Spegelmetoden gÄr ut pÄ:
SÀtt en spegel pÄ vÀggen/golvet sÄ att du nÀr du sitter vid lyssningsposition ser diskantelementet (eller baksidan pÄ högtalaren motsvarande dÀr diskantelementet sitter pÄ framsidan). DÀr spegeln hamnar ska du centrera din absorbent för att den ska absorbera förstareflexen.
De mest intressanta förstareflexena att dÀmpa Àr vanligen golv och högtalarvÀgg (de hamnar i ett olyckligt tids- och vinkel-intervall). HögtalarvÀggen tar man dÄ hand om med absorbenter som du gör
och golvreflexen med matta och soffbord.
SÄ det blir alltsÄ att flytta in absobenterna lite mot mitten och hoppas pÄ det bÀsta. Jag har ju faktiskt inte sÄ mÄnga alternativ i rummet men jag tÀnkte att det var vÀrt 500 kr för att fixa till akustiken. Har ju en rejÀl matta och ett soffbord kommer inom kort.
Upp med dom precis ovanför listen,behövs inte högre. 
Ok dÄ kör vi pÄ det. Nu ska man bara bygga fyra trÀramar och hitta ett snyggt tyg

Fungerar det att köpa tjockare trÀskivor sÄ man fÄr en luftspalt mellan materialet och vÀggen? AlltsÄ köper man t.e.x en 10 cm tjock trÀskiva till ramen istÀllet för en som Àr 5 cm.
Sett till bilderna har du nog den ena första reflexen i fönstet. Antingen sÄ skaffar man tjocka gardiner att dra för eller sÄ flyttar man ut högtalarna om det Àr möjlgigt.
Man vill ju gÀrna att det inte ska ut som en bunker inne i rummet. FÄr se hur jag gör med gardinerna och tyvÀrr har jag flyttat ut högtalarna sÄ gott det gÄr. Hifi och att bo hemma Àr ingen bra ide
Redigerat av Unregistereda73534df, 09 March 2009 - 12:07.