de vart ca 13000 med allförsäkring. är datorn värd pengarna eller kan ni rekomendera något bättre för 11tusen gränsen??
Mvh!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
2 relaterade trådar
Postad 30 September 2008 - 16:08
Fick just hem en https://www.prisjakt...kt.php?p=323054 men de visade fel på bilden på dustin.se för de visade där att datorn hade en numpad. men icket.. såg att de visade samma bild på prisjakt, men alla andra sidor visar rätt bild. nu är de frågan.. är den där datorn värd pengarna eller ska man beställa en ny?
de vart ca 13000 med allförsäkring. är datorn värd pengarna eller kan ni rekomendera något bättre för 11tusen gränsen?? Mvh! Postad 30 September 2008 - 16:24
Nej det måste vara fel bild, alla 2 st datorer i dv4-serien har vanligt tangentbord. Bilden är på en dv7, de har numeriskt tangentbord. Jag hade, om jag varit dig, beställt en dv5-1095eo istället, bara en tum större skärm och mycket bättre grafikkort! dv5-1095 kostar bara 10000 kr på dustin och inwarehouse nu. Sen får du själv lägga till vad försäkringen kostar.
/mvh andrus Postad 30 September 2008 - 16:34
vad är det för skillnad mellan dv5-1094 och dv5-1095? och vilken är bättre av dem två? såg att elgiganten hade en dv-1095 för 10990.
Redigerat av vacker, 30 September 2008 - 16:37. Postad 30 September 2008 - 17:00
Dv-1095eo har processorn core2duo p8400 medans dv-1094eo har p7350. Jag kan inte hitta någon information på varken intels eller el-gigantens/pc-citys hemsida om hur snabb p7350 är, men en vild gissning är att p8400 är snabbare!
/mvh andrus Postad 30 September 2008 - 18:00
dv- 1094 har blue-ray läsare enligt elgiganten iaf. och har även 4gb minne jämnfört med 3gb som 1095 har. så frågan är vilken som är bättre? :S det är ju lättare med garantin om den går sönder att bara lämn in hos elgiganten än att skicka till nån internetsida? mvh Postad 30 September 2008 - 20:46
har själv dv-1094 och och rätt nöjd med den... än så länge rätt nöjd.. jag surfar mycket , visa bilder via den, spelar lite och så... Än så länge tycker jag att det är riktigt snygg, grymt bra prestanda, många utgångar osv.blueray gör ju saken inte sämre =) hdmi osv.. Det ända jag tycker är minus med den är att den susar hela tiden. Blev dock lite iriterrad nu och sökte på google efter detta problem som jag upplever och kom in på några forum och där stod det att de ska tydligen låta så eftersom det sitter ett kraftfullt grafikkort NVIDIA GeForce 9600M GT eget 512mb minne och då kan jag faktiskt tänka mig att de låter lite från fläkten som ska kyla de krafiga kortet. Man kan ställa ner de i engerisparläge då går fläkten ner lite i varv Jag citerar från en kille som upplever samma problem som jag ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Jag har en sprillans ny bärbar hp pavilion dv9686 med en massa internminne, 4gb, varav det inbyggda grafikkortet, nvidia geforce 8600M GS (skriver bara av från Windows Vista-informationen här ...), sägs använda 1 gb. Processorn heter: Intel Core Duo CPU 2.20 ghz. Maskinen är alltså snabb och duktig och blir aldrig kokhet. Problemet är istället att fläkten susar hela tiden. Har frågat HP-supporten som tipsar om att byta till energisparläge via kontrollpanelen, men det båtar föga. Att ladda ner nya drivrutiner till bios hjälpte inte heller. Supporten menar att maskinen har "högeffektiva kretsar som måste hållas väl kylda". Vidare svar från supporten: "Detta ganska kraftfulla grafikkort, ett av de snabbaste i sin klass, är däremot mycket riktigt grundorsaken till att fläkten går hela tiden eftersom den kräver konstant kylning. En bärbar dator kan antingen vara byggd för hög prestanda eller för tyst gång och längre driftstid på batterier, just tack vare kylningsbehovet kan man inte få både och. Jag skulle kalla dv9686eo för ett prestandasystem. Vi kan inte ta in datorn för reparation så länge ingenting är trasigt. Fläkten är konstant påslagen 'med flit' och räknas inte som ett fel i sammanhanget." - Jag har ingen ingående kunskap om datorer, möjligen har jag råkat köpa en för "bra" dator för mina surf- och skrivbehov. Men herrejösses, nåt måste väl gå att göra? Någon som känner igen sig eller har bra konkreta tips för att få tyst på datorskrället? Stort tack på förhand Zukertort -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- så sammanfattar man de hela så är datorn grymt okej i grafik och allt annat och då får man betala priset av en fläkt som låter lite... eller så handlar man http://www.pixmania....are-silver.html =) Postad 30 September 2008 - 21:59
Det står varken på el-gigantens eller pc-citys hemsida att dv-1094eo ska ha blu-ray läsare, bara dvd rw. Men eftersom "Phoenix" skriver att han äger en och att den har blu-ray får jag väl lita på honom! Då verkar det som om det enda som skiljer modellerna åt är en bättre processor i 1095 och 1 gig mer ram i 1094. Jag tror att en bättre processor gör mer på sig en 1 gig ram, speciellt efersom vista 32-bit som datorn levereras med inte kan utnyttja mer än maximalt 3 gig ram! Priset är ju även 1000 kr lägre på den förmodade bättre datorn.. Vad gäller garantin så tror jag inte att el-giganten är det bästa valet. El-giganten har blåst mig personligen många gånger och nu senast för ett par veckor sedan läste jag i tidningen om en kund som lämnat in sin hp-dator till reparation hos el-giganten, och som fortfarande flera månader senare inte fått den lagad!!! Då tror jag nog att inwarehouse (eller komplett som egentligen är samma butik) och dustin har mycket bättre service, enda problemet är som du skriver att man själv måste skicka in datorn vilket kostar lite i frakt. Tänkte även lägga till att dv5 INTE har något numeriskt tangentbord, kom på att jag glömde skriva det i mitt första inlägg. Bara så att jag inte lurar dig nu att köpa fel dator! /mvh andrus Postad 30 September 2008 - 22:38
Japp det är blueray spelare i min, 4 gb ram, max 8 ,320 gb hårdisk , geforce 9600m GT 512 -MB DDR2 grafikkort, hmdi, firewire, usb, , 5.1 digital media reader m.m.m. Men en sak undra ja.. kan ja bränna blueray filmer/bilder eller bara spela blueray filmer osv för isåfall är de verkligen bortkastade pengar för mig... eftersom jag redan har ps3 =/ och en dator som är uppkopplad mot min plasma tv? köpte datorn för 9990 på elgiganten i kna och har aldrig haft problem med dem.. att de inte finns något numeriskt tangentbord på datorn gör mig inget.. ville ha 15.4 pga vikten lite med.. och inte så stor.. de där med ram minne.. stämmer de verkligen???jag värdesätter mer ram och blueray än snabbare processor =) Dena är duktigt snabb: =) sen har elgiganten öppet köp på datorn 1 månad så man kan få lämna tebax den om man inte är nöjd=) Här en datorn på hp:es hemsida http://h10010.www1.h...=reg_R1002_SESV Redigerat av Unregistered81225ea5, 30 September 2008 - 22:55. Postad 30 September 2008 - 23:52
Coolt! Hur hittade du dv5-1094eo på deras hemsida!? Den stod inte med bland övriga modeller i dv5-serien... Hp har i dagsläget ingen dator med blu-ray brännare och i produkttexten i länken som du skickade står det blu-ray rom/dvd rw, dvs bara blu-ray läsare men dvd brännare. Tyvärr är det även sant att vista 32-bit endast använder sig av 3 GB ram, för att utnyttja alla 4:a i operativsystemet måste du skaffa vista 64-bit.
/mvh andrus Postad 01 October 2008 - 00:18
hej har läst lite ang ram och så.. har inte iof kollat på min nya hp nu hur mycket minne 32 bit tar. Att 32-bitars Vista kan adressera 4GB (vilket är det enda som MS säger med dessa data) betyder inte att OS:et har tillgång till detta. Eftersom enbart ca 4GB kan adresseras måste minnesmappningar för ex. grafikkort och ev. andra enheter göras inom dessa 4GB, villket minskar den tillgängliga mängden minne. Dessutom har Vista satt en normal maxgräns på ca 3.12 GB (exakt mängd beror på den hårdvara och de enheter du har) för att undvika kompatibilitetsproblem med drivrutiner. Skrev en kille.. kan nog stämma rätt bra.. Du kan hitta alla modeller på hp hemsida bara man skriver i rätt beteckning på datorn =) Postad 01 October 2008 - 16:29
Fattar inte så mycket av de ni diskuterade.. men är de värt de att köpa en dv5-1095 eller ska man satsa på en annan dator för de priset?
Postad 01 October 2008 - 16:51
Jag hade satsat på en annan dator. Läs min tråd om "bästa bärbara datorn för 10000 kr" där har jag en del andra alternativ som ja tycker är bättre! mvh Postad 01 October 2008 - 20:31
kan helt klart hålla med.. dock tycker jag nog att dv5-1095eo är helt okej för den pengen faktiskt... snabbare processor större hd =) Kan själv meddela att jag lämnat tebax min dv-1094eo.. =) Redigerat av Unregistered81225ea5, 01 October 2008 - 20:34. Postad 01 October 2008 - 22:43
Om du vill ha ett mer konkret alternativ så tror jag att Asus M51VA-AP039C för 9690 kr, som jag skrivit om i tråden "Bästa bärbara datorn för 10000 kr", passa dina behov utmärkt. Skärmen är på 15,4" men datorn har ändå ett numeriskt tangentbord vilket verkade vara ett starkt önskemål från din sida. Datorn har också en kraftigare processor än dv5-1095. I övrigt är datorerna ganska lika med undantaget av dv5-1095: s något kraftfullare grafikkort. Asus har även 2 års fabriksgaranti på sina datorer till skillnad från hp med 1 år.
Ett annat intressant alternativ, dock utan numeriskt tangentbord, som jag själv är mest intresserad av för tillfället är dells studio 15. Dellen går att få med liknande utrustning som tidigare föreslagna asus och hp datorer och med diverse avdragna rabatter för ca 10000 kr. Då har jag även räknat med 3 års hämtservice, mycket prisvärt alltså! Lycka till med ditt val! /andrus Postad 02 October 2008 - 15:20
Numretiskt tangentbord är inte så viktigt, det är mest att den ska gå spela med och har blue-ray som är viktigt! har dells studio 15 br? Postad 02 October 2008 - 16:28
Dell Studio 15 har blu-ray läsare som tillval. Precis som med alla andra datorer från dell kan du konfigurera datorn precis som du själv vill! Det bästa grafikkortet som är möjligt att välja är ATI HD3650, något sämre än Geforce 9600 GT men ändå helt okej. Du kan kolla gpu-prestandan för de olika korten med 3DMark 06 tester, tex här för HD3650 och här för 9600 GT. Gå in på dells hemsida för att själv konfigurera datorn som du vill och se vad priset hamnar på! Glöm inte att dra av eventuella rabatter som går att hitta tex här. /mvh andrus 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |