Hjälp med högtalarpaket för max 6000kr
39 svar till detta ämne
Postad 06 January 2009 - 11:16
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hej Tills igår var det nästan helt klart att jag skulle köpa DynaVoice nya Macicpaket, men lik förbannat(!)  slutade det med att jag tänkte om, och nu är tillbaka på ruta ett. Trots en del hjälp av gamla forumrävar  . Anledningen är att jag kan tänka mig att lägga några kronor till, men nu vet jag inte vad som är mest prisvärt att köpa. Jag kan tänka mig att lägga ca 6000kr, eventuellt upp till 7000kr om det finns bra alternativ där jag kanske klarar mig utan sub. Naturligtvis måste inte paketet kosta 6000 eller 7000, utan finns det billigare bättre alternativ så föredrar jag det. Det är inte helt oviktigt hur paketet ser ut, även om det inte är avgörande naturligtvis. Dock måste paketet vara i svart färg! Jag kommer att köpa en Yamaha RX-V663 eller en Onkyo TX-SR606 för att driva paketet. Dessa paket har jag luskat på;Dynavoice Magic F-6 EX - 2495krDet billigaste paketet, men har fått massa beröm för sin prisvärdhet. Recensioner ocn användare tycker att de är värda flera gånger pengarna och presterar som högtalare i högre klasser. Men hur är det egentligen, hur håller de sig mot de andra paketen här?Dynavoice M-65 - 3195krVet inte så mycket om detta paket men har hört en hel del positivt om dessa också, samt att de ska hålla klass med dyrare högtalare. Kan gissa mig till att dessa kanske är aningen vassare än Magic-paketet, men långt ifrån lika snygga.Proson Reality 63 MK2 - 5840krDessa är i princip dubbelt så dyra jämfört med ovanstående paket, är de värda de pengarna? Är skillnaden på 3000kr motiverbar? Har sett att flertalet är väldigt nöjda med dessa högtalare. Dock är de inte jätteupphetsande, men ser ok ut.Jamo S 606 HCS 3 - ca 4500kr (rabatterat)Dessa blev jag faktiskt riktigt intresserad av, ser bra ut och har fått riktigt bra kritik, hur bra är de? Om man jämför dessa mot Proson, kan man tjäna in 1500 utan att tumma på ljudet?Dali Concept 6 - 5998krHar hört väldigt lite om detta system, och det jag har hört har varit både bra och dåligt. Någon kunnig får gärna kommentera.Ja.. det är dessa högtalarpaket jag kikat på. Vad tycker ni? Kanske finns det något ytterligare alternativ? Detta är en jäkla djungel, men hoppas att bli lite klokare med hjälp av er gott folk  /Patrik
Redigerat av EmotioN, 06 January 2009 - 11:21.
Postad 06 January 2009 - 11:27
Kocke
-
Kocke
-
Användare
-
-
124 inlägg
Dynavoice M-65
Kan jag rekommendera. Dock snuskigt stora. Kolla på XTZ stativare också innan du bestämmer dig.
Postad 06 January 2009 - 11:30
TijY
-
TijY
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Beror ju lite på vad du lyssnar på, och hur du gillar ljudet själv.
Jag hade nog köpt Dynavoice m-65 med en sub.
Eller Qln Artech 6(8 om budget tillåter) med s-5 och c-5 i samma serie.
Du har inte möjlighet att åka runt och lyssna på olika högtalare ?
Postad 06 January 2009 - 11:34
Kocke
-
Kocke
-
Användare
-
-
124 inlägg
stativare https://www.prisjakt...kt.php?o=200685golvare https://www.prisjakt...kt.php?p=225597som föregående skrev. Vad ska du ha högtalarna till ? Och hur bor du?
Postad 06 January 2009 - 12:08
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Jag är verkligen ingen expert inom området, men jag uppskattar bra ljud. Har fram till nu endast haft ett par gamla eltaxhögtalare, så hur jag än gör kommer det bli ett rejält uppsving. Ljudet ska användas till både musik och film.
Angående att åka runt och lyssna, så kanske jag borde ta mig en tur och lyssna. Tyvärr tror jag inte att alla de finns i närheten där jag bor. Hur som helst vill jag ändå få mig en uppfattning från er andra här.
Redigerat av EmotioN, 06 January 2009 - 12:09.
Postad 06 January 2009 - 12:09
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Måste du köpa allt på en gång ?
Ett tips är annars att köpa Canton stativare GLE 430 + Center GLE 455.
Spara lite och sedan köpa surround GLE 420 + sub.
Postad 06 January 2009 - 12:19
ILCapitano
-
ILCapitano
-
Lärjunge
-
-
448 inlägg
någon som nämnde detta ovanför. Har själv frontarna som jag tycker är grymt bra. Har inte hört dem andra så kan inte säga något om jämförelsen.
Postad 06 January 2009 - 12:38
TijY
-
TijY
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
någon som nämnde detta ovanför. Har själv frontarna som jag tycker är grymt bra. Har inte hört dem andra så kan inte säga något om jämförelsen.
Jepp men fynda har gratis frakt, men dom har lyckats att inte bygga ihop ett paket. Vilket jag tycker är konstigt då jag tycker artec 8 är dom bäst frontarna fynda har i den lägre prisklassen ( har inte lyssnar på dynamite 10 ). Till, TS hur stort rum har du ? Du har ingen hifiklubb i närheten ? Edit: fynda hade visst ett paket och var ganska mycket billigare än jag trodde. http://www.fynda.se/...php?prodid=3374 4800kr, med gratis frakt. Delarna separat 5880kr
Redigerat av TijY, 06 January 2009 - 12:42.
Postad 06 January 2009 - 12:48
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Måste du köpa allt på en gång ?
Ett tips är annars att köpa Canton stativare GLE 430 + Center GLE 455. Spara lite och sedan köpa surround GLE 420 + sub.
Pengarna är egentligen inget problem, det handlar väl snarare om att lägga sig på en maxnivå. Jag vet inte om jag är villig att lägga så mycket mer, utan tror att jag kommer klara mig någonstans i denna prisklass. Speciellt med tanke på att jag endast haft ett par eltaxhögtalare innan  Men visst har jag kikat lite på canton, men jag måste säga att jag föredrar nog golvhögtalare. Canton GLE 490 verkar heta, men då kommer priset barka iväg :/ Jepp men fynda har gratis frakt, men dom har lyckats att inte bygga ihop ett paket. Vilket jag tycker är konstigt då jag tycker artec 8 är dom bäst frontarna fynda har i den lägre prisklassen ( har inte lyssnar på dynamite 10 ).
Till, TS hur stort rum har du ? Du har ingen hifiklubb i närheten ?
Edit: fynda hade visst ett paket och var ganska mycket billigare än jag trodde. http://www.fynda.se/...php?prodid=3374 4800kr, med gratis frakt. Delarna separat 5880kr
Ska flytta till ny stad inom kort, och har ingen aning om vad det blir för bostad där faktiskt. Jag har Falun och Borlänge i närheten, tror det ska finnas hifiklubben i Falun.
Postad 06 January 2009 - 13:16
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jopp klubben finns i Falun.
Postad 06 January 2009 - 13:18
Diamond-73
-
Diamond-73
-
Rookie
-
5 inlägg
Hallå,
Är ute efter att köpa nya frontar, för en rimlig penning, och det står och väger mellan ett par Dali Lektor 6 eller
B & W DM 684. Priset är detsamma för dessa två.
Dom skall användas i både hemmmabiosyfte och till att lyssna på musik, dvs. hårdrock.
Vore evigt tacksam om någon har nå`t att tycka till om dessa högtalare. All information som går att få av er "vanliga" proffs känns bra för mig i mitt velande.
Postad 06 January 2009 - 13:54
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Inte för att verka grinig, men jag skulle uppskatta om du startade en egen tråd om du har andra funderingar än det som jag behöver hjälp med. Har du något att tillägga kring mitt ämne är du välkommen att bidra, annars får du som sagt gärna kolla runt i andra eller starta en egen tråd.
Appropå Hifiklubben, de har väl inte tillgång till proson/dynavoice?
Postad 06 January 2009 - 13:58
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Nej dom har varken Proson eller Dynavoice.
Men passa på att lyssna på deras olika högtalare när du är där.
Postad 06 January 2009 - 14:00
TijY
-
TijY
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Inte för att verka grinig, men jag skulle uppskatta om du startade en egen tråd om du har andra funderingar än det som jag behöver hjälp med. Har du något att tillägga kring mitt ämne är du välkommen att bidra, annars får du som sagt gärna kolla runt i andra eller starta en egen tråd.
Appropå Hifiklubben, de har väl inte tillgång till proson/dynavoice?
Nej, men det är bra att skaffas sig egen uppfattning om vad man gillar. Så när du åker o lyssnar på beg så vet du om det är värt att köpa eller inte. Så ta med en skiva och lyssna på deras sortiment Borde ju finnas fler hifibutiker i någon annan närliggande stad... ?
Postad 06 January 2009 - 14:08
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Nej, men det är bra att skaffas sig egen uppfattning om vad man gillar. Så när du åker o lyssnar på beg så vet du om det är värt att köpa eller inte. Så ta med en skiva och lyssna på deras sortiment Borde ju finnas fler hifibutiker i någon annan närliggande stad... ?
Ja absolut, jag tänkte ta mig iväg en sväng alldeles strax!  Ingen här som testat Jamo´s högtalare? Hur blir ljudet om man satsar på aningen dyrare frontar, t.ex. Canton GLE 490, och billigare center och surroundhögtalare? Finns det risk att ljudet bli väldigt ojämt?
Postad 06 January 2009 - 14:08
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Hej
Dynavoice Magic F-6 EX - 2495kr Det billigaste paketet, men har fått massa beröm för sin prisvärdhet. Recensioner ocn användare tycker att de är värda flera gånger pengarna och presterar som högtalare i högre klasser. Men hur är det egentligen, hur håller de sig mot de andra paketen här? /Patrik
Man kan naturligtvis inte jämföra på det viset som du skriver " hur håller de sig mot de andra paketen ". Det säger sig nästan självt, att de andra paketen har en annan ljudbild och dynamik. De är ju också betydligt dyrare. Man får vad man betalar för heter det, oftast stämmer det, men just F-6 paketet, där får man lite mer än man betalar för, jag har själv det vanliga F-6 paketet med en Dynavoice SW-10 sub som spelas med en Harman/Kardon 255. Och jag är verkligen jättenöjd. Jag skulle i ditt fall välja det billigaste paketet med en Onkyo 606 och en Dynavoice SW-10 sub. Eftersom du själv skriver, går från gamla dåliga Eltax. Lägger du 2000-2500 på ett paket nu, så kan du i framtiden köpa bättre om du känner att det inte kom ända fram  . Men med tanke på att du går från Eltax så kommer du bli imponerad av F-6. Och subben kan du alltid behålla, även i framtida paket  Jag resonerar som så att oavsett vilket paket du väljer från ovan så kommer det bli ett rejält ###### lyft från Eltax. Och därför tycker jag det är dumt att lägga 6000:- på t.ex Dali. Du kanske ändå inte hör det där lilla extra som kanske finns. Går du däremot, efter ett tag, från t.ex F-6 paketet, då kanske du uppskattar det bättre ljudet som ett dyrare paket kanske ger. Förstå mig rätt  Dra iväg ett PM annars. Jag tycker också att rummets storlek har betydelse för inköp av högtalarsystem...
Postad 06 January 2009 - 14:29
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ja absolut, jag tänkte ta mig iväg en sväng alldeles strax! 
Ingen här som testat Jamo´s högtalare?
Hur blir ljudet om man satsar på aningen dyrare frontar, t.ex. Canton GLE 490, och billigare center och surroundhögtalare? Finns det risk att ljudet bli väldigt ojämt?
Nej det kommer inte bli något konstigt ojämt ljud.
Postad 06 January 2009 - 14:59
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Man kan naturligtvis inte jämföra på det viset som du skriver " hur håller de sig mot de andra paketen ". Det säger sig nästan självt, att de andra paketen har en annan ljudbild och dynamik. De är ju också betydligt dyrare.
Man får vad man betalar för heter det, oftast stämmer det, men just F-6 paketet, där får man lite mer än man betalar för, jag har själv det vanliga F-6 paketet med en Dynavoice SW-10 sub som spelas med en Harman/Kardon 255. Och jag är verkligen jättenöjd.
Jag skulle i ditt fall välja det billigaste paketet med en Onkyo 606 och en Dynavoice SW-10 sub. Eftersom du själv skriver, går från gamla dåliga Eltax. Lägger du 2000-2500 på ett paket nu, så kan du i framtiden köpa bättre om du känner att det inte kom ända fram . Men med tanke på att du går från Eltax så kommer du bli imponerad av F-6. Och subben kan du alltid behålla, även i framtida paket 
Jag resonerar som så att oavsett vilket paket du väljer från ovan så kommer det bli ett rejält ###### lyft från Eltax. Och därför tycker jag det är dumt att lägga 6000:- på t.ex Dali. Du kanske ändå inte hör det där lilla extra som kanske finns. Går du däremot, efter ett tag, från t.ex F-6 paketet, då kanske du uppskattar det bättre ljudet som ett dyrare paket kanske ger. Förstå mig rätt Dra iväg ett PM annars.
Jag tycker också att rummets storlek har betydelse för inköp av högtalarsystem...
Jag har absolut tänkt som du säger. Innan jag började om på ruta ett igår igen  Jag tvekar inte alls att jag kommer bli nöjd med magicpaketet, men tanke på vad jag haft innan. Men jag ska också säga att jag uppskattar bra ljud, och har en del erfarenhet av andra områden inom ljud, främst på hörlurar. Men det kanske inte är värt att lägga mer pengar nu, eller är det? hehe förbaskade skit.. kanske några fler kan kommentera just detta område? Dvs. kommer det billigaste alternativet räcka gott och väl till mig, eller bör jag lägga några tusenlappar till? *EDIT* Hehe vafan, man blir nästan mer konfunderad av allt dethär. Kunde iofs ha förväntat mig att alla tycker olika, men hade hoppats få någon klarhet. Ingen som har erfarenhet av Jamo-paketet?
Redigerat av EmotioN, 06 January 2009 - 15:22.
Postad 07 January 2009 - 15:36
davka267
-
davka267
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej
Jag köpte Dali Concept 6 i måndags. Låter helt ok. Jämförde med en del annat i butiken, och visst går man upp några tusenlappar så låter det mycket bättre, eller mer levande eller dynamiskt. Nu la jag till en 12" sub i samma serie. Jag är nöjd i allafall.
Postad 07 January 2009 - 16:16
fegga
-
fegga
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Paketet på Proson är felmärkt, det kostar bara 5645 kr om man lägger varorna en för sig.
Postad 07 January 2009 - 16:25
Media Markt Malmö
-
Media Markt Malmö
-
Användare
-
-
181 inlägg
Hej
Tycker verkligen du ska slå ett öga på
Harman/Kardons HKTS 11
Otroligt bra högtalarpaket för dom pengarna.
Dock så är det inga stativare fram på dom. Men väldigt bra ljud ändå.
Mvh
Andreas
Redigerat av Media Markt Malmö, 07 January 2009 - 16:27.
Postad 07 January 2009 - 17:20
briljant
-
briljant
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Har också funderat lite på exakt samma problem! Jag har lysnat på Qln högtalarna, klipsch, xtz och även canton högtalarna.
Det jag har kommit fram till är att M-65orna är det somjag tänker lägga mina pengar på som första riktiga hemmabiosystem. Dels gillade jag deras diskant rejält och dels hade dem en helt okej bas om man kör dessa med deras paket och ensw-10an som sub så kommer det låta grymt. Sen har jag tänkt driva allt med en onkyo 606.
Jag har även funderat på yamahan men behövde den extra hdmi ingången som onkyon har. Detta är vad jag har kommit fram till efter ett halvårs utfrågande på detta forum. Som dem flesta säger är det absolut bästa att lyssna själv på högtalarna.
Om ändå m65 hade kommit i den nya versionen skulle jag köpt dem direkt. Just nu sparar jag lite till för att kunna köpa så mycket som möjligt på en gång i väntan på den nya versionen (som jag hoppas är snyggare!  )
Postad 07 January 2009 - 20:39
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hej Jag köpte Dali Concept 6 i måndags. Låter helt ok. Jämförde med en del annat i butiken, och visst går man upp några tusenlappar så låter det mycket bättre, eller mer levande eller dynamiskt. Nu la jag till en 12" sub i samma serie. Jag är nöjd i allafall.
Jag var och lyssnade på dessa idag, och det lät helt okej. Jag gjorde precis som dig och jämförde med andra, dyrare saker, bla B&W för 17000, och ********.. det lät fiiint  Synd bara att jag inte ska ha sådana  Har du hört några av de andra högtalarna? Dynavoice, proson mm. Om ja, hur står sig Dali mot dessa? Hej
Tycker verkligen du ska slå ett öga på Harman/Kardons HKTS 11 Otroligt bra högtalarpaket för dom pengarna. Dock så är det inga stativare fram på dom. Men väldigt bra ljud ändå.
Mvh Andreas
Tyvärr vill jag gärna ha stora frontar, och inte ett mindre paket. Men tack för tipset ändå! Har också funderat lite på exakt samma problem! Jag har lysnat på Qln högtalarna, klipsch, xtz och även canton högtalarna.
Det jag har kommit fram till är att M-65orna är det somjag tänker lägga mina pengar på som första riktiga hemmabiosystem. Dels gillade jag deras diskant rejält och dels hade dem en helt okej bas om man kör dessa med deras paket och ensw-10an som sub så kommer det låta grymt. Sen har jag tänkt driva allt med en onkyo 606.
Jag har även funderat på yamahan men behövde den extra hdmi ingången som onkyon har. Detta är vad jag har kommit fram till efter ett halvårs utfrågande på detta forum. Som dem flesta säger är det absolut bästa att lyssna själv på högtalarna.
Om ändå m65 hade kommit i den nya versionen skulle jag köpt dem direkt. Just nu sparar jag lite till för att kunna köpa så mycket som möjligt på en gång i väntan på den nya versionen (som jag hoppas är snyggare! )
Tycker du att M-65orna är bättre än de andra högtalarna? Jag har sneglat på dem, men jag tycker tyvärr att de inte är så snygga. Då skulle jag hellre föredra Dynavoice dynamite 10.. eventuellt defininition, men jag vet inte riktigt hur de låter
Postad 07 January 2009 - 20:39
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hej Jag köpte Dali Concept 6 i måndags. Låter helt ok. Jämförde med en del annat i butiken, och visst går man upp några tusenlappar så låter det mycket bättre, eller mer levande eller dynamiskt. Nu la jag till en 12" sub i samma serie. Jag är nöjd i allafall.
Jag var och lyssnade på dessa idag, och det lät helt okej. Jag gjorde precis som dig och jämförde med andra, dyrare saker, bla B&W för 17000, och ********.. det lät fiiint  Synd bara att jag inte ska ha sådana  Har du hört några av de andra högtalarna? Dynavoice, proson mm. Om ja, hur står sig Dali mot dessa? Hej
Tycker verkligen du ska slå ett öga på Harman/Kardons HKTS 11 Otroligt bra högtalarpaket för dom pengarna. Dock så är det inga stativare fram på dom. Men väldigt bra ljud ändå.
Mvh Andreas
Tyvärr vill jag gärna ha stora frontar, och inte ett mindre paket. Men tack för tipset ändå! Har också funderat lite på exakt samma problem! Jag har lysnat på Qln högtalarna, klipsch, xtz och även canton högtalarna.
Om ändå m65 hade kommit i den nya versionen skulle jag köpt dem direkt. Just nu sparar jag lite till för att kunna köpa så mycket som möjligt på en gång i väntan på den nya versionen (som jag hoppas är snyggare! )
Tycker du att M-65orna är bättre än de andra högtalarna? Jag har sneglat på dem, men jag tycker tyvärr att de inte är så snygga. Då skulle jag hellre föredra Dynavoice dynamite 10.. eventuellt defininition, men jag vet inte riktigt hur de låter
Postad 07 January 2009 - 21:20
briljant
-
briljant
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Jag var och lyssnade på dessa idag, och det lät helt okej. Jag gjorde precis som dig och jämförde med andra, dyrare saker, bla B&W för 17000, och ********.. det lät fiiint Synd bara att jag inte ska ha sådana 
Har du hört några av de andra högtalarna? Dynavoice, proson mm. Om ja, hur står sig Dali mot dessa?
Tyvärr vill jag gärna ha stora frontar, och inte ett mindre paket. Men tack för tipset ändå!
Jag föredrog M65 framför både dem gamla f6 och m85. Dynamite är något av ersättaren till m85 som inte kommer uppgraderas senast jag frågade fynda. Du lär få bättre bas med Dynamite än med M65. Jag missade tyvärr dynamite när jag var nere och lyssnade. däremot är jag inget större anhängare till cantons högtalare i samma prisklass. Tyckte inte att det levererade. Qln högtalarna ger också mer bas än vad m65 gör men återigen tappar du lite diskant. Vilken musik lyssnar du på föresten?
Postad 07 January 2009 - 21:54
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Skulle ju vara bra att få lyssna på dynamite, är väldigt nyfiken på dem. Dessvärre är de slut och kommer in in förrän i Mars :/
Jag lyssnar mycket på Hiphop/Rnb och reagge, men även en del grunge och aukustiskt. Ska dock säga att jag glor mer på film än lyssnar på musik.
Apporpå Canton var jag faktiskt och lyssnde på ett par idag, tycke personligen att Dali concept 6 lät bättre, men det var förvisso väldigt olika förutsättningar.
Postad 08 January 2009 - 09:52
Machman
-
Machman
-
Användare
-
-
112 inlägg
Ingen här som testat Jamo´s högtalare?
Jag provlyssnade Jamo s606 paketet med en Onkyo 606:a. Grymt hemmabiopaket, detaljerat och GRYMT snygga. Valde dock sen ett annat Jamo paket då jag ville ha ett mera omslutande ljud än vad 606 kunde prestera, men detta är ju en fråga om tycke och smak... Jamo och Onkyo trivs bra tillsammans. Gällande Dynavoice magic f-6 kan jag säga att jag anser dessa vara väldigt överskattade... Visst de är billiga men jag blev aldrig nöjd med ljudet hur mycket jag än mixtrade. Då var jag helt novis på hemmabio (har dock pysslat mycket med bilstereo innan). Bummliga, rörig ljudbild som hoppar fram och tillbaka men framförallt är långt borta. De blir väldigt odetaljerade om de får spela fullregister, om låter sub ta hand om allt under 80 Hz blir de lite bättre dock. Jag anser INTE magic f-6 vara det kap alla säger...
Redigerat av Machman, 08 January 2009 - 09:57.
Postad 08 January 2009 - 12:22
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Ja dom är väldigt läckra. Du råkar inte ha lyssnat på dynamite, definition eller M-85 så du kan jämföra dessa med Jamos s606?
Det har varit en extrem hybris kring dessa f-6 högtalare, och för vara ärlig är det svårt att tro något annat än att de skulle vara guld och gröna skogar. Skönt att höra någon ge en mer nyanserad bild av dessa. Jag har redan valt bort dem, då jag vill lägga mig i en lite högre prisklass.
Postad 08 January 2009 - 19:19
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Var iväg och lyssnade lite mer idag. Tyvärr var inte utbudet extremt, så fick bara höra ett par nya högtalare. Bland annat fick jag höra BRL's egna märke, system one, ett paket som låg på ca 8000kr. Dock måste jag säga att Dali Concept 6 lät mycket bättre, renare och mer sammanhållning i ljudet. Dock var det mer bas i dessa andra, men jag tyckte ändå inte att det kom till sin rätt.
Jag måste säga att ljudet i Dali Concept är helt okej och förmodligen skulle duga åt mig i detta skede, men jag önskar något med lite mer bas. Hur står sig detta paket gentemot Dynavoice's Definition, M-85 och Dynamite? Alternativt Qln Artech 8/10?
Jag skulle som sagt definitvt bli nöjd med ett paket som är som Dali Concept 6 i klarheten i ljudet (lr bättre förstås!), men aningen mer bas, utan att bli skrovliga på något sätt. Vad passar in på detta i denna prisklass?
Redigerat av EmotioN, 08 January 2009 - 19:22.
Postad 08 January 2009 - 21:31
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlägg
en sak ska vi kanske säga oxå...väl högtalare först sedan stärkare för då vet du vad du ska driva för något, varför? jo det som är viktigt att komma ihåg är just drivning , Dali kräver en stärkare med pondus, medans dynavoice inte gör detta, samtidigt så är det bra om du först lyssanr ordentligt , vad gillar du i ljud? vad för musik är det du lyssnar på? när detta är klart så börjar du få en liten bild av vad du vill ha i ljud, då kan du börja lyssna runt på vilka högtalare möter dom kraven...
Dali och dynavoice är 2 helt olika ljud ideal..så ta dej tid till att kolla vad du är ute efter då slipper du en massa onödiga uppgraderingar, alltså uppgraderingar gör vi nördar jämt..för när man håller på så blir man alltid sugen på något nytt..  det jag menar är onödiga pga missnöje. så stressa av och lyssna om du har möjlighet och var inte rädd för att kolla beggat marknaden som kan komma med fina erbjudanden till riktigt fina priser..
det intryck jag får är att du bara kollar priser och inte vad du får för det priset, än mindre att du har lyssnat och skaffat dej en bild av vad du gillar....ta tid ju mer du vet ju säkrare blir du att du har gjort rätt.
//CG-47
Postad 08 January 2009 - 22:09
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Dynamite har jag lyssnat på och jag tyckte inte om det! Platt och tråkigt, inte alls som M-85 och M-65.
Jag tycker du ska satsa på M-65-paketet plus en Dynavoice SW-10 subwoofer.
Postad 08 January 2009 - 22:17
-Danne-
-
-Danne-
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
om du ska ha subben nära tvn kan det vara praktiskt att ha en magnetiskt avskärmad det är inte dynavoicen om jag kommer ihåg rätt. Och det finns väldigt många bra subbar i samma prisklass. tex xtz, yamaha etc...
Postad 08 January 2009 - 23:05
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Har han en plasma/LCD funkar det med en sub som ej är avskärmad.
Postad 09 January 2009 - 17:24
20 HZ
-
20 HZ
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Hej jag kan rekomendera detta paketet! jag är sjukt nöjd ialla fall, har haft monitor audio rs6 innan och detta spöar rs6 orna lätt. http://www.hifikit.s...rod.asp?id=2472 köpte detta på fynda fast utan bakhögtalare för 7000 alltså center front och två subbar + ett par billiga surround så länge.
Postad 10 January 2009 - 00:17
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Hej jag kan rekomendera detta paketet! jag är sjukt nöjd ialla fall, har haft monitor audio rs6 innan och detta spöar rs6 orna lätt. http://www.hifikit.s...rod.asp?id=2472 köpte detta på fynda fast utan bakhögtalare för 7000 alltså center front och två subbar + ett par billiga surround så länge.
håller med här....detta paketet slår det mesta i den prisklassen. sedan har du en byggkvalite som heter duga. hade man inte kunnat få canton rc-l för 8k nya hade jag kört på det paketet utan att blinka.
Postad 10 January 2009 - 20:01
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Kan tänka mig att ovanstående paket är mycket bra, men tyvärr har jag redan spenderat lite pengar på ett paket. Utfallet blev Qln Artech 8 och Yamaha RX-V663. Jag var aningen tveksam till en början, och funderade på att köpa Klipsch F2, men tyvärr blev det aningen dyrt. Slutnotan för det senare skulla hamna på ca 17000kr, inklusive allt. Eller jag kanske ska säga att Qln blev aningen billigt, för jag fick ned priset ca 2500kr, och med den prutningen fann jag inte att det var värt att lägga nästan ytterligare 8000kr. Nog för att Klipschen var bättre, men inte till den grad att det motiverade den pengen. För mig blev köpet väldigt prisvärt. Ska bli spännande och se hur ljudet i Artechen blir efter lite inspelning, jag tycker att det låter fint redan nu. Ska dessutom köpa till en ny dvd eller BD, då min nuvarande är 10år  Så finns nog lite mer kvalitet att få ur den  Tack alla varit med och bidragit i denna tråden!
Redigerat av EmotioN, 10 January 2009 - 20:02.
Postad 10 January 2009 - 22:22
ILCapitano
-
ILCapitano
-
Lärjunge
-
-
448 inlägg
Kan tänka mig att ovanstående paket är mycket bra, men tyvärr har jag redan spenderat lite pengar på ett paket.
Utfallet blev Qln Artech 8 och Yamaha RX-V663. Jag var aningen tveksam till en början, och funderade på att köpa Klipsch F2, men tyvärr blev det aningen dyrt. Slutnotan för det senare skulla hamna på ca 17000kr, inklusive allt. Eller jag kanske ska säga att Qln blev aningen billigt, för jag fick ned priset ca 2500kr, och med den prutningen fann jag inte att det var värt att lägga nästan ytterligare 8000kr. Nog för att Klipschen var bättre, men inte till den grad att det motiverade den pengen. För mig blev köpet väldigt prisvärt.
Ska bli spännande och se hur ljudet i Artechen blir efter lite inspelning, jag tycker att det låter fint redan nu. Ska dessutom köpa till en ny dvd eller BD, då min nuvarande är 10år Så finns nog lite mer kvalitet att få ur den 
Tack alla varit med och bidragit i denna tråden!
Roligt att det blivit inköp Artech 8 är en mycket fin högtalare, har ett par själv(än så länge), bara positivt att säga om dem.. Och tycker HIFI-huset är kanon att ha och göra med.
Postad 11 January 2009 - 13:18
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Har du upplevt att ljudet kan bli aningen vasst vid högre volymer? Jag har håller på och läser manualen, så inga ändringar har gjorts ännu, misstänker att det finns ett och annat att ändra på
Ja +++++ till hifihuset, mycket trevlig personal, och framför allt ärlig. Märks ganska fort om någon är ute efter att pracka på en massa saker bara för att, men så upplevde jag inte dem. De rekommenderas!
Postad 11 January 2009 - 22:12
ILCapitano
-
ILCapitano
-
Lärjunge
-
-
448 inlägg
Har du upplevt att ljudet kan bli aningen vasst vid högre volymer? Jag har håller på och läser manualen, så inga ändringar har gjorts ännu, misstänker att det finns ett och annat att ändra på 
Ja +++++ till hifihuset, mycket trevlig personal, och framför allt ärlig. Märks ganska fort om någon är ute efter att pracka på en massa saker bara för att, men så upplevde jag inte dem. De rekommenderas!
Delvis ja, tidigare när jag hade en Onkyo så märkte jag inte så mycket av det, då jag tyckte att onkyon hade ett fylligare och bumligare ljud. Nu när jag bytt till marantz så tycker jag ljudet är mycket mer öppet och detaljerat, och ja, det kan ibland när volymen åker upp upplevas som aningen vasst, inget alarmerande, men... Utan att ha jämfört dem sida vis sida så tycker jag nog att onkyon var en bättre matchning till just Artech 8.
Postad 12 January 2009 - 00:12
EmotioN
-
EmotioN
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Oki, då vet jag att det inte bara är jag  Det är alltså inget som går att ställa in på ett eller annat sätt?
Appropå förstärkare, jag funderade ju på antingen den jag har nu (Yamaha RX-V663) eller Onkyo TX-SR606, men den sistnämnda rekommenderas inte, pga ett aningen plastigt ljud, varav mitt val hamnade på Yamahan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|