Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nytt ljud i saab 9000 - 93

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 January 2009 - 21:40

krazvar
  • krazvar
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
nu är de dax å uppdatera ljudet i min Saab 9000. har tröttnat på att de inte går och spela hård rocken på den volym man skulle vilja utan att de låter som man ska skuta konen från högtalaren, å då vrider man inte ens på.

ska då byta båda fram å bak systemet sen så har ägaren före mig monterat 6*9or i hatthyllan.
så vad tycker ni att man ska satsa på för system? så klart ska alla högtalare drivas med nått steg.
sen så vet ja inte om man ska satsa på en 10" bas för att få en snärtig bas som passar min musik smak eller tror ni att en 12" skulle göra de jobbe bra med?

skulle då behöva 4" till fram systemet (svårt å få in större på en 9000 fram) sen har ja för mig att de sitter 6,5" bak om ja inte mins helt fel nu. sen så karnse ja tar å skippar 6*9oran i hatthyllan, eller vad tror ni om det?

har kollat runt lite på olika paket men inte hitta nå. så nu vill ja ha lite hjälp här av er :)

Mvh clas

Postad 05 January 2009 - 22:01

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Hej och välkommen.

Basens storlek har mindre betydelse, viktigare att lådan blir rätt och att du kanske kan göra några inställningar (beroende på stereo).

Hur mycket pengar vill du lägga? Kan rekommendera allt ifrån 1000kr för ett framsystem till 10.000kr. Du kommer aldrig att kunna få ett 4" framsystem att rocka på hög volym. Välljud skulle gå att lösa, men inte midbas på en volym så du skulle bli nöjd.

Är du säker på att det är 4" fram? Har du en stereo idag eller skal du köpa en sådan också?

Mvh Andreas

Postad 05 January 2009 - 22:39

krazvar
  • krazvar
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
jo ja är rätt säker på att de sitter 4" fram på 9000 men vist de kanske skulle gå och bygga om så man får in 5,25" men tror de blir lite väl mycke jobb med det. tror ni de skulle funka om man satta mer på baksystemet? eller blir de för osymmetriskt i bilen med ljudet.

har inte värdens bästa ekonomi för tillfället men 5-6 tusen skulle ja nog kunna lägga ut men vist spar ja lite så skulle man ju kunna gå lite högre också

har en stereo nu fast en ny skulle inte skada när de sitter en liten dvd skärm monterad i sol skärmen som ja inte kan använda med min gamla.

Postad 06 January 2009 - 19:51

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Om vi skulle ge förslag på DLS-system:

Framsystem 4": X-program 4" för 895kr Eller Dls R4 för 1260kr
Bas: Dls RW10" för 1350 eller Dls MW110 för 799kr (halva priset på Ullareddigital.se)
Slutsteg: X-program 3-kanals eller 4-kanals för 2895kr, ELLER DLS Performance 3 eller 4-kanals för 2200kr

Blir lite klurigt att hålla sig till budgeten om du skall ha högtalare bak också om de skall drivas av ett steg, vilket jag definitivt tycker då ett 4" kit inte levererar så mycket. Alternativt om du kör ditt 4"framsystem på stereon och baksystem på steget. Finns iofs ett 5-kanals steg för 3595kr ifrån DLS. Det kunde vara något. Då får du fram, bak + bas på steg och du klarar dig nog under 6000kr. Ett prisvärt baksystem kan vara Dls R6 eller något ifrån Magnesium-serien.

Priserna är hämtade ifrån Nardik.se och ullareddigital.se

Kom ihåg att jag är skeptisk till 4" fram då det är där du skall ha bäst högtalare. Men med de prylar jag rekommenderat tror jag att det nog blir så bra det kan bli för pengarna. Framförallt basen RW10 spelar riktigt bra, du får inga hjärtattacker men den låter otroligt bra, den har ersatt basar i många bilar för det flerdubbla priset.

Självklart finns andra märken som kan ge likvärdigt resultat för liknande pengar. Men jag kan inte rekommendera ett märke jag inte känner till.

Mvh Andreas

Postad 06 January 2009 - 22:16

krazvar
  • krazvar
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
de här tål och funderas på.

satt å kolla på prylarna du tipsa om de låter faktiskt väldigt intressant de, nu måste man bara invänta lönen å hoppas på att de kommer räcka, anars får man väll spara lite mer...

CA51 Performance Slutsteg 5 kanaler 3600kr
DLS KW10 Bashögtalare 700 kr
R6A Högtalarsystem 6,5" 1700 kr
R4 Högtalarsystem 4" 1300 kr

spräcker vist budjikten lite men men smakar de så kostar de ;)

men anars så värkar de har bli helt kanon bra, tål och funderas på.
sen läre ja nog också fixa en ny stereo men de får bli en annan gång

Mvh Clas

Postad 07 January 2009 - 08:19

Unregistered557becfb
  • Unregistered557becfb
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag skulle lägga pengarna på beg. istället.
Kolla genom annonser på forum.lazzat.se, blocket.se

Om det vore min bil så skulle jag plockat in ett par 6,5" koaxialer eller ett 6,5" kit i brädan, det får plats om man moddar brädan och monterar 6,5" i locket. Det är inte jättemycket jobb men blir ett riktigt lyft. Brukar säljas brädor som är färdigmoddade på lazzat lite då och då. Att lägga ut en köpesannons åp det du söker kan vara en god idé.

mvh Jens

Postad 09 January 2009 - 23:17

krazvar
  • krazvar
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Okej de låter ju inte helt fel de heller, ska sätta mig å kolla på de när lönen ramlar in på kontot.

6,5" skulle nog göra ett mycket bättre jobb för min musik smak, Ska se om ja får tag i en färdig då annars så får min bli offer för de :unsure:

Tack för all hjälp

Mvh Clas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.