Vilka funktioner behöver du i dina mediamöbler?
16 svar till detta ämne
Postad 18 November 2008 - 13:52
Unregisteredcc9b7b56
-
Unregisteredcc9b7b56
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Hej!
Ett välkänt möbelföretag i den lite högre prisklassen har gett mig och en partner ett uppdrag att utveckla morgondagens mediamöbler. Vi tänkte därför se vad ni på minhembio tycker.
Vi är tacksamma för alla svar på våra frågor, är era idéer och tankar tillräckligt bra så kanske ni kommer se dom på framtidens möbler från företaget.
1: Hur många maskiner har du? och anser du att det är mer eller mindre än genomsnittet?
2: Vill du gömma eller visa upp dina maskiner? om det är så att du vill ha dom framme och din sambo vill gömma dom, vem vinner?
3: skulle du vara intresserad av en mediamöbel med inbyggda eluttag och kabelhub innehållande ingångar för t ex HDMI, RCA och 3,5mm tele (för att underlätta inkoppling av tillfälliga medier).
4: Är det någon/några särskilda funktioner du saknar eller har sett tidigare som du tycker är extra viktiga/bra.
5: Go wild! Berätta om dina vildaste idéer på funktioner i mediamöbler, soffbord etc.
Berätta gärna mer om dina uppfattningar om dagens möbler och vad du tycker i allmänhet, Ta chansen och påverka framtiden!
PS: Bifoga gärna en bild på ditt vardagsrum.
/tack på förhand
Redigerat av Unregisteredcc9b7b56, 18 November 2008 - 13:55.
Postad 18 November 2008 - 14:39
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3057 inlägg
En sak bara, det ska va så osynligt som möjligt, se mitt galleri för bilder.
Postad 18 November 2008 - 15:20
Coca
-
Coca
-
Användare
-
-
200 inlägg
1. 3+Tv+center. Anser att det är ett lågt antal enheter.
2. Spelar ingen roll, funktion före design.
3. Nej.
4. Utrymme och väl planerade hyllor.
5. Se nedan.
* Stora och djupa hyllor som kan rymma dom största enheterna på marknaden.
* Konfigurerbara hyllor så att jag kan göra en stor en mindre osv. för att bättre matcha dom enheter jag använder.
* Plats för center högtalare under/ över TV'n men så att den inte ta plats från övriga enheter.
* Utrymme och hållbarhet för 50"+ TV's (Givetvis med övriga enheter).
* Många och stora kabelrännor i möbeln.
* Utrymme för 4-8 enheter + TV'n (ej inräknat centerna) av varierande storlek och djup.
Postad 19 November 2008 - 08:44
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
1: Hur många maskiner har du? och anser du att det är mer eller mindre än genomsnittet? Förstärkare, TV, Projektor, PS3a och laptop. Genosnitt2: Vill du gömma eller visa upp dina maskiner? om det är så att du vill ha dom framme och din sambo vill gömma dom, vem vinner? Gömma! Vi båda vill det.3: skulle du vara intresserad av en mediamöbel med inbyggda eluttag och kabelhub innehållande ingångar för t ex HDMI, RCA och 3,5mm tele (för att underlätta inkoppling av tillfälliga medier). Alltså det kvittar. Ni kommer alltid vara efter. nu vill man ha 3 HDMi in å 2 ut. Om 5 år så kanske det är 5 in å 4 ut. Möbler håller långre an teknikutvecklingen.4: Är det någon/några särskilda funktioner du saknar eller har sett tidigare som du tycker är extra viktiga/bra. Ström i TV-bänken kommer ju alltid behövas. Det skall vara med överspänningsskydd. Alltså en inbyggd grenkontakt5: Go wild! Berätta om dina vildaste idéer på funktioner i mediamöbler, soffbord etc. Något som vore bra är om de vore kylda från början så man kan ha stängda dörrar. Lämpliga hål på baksidan med vanliga datorfläktar inbyggda samt damskydd.Många nya apparater hanterar ju Bluetooth eller Wlan så dörrar kan vara stängda utan problem.
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 19 November 2008 - 08:45.
Postad 19 November 2008 - 09:12
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
1: Hur många maskiner har du? och anser du att det är mer eller mindre än genomsnittet? Förstärkare, HTPC, Xbox360, Skrivare, Nätverksswitch, HDMI switch. Genomsnitt2: Vill du gömma eller visa upp dina maskiner? om det är så att du vill ha dom framme och din sambo vill gömma dom, vem vinner? Förstärkaren och HTPC´n skulle jag vilja ha framme, nu är det inte så Det är iofs mest pga värmen som jag vill ha dem framme, efter några timmars slit med fläktar så är värme nivån ok.3: skulle du vara intresserad av en mediamöbel med inbyggda eluttag och kabelhub innehållande ingångar för t ex HDMI, RCA och 3,5mm tele (för att underlätta inkoppling av tillfälliga medier). Färdiga ingångar av RCA och liknande kan kvitta för min del, men eluttag med överspänningsskydd skadar inte, idag har jag 3st med sju uttag i varje.4: Är det någon/några särskilda funktioner du saknar eller har sett tidigare som du tycker är extra viktiga/bra. Bra kylning i bänken, gärna aktiv. Bra möjligheter att anpassa hyllplan både vågrätt och lodrätt.5: Go wild! Berätta om dina vildaste idéer på funktioner i mediamöbler, soffbord etc. Önskvärt hade varit smidig kabeldragning och kunna gömma dem på ett bra sätt, bra möjlighet att komma åt baksidan enkelt.https://www.minhembi...c_id=254748.jpg
Postad 19 November 2008 - 09:22
K1M
-
K1M
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Uttag för kablar och liknande undertill istället för baktill vilket gör att man kan skjuta in bänken ända mot väggen.
Postad 19 November 2008 - 09:43
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Mina önske mål på en bänk är låg & djup . Djupet pga stärkaren & låg så man får ned projektor duken ordentligt .
Den skall dock var hög nog så den rymmer en förstärkare bred nog för
(FÖRSTÄRKARE)(CENTER)(ÖVRIG ELEKTRONIK).
Sen önskar jag hål & utrymme för alla kablar .
Vissa saker skulle jag gärna gömma & några saker skulle jag kunna tänkas ha synliga .
Färdiga hål för att ha möjlighet att sätta dit fläktar pga värme .
1: Hur många maskiner har du? och anser du att det är mer eller mindre än genomsnittet?
Reciver / XBOX 360 / TVIX
2: Vill du gömma eller visa upp dina maskiner? om det är så att du vill ha dom framme och din sambo vill gömma dom, vem vinner?
Gömmer gärna om möjligt
3: skulle du vara intresserad av en mediamöbel med inbyggda eluttag och kabelhub innehållande ingångar för t ex HDMI, RCA och 3,5mm tele (för att underlätta inkoppling av tillfälliga medier).
Har inget behov av detta
4: Är det någon/några särskilda funktioner du saknar eller har sett tidigare som du tycker är extra viktiga/bra.
Dom möblerna jag har sett har oftast saknat utrymmet
5: Go wild! Berätta om dina vildaste idéer på funktioner i mediamöbler, soffbord etc.
Bilder finns i galleriet
Postad 19 November 2008 - 10:08
Unregisteredcc9b7b56
-
Unregisteredcc9b7b56
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Bra feedback!
Det verkar onekligen som att det finns många bra idéer där ute, "keep them comming!"
Under tiden ska vi utforska möjligheterna med aktiv kylning och överspänningsskydd.
Postad 19 November 2008 - 10:42
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
....
SVAR: förstärkare, dvd, vinylspelare, gamecube, digitalbox och TV (ovanpå mediamöbeln)
Tror det är lite mer än genomsnittet
SVAR: Jag vill visa upp dom, framförallt ska det vara lättillgängligt och enkelt att använda, speciellt vinylsvarven.
Min syn på det är att sterila kala vardagsrum är en tråkig trend som snart kommer att gå i graven hoppas jag.
Jag vill ha ett vardagsrum anpassat och möblerat för umgänge och underhållning, inte nån designutställning.
Min fru får gömma vissa saker (gamecube, digitalbox) medans andra måste stå synligt (som LP'n  )
Sen är förstärkare väldigt snygga maskiner, i.a.f. fronten måste synas plus att den bör ha lite kylning
SVAR: Nej det har man ju fram på förstärkaren som står synlig
SVAR: DJUP!!!!! Min förstärkare håller på att putta ut baksidan på mediamöbeln som det är i dagsläget. Minst en halvmeters djup krävs för potenta maskiner, gärna mer.
SVAR: hmm...höj och sänkbar tv-hylla så man kan sänka ner tvn när man ska använda projektorn på väggen bakom
eller gömma den när man inte tittar.
Sen har jag en dröm om att ha möbler gjorda av riktiga material, vi har en gammal kökssoffa som nog är drygt 100 år gammal. Den är gjord i solitt trä och är den möbel hemma som känns mest som en kvalitetsmöbel. Allt annat känns som plastleksaker i jämförelse. Jag betalar gärna lite mer för möblerna om jag får dom i material som är anpassade för att hålla länge (så lite spånskiva som möjligt)
Berätta gärna mer om dina uppfattningar om dagens möbler och vad du tycker i allmänhet, Ta chansen och påverka framtiden!
SVAR: Dom flesta mediamöbler känns alldeles för klena, byggda i tunn spånskiva och andra "fusk"-material, ofta med faner endast där det syns och enklaste möjliga finish på alla andra ställen, som sagt, fram för mer kvalitetsprodukter som är gjorda för att hålla en livstid. Sen när jag köper slutsteg på 30-40kg styck så ska den orka dom. plus tvn och alla andra apparater.
Sen brukar kabelgenomföringshålen vara alldeles för små på baksidan av möbeln, där knappt dom kablar jag har i dagsläget och då har jag inga riktigt tjocka kablar.
PS: Bifoga gärna en bild på ditt vardagsrum.
kommer senare i mitt galleri
/tack på förhand
Varsågod
Postad 19 November 2008 - 12:05
Unregistered592cec63
-
Unregistered592cec63
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Svar: dvd, xbox, ps2, förstärkare , jag tror att runt 4 maskiner är genomsnittet.
Svar: Jag vill visa mina maskiner, så gärna med eller utan glasdörrar, det vore optimalt.
Svar : Inbyggda el uttag ja men inte annat, däremot plats vid bakväggen för div sladdar, kablar mm, så att de kan
gömmas undan nyfikna ögon.
Svar: Jag vill ha centern i bänken, så det bör finnas plats för den i mitten, gärna med en ställbar hylla.
flyttbara hyllor är ett måste, pga storleken på olika maskiner, sedan skall möbeln vara djup nog att kunna
svälja en förstärkare med kontakterna i utan att en del hamnar utanför bänken.
Dörrar och luckor bör ha mjukt stängande gångjärn.
Sen kan det finnas ventilations hål förberedda bakom möbeln, men utan fläktar, det får var och en fixa
själv.
Postad 21 November 2008 - 15:35
Unregisteredcb3b3aed
-
Unregisteredcb3b3aed
-
Användare
-
-
165 inlägg
1: Hur många maskiner har du? och anser du att det är mer eller mindre än genomsnittet? Jag har två st maskiner, förstärkare och HTPC. Merparten har nog två eller tre maskiner. 2: Vill du gömma eller visa upp dina maskiner? om det är så att du vill ha dom framme och din sambo vill gömma dom, vem vinner? Dom får gärna synas, alternativt "halvgömmas" bakom luckor av frostat glas. 3: skulle du vara intresserad av en mediamöbel med inbyggda eluttag och kabelhub innehållande ingångar för t ex HDMI, RCA och 3,5mm tele (för att underlätta inkoppling av tillfälliga medier). Inte för egen del, kan dock tänka mig att visst intresse för detta kan finnas. Möjligen skulle ett inbyggt grenuttag med många uttag vara en idé. 4: Är det någon/några särskilda funktioner du saknar eller har sett tidigare som du tycker är extra viktiga/bra. Möbler som inte är för grunda och långa. De flesta media-möbler idag ska vara jättelånga och helst inte bygga något från väggen. Min drömmöbel skulle vara ca. 100 cm lång, ca. 60 cm djup och ca. 40 cm hög, med två fack ca. 20-25 cm höga. Gärna luckor av frostat glas som öppnas nedåt. Den skulle vara vit, kanske med kromade ben av något slag. Det närmaste jag kommit detta är min egen hemmsnickrade av två st. Ikea Klubbo, se mitt galleri. 5: Go wild! Berätta om dina vildaste idéer på funktioner i mediamöbler, soffbord etc. https://www.minhembi...c_id=209972.jpg
Redigerat av Unregisteredcb3b3aed, 21 November 2008 - 15:40.
Postad 21 November 2008 - 17:03
Unregisteredb2c17384
-
Unregisteredb2c17384
-
Användare
-
-
171 inlägg
Se till att våningarna är tillräckligt höga för att förvara vanliga dvd fodral.
Var på ikea och köpte tv bänk att ha stående under projektorduken för förvaring av apparater och film och inte en enda av bänkarna fick en vanlig dvd film plats på höjden. Blev att borra nya hål för pluggen för att kunna flytta ner hylla tillräckligt.
Postad 21 November 2008 - 17:23
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
1: Hur många maskiner har du? och anser du att det är mer eller mindre än genomsnittet? HD DVD, Blu-ray, Reciever, Digitalbox, Xbox 360, PS2 slim, Router, HTPC, LCD TV, Center högtalare, Dosan till trådlösa telefonen. Antar att det är fler än genomsnittet2: Vill du gömma eller visa upp dina maskiner? om det är så att du vill ha dom framme och din sambo vill gömma dom, vem vinner? Både och, gömmer gärna undan merparten av alla prylar så det inte ser rörigt ut3: skulle du vara intresserad av en mediamöbel med inbyggda eluttag och kabelhub innehållande ingångar för t ex HDMI, RCA och 3,5mm tele (för att underlätta inkoppling av tillfälliga medier). Känner inget behov av det, iom att det finns uttag på framsidan av recievern och på sidan av TV'n4: Är det någon/några särskilda funktioner du saknar eller har sett tidigare som du tycker är extra viktiga/bra. Bra djup och höjd i hyllorna är viktigt5: Go wild! Berätta om dina vildaste idéer på funktioner i mediamöbler, soffbord etc. Nja vet inte riktigt
I dagsläget kör jag 3 st ikea bestå -> brevid varandra med 2 sådana här ->  luckor på sidorna och öppet i mitten, funkar kalasbra förutom att dom är lite grunda så jag kör utan bakstycken och dom står typ 5cm ut från väggen.
Redigerat av -Palle-, 21 November 2008 - 17:24.
Postad 21 November 2008 - 18:35
Greeeger
-
Greeeger
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Förstärkare, TV, DVD, Digital-box
Vill inte ha dom bakom några dörrar men ska ändå vara synliga.
Inbyggd grendosa skulle ju kunna vara något men som någon tidigare skrev så tror jag inte att HDMI ingångar och liknande är någon ide pga utvecklingen.
Som förra svaret, inbyggd grendosa.
Nej, vilda fantasier har jag inte.
Postad 21 November 2008 - 19:05
Dman
-
Dman
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
1: Hur många maskiner har du? och anser du att det är mer eller mindre än genomsnittet? Två + center, men det varierar, har ibland behov av minst 5-6 platser.2: Vill du gömma eller visa upp dina maskiner? om det är så att du vill ha dom framme och din sambo vill gömma dom, vem vinner? Nog vill man väl gömma allt utom fronten på apparaterna.
3: skulle du vara intresserad av en mediamöbel med inbyggda eluttag och kabelhub innehållande ingångar för t ex HDMI, RCA och 3,5mm tele (för att underlätta inkoppling av tillfälliga medier). Eluttag ja. Hub som aldrig kommer att användas, nej tack (ju färre skarvar, desto bättre) .
4: Är det någon/några särskilda funktioner du saknar eller har sett tidigare som du tycker är extra viktiga/bra. Plats! -det finns inte en enda vettig "köpebänk" som tex en HK AVR7000 går in i. Sen är det fruktansvärt tråkigt när allt bågnar efter ett par månader.
5: Go wild! Berätta om dina vildaste idéer på funktioner i mediamöbler, soffbord etc. Inbyggd eller plats för 7-10" lcd på ett snyggt ställe, tex för inställningar/ menyhantering av receiver?
Galleri
Postad 22 November 2008 - 09:19
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
PS3 reg A, PS3 Reg B, Toshiba HD-A2, Toshiba EP-35, centerhögtalare Guru QM-10, Reciever Onkyo TX SR-875, Digitalbox Canal Digital HD-box med HDD, Nintendo Wii och TV:n ovanpå. Det blir nio apparater, mer än medel skulle jag tro.
Det är viktigt med flexibilitet. Det måste finnas alternativ både för att gömma och för att visa. En möbel med luckor fram måste dock ha någon form av IR-förlängare så att man kan styra apparaterna. Den måste också ha ordentlig ventilation med fläktar (eller förberett för fläktar). Kraftfull elektronik alstrar ofta mycket värme. Det vore grymt bra med låsbara luckor. Många teknikentusiaster är i trettioårsåldern och de har småbarn och småbarn kan behöva avskärmas från svindyr känslig elektronik.
Inbyggda elurtag med överspänningsskydd vore fint. Snåla inte på mängden. 10 st är lagom.
Bänkarna är ofta på tok för små och klena. Många vill ha små och nätta bänkar men om ni tillverkar en serie så glöm inte att ha med ett XL-alternativ. Det vore underbart om den stora tunga bänken kunde vara lätt att dra ut en meter så man kan koppla om där bak.
Hjul under är tyvärr fult. Kanske någon form av lågfriktionsmaterial under bänken...
Flexibilitet är viktigt. Steglöst flyttbara hyllplan kanske?
Med mina speciella behov var IKEA det enda alternativet som var flexibelt nog. Det blev en Bestå-kombination. De är ju väldigt billiga också. Den lär ju inte hålla så länge dock. Många här på forumet har fatsnat för Bestå eftersom man kan välja storlek så flexibelt. Jag har sticksågat ut hål på baskidan för kablar och god ventilation. Dessutom är förstärkaren djupare än möbeln så dess rumpa sticker ut en bit på baksidan.
9.JPG 160.45K
0 Antal nerladdningar
Postad 24 November 2008 - 00:23
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
1: Hur många maskiner har du? och anser du att det är mer eller mindre än genomsnittet? 4-6 säkert mer eller mindre vad andra också har.2: Vill du gömma eller visa upp dina maskiner? om det är så att du vill ha dom framme och din sambo vill gömma dom, vem vinner? Beror helt på hur stilrent jag har runtomkring mig för stunden, och hur "matchande" elektroniken är, är komponenterna inte matchade, vill jag gömma dom. Ett väldigt bra tips (jag vill ha provision, en eller två tv/mediabänkar går bra =) är en variant av skjutlucka som man öppnar uppåt och fäller in under toppen av bänken, via en triangelaktig gångjärnshistoria på insidan gavlarna, hojta för illustration! På det sättet så kan man antingen gömma eller visa, alltefter behov - utan dumma dörrar som står och ser ugly ut.3: skulle du vara intresserad av en mediamöbel med inbyggda eluttag och kabelhub innehållande ingångar för t ex HDMI, RCA och 3,5mm tele (för att underlätta inkoppling av tillfälliga medier). En väldigt bra idé - att det inte redan finns är ju konstigt bara det... Integrerade sådana är bra så kör hårt på den idén, förutsatt att prislappen inte sticker iväg med en 1000-lapp bara för den sakens skull...4: Är det någon/några särskilda funktioner du saknar eller har sett tidigare som du tycker är extra viktiga/bra. Är "dörrarna" solida så är det bra med nån sorts lösning för IR-öga kanske? Höj/sänkbart via teleskop-rör, bra idé?5: Go wild! Berätta om dina vildaste idéer på funktioner i mediamöbler, soffbord etc. Oh boy - en annan dag kanske.Berätta gärna mer om dina uppfattningar om dagens möbler och vad du tycker i allmänhet, Ta chansen och påverka framtiden! Dyra, och ibland snygga, ofta för små. Ofta för djupa, lika ofta inte djupa nog... hehe =)PS: Bifoga gärna en bild på ditt vardagsrum. Har litegranna kvar, sedan uppdateras nog galleriet./tack på förhand Inga problem, lycka till!
Redigerat av Unregisteredb38af287, 24 November 2008 - 00:27.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|