Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Surfa på laptop med mobilen som modem via Bluetooth.

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 October 2008 - 21:25

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Surfa på laptop med mobilen som modem via Bluetooth. Är detta något som är möjligt? Alltså använda telefonens inbyggda wap eller 3g modem?

MVH
Robin

Postad 26 October 2008 - 21:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Surfa på laptop med mobilen som modem via Bluetooth. Är detta något som är möjligt? Alltså använda telefonens inbyggda wap eller 3g modem?

MVH
Robin

Jo då, bara att köra på. Gör det dagligen.

Postad 26 October 2008 - 21:32

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Men blåtand är ju otroligt långsamt. Blir snabbare med kabel till luren eller 3G modem.

Postad 26 October 2008 - 21:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Fast det funkar kanon att surfa och hålla på. Men ladda torrents kanske inte är att föredra :)

Annars är det som sagt bara att plugga i usb-kabeln och köra på.

Postad 26 October 2008 - 21:38

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Fast det funkar kanon att surfa och hålla på. Men ladda torrents kanske inte är att föredra :)

Annars är det som sagt bara att plugga i usb-kabeln och köra på.

Kanske är lite efter men hur exakt går man till väga? Det är ju inte bara att plugga in kabeln eller ansluta bluetooth. Hur skapar jag en internetförbindelse? =)

Kör Windows XP och har en Nokia 6230 med GPRS. Syftet är inte att ladda ner några tunga filer (skulle ju bli svindyrt dessutom) utan bara läsa nån nättidning och liknande. Kolla mailen och så.

Redigerat av rob88, 26 October 2008 - 21:41.

Postad 26 October 2008 - 21:47

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Hur mycket kostar det att surfa via mobilen ? Är det vanlig samtalskostnad ?
(Lånar tråden lite men det är i alla fall samma härad.)

Postad 26 October 2008 - 21:50

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Kostar väl förmodligen lika mycket som när man surfar i mobilen, alltså någon form av taxa för den datamängd som laddas ner. Priserna skiljer ju en del från olika operatörer.

Postad 26 October 2008 - 21:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag kör 3 ... har tillval att surfar hur mycket man vill för 3:- om dagen.

Jag skulle personligen inte gå ut och surfa om man inte har något slags tilläggsabbonemang, kan bli rätt saftigt annars... tänk tex om windows börjar ladda ner nån stor uppdatering i bakgrunden... brrr.

Har man inget tillval brukar det kosta ett antal kronor per MB.

Postad 26 October 2008 - 23:53

- Christoffer -
  • - Christoffer -
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Om du som jag kör på Telia så har du en gräns på 9:-/dygn (så länge du inte streamar video)

Edit: type

Redigerat av - Christoffer -, 26 October 2008 - 23:53.

Postad 27 October 2008 - 14:13

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Hej,

Bara så att det inte blir några sura miner lite senare tycker jag att vi ska förtydliga en del saker. Man kan surfa i mobilen och man kan surfa via mobilen, dvs använda mobilen som modem till en dator.

Och det som hävdas här;

Jag kör 3 ... har tillval att surfar hur mycket man vill för 3:- om dagen.

Jag skulle personligen inte gå ut och surfa om man inte har något slags tilläggsabbonemang, kan bli rätt saftigt annars... tänk tex om windows börjar ladda ner nån stor uppdatering i bakgrunden... brrr.

Har man inget tillval brukar det kosta ett antal kronor per MB.

och här;

Om du som jag kör på Telia så har du en gräns på 9:-/dygn (så länge du inte streamar video)

Edit: type

gäller när man surfar i mobilen!

Nedan är en text (förkortad) från Telias faq om 9kr/dag;

Exempel på trafik som inte ingår i maxtaxan via mobilens inbyggda webbläsare:
Om mobilen används som modem till en dator för surfande.

Och, även om det inte står lika tydligt, så drar jag den slutsatsen att samma sak gäller hos Tre. Frågor och svar om 3Mobil Surf;

Facebook, Google, Eniro, Aftonbladet, Expressen, DN, Youtube, Wikipedia....
Med 3Mobil Surf surfar du fritt i mobilen för endast 3kr/dag.

Obegränsad surf på hela internet i 3Mobilen. Gäller inom Sverige, hastigheter upp till 0,384 Mbit/s .
Pris 3 kr/dag med 30 dagars uppsägningstid.

När man använder mobilen som modem till en dator så behöver man ha ett tilläggsabonnemang med mobilt bredband. I vanliga fall kostar dessa typ 99 (384 Kb/s) eller 199.-/månad. Nu finns det också kontantkort för mobilt bredband och då ligger kostnaden på 29.-/dag eller 99.-/vecka eller 299.-/månad.

Har man inte en tillägstjänst till sitt vanliga abonnemang så betalar man typ 10-15.-/MB. Förskräckligt dyrt alltså!

Så, om jag inte har missuppfattat Martin och - Christoffer -, så bör ni kolla upp så ni inte ligger och betalar på den dyra taxan...

mvh
Stefan Bäckman

Redigerat av Stefan Bäckman, 30 October 2008 - 12:56.

Postad 29 October 2008 - 22:12

- Christoffer -
  • - Christoffer -
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

gäller när man surfar i mobilen!

Nedan är en text (förkortad) från Telias faq om 9kr/dag;

mvh
Stefan Bäckman

Oj då ;) Det har jag missat! Ber om ursäkt för att jag inte kollade upp det bättre innan jag svarade. Men det var ju ändå iof bra - för nu vet jag så att jag inte gör det misstaget själv :)

Postad 30 October 2008 - 13:01

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Oj då ;) Det har jag missat! Ber om ursäkt för att jag inte kollade upp det bättre innan jag svarade. Men det var ju ändå iof bra - för nu vet jag så att jag inte gör det misstaget själv :D

Tja, jag tror inte det är så stor skada skedd. Mer än för dig kanske... Jag hoppas att du inte surfade via datorn med tron om att 9.-/dag var maxtaxa. Då borde det blivit rätt dyrt rätt så snart. Iaf så som jag surfar.

Man skulle ju önska att det fungerar så som ni resonerade. Det hade ju varit väldigt smidigt. Men det skulle ju inte gynna operatörerna så det ligger nog långt in i framtiden. :)

/Bäckman

Postad 30 October 2008 - 15:10

- Christoffer -
  • - Christoffer -
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Haha, nä, (tack å lov) så har jag inte testat det än. Hade faktiskt tänkt att göra det snart, så det var ju tur att man ramlade över den här tråden :)

Postad 15 November 2009 - 17:55

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Bumpar lite...

Hur gör folk "i allmänhet"?
Skaffa extra dongel och separat surf-abonnemang, alternativt köra via mobilen (bluetooth eller USB)!?!
En omröstning vore intressant...

Familjen köpte en mini-PC i helgen, som frugan mest kommer köra på.
Hon har 3-abonnemang i mobilen och det verkar ju rätt lockande att bara köra allt via mobilen med max 9:- per dag för surfningen. OM det nu är 9:- per dag om man använder nallen som modem, men jag läste precis en kommentar på ett annat forum att det faktiskt ÄR så. Någon som kan bekräfta detta?

Det kommer inte surfas så värst mycket utanför vårt hemmanät, så det känns liiite overkill att skaffa separat mobilt bredband, om man nu kommer undan med 9:- per dygn några dagar i månaden istället.

3 har ju lite olika mobilsurf-paket också. Det billigaste ligger på 49:-/mån.
MEN då är hastighete strypt till 384 mbit/s. Hittar INGEN info om motsvarande strypning om man kör helt UTAN mobilsurf-tillägg? I prislistan står det bara 10:-/MB (max 9:- per dygn) och sedan i en fotnot att hastigheten är upp till 6 Mbit/s.

Ni som kör med mobilen som modem: BT eller USB???
Vad är egentligen hastigheten med BT? På wiki står det upp runt 720 kbit/s max, men även att det "på senare tid" ökats till 2 mbit/s!?!

Postad 15 November 2009 - 20:55

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Hur gör folk "i allmänhet"?
Skaffa extra dongel och separat surf-abonnemang, alternativt köra via mobilen (bluetooth eller USB)!?!

Jag kör JoikuSpot Premium som gör om min telefon till en WiFi-3G-router. Då slipper jag kablar och blåtand utan kör på det vanliga trådlösa nätverkskortet. Dessutom kan flera datorer/iPods etc använda samma uppkoppling vilket barnen uppskattar i bilen. Kombineras med fördel med ett bredbandstillägg på mobilabonnemanget, annars kan det som nämnts ovan bli dyrt...

Postad 08 July 2010 - 20:23

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0
Hmm fundera på det här med att ha mobilen som modem, har en W902 o vet ju att det går men vilka hastigheter kommer man upp i tro, blir det som vilket 3G-modem som helst?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.