Delningsfilter hjälp
57 svar till detta ämne
Postad 28 February 2009 - 15:02
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hej.
Har fått tag på diverse högtalarelement och håller på med ett bygge av monitorhögtalare. (seas L17 RCY/P och seas 29 TFF/W)
Problemet är nu att diskanterna är på 6 ohm och basarna på 8, samt att diskanten har en känslighet som är 4db högre än basens.
Vet helt enkelt inte hur dämpningen av diskanten skall konstrueras och vill ha hjälp med detta.
(tanken är att det skall bi ett andra ordningens delningsfilter, förövrigt)
Tack på förhand //Kalle
Redigerat av TheFork, 16 March 2009 - 21:31.
Postad 28 February 2009 - 21:24
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Postad 28 February 2009 - 22:07
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Tack för tipset. Som jag har fattat det så ändrar dessa impedansen till 8 ohm och själva "dämpningen" kan ställas in därefter, men försämrar de ljudkvaliteten något märkvärt?
Postad 28 February 2009 - 22:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Sedan får du ju räkna med baffelsteg m.m. som ytterligare förstärker diskantens och övre mellanregistret...
Så att "bara" dämpa diskanten 4fB räcker inte, utan snarare 8dB skulle nog vara mer riktigt. Dessutom så dimensionera filtret så att basen faller av lite tidigare upp y frekvens så att även dennas höjning inte bli så utalad.
Detta är dock svårt utan data program m.m....
Postad 28 February 2009 - 22:31
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hittils har jag tänkt att dela dem vid 2000Hz med spole på 1mH och kondensator på 6.8uF för båda elementen, men är detta helt galet?  Länkar till element: http://www.seas.no/i...763_l17rcyp.pdfhttp://www.seas.no/i...w_datasheet.pdfMed en potentiometer borde man väl kunna ändra dämpningen tills det låter "lagom"?
Postad 28 February 2009 - 22:39
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, har du inte möjlighet att mäta eller simulera så kan du lyssna dig fram
ett litet tips såhär bara på rak arm för att minska problemet. är att använda en lite större spole till basen (ca1,2 eller 1,3)
till diskanten så skulle jag sikta på att dämpa denna minst 6dB till att börja med, och kanske 8dB direkt...
skit i att diskanten ligger på 6 ohm, och basen på 8ohm, spelar ingen roll, bara du dimensionerar filtret efter impedansen så...
du får testa på och leka lite med lyssning, moddning osv... det e roligt
Postad 28 February 2009 - 22:53
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Toppen  , och delningsfiltret skall då byggas utifrån potentiometerns 8ohm då va?
Postad 28 February 2009 - 23:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ligger potentiometern på ett RDC på 8ohm, hur tänkte du koppla denna till diskanten för att få önskad effekt ?
Postad 28 February 2009 - 23:27
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Den bör väl kopplas in på detta vis, men det kanske behövs någon annan slags dämpning för att diskanten skall bli på 8ohm?
Potentiometrar.jpg 26.35K
3 Antal nerladdningar
Postad 28 February 2009 - 23:30
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Nej, det är inte för att diskanten ska "bli på 8ohm" en lpad tar bara bort viss procent av inmatad effekt för att nivåmatcha de övriga elementen.
Postad 28 February 2009 - 23:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Den bör väl kopplas in på detta vis, men det kanske behövs någon annan slags dämpning för att diskanten skall bli på 8ohm?
Potentiometrar.jpg 26.35K
3 Antal nerladdningar
Jepp, så ska den kopplas, men står det angivet någonstans att denna motsvarar 8ohm resistiv last eller motsvarar denna ingen last alls ?! hur du dessa hemma ?! har du en multimeter ?! då kan du ju mäta fram om denna har 8ohm resistiv eller inte
Postad 28 February 2009 - 23:45
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Kanske börjar bli alltför trött för att ha koll på läget nu  , men potentiometern skall alltså kombineras med någon typ av dämpning i form av "vanliga" komponenter för att ge rätt resultat? Finns förövrigt på hifikit under tillbehör men jag har ingen hemma Modell: Effekt: Impedans: Bestnr: Pris: SAT 50 x 2 2x50 Watt 8 ohm 5626 155:-/st SAT 50 50 Watt 8 ohm 5616 55:-/st SAT 100 100 Watt 8 ohm 5619 95:-/st SAT 100 Stereo 2x100 Watt 8 ohm 5617 175:-/stUrsäkta rörigheten på listan, kopierade bara rakt av
Postad 28 February 2009 - 23:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
nej, vänta lite nu
jag e inte säker då jag alldrig använt någon av dem där...
Men du måste veta om dem har någon eget motstånd, annars får du sätta ett 8ohm i serie med den "lina" som går "förbi" diskanten
men utifrån som det står so tror jag dem menar att dem ligger på 8ohm i resistans på "bypasen"
och det e ju praktiskt, då slipper du köpa till motstond
Redigerat av DVD-ai, 28 February 2009 - 23:52.
Postad 28 February 2009 - 23:57
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jasåja, blir till att maila hifikit då antar jag
Postad 28 February 2009 - 23:59
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Nej, en potentiometer är ett variabelt motstånd, det behöver inte fler komponenter
Postad 01 March 2009 - 00:01
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
nej, vänta lite nu
jag e inte säker då jag alldrig använt någon av dem där... Men du måste veta om dem har någon eget motstånd, annars får du sätta ett 8ohm i serie med den "lina" som går "förbi" diskanten
men utifrån som det står so tror jag dem menar att dem ligger på 8ohm i resistans på "bypasen" och det e ju praktiskt, då slipper du köpa till motstond
Hoppas på det då, med andra ord
Postad 01 March 2009 - 00:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
beror på, alla är inte enbart detta, en del jobbar så att dem är menade vara anslutna till ett separat utan påliggande motstånd. Är då egentligen ingen riktig potentiometer kan tyckas... men det är ganska vanligt ändå faktiskt...
aja, jo men så är det bara att koppla denna till diskanten och köra antagligen
beräkna filtret utifrån 8ohm, och testa med olika dämpning för att utse vad som bli bäst, vad som låter mest balancerat !
basen som sagt, använd en lite större spole på denna och samma konding så borde det kunna kompencera till viss del för impedans ökningen med frekvensen och baffelsteget..
MEn kan inte lova något alls.. bara att det e steg i rätt riktning i alla fall
kanske du skulle kunan ta spole på 1,5 eller större på en gång så vet man att det gör mer skillnad, men allt detta beror ju också på hur stor lådans front (baffel) kommer att vara ?!
vet du det redan nu ?!
Postad 01 March 2009 - 00:08
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Nej, en potentiometer är ett variabelt motstånd, det behöver inte fler komponenter
Okaj fint, så de dämpar då alltså till 8 ohm och ger möjligheter att sedan "bromsa in" mera via ratten. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Postad 01 March 2009 - 00:12
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Detta som varierar...
men som jag vill tro att just dessa fungerar så "skickar den förbi" strömmen runt diskanten för att sänka nivån på denna.
denna ligger dock på 8ohm, så när den skickar vidare runt diskanten så borde det bli som minst 8ohm i last.
Men medans man har både diskanten och potentiometern, då kan det bli lite andra roliga fenomen... som i stil med parallella motsond, om ni förstår vart jag vill koma
därför anser jag att L-pad = 100 gånger bättre !
Postad 01 March 2009 - 00:14
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Tack så hemskt mycket DVD-ai för att du har lite koll på det här  Baffeln är påbörjad och blir om jag inte minns helt galet 220*350 mm i 22 milimeters MDF
Postad 01 March 2009 - 00:20
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Detta som varierar...
men som jag vill tro att just dessa fungerar så "skickar den förbi" strömmen runt diskanten för att sänka nivån på denna. denna ligger dock på 8ohm, så när den skickar vidare runt diskanten så borde det bli som minst 8ohm i last. Men medans man har både diskanten och potentiometern, då kan det bli lite andra roliga fenomen... som i stil med parallella motsond, om ni förstår vart jag vill koma
därför anser jag att L-pad = 100 gånger bättre !
Har inte världens järnkoll på detta men är inte "Konstantimpedanspotentiometer" och L-pad samma sak? :S
Redigerat av TheFork, 01 March 2009 - 00:20.
Postad 01 March 2009 - 00:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
försök att placera denna så näta topen på lådan som möjligt, så att det inte är mycket kvar.. sedan tryck ihopp så att basen är så nära som möjligt också sedan så en dämpning på ca 7dB vore mumma om du placerar diskanten så att du inta har mer än ca 1cm till högtalarens övre kant. Du skulle även kunna ta och flytta upp diskantens delning lite i frekvens, försök att få upp denna lite till 2200Hz i stället, och ge basen som sagt en 1,5mH spole, sedan, 6,8uF till basen som du pratade om först borde kunna passa bra. Allt detta är angivelser på direkta uppskattningar om vad som borde kunna bli bra utifrån vad jag ser här på ditt baffelsteg och något som bör vara en mycket bra utgångspungt Har du möjlighet så är en fantastiskt bra ide att klä så mycket du kan av baffeln i nålfiltsmatta eller liknande. detta för att få bort lite av de difraktioner som existerar.. sedan så ska du såklart fräsa in diskanten i baffeln så att dem ligger i linje med varandra så lite så! och som sagt detta är inget som kommer att ge dig den perfeka konstruktionen utan snarare uppskättningar baserade på ungefärliga data och snabb simulering av ditt baffelsteg. Du får lyssna dig fram till detta sedan och jag hoppas och tror att impedansgången borde blir någolunda ok i alla fall gällande lägsta impedans. Har inte världens järnkoll på detta men är inte "Konstantimpedanspotentiometer" och L-pad samma sak? :S
Väldigt mycket samma sak ja MEn finns klara skillnader, och i detta fallet att i en L-pad så har vi ett låst värde som vi kan utgå från och detta är jätte bra att kunna ta i beräkningarna, när vi börjar vrida på potentiometern så "vad jag vet" så ändrar sig också den last som stärkaren ser diskanten som = inte lika bra som L-pad
Redigerat av DVD-ai, 01 March 2009 - 00:31.
Postad 01 March 2009 - 00:34
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Tack så hemskt mycket för tipsen och svaren  , Kommer att sova gott inatt, kan man säga  Så det skall alltså köpas något sånt här och bygga delningsfiltret utifrån 8 ohm, bromsat och klart då alltså? http://www.ljudia.se...75-watt-p79650/(oj, står visst Används för att nivåreglera (0-16 dB) diskant eller mellanregister utan att påverka delningsfiltret. på denna)
Redigerat av TheFork, 01 March 2009 - 00:44.
Postad 01 March 2009 - 00:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
dok, jo då ska du nog kunna köra på en sådan, men jag föredrar vanlig fast L-pad.
du kommer ändå inte behöva dämpa mer än 7dB för baffelsteget + max 4dB för känslighets kompensering för diskanten för att få till en bra respons
Men kör på denna och du kan ju leka runt lite och det skadar ju ej
Postad 01 March 2009 - 00:52
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Vilken av ljudias och hifikits är då att föredra? Och Hur många ohm skall filtret räknas utifrån?
Ursäkta om jag tröttar ut dig med alla frågor
Postad 01 March 2009 - 02:32
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Okaj fint, så de dämpar då alltså till 8 ohm och ger möjligheter att sedan "bromsa in" mera via ratten. Eller är jag helt ute och cyklar nu? 
Helt ute och cyklar En potentiometer är ett justerbart motstånd, diskanten har fortfarande en impedans på 6ohm, men potentiometern (alt. lpad) "stjäl" effekt som ska till diskanten och på så vis dämpas den.
Postad 01 March 2009 - 11:59
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Ok. Men delningsfiltret bör ändå räknas efter Konstantimpedanspotentiometerns 8ohm, utan att det finns risk att de tar kål på element och förstärkare? Eller är jag ute på cykeltur igen?
Postad 01 March 2009 - 12:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
NJaaa, det e just detta som är problemet, jag vet ej ! hur exakt den där fungerar... hur vida man kan beräkna filtret från 8ohm eller 6ohm eller (1/8+1/6)^-1 ?!?!?! vet ej, och detta gör det hela lita klurigare liksom Men som det står där på ljudias hemsida så borde det bara vara att beräkna filter från diskantens 6ohm (om du inte har riktiga program som tar hänsyn till att det är en impedans och inte en resistans som du ska dela av...) Men jag tycker fortfarande att du ska sikta på en vanlig L-pad egentligen...
Postad 01 March 2009 - 12:31
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
NJaaa, det e just detta som är problemet, jag vet ej ! hur exakt den där fungerar... hur vida man kan beräkna filtret från 8ohm eller 6ohm eller (1/8+1/6)^-1 ?!?!?!
vet ej, och detta gör det hela lita klurigare liksom Men som det står där på ljudias hemsida så borde det bara vara att beräkna filter från diskantens 6ohm (om du inte har riktiga program som tar hänsyn till att det är en impedans och inte en resistans som du ska dela av...)
Men jag tycker fortfarande att du ska sikta på en vanlig L-pad egentligen...
Känner mig lite dum nu men, vanligt L-pad?
Postad 01 March 2009 - 12:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok "vanlig" L-pad då...
2st motstånd, en i serie och en i parallell med diskanten som tar ut varandras impedans avvikelser och dämpar därmed diskanten utan att ändra impedansen.
Postad 01 March 2009 - 12:46
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jahaja  Då är jag med. Då är väl bara frågan hur många dB den skall dämpas föratt spela lagom mycket och med vad för komponenter som behövs för att delningsfiltret inte skall få tuppjuck då diskanten är på 6ohm och basen är på 8
Redigerat av TheFork, 01 March 2009 - 19:17.
Postad 01 March 2009 - 20:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
filtret beräknar du bara efter dem olika impedanserna, inget svårare än så
Postad 01 March 2009 - 22:34
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Sedärja  . Och sedan dämpas den väl bara ned ett antal dB med en "vanlig" L-pad.
Har du möjligtvis någon aning om hur många dB jag kan tänkas behöva dämpa för att kompensera för impedansen, känsligheten och baffeln så vore jag yotroligt tacksam?
Redigerat av TheFork, 01 March 2009 - 22:36.
Postad 02 March 2009 - 10:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Med halverad impedans så får du ( i teorin och en perfekt värld) dubbla effekten) men detta stämmer inte riktigt, dessutom så i detta fallet så när du kör med ett filter och ska försöka passa in så...
Baffelsteget blir ca 7dB så det vet vi, sedan så resten är väldigt svårt att veta exakt, (om man inte mäter..) men 3db Skillnaden som följd av impedans avikelser bortser du från. skillnaden i känslighet på ca 4dB räknar vi med sålänge
Alltså 7+4 = 11dB ska du dämpa diskanten, sedan så är det ju så att även basens övre register skulle behöva dämpas, detta gör du förslagsvis genom att sätta "en för stor" spole till denna för att dra ner denna i tid. det blir inget exakt, men bättre än att inte göra det i vilket fall som
Egentligen så borde du använda dig av en Konjugatlänk till basen också (impedanskompencering) så får du en bättre delning till basen.
Känner du att du har koll på detta nu ?!
kort och gott:
1: diskanten så högt upp på baffeln som möjligt.
2: diskanten ska fräsas in i baffeln så den ligger i linje.
3: placera basen så nära diskanten som möjligt på baffeln.
4: Klä gärna baffeln (hela) i något tyg (nålfiltsmatta är jätte bra !)
5: Dämpa diskanten ca 11dB
6: kör med en 1,5mH spole till basen
7: sätt in en konjugatlänk till basen också, då kan man än mer "finlir" för att få till responsen och delnignen blir jämnare;)
8: Se till så att du bygger ett test filter med billiga kondingar (elektrolyter!) sedan så kan du köpa polyester eller polypropylen kondingar när du känner dig nöjd
9: ha kul ! och fråga på om det e något
Edit: jag skulle kunna titta lite snabbt på detta filter i en simuleringsprogram bara för att få en bättre uppfattning om hur det blir och kanske kommer med lite förslag gällande konstruktionen och ändringar m.m.
ska se om jag hinenr med att göra detta i dag, annars blir det i morgon !
Redigerat av DVD-ai, 02 March 2009 - 10:23.
Postad 02 March 2009 - 22:20
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
hur menar du att han ska dämpa diskanten?
med en "vanlig" dämpkrets (r1-r2) eller med en hel baffelstegskrets?
Postad 02 March 2009 - 23:01
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
dämpa diskanten med Lpad och övre mellanregistret med förskutning av delning t.ex., vet ej än men ska se om jag kan titta lite snabbt på det bara på onsdag tidigast har jag tid...
Postad 03 March 2009 - 20:20
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
dämpa diskanten 11dB ? det känns ju helt galet faktiskt.
Jag hade nog dämpat den ca 4dB till att börja med, för att sedan lyssna sig för om den ska dämpas mer eller ej.
Bara för att programet visar en "baffelstegs" höjning med 7dB för diskanten så dämpar man inte hela diskanten med 7dB.
Det beror på att man även har ett "baffelsteg" för mellanbasen också. Utan att ha tittat just på din specifika låda så kommer med all säkerhet höjningen vara som mest runt 1000Hz...
Gjorde en mätningen på en bas och diskant som på pappret har samma känslighet, och men en mätning vid 1m så ligger dom på ganska exakt samma nivå. (då är alltså "baffelsteg" med i mätningen och denna uppvisar inte att man bör dämpa något av elementen med tanken på "baffelsteg". Utan denna kompensation hamnade för mig i optimeringen utav komponenterna i filtret).
Tillägg.... En dämpning utav diskanten med 11dB borde ge en väldigt dålig verkningsgrad?
/Johan
(detta är endast min personliga åsikt ang detta, så det kommer säkert in fler förslag/åsikter...
Postad 04 March 2009 - 10:00
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
hmm, verkar knepigt värre det här med hur många dB den skall dämpas. Vore helschysst om någon med koll kunde kika på det.
Postad 04 March 2009 - 11:30
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
dämpa diskanten 11dB ? det känns ju helt galet faktiskt. Jag hade nog dämpat den ca 4dB till att börja med, för att sedan lyssna sig för om den ska dämpas mer eller ej. Bara för att programet visar en "baffelstegs" höjning med 7dB för diskanten så dämpar man inte hela diskanten med 7dB. Det beror på att man även har ett "baffelsteg" för mellanbasen också. Utan att ha tittat just på din specifika låda så kommer med all säkerhet höjningen vara som mest runt 1000Hz...
Gjorde en mätningen på en bas och diskant som på pappret har samma känslighet, och men en mätning vid 1m så ligger dom på ganska exakt samma nivå. (då är alltså "baffelsteg" med i mätningen och denna uppvisar inte att man bör dämpa något av elementen med tanken på "baffelsteg". Utan denna kompensation hamnade för mig i optimeringen utav komponenterna i filtret).
Tillägg.... En dämpning utav diskanten med 11dB borde ge en väldigt dålig verkningsgrad?
/Johan
(detta är endast min personliga åsikt ang detta, så det kommer säkert in fler förslag/åsikter... 
helt rätt det su skriver, men grejen e den att en baffel bidrar alltid med en förstärkning, och utan att veta baffelns storlek och vart mna placerar elementen så är det väldigt svårt att få till en bra kompencering ja. 11dB är väldigt vanligt... baffelsteget höjer så pass mycket att man sänker ingen verkningsgrad på själva högtalaren som sådan. de resterande 4dB som i känslighet skulle vara diff mellan mellan/bas och diskanten är mycket mer osäkra, jag skulel snarare säga att: dämpa bort baffelsteget (7dB) och vänta med dem 4dB i sådant fall... Sedan sa jag inget om att inte dämpa även övre området som basen spelar, det området måste också dämpas för att få till det ritkigt bra, problemet e bara det att utan att få en visuell bild av det hela så är det i det närmaste omöjligt att direkt på första försöket få till det perfekt... bästa är att bygag en prototyp och mäte, näst bästa är att använda ett simuleringsprogram där man kan se rent visuellt ca vad som händer och man kan göra helt ok kompensaion med detta. Edit: Men vist TheFork, bygg en prototyp om du vill och mät upp så att du vet exakt hur mycket du vill dämpa sedan !
Postad 04 March 2009 - 12:02
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
okaj, det blir till att testa sig fram lite med dämpningen helt enkelt
Har du något smidigt simuleringsprogram att rekomendera så vore det toppen?
Postad 07 March 2009 - 14:20
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Har kikat lite på filtret till seas mimir ( http://www.seas.no/i...=210&Itemid=202) och det verkar som att det kan tänkas vara användbart då både baffel, element och delningsfrekvens är ganska lika (med enda skillnaden att diskanten skall dämpas några extra dB och att baffeln är 3mm tunnare)
Kan det tänkas gå att kopiera filtret rakt av? (fast med mer "diskantdämpning")
mimir_filter.jpg 29.47K
0 Antal nerladdningar
Postad 07 March 2009 - 15:37
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Postad 07 March 2009 - 21:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jepp det e bara att kopiera i stort sätt
gör ett par lika lådor så har du ju en garanterat fungerande bra konstruktion
Postad 08 March 2009 - 22:34
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Toppen och tack för hjälpen! 
Förövrigt är lådorna påbörjade och bafflarna är väldigt lika storleksmässigt. 
Kan slänga upp lite bilder och resultat när jag har kommit en bit på dem, såvida jag inte kommer på nåt mer klurigt
Postad 09 March 2009 - 20:34
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Här är inköpslistan, förövrigt
h_gtalarbest.jpg 43.33K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 March 2009 - 22:14
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
tritec spolar, fy fan vad dyrt
Postad 10 March 2009 - 16:30
TheFork
-
TheFork
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Blev både luftlindade spolar, tritec spolar och bandspolar på grund av värderna som behövdes. 
Rasslar till ganska ordentligt i plånboken
Postad 10 March 2009 - 20:56
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Fast alla spolarna är väl luftlindade?
Postad 10 March 2009 - 22:25
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
det går ju att labba med värderna igenom att linda av lite tråd
Postad 11 March 2009 - 09:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
det går ju att labba med värderna igenom att linda av lite tråd
Jepp ! tycker jag att han ska göra, skippa dyrspolarne dem gör ingen vettig skillnad sålänge du räknar in RDC vid filter deräkningarna. en du sparar en massa pengar !
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|