Jag kan börja med att jag hade problem med var jag skulle ta vägen med denna tråden, men till slut fick det bli här.
Tråden får gärna flyttas ifall den ligger fel.
Till problemet. Jag hade en Onkyo TX-SR606, och fick ett svagt brus i alla högtalare - ett brus som förstärktes rejält när jag lade till Audyssey Dynamic EQ (en underbar funktion annars). Jag blev allmänt trött på förstärkaren, läst en del andra fel på nätet om den, så jag bestämde mig för att köpa en Denon AVR-1909.
Och gissa vad? Samma fel igen.
- Bruset är inte ett brummande (
- Bruset uppstår vid alla inputs.
- Det uppstår vid optisk, koaxial, hdmi, etc.
- Testat att koppla ur allt förutom förstärkaren och den maskinen som används (från grenuttaget).
- Kopplat ur alla andra kablar i förstärkaren förutom ström, högtalare och maskinen som används.
- Flyttat alla högtalarkablar ifrån strömkällor.
- Kopplat ur TV:n samt antennkabeln.
Uppdatering #1:
- Brusar även när jag inte har något ALLS inkopplat i receivern, utan bara ström och högtalare.
Jag har ingen jordning i rummet just nu (jag vet.. skäms), och därför borde inte heller det uppstå en jordslinga eller ground loop. Ska testa imorgon (när inte alla sover -.-) med att dra en förlängningskabel från köket och testa köra jordat, men jag tvivlar på att det kommer att hjälpa.
Det kanske kan vara högtalarkablarna? Har samma sorts kabel till alla, ganska kraftig kabel - och inte direkt något billigt skit. Har kanske någon kabel liggandes.
Kan lägga till att jag sitter cirka två meter från bakhögtalarna, och då hörs bruset (med Dynamic EQ) tydligt.
Sen så kommer såklart frågan ifall det kanske är så här det låter? Bruset förstärks av Dynamic EQ, och jag sitter 'ganska' nära högtalarna. Dock är det irriterande, och jag vill kunna använda mig av Dynamic EQ.
Det var allt jag har att komma med, hjälp uppskattas!
Redigerat av Glaucous, 30 December 2008 - 03:44.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
21 bilder
125 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?