Sony Vaio vs. HP
7 svar till detta ämne
Postad 05 October 2008 - 16:55
Bulllis
-
Bulllis
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan!
Jag funderar på att köpa en bärbar dator som klarar det mesta. Priset skall ligga nånstans mellan 9,000-12,000 och jag har fastnat för två olika modeller. En Sony Vaio FW11M och en Hp dv5-1095. Var länge inne på HP dv5-1095 tills jag nyligen läste att fläkten var väldigt högljudd och det är enligt mig ett stort minus.
Nu till min fråga, Vilken av dessa modeller skulle du valt? varför? för/nackdelar.
Eller skall jag satsa på en helt annan i samma prisklass?
(datorn skall vara mindre än 17 tum stor)
Redigerat av Bulllis, 05 October 2008 - 16:57.
Postad 05 October 2008 - 17:49
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Jag kan säga allt utan HP, nä nu är det väl inte riktigt så illa.
Själv har jag en dv9095ea från HP och kan säga att jag inte är helt nöjd med den, varit på service 2ggr, problem med wifi kortet första gången 2:a gången var det att batteriet inte laddades som det skulle, HP har bytt moderkort 2 gånger på denna dator för bristfällig konstruktion i hårdvaran.
Sen susar fläkten lite väl mycket, så min nästa bärbara blir inte en HP iallfall.
Det där med mina fel så har HP förlängt garantin med 1 år på massor av modeller för vissa fel.
//Niklas
Postad 06 October 2008 - 01:46
andrus
-
andrus
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Jag tycker du ska läsa tråden om "Bästa bärbara datorn för 10000 kr" som jag startade. Där har vi kommit fram till en del alternativ som jag tycker är mycket intressanta! Datorvalet beror lite på vad du hade tänkt använda datorn till (film/blu-ray, spela, surfa, beräkningsprogram etc)? Men rent generellt verkar Studio 15 från Dell vara en riktigt bra dator där man får mycket för pengarna och som man dessutom kan konfigurera efter sina egna behov! Håller även med föregående inlägg att jag inte hade valt en hp-dator, har läst en hel del negativt om dem...
/mvh andrus
Postad 10 October 2008 - 14:41
Nunis
-
Nunis
-
Rookie
-
1 inlägg
Själv har jag en Vaio FW11M som jag är mycket nöjd med.
Några saker som jag gillar skarpt med den här datorn:
- Snygg som attans
- Tyst som en mus
- Väldigt skönt tangentbord (som på Mac ungefär)
- Bluray
- HDMI ut
- Widescreen med 1600x900 upplösning på en 16,4 tums skärm
Den har alla portar jag behöver, som t.ex. 3 USB, FW400, olika kortläsare. Dessutom har du inbyggd webbkamera, om det är något du använder.
Jag gillar också att den känns väldigt stabil utan att bli tung (c:a 3kg). Styrplattan är okej, men knapparna hade gärna fått vara upphöjda. Jag gillar också de dedikerade multimediaknapparna som gör det enkelt att ändra volym osv, även om jag inte använder de varje dag precis.
Jag använder min dator både till jobbet (mest Photoshop, webbdesign, osv), surf, film, och musik, och den är suverän. Jag är helt enkelt kalasnöjd. Maila mig om du har några frågor om datorn (nunis [at] me [dot] com).
Postad 15 October 2008 - 00:23
andrus
-
andrus
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Jag använder min dator både till jobbet (mest Photoshop, webbdesign, osv), surf, film, och musik, och den är suverän. Jag är helt enkelt kalasnöjd. Maila mig om du har några frågor om datorn (nunis [at] me [dot] com).
Det verkar som om du mest använder datorn till enklare sysslor som inte är så krävande. Sonyn har en hyffsad processor och bra med ram-minne så den borde prestera bra i grafik- och beräkningsprogram. Men har du testat den med full-hd eller nyare spel? Hur fungerade det isf? Jag är också intresserad av den här datorn, men den har en stor akilleshäl och det är grafikkortet! Är inte säker på att det klarar av att spela upp full-hd material och är än mer osäker på att det klarar av att hantera nyare spel med någorlunda bra inställningar... /mvh andrus edit: kom på en till fråga som jag tycker är mycket viktig! Du skriver att datorn är "tyst som en mus", gäller det även vid uppspelning av full-hd material från hårddisken och blu-ray spelaren? Vissa datorer har nämligen problem med det här eftersom både gpu:n och hdd:n tvingas arbeta på högvarv, samtidigt är det ju mycket viktigt att datorn inte stör under filmerna...
Redigerat av andrus, 15 October 2008 - 12:48.
Postad 04 November 2008 - 08:57
jbro
-
jbro
-
Rookie
-
1 inlägg
Kör också en Vaio (min andra), mycket trevlig dator. Rekommenderas varmt. Lätt, hyfsat prestanda, snygg, inbyggt 3G modem. Däremot skulle jag råda dig att se upp för SonyCenter i Stockholm (om det är i Sthlm du håller till), framförallt om du har frågor gällande modeller eller teknik. Råkade ut för en säljare som gav direkt felaktiga svar på frågor om tillgänglighet av vissa modeller vilket slutade med att jag köpte en maskin av dem som jag två dagar senare hittade (trots motsatt svar av SonyCenter) en variant av med bättre disk via SonyStyle.se. Vid påstötningar mot SonyCenter så vägrar de ta något ansvar för att hjälpa till att lösa frågan. SonyCenter ska man alltså inte se som en källa för korrekt information om Sonys modellprogram, så kolla ordentligt via andra kanaler innan du slår till. // J Själv har jag en Vaio FW11M som jag är mycket nöjd med.
Några saker som jag gillar skarpt med den här datorn: - Snygg som attans - Tyst som en mus - Väldigt skönt tangentbord (som på Mac ungefär) - Bluray - HDMI ut - Widescreen med 1600x900 upplösning på en 16,4 tums skärm
Den har alla portar jag behöver, som t.ex. 3 USB, FW400, olika kortläsare. Dessutom har du inbyggd webbkamera, om det är något du använder.
Jag gillar också att den känns väldigt stabil utan att bli tung (c:a 3kg). Styrplattan är okej, men knapparna hade gärna fått vara upphöjda. Jag gillar också de dedikerade multimediaknapparna som gör det enkelt att ändra volym osv, även om jag inte använder de varje dag precis.
Postad 04 November 2008 - 20:46
Dr_Laban
-
Dr_Laban
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Nu finns ju de lite nyare Vaio i FW serien också, så ett alternativ kanske vore FW21E. Verkar vara ungefär samma spec fast med 320GB HDD. Eller är det något mer som skiljer?
Postad 23 November 2008 - 12:52
PsyCor
-
PsyCor
-
Veteran
-
-
2402 inlägg
FW21-modellerna är de senaste modellerna i FW-serien. Dock skiljer inte speciellt mycket, lite större hårddiskar, senaste Bluetooth versionen och snabbare processorer (de dyrare modellerna). Alla har Blu-Ray spelare.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|