Hej,
Några punkter till:
- Touchpad som är stor och bra nog för att gå att använda. Detta verkar vara ett stort problem, det verkar nästan som en trade-off mellan vettigt tgb eller vettig touchpad.
- Vettig placering av piltangenter, utformning av höger Shift-tangent. Här har Asus hittills diskat sig själv med alla sina Netbooks, jag trycker KONSEKVENT på pil upp när jag ska trycka Shift! HP och Acer m fl har visat att det går att konstruera små tgb med vettig Shift-tangent, det är enbart en fråga om att disponera utrymmet på ett vettigt sätt.
- Kvaliteten på panelen. Upplösning och storlek är förstås andra viktiga faktorer (som är rätt personliga), men man måste kunna titta på panelen i annat än ett nedsläckt rum (HP 2133), och utan att behöva låsa fast huvudet (Acer Aspire One).
- Tillräcklig processor/grafikprestanda. Egentligen faller alla netbooks på detta, så man får köpa läget eller vänta på kommande generationer av netbooks.
Kontentan:
Jag personligen kommer att vänta tills Intel (eller nån annan) släpper vettiga chipsets till Netbooks som är betydligt strömsnålare än det uråldriga 945-chipsetet som används i Atom-försedda Netbooks idag. Dessutom får kommande chipset gärna ha hårdvarustöd för avkodning av HD-format som t ex H264 mm.
Med det sagt så finns det flera användbara netbooks på marknaden idag, om än ingen som är perfekt i alla avseenden (enligt min smak).