Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

-10db (LFE) buggen....x3

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 October 2008 - 15:27

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Läst runt lite på forumet och kommit fram till att det finns något som heter "LFE -10db buggen" och den verkar finnas lite överallt.
Om jag fattat det hela rätt så skall LFE-signnalen vara 10db högre än alla andra signaler för att det hela skall bli rätt rent ljudmässigt när man spelar upp. (Se länk i mitten av inlägget för mer info)

Jag har idag en Marantz 7002 receiver. Denna hade till en början en bugg där audyssey ställde ner subben 10db för lågt. Detta fixades med hjälp av en ny firmware (jag har nya firmware'n). Så denna bugg är jag fri ifrån.

Sedan verkar det vara så att en receiver skall boosta upp LFE med 10db men inte alla receivers gör detta när det gäller PCM

When outputting a Dolby Digital or DTS bitstream from a player, the LFE channel remains encoded in the bitstream, untouched by the player. The receiver's decoder has the responsibility to boost the LFE by 10dB, and almost invariably they will get this right. DD and DTS remain the most foolproof way of transmitting LFE.

When outputting a PCM multichannel bitstream over Denon Link, i.Link, HDMI or similar, the LFE channel will be transmitted "as-is", and will need boosting by 10dB in the receiver. The receiver should do this automatically. If it fails to do this before performing bass management, then you will be unable to calibrate the system correctly - boosting the subwoofer to compensate will have the side effect of over-emphasising bass from other channels.

Hela utlägget finns här

Skall även köpa min första Blu-Ray spelare. Lutar åt en Panasonic DB55. Föregångare DB30/50 led av att den inte inte boostade upp LFE-signalen med 10db.

Börjar bli lite snurrig i kolan efter att ha läst runt en massa ang detta.

Jag kommer alltså köra en uppsättning som består av Marantz 7002 som receiver och en Panasonic DB55 som Blu-Ray spelare. Jag vill sedan köra ut singnalen som PCM (redan avkodad) till min receiver som då bara skickar ut signalen utan att koda om internt. Anledningen är att jag vill kunna ha Audyssey EQ aktiverat när jag kollar på film. Min marantz kan inte ha Audyssey EQ aktiverat om den får singnalen som bitstream.

Kan någon vänlig själ tala om för mig om jag kan köra PCM utan problem. Eller kommer jag få 10db mindre från min sub? Har jag misstolkat allt så får någon gärna skriva en liten förklaring till hur det hela förhåller sig.

/D

Redigerat av DennisA, 22 October 2008 - 15:32.

Postad 22 October 2008 - 15:50

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Hur märker man av denna bugg ??
Har själv en Marantz 6001 fast jag har ställt in allt manuellt ..

Postad 22 October 2008 - 19:08

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Du märker att subben låter lägre när du kör PCM istället för Bitstream. Har försök sätta mig in i problemet via AVS Forum. Verkar som "buggen" i panasonic-spelaren (Blu-Ray) endast gäller PCM analogt (multichannel). Ställde även frågan i Marantz 7002/8002-tråden. Fick ett svar att han inte märkte skillnad vad gäller subben mellan PCM och Bitstream. Hoppas man kommer undan alla problem vad gäller lågt "ljud" via subben.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.