allt detta skitsamma om du känner att du är nöjd och gillar bilden!:blush:

Jag tror nog att det är lättare att tillverka bra optik i stort format men det inte sagt att mindre optik inte kan vara lika bra. När man pratar om optiken tänker jag på skärpa och förvridningar i bilden, inget av detta har jag uppfattat. Men du har säkert rätt i att jag skulle se skillnad om jag jämförde med en erkänd modell.

Eftersom jag känner mig nöjd så ska jag hålla blicken borta från fina projektorer så länge jag kan :-)

...
För att avgöra var jag skulle sitta i förhållande till duken med denna uppsättning flyttade jag helt enkelt bakåt tills jag inte kunde uppfatta ”gridden” längre (dom svarta strecken mellan pixlarna). Jag kom fram till att 3,80 till 4m passade för mig....

Eagle eyes :lol: Själv ser jag rutnätet från ca. 1m vid 80", vid 1,5m kan jag kanske ana pixlarna men vid 2-3m är det precis lika vackert som från 4m.

Fast om det var med din gamla så kanske det blir bättre med en nyare även om den bara har 720 linjer, är ju inte bara antalet pixlar som bestämmer utan också hur nära de ligger. Förutom att nyare projektorer i allmänhet borde vara bättre i det avseendet så tror jag att pixlarna ligger närmare varandra i DLP-projektorer (kan ha fel).

Annars så är det tur att man inte är lika skarpögd som dig så man kan ha större bild :blush:

Postad 07 October 2008 - 21:23

KinoKeller
  • KinoKeller
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Eagle eyes :P Själv ser jag rutnätet från ca. 1m vid 80", vid 1,5m kan jag kanske ana pixlarna men vid 2-3m är det precis lika vackert som från 4m.

Tja... Synen e' de' inge' fel på...

Postad 08 October 2008 - 12:23

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
"Detta problem tror jag inte på något sätt är unikt för HD65:an, tvärtom finns det säkert flera projjar med samma eller högre upplösning som har en ännu tydligare grid."

Man måste ju komma ihåg att HD65 är en liten kompakt budgetprojektor med en hel del kompromisser så att du skulle hitta nån projje idag med högre upplösning och MER screendoor så blir jag smått förvånad... :D

Dock så tycker jag nog att du borde kunna flytta fram lite ändå då du har högre upplösning än vad du hade tidigare (du hade ju inte 768 i höjd när du körde 16:9, samt bara 1024 i bredd).

Den gamla projje var kaske så otydlig att du helt enkelt hade svårare att se "nätet"?

Ang. att liten optik kan vara lika bra som stor optik kan jag svälja, men att den sen skulle sitta i optomas budgetmodell är ju mindre troligt... :D

Alla vill ju tillverka en så lite projj som möjligt UTAN att behöva tumma på kvallan, men det är ju både svårt och dyrt...

Redigerat av Dr. Death, 08 October 2008 - 12:28.

Postad 08 October 2008 - 23:13

qawer1
  • qawer1
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
HD65 tycker jag verka passa alldeles perfekt om man inte är "stortittare". Det stora problemet som jag ser är att få bilden där man vill ha den och i rätt storlek. Jag köpte en HD65 för tre dagar sedan, dessvärre visade det helt omöjligt att få en lämplig placering i mitt avlånga rum (5,8 meter). Takhöjden på 2,1 m gör att jag inte heller kan ha den hängande mitt i rummet. Nu har bestämt mig för att köpa en TW700 i stället.

Så om det är någon som är intresserad av en, i princip oanvänd, HD65 (max en timme) så är det bara att höra av sig.

/Q

Postad 09 October 2008 - 12:20

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

HD65 tycker jag verka passa alldeles perfekt om man inte är "stortittare". Det stora problemet som jag ser är att få bilden där man vill ha den och i rätt storlek. Jag köpte en HD65 för tre dagar sedan, dessvärre visade det helt omöjligt att få en lämplig placering i mitt avlånga rum (5,8 meter). Takhöjden på 2,1 m gör att jag inte heller kan ha den hängande mitt i rummet. Nu har bestämt mig för att köpa en TW700 i stället.

Så om det är någon som är intresserad av en, i princip oanvänd, HD65 (max en timme) så är det bara att höra av sig.

/Q

Sånt kollar man ju INNAN köp, eller du "sparade" pengar genom att köpa den osedd från en näthandlare istället för att gå till en seriös handlare? :)

Postad 09 October 2008 - 13:12

qawer
  • qawer
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Sånt kollar man ju INNAN köp, eller du "sparade" pengar genom att köpa den osedd från en näthandlare istället för att gå till en seriös handlare? :)

Jo, jag kollade innan och räknade med Projectorcentralens tjänst, men jag kollade inte med frun i huset. :) Hon gillade inte alls idén om att ha projektor mitt i taket, eller att ha duken några meter utifrån väggen.

Funderar på att sätta projektorn direkt i taket utan takfäste. I manualen står visserligen att det ska vara 10 cm avstånd till tak, men man kan fråga sig varför. Huvudsaken borde väl vara att man inte blockera luftintag och utblås, eller? Om man placerar den stående på ett bord finns det ju inget avstånd till bordet. Någon har någon invändning?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.