Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Brusar i högtalare

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 December 2008 - 03:25

Glaucous
  • Glaucous
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej.

Jag kan börja med att jag hade problem med var jag skulle ta vägen med denna tråden, men till slut fick det bli här.
Tråden får gärna flyttas ifall den ligger fel. :)

Till problemet. Jag hade en Onkyo TX-SR606, och fick ett svagt brus i alla högtalare - ett brus som förstärktes rejält när jag lade till Audyssey Dynamic EQ (en underbar funktion annars). Jag blev allmänt trött på förstärkaren, läst en del andra fel på nätet om den, så jag bestämde mig för att köpa en Denon AVR-1909.

Och gissa vad? Samma fel igen.
- Bruset är inte ett brummande (;)), utan är av de högre frekvenserna.
- Bruset uppstår vid alla inputs.
- Det uppstår vid optisk, koaxial, hdmi, etc.
- Testat att koppla ur allt förutom förstärkaren och den maskinen som används (från grenuttaget).
- Kopplat ur alla andra kablar i förstärkaren förutom ström, högtalare och maskinen som används.
- Flyttat alla högtalarkablar ifrån strömkällor.
- Kopplat ur TV:n samt antennkabeln.
Uppdatering #1:
- Brusar även när jag inte har något ALLS inkopplat i receivern, utan bara ström och högtalare.

Jag har ingen jordning i rummet just nu (jag vet.. skäms), och därför borde inte heller det uppstå en jordslinga eller ground loop. Ska testa imorgon (när inte alla sover -.-) med att dra en förlängningskabel från köket och testa köra jordat, men jag tvivlar på att det kommer att hjälpa.

Det kanske kan vara högtalarkablarna? Har samma sorts kabel till alla, ganska kraftig kabel - och inte direkt något billigt skit. Har kanske någon kabel liggandes.

Kan lägga till att jag sitter cirka två meter från bakhögtalarna, och då hörs bruset (med Dynamic EQ) tydligt.
Sen så kommer såklart frågan ifall det kanske är så här det låter? Bruset förstärks av Dynamic EQ, och jag sitter 'ganska' nära högtalarna. Dock är det irriterande, och jag vill kunna använda mig av Dynamic EQ.

Det var allt jag har att komma med, hjälp uppskattas! :rolleyes:

Redigerat av Glaucous, 30 December 2008 - 03:44.

Postad 30 December 2008 - 08:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

med att dra en förlängningskabel från köket och testa köra jordat, men jag tvivlar på att det kommer att hjälpa.

Testa i alla fall och återkom, testa några olika uttag rum om i ditt boende. Jordat som ojordat.
Testa även att vända på kontakten.

Postad 30 December 2008 - 11:02

Svensken i norge
  • Svensken i norge
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
ja testa att polvända kontakten och med ett jordat uttag, det borde hjälpa. Har du annan utrustning som är monterat på samma säkringskurs?

om inte annat så kan jag køpa din TX-SR606 riktigt billigt eftersom den skapar brus... :)

Postad 30 December 2008 - 12:49

Glaucous
  • Glaucous
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Har testat att dra två förlängningssladdar från köket och källaren (en var för kort), och det brusar fortfarande. Det jag har kvar att testa nu är att vända lite på de tre ställen kablar möts, samt att testa en annan högtalarkabel.

Postad 10 February 2009 - 10:17

P-51
  • P-51
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hejsan.

Jag har samma problem med min uppsättning hemma. Har en ONKYO-606 tillsammans med Canton GLE 490, 455 och 410. Om jag minns helt rätt så fanns inte bruset första gången jag pluggade in allt men efter man har justerat med sladdar och kopplat in och haft sig de två första veckorna innan man är klar så har bruset uppkommit och det retar mig otroligt mycket. För så många slantar så ska det inte finnas brus. Kör med HDMI kabel mellan PS3 och ONKYO och HDMI från ONKYO och TV, en Samsung M87. Du har inte kommit fram med någon lösning? Högtalarkablar har jag, om jag inte minns helt fel, Supra PLY 3.4 till de tre främre och Supra Classic 4 till de bakre.

Vore najs om någon kände igen vad det kan vara. Kablarna skall vara avskärmade så de inte skall påverkas av andra kablar men jag vet inte om det kanske har betydelse att man har lite öppet vid kontakterna på förstärkaren, där måste det ju skalas bort lite för att kunna få kontakt men lite öppet är det runtom.

Postad 10 February 2009 - 11:54

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Kablarna skall vara avskärmade så de inte skall påverkas av andra kablar men jag vet inte om det kanske har betydelse att man har lite öppet vid kontakterna på förstärkaren, där måste det ju skalas bort lite för att kunna få kontakt men lite öppet är det runtom.

Isoleringen på en kabel har ingen skärmande effekt alls, det är bara ett kortslutningsskydd. Med andra ord, oroa dig inte för skalningen.

Postad 10 February 2009 - 12:12

Unregistered142c6c5d
  • Unregistered142c6c5d
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Min 1909´a brusar lite om jag kodar om stereo input till simulerad surround typ, annars inget... Är det i alla lägen, surround, stereo, simulerad surround m.m. ?

Postad 10 March 2009 - 09:12

P-51
  • P-51
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
E-mailade ONKYO för att höra om de kände till problemet. Uppenbarligen gör de det. Verkar som det är Audusseyn som skapar bruset när den förstärker vissa ljud. Skulle kunna kanske fixa till lite om man, efter Audusseyn gjort sitt, mixar lite men vad jag vet kan man inte fixa så mycket med det egentligen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.