hur bra behöver en htpc vara?
18 svar till detta ämne
Postad 16 November 2008 - 11:30
sysslolos
-
sysslolos
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Har blivit lite sugen på att köpa en htpc, ska främst ha den till att kolla på film, lyssna på musik och surfa på.
Vill inte ha någon svindyr märkesdator utan en bara en funktionell htpc som står sig.
Då är frågan, vad behöver man? Har kollat på blocket, där står det att den datorn har den och den hårdvara men det är rena grekiskan för mig, behöver någon som kan som kommer med konkreta förslag, gärna lekmanna svenska
Prisklass? Jadu, inte över 4000:-, gärna under... Kommun anställd
Kom med förslag, är det något som är oklart över det jag skrivit så säg till, ibland är det svårt att formulera sig.
Postad 16 November 2008 - 11:37
Unregisteredae963e03
-
Unregisteredae963e03
-
Användare
-
-
241 inlägg
Att köpa en dator på blocket brukar vara rena förlustaffären, iaf om man är mindre insatt i vad som sitter i datorn. En HTPC behöver inte kosta mer än 4000-5000. ska du ha den i ett HTPC-chassi och färdigmonterad blir de lite dyrare. Här verkar du få en riktigt bra dator för 4000:- Dock lär den monteras själv alternativt att du läter Datorbutiken montera den för en summa. http://www.datorbuti...duct=DBDELBUD01
Postad 16 November 2008 - 14:54
sysslolos
-
sysslolos
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
den verkar bra, men det verkar som det inte är mkt som ingår??
grafikkort?
ljudkort?
behöver en helt färdigstäld dator, eller en som är komplett och lätt att bygga ihop då jag har kompisar som byggt ihop lättare datorer.
Postad 16 November 2008 - 17:20
Taggis
-
Taggis
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
den verkar bra, men det verkar som det inte är mkt som ingår?? grafikkort? ljudkort?
behöver en helt färdigstäld dator, eller en som är komplett och lätt att bygga ihop då jag har kompisar som byggt ihop lättare datorer.
Denna som markusm länkar till är väl komplett vad jag kan se!! eller?
Postad 16 November 2008 - 18:06
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Grafikkort: Integrated ATI Radeon HD3200-based graphics (DX10) Integrated HDMI/ DVI interface with HDCP
Ljudkort: ALC889A with DTS Connect
Postad 16 November 2008 - 22:31
sysslolos
-
sysslolos
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
ok, överbevisad, my bad..
det som kommer fram när man trycker köp då?
någon fläkt? finns det okcså en? nätaggregat??
"Fråga inget och ni får ingenting veta"
Postad 16 November 2008 - 22:53
breeder
-
breeder
-
Rookie
-
8 inlägg
ok, överbevisad, my bad..
det som kommer fram när man trycker köp då? någon fläkt? finns det okcså en? nätaggregat??
"Fråga inget och ni får ingenting veta"
Jodå, den innehåller allt för att vara en komplett dator. 1 chassifläkt, 1 cpufläkt och ett 500w nätagg. Chassit är för övrigt mkt nice, tyst och prisvärt. Kolla förslagsvis på specifikationerna - https://www.prisjakt...kt.php?e=342354
Postad 17 November 2008 - 10:39
sysslolos
-
sysslolos
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
okej, överbevisad igen... lär sig alltid något
Det som de försöker pracka på en när man trycker köp då? en fläkt? är den fläkten bättre på ngt sätt eller?
Postad 17 November 2008 - 10:45
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Jag slår som vanligt ett slag för eee box, om du klarar dig med 720p
Postad 17 November 2008 - 10:49
Unregistered952478cf
-
Unregistered952478cf
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Datorbutiken har gått i konkurs. Så du får nog hitta ett annat ställe.
Annan återförsäljare hittar du som sagt på prisjakt.
Vad är anledningen till en HTPC? Ska du bara se film, lyssna på musik, se på bilder och såna saker skulle jag rekommendera en mediastreamer. Är man inte så tekniskt insatt så är de betydligt enklare. Krånglar inte lika mycket och är betydligt billigare. Men vill man ha en HTPC så...
Postad 17 November 2008 - 12:08
sysslolos
-
sysslolos
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag slår som vanligt ett slag för eee box, om du klarar dig med 720p
intressant, men vad det verkar så funkar den inte klockren? svårt att få 720p att flyta? Datorbutiken har gått i konkurs. Så du får nog hitta ett annat ställe. Annan återförsäljare hittar du som sagt på prisjakt.
Vad är anledningen till en HTPC? Ska du bara se film, lyssna på musik, se på bilder och såna saker skulle jag rekommendera en mediastreamer. Är man inte så tekniskt insatt så är de betydligt enklare. Krånglar inte lika mycket och är betydligt billigare. Men vill man ha en HTPC så...
jahapp, då va den datorn borta från önskelistan... som det står i mitt första inlägg så är det film, musik och surfa som gäller, men det ska flyta på och inte krångla en massa, inte behöva byta ut saker, t.ex ramminnen för att den är slö etc.
Postad 17 November 2008 - 15:31
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Heh.. "inte krångla massa".. då vette fan om en HTPC är rätta grejen för dig  Tycker man ska va beredd på att man kan få lägga ner en hel del tid innan man får allt som man vill ha det i sin HTPC, då menar jag mjukvarumässigt.
Postad 17 November 2008 - 18:21
sysslolos
-
sysslolos
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
hmmm, men vad finns det då som är lätt??
mjukvara brukar inte vara ngt problem om det är logiskt windows tänkande som gäller...
kraven har jag ju skrivit, film, musik och internet. trådlöst sådant..
Postad 19 November 2008 - 11:09
clnr
-
clnr
-
Användare
-
-
136 inlägg
MacMini + Plex. Visserligen lite över budget. Kostar just nu 4995 på Apple.se. Inte speciellt svårt att sätta upp det och den spelar 720p/1080i utan problem. Jag kan spela 1080p på min men då har jag den dyrare versionen.
Postad 19 November 2008 - 15:08
viggo
-
viggo
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
plocka ihop nåt billigt bara. jag har integrerat grafik och athlon 64 X2 2.2ghz. 1080p ligger på ca 60-70% cpu användning.
Postad 20 November 2008 - 16:06
sysslolos
-
sysslolos
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
plocka ihop nåt billigt bara. jag har integrerat grafik och athlon 64 X2 2.2ghz. 1080p ligger på ca 60-70% cpu användning.
Kunde iallafall läst första inlägget jag gjorde innan du hoppade in i tråden.... Då är frågan, vad behöver man? Har kollat på blocket, där står det att den datorn har den och den hårdvara men det är rena grekiskan för mig, behöver någon som kan som kommer med konkreta förslag, gärna lekmanna svenska 
MacMini + Plex. Visserligen lite över budget. Kostar just nu 4995 på Apple.se. Inte speciellt svårt att sätta upp det och den spelar 720p/1080i utan problem. Jag kan spela 1080p på min men då har jag den dyrare versionen.
Ser inte ut som om man kan surfa med den??
Postad 20 November 2008 - 16:23
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Ser inte ut som om man kan surfa med den??
Jodå det är en dator med MacOSX i grunden så det finns webläsare. Några Kod ord att leta efter: Processor: AMD 4800+ (och uppåt), AMD 4850e, Intel E8X00, Intel E7X00, Intel 5X00. Inbyggd grafik: HD3200, X4500HD, Nvidia 9300 & 9400 Lite snabbt förenklat så. Ser du något som verkar intressant så länka till den så kommer det säkert kommentarer hur bra den är
Postad 20 November 2008 - 16:30
viggo
-
viggo
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Kunde iallafall läst första inlägget jag gjorde innan du hoppade in i tråden.... 
det gjorde jag?
Postad 20 November 2008 - 16:35
Unregisteredf01a5c15
-
Unregisteredf01a5c15
-
Användare
-
-
124 inlägg
En helt färdigställd HTPC under 4000:- blir nog väldigt svårt att hitta.. Be kompisarna hjälpa dig att bygga en från grunden istället, då kan du nog komma undan med 4000:- Ju fler kockar.. brukar man ju säga men det kan ju bli riktigt roligt!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|