Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Hål" i väggen för projektorn?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 January 2009 - 20:42

Hörnbjörn
  • Hörnbjörn
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hallu alla glada.

Har då ääääntligen börjat bygga på bion, efter över ett års gnäll från tanten.Men nu får hon säga vad hon vill, byggas ska det.

Mitt problem nu är en vägg som jag håller på att bygga upp för att skilja själva bion från "motorrummet"
Jag ska göra ett titthål åt projektorn. jag ska ju ha projektorn bakom väggen så att säga.
Hur stort hål ska jag göra? Jag ska till en början ha en sanyo z3. Men när jag en dag ska byta upp mig så är jag nu rädd för att jag kanske gör ett för litet hål.

har alla projektorer linsen på samma sida av projektorn??

Hoppas ni förstår hur jag tänker, för ibland gör jag knappt själv det :unsure:

Nästa fråga: Jag ska ha små vägghögtalare. Hur långt ifrån eller nära taket ska jag sätta dom?

Mvh
Stefan

Postad 10 January 2009 - 01:31

karvo
  • karvo
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Varför inte göra ett rektangulärt hål så att hela projektor får plats igenom den ?

Postad 10 January 2009 - 12:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Det borde väl att gå att göra ett hål som är så stort att ljuset kommer ut men inte ljudet från fläkten. Alternativ två skulle vara att leta upp en företag som gör färglöst glas som du sätter framför hålet. Då kan du ju i princip ha ett väldigt stort hål. Risken finns att sådana glas är kostsamma. Men smakar det så.....

Anledningen till att jag skulle välja ett färglöst glas är att du slipper kalibrera projjen då vissa glas färgar ljuset. I och för sig kan du få brytningsprobem med glas. Å andra sidan är det rätt sällan man riktar projjen snett genom glas.

Varför inte göra ett rektangulärt hål så att hela projektor får plats igenom den ?

Då måste han kolla så projektorns fläkt inte sitter i vägen. Fördelen med att ha projjen på andra sidan väggen är att det blir tyst.

Postad 10 January 2009 - 12:26

carlr
  • carlr
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Det finns en speciell typ av glas för just detta användningsområde, kommer inte på rak arm ihåg vad det heter (har för mig att det heter optiwhite eller något liknande), hör efter med en glasmästare. Denna typ av glas har ingen (eller i alla fall väsentligt mindre) påverkan på ljuset som passerar igenom.

Postad 10 January 2009 - 18:57

Hörnbjörn
  • Hörnbjörn
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
tack för era svar. nu när ni nämner glas, så poppar det upp en liten ide i skallen.

vad tror ni om att göra ett ganska stort hål,så att hela projektorn får plats i hålet. Längst fram sätter jag
en glasruta som täcker kanske 70% av hålet, men jag sätter det i skenor så det går att skjuta antingen åt höger eller vänster beroende på vilken projektor man har. Då ska det ju såklart vara ett mörkt glas, alternativt frostat glas.

Ingen som har en åsikt om hur långt ifrån tak och vägg jag ska sätta mina högtalare?

Tack på föhand
Stefan

Postad 11 January 2009 - 23:12

Hörnbjörn
  • Hörnbjörn
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
nästa fundering som kanske är självklar för vissa, men jag har ingen aning. Ska jag isolera väggen jag bygger upp mellan maskinrum och själva "salongen" tänkte mest för akustikens skull.

Mvh
Stefan

Postad 13 January 2009 - 22:24

raveper
  • raveper
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Ja du bör isolera

Postad 16 January 2009 - 09:52

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Det bästa är ju som nämnt i tråden att bygga en hel vägg och ha projektorn inne vid maskinparken. Sen ha en 30*30 kasett med Optiskt glas. Då har du ingen påverkan på bilden, projektorn får rätt kylning i maskinrummet som du självklart ventilerar ändå och du har knäpptyst i biorummet. Självklart isolerar du väggen dessutom mellan maskinrum och biorum.

Ska du bygga seriösare biorum rekommenderar jag att tänka på ventilation eller kanske tom en ac anläggning. Just ventilation och värme är något man ofta förbiser men sitter man flera kan det bli rätt instängt snabbt. Vi bygger våran bio med hjälp av ventilationsfirma och det finns anläggningar utformade med ac för att montera det mesta i maskinrum intill och endast ha in o utblås i själva biorummet för minsta möjliga påverkan på filmupplevelsen.

MVH Lorant

Postad 16 January 2009 - 14:37

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Det är väl bara att göra hålet "lagom" stort. Det spelar väl ingen roll på vilken sida av projen som linsen sitter eftersom det är just linsen som ska vara centrerad i rummet... Gör helt enkelt ett hål centrerat på väggen i lämplig höjd och sedan får du justera fästet/hyllan inne i maskinrummet efter vilken projje du har...

/Johan

Postad 16 January 2009 - 18:18

Hörnbjörn
  • Hörnbjörn
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
tack för era svar.

Hålet är nu gjort. det kommer inte bli nå konstigheter med glas eller liknande. Rätt å slätt ett hål bara, där projektorn kan titta ut.

Angående isoleringen i väggen, så blev inte det gjort. eftersom jag hann bygga upp den innan någon svarade :) Men tror ni det blir katastrof (bongotrumma)? isåfall slänger jag i isolering.

Angående ventilation, så kommer jag sätta ett ventilationsgaller uppe i högra hörnet (se galleri), som går ut i den nybyggda förrådsdelen.

Postad 05 February 2009 - 20:50

walles
  • walles
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Jag håller också på och gör som du, alltså sätter projektorn i rummet bakom biorummet. Mitt biorum är visserligen mitt vardagsrum. Du kan se en bild på hur det ser i mitt galleri: https://www.minhembio.com/walles

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.