Bäst bas - med eller utan sub?
15 svar till detta ämne
Postad 05 January 2009 - 18:57
Yalouque
-
Yalouque
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Ska ha nytt ljud, och vill absolut inte ha sämre bas än jag har nu, och tänkte kolla vad ni tror ger bäst bas: Logitech X-530: http://www.logitech....s...11&cl=se,svEtt billigt 5.1-högtalarsystem med 70W-steg som driver baslåda + 5 högtalare. Eller detta från dynavoice, utan baslåda. Golvarna i paketet Har 2st 6,5" kombinerade mellan- och bashögtalare. Förstärkaren är på 5x100 W. http://www.fynda.se/...php?prodid=3486Ska med stor sannolikhet köpa en bas senare, men vill alltså veta vilket system som basar bäst som de är nu. Sen finns det även ett paket från Dynavoice, som är samma som ovanstående fast högtalrna är uppgraderade (heter EX i tillägg). Är något dyrare, men jag såg att de golvhögtalarna har separat bas- och mellanhögtalare. Ger inte detta mycket bättre bas? Finns tyvärr ingen som kommenterat skillnaden mellan den gamla och nya utgåvan på fynda.se...
Redigerat av Yalouque, 05 January 2009 - 19:07.
Postad 05 January 2009 - 19:18
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Hej!
Beror vad du ska ha det till det billiga med sub är väll gjort för dator,medans det andra är gjort för musik/hembio
/Mats
Postad 05 January 2009 - 19:27
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Köper du en sub till Dyn systemet får du mycket bättre ljud skulle jag vilja säga.
Du har både frontarna och subben isf. Du får mycket renare och mycket bättre hanterad bas om du kör med två tunga frontar och en sub. Basen kommer, om du ställer in rätt, att följa en mycket bättre kurva än med logitech systemet eftersom det bara är en högtalare som sköter basen där.
Hur kan du jämföra dessa system förresten? =P Det är ju helt skilda krav på dessa.
Postad 05 January 2009 - 19:31
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Lite som att jämföra äpplen och päron...
Men Dynavoicen har 4 st baselement och logitech har bara en till att börja med. Logitech-ljud känns inte enhetligt, det blir som mellanreg+diskant och en bas. Funkar vid film men inte till musik tycker jag.
Rent teoretiskt kommer du få mer bas av Dynavoice-paketet, men också mer mellanregister och diskant i en förhoppningsvis jämn kurva, kanske inte nått man önskar i en film? I logi-paketet får du ofta inte en jämn kurva + saknaden av punch-basen.
Postad 05 January 2009 - 19:38
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Kan tillägga att förutom allt positivt vi sagt om Dyn jämfört med logitech systemet, så har du ju oändligt mkt större möjligheter. Du har ju en helt separat förstärkare som kan göra mycket mer än den lilla förstärkaren i Logitech systemet. Du får ju ett 100%igt digitalt surroundpaket i Dyn paketet vilket du inte får med Logitech.
Logitech kopplas ju till datorn med vanliga 3.5mm kontakter och är bra anpassat till datorer, medans du får bäst surround upplevelse med Dyn paketet om du har möjlighet att koppla den till datorn med en digital SPDIF utgång eller toslink.
Hade du tänkt använda detta till datorn eller hemmabion?
Postad 05 January 2009 - 19:54
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Förresten... tror ni Dynavoice systemet är ok system eller? Min farsa är ute efter ett budget system... detta verkar ju ha fått rätt skyssta recensioner.
Ska du köpa detta? =)
Postad 05 January 2009 - 19:55
Yalouque
-
Yalouque
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Tack för svaren!
Ja, det är verkligen som att jämföra äpplen med päron. Ljudet i Logitech är inte alls bra. Dynavoice-paketet ska kopplas till datorn, och användas på samma sätt som Logitech. Detta har jag kollat upp hur det ska göras.
Köper jag en sub till Dynavoice, vet jag att jag får mycket bättre bas än Logitech, vilket jag förmodligen kommer att göra också efter ett tag.
Men jag undrade om enbart Dynavoicepaketet (utan sub) skulle ge mer bas än Logitech, vilket någon sa att det skulle.
Andra frågan var egentligen till för att veta skilnnaden på Dynavoicepaketet "utan EX", och det med högtalare som heter EX.
Om det första paketet inte skulle ge mer bas än Logitech, skulle det andra (EX) det, då? Sitter ju trots allt totalt 4 st 6,5" baselement i "EX-paketet", och endast en liten 5,25" i Logitech-lådan.
Postad 05 January 2009 - 22:06
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Tack för svaren!
Ja, det är verkligen som att jämföra äpplen med päron. Ljudet i Logitech är inte alls bra. Dynavoice-paketet ska kopplas till datorn, och användas på samma sätt som Logitech. Detta har jag kollat upp hur det ska göras.
Köper jag en sub till Dynavoice, vet jag att jag får mycket bättre bas än Logitech, vilket jag förmodligen kommer att göra också efter ett tag.
Men jag undrade om enbart Dynavoicepaketet (utan sub) skulle ge mer bas än Logitech, vilket någon sa att det skulle.
Andra frågan var egentligen till för att veta skilnnaden på Dynavoicepaketet "utan EX", och det med högtalare som heter EX.
Om det första paketet inte skulle ge mer bas än Logitech, skulle det andra (EX) det, då? Sitter ju trots allt totalt 4 st 6,5" baselement i "EX-paketet", och endast en liten 5,25" i Logitech-lådan.
En sak är säker, och det är att du kommer få betydligt bättre bas med Dynavoice-systemet. Logitechhögtalarna är ju rena kalle anka grejorna jämfört med Dynavoice. Sen är det också som så att en dålig sub får ett helt system att låta dåligt medans en bra sub kan få hela systemet att låta bättre än vad det gjorde utan. Mvh AlexanderE
Postad 05 January 2009 - 22:15
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Hej där. Det går egentligen inte att jämföra dessa två då det är helt skilda ljudideal vi har att göra med. Ett par större frontar (golvare inom hi-fi etc) (nästan oavsett hur stora de är, och hur många element de har) är gjorda för att prestera ett stort och rent ljud med den "snärtigare" typen av bas. Med andra ord går det inte att jämföra dessa med ett datorpaket.. Logitech-paketet är ämnat att vara komplett och då får man ju också vad man betalar för, dvs ett klent "hängmattel-jud (som i stort sett alla dator-lösningar har) då de små surr-högtalarna nästan bara kan spela diskant och sen en liten bas som i stort sett bar kan mullra.. inte mycket att ha om man är någorlunda intresserad av bra ljud.. Och din inledande fråga borde snarare handla om så tillvida vilket som sklulle ge MEST bas och inte BÄST bas På den biten så kan säkerligen Logitech uppfattas ha mycket bas på lägre volymer pga de klena surrarna som överröstas av den brötiga basen. Riktiga frontar har som sagt ett mer renare ljud, men du kan ju ställa in ljudbilden efter önskemål, och höjer man volymen kan de prestare mycket mer bastryck än Logitech givetvis. Så, fick jag med lite om hur det ligger till. veta mer?
Postad 06 January 2009 - 02:56
Yalouque
-
Yalouque
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Hej där. Det går egentligen inte att jämföra dessa två då det är helt skilda ljudideal vi har att göra med. Ett par större frontar (golvare inom hi-fi etc) (nästan oavsett hur stora de är, och hur många element de har) är gjorda för att prestera ett stort och rent ljud med den "snärtigare" typen av bas. Med andra ord går det inte att jämföra dessa med ett datorpaket.. Logitech-paketet är ämnat att vara komplett och då får man ju också vad man betalar för, dvs ett klent "hängmattel-jud (som i stort sett alla dator-lösningar har) då de små surr-högtalarna nästan bara kan spela diskant och sen en liten bas som i stort sett bar kan mullra.. inte mycket att ha om man är någorlunda intresserad av bra ljud..
Och din inledande fråga borde snarare handla om så tillvida vilket som sklulle ge MEST bas och inte BÄST bas På den biten så kan säkerligen Logitech uppfattas ha mycket bas på lägre volymer pga de klena surrarna som överröstas av den brötiga basen. Riktiga frontar har som sagt ett mer renare ljud, men du kan ju ställa in ljudbilden efter önskemål, och höjer man volymen kan de prestare mycket mer bastryck än Logitech givetvis.
Så, fick jag med lite om hur det ligger till. veta mer? 
Att man inte kan jämföra håller jag inte riktigt med om, då jag ville veta vilket som kan prestera mest (inte bäst) bastryck (menade mest med "bäst"), och det var tydligen Dynavoice, även utan sub. Om jag vill veta något mer? Ja, det skulle vara kul att höra en rekommendation av följande paket, då någon sa att en billig bas kan förstöra ljudet: Dynavoice Magic-paket (förra högtalarutgåvan, "utan EX) från fynda.se ( http://www.fynda.se/...php?prodid=3486 ) + en Yamaha YST-SW012 subwoofer ( http://yamaha-hifi.c...m...SE&idcat1=2 ) eller Endast Dynavoice Magic EX-paket från fynda.se ( http://www.fynda.se/...php?prodid=3502 ) Uppgraderingarna för golvhögtalarna är följande: - Bättre finish, blankare och tjockare folie. - Lite djupare låda, för djupare bas - Förbättrade element och separata mellanregister och bas - Förbättrat delningsfilter och inre kablage. För centern och satelliter: - Bättre finish, blankare och tjockare folie. - Förbättrade element - Förbättrat delningsfilter och inre kablage. Nämn gärna flera för- och nackdelar
Redigerat av Yalouque, 06 January 2009 - 02:57.
Postad 06 January 2009 - 10:27
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Förresten... tror ni Dynavoice systemet är ok system eller? Min farsa är ute efter ett budget system... detta verkar ju ha fått rätt skyssta recensioner.
Ska du köpa detta? =)
Tror det är ett riktigt bra system, för sitt pris. Har kompisar som köpt detta och är nöjda. Klart att det inte är top of the line, men för strax under 4 tkr tror jag det blir svårt att få bättre ljud. Köper du till en bas också så blir det nog ganska hyggligt bio-ljud också.
Postad 06 January 2009 - 13:11
Yalouque
-
Yalouque
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Tror det är ett riktigt bra system, för sitt pris. Har kompisar som köpt detta och är nöjda. Klart att det inte är top of the line, men för strax under 4 tkr tror jag det blir svårt att få bättre ljud. Köper du till en bas också så blir det nog ganska hyggligt bio-ljud också.
Vilket system har dina polare, då?  Med eller utan EX, och vad tycker de?
Postad 06 January 2009 - 15:18
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Han har EX-systemet. Men han har en Marantz-förstärkare till och har kopplat till en enkel Audio Pro-bas. Verkar som om han trivs med det. Jag har inte varit där, så jag har inte hört det själv.
Postad 07 January 2009 - 03:06
Yalouque
-
Yalouque
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Att man inte kan jämföra håller jag inte riktigt med om, då jag ville veta vilket som kan prestera mest (inte bäst) bastryck (menade mest med "bäst"), och det var tydligen Dynavoice, även utan sub.
Om jag vill veta något mer? Ja, det skulle vara kul att höra en rekommendation av följande paket, då någon sa att en billig bas kan förstöra ljudet:
Dynavoice Magic-paket (förra högtalarutgåvan, "utan EX) från fynda.se ( http://www.fynda.se/...php?prodid=3486 ) + en Yamaha YST-SW012 subwoofer ( http://yamaha-hifi.c...m...SE&idcat1=2 )
eller
Endast Dynavoice Magic EX-paket från fynda.se ( http://www.fynda.se/...php?prodid=3502 )
Uppgraderingarna för golvhögtalarna är följande: - Bättre finish, blankare och tjockare folie. - Lite djupare låda, för djupare bas - Förbättrade element och separata mellanregister och bas - Förbättrat delningsfilter och inre kablage.
För centern och satelliter: - Bättre finish, blankare och tjockare folie. - Förbättrade element - Förbättrat delningsfilter och inre kablage.
Nämn gärna flera för- och nackdelar 
Ingen som har nåt att säga?
Postad 07 January 2009 - 22:30
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Alltså, det finns några anledningar till varför paket som Logitech säljer
1. Man vill ha ett enkelt och smidigt paket till datorn/ eller så undangömt och estetiskt som möjligt i vardagsrummet
2. Man är inte så intresserad av bra ljud utan man nöjer sig ganska lätt "jag brukade ha den gamla bandspelaren förut ju så detta duger mer än väl för mig" -person..
3. Man har inte så bra ekonomi att tillgå
4. Man kan va en person som innehar all 3 punkterna (sorgligt men sant så finns det sånna)
Valet är ju helt upp till en själv. Självklart är ju Dynavoice i detta fallet klasser bättre. det låter bra redan som det är (i synnerhet i jämförelse med Logitech och liknande) stärkare + frontar är ju själva grundstommen i ett system som man sedan får bygga vidare på bitvis. En hyffsad sub till det sedan också så kommer du få, för de väldans få pengar det faktiskt är, ett väldigt bra ljud.
Postad 06 February 2009 - 03:48
latsius
-
latsius
-
Användare
-
-
159 inlägg
EDIT: gammal tråd, och fortfarande ingen funktion för att radera inlägg. Känner mig ovan vid forumet, ber om ursäkt för bumpen.
Redigerat av latsius, 06 February 2009 - 03:50.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|