Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med projektarbete - Högtalare

63 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 March 2009 - 15:30

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Jag och en polare går trean i gymnasiet och tänkte att vi skulle få ihop ett par stativhögtalare. Vår budget är ganska tajt då vi inte är säkra på att vi kommer få igen pengarna. Har kollat lite på BMM Electronics efter element och tänkte 1500kr kunde vara en lagom budget. Tror ni det går att få ihop något vettigt för pengarna? Kablar och dämpmaterial behöver inte räknas in i budgeten.

Tack på förhand!

Postad 10 March 2009 - 15:50

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Definera vettigt...
Hur ska det låta?

Ja man kan bygga ihop något som spelar men inte spelar bra.
Jag gjorde precis samma sak i trean dock på egen hand och min budget blev tillslut 4000 kr med allt material inräknat.
Jag använder dom än idag. Även om jag ska bygga om dom...

Vill ni det ska spela högt eller bra för en vettig peng köp då två billiga fullbands högtalare och bygg horn.
Vill ni kan ni bygga ganska billiga högtalare som spelar bättre än "siba's topsäljande kompakt stereo" så kan ni göra det med den budgeten men ni kommer inte kunna göra top kvalitet med det.

Visaton, Monacor, HiVi och Dayton har en del billiga och tillräckligt bra element som inte kostar en halv förmögenhet.

Postad 10 March 2009 - 19:15

Bel3
  • Bel3
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
SDS-134-THP
ND20FB-4
Billigt och bra!

Postad 10 March 2009 - 19:48

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
1500:- enbart för element eller för två kompletta högtalare?

Postad 10 March 2009 - 21:10

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Tackar för svaren! Vi hade väl tänkt 1500kr för ett par. Vi förväntar oss inget HiFi-ljud så det är vi mycket väl medvetna om. Hade mest tänkt få ihop ett par som är bra för just den kostnaden! Ska undersöka lite mer i vad det finns att välja på. Tacksam för fler tips!

MVH

Postad 10 March 2009 - 21:39

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Vad vi vill påpeka är att om man tar 1500:- för bara element... kommer kostnaden lätt i alla fall nå 3000-4000:- innan filter och låda är på plats...

Så fundera på budjeten i igen... filter till billiga element är inte billigare än till dyra... samma gäller lådan...

Postad 10 March 2009 - 22:32

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Jag vill rekommendera en Philips diskant som finns på Fynda för 95;- som jag ersatt orginaldiskanten i mina Dynavoice för 7tkr i. Mycket prisvärd diskant enligt mig. Renheten och dynamiken höjde sig verkligen. Spelar även mer detaljerat nu känner jag.

Postad 11 March 2009 - 17:34

Unregistered32415
  • Unregistered32415
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Bel3s förslag är riktigt fint!
Dela tredje ordningen vid 3,5kHz, (fjärde ordningen akustiskt blir det), Lägre ordning om delningen blir högre, men dela högst vid 5kHz, annars blir den horisontella spridningen nog lite dålig. Men delning vid ca 4kHz blir nog bra.
Sätt kalaset i en basreflexlåda på 10liter avstämd till typ 60Hz.

Postad 16 April 2009 - 12:47

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Det är jag och Aurum som håller på med projektarbetet. Har kikat vidare på element och försökt lära oss lite om filter, bl a här http://www.drkrupp.s...tml#filterlista där vi valt att dela våra element vid 3000Hz med hans specifikationer.

http://www.bmm-elect...Product_ID=4854 Kondensator för lågpass
http://www.bmm-elect...Product_ID=4853 Kondensator för högpass
http://www.bmm-elect...Product_ID=5314 Spole för högpass/lågpass

Låter det som att man kan göra ett vettigt delningsfilter med dessa? Elementen vi vill använda är dessa:

http://www.bmm-elect...Product_ID=4294 Bas/Mellanregister
http://www.bmm-elect...Product_ID=2000 Diskant

Vi tänkte som sagt dela vid 3000Hz, låter det rätt?

Vi är mycket tacksamma för all hjälp vi kan få!

Redigerat av JohanOscarPersson, 16 April 2009 - 15:03.

Postad 16 April 2009 - 14:56

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Och vilka element blev det?

Meningslöst att diskutera delning om inte elementvalet är tydligt.

Postad 16 April 2009 - 15:02

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Och vilka element blev det?

Här är de element vi tänkt använda:

Baselement: Peerless SDS-164-THP 6.5"
Diskant: Visaton SC10N

Postad 19 April 2009 - 18:04

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Ingen som har någon input angående filter? Vårt mål är att bygga eget, men vi är lite osäkra på hur vi ska bära oss åt. Vore skoj med lite kunniga som förklarar läget lite :)

Tack på förhand.

Postad 19 April 2009 - 19:56

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
ok... Delning runt 3Khz

En sak att tänka på är att ni delar mycket nära basens resonanstopp runt 4.5KHz... Det betyder att den kan vara otillräckligt dämpad för att inte höras on-axis.

Sen kommer ni att spela en hel del där 60 graders kurvan är kraftigt annorlunda mot in-axis. Vilket leder till att de som sitter vid sidan om högtalarna kommer ha en annan tonkurva än de som sitter rakt framför... Varför bry sig kanske man undrar???

Jo för att den som sitter rakt framför höger kanal kommer att ha vänster i en vinkel... Dvs. denna person kommer ha 2 olika högtalare i sin stereo... medans den som sitter i mitten kommer ha 2 likadana.

Diskanten var ju jämn och fin i SPL-kurvan... men impedansen... Fs ligger högt... dessutom har du 2 resonanser... dvs. det kommer kräva verifiering om ni skall vara säkra på att erat filter är rätt... (svår att bygga med om du inte har mätmöjlighet.) Den skulle nog trivas med en delning runt 4-5Khz om man inte kan mäta för att vara säker på en stabil delning... Men där kan du inte ha basen... Även om du kompenserar för resonanstoppen.

Jag kan bara rekommendera att man har ett mjukare konmaterial (rakare frekvensgång, dock är den behäftad med mer färgning av ljudet) så man slipper resonanstopparna. Bättre att ha lite mindre rak frekvensgång på diskanen och en låg Fs så att man kan dela så lågt som möjligt... runt 2.5kHz

Troligen inte vad ni ville ha som svar men det är mitt svar...
En 2-vägare är en kompromiss... Så det betyder inte att ni inte kan få till det med dessa men jag anser att ni kan få det lite svårt genom att dela så högt.

Postad 19 April 2009 - 21:56

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Vad vi vill påpeka är att om man tar 1500:- för bara element... kommer kostnaden lätt i alla fall nå 3000-4000:- innan filter och låda är på plats...

Så fundera på budjeten i igen... filter till billiga element är inte billigare än till dyra... samma gäller lådan...

Visst är det så, men det går att komma undan lite billigare.

Hmm... när jag byggde med Dayton 8" (elementet med fasplugg) och Morel 1" (väldigt bra diskant, minns inte modellnamnet) diskant så blev sammanlags elementkostnaden ca 1800sek (euron låg lite lägre då). 8" delade jag vid 1700Hz med 6dB/oktav, och diskanten också med 6dB/oktav tror att det hamnade runt 2700Hz tillslut då det "lät" som att det gav rakast kurva, dels pga baffelsteget och att 6dB/oktav gör att elementen möts och skapar ett större band ihop än om man skulle delat med 12dB/oktav, Och ja diskanten har så lågt Fs så det tål 6dB, iallafall vid så hög frekvens.

Jag fick efter 3 veckor fick jag låna en mätutrustning via min far på något vänster och det visade sig att det var en liten bulle runt 2000hz och uppåt så jag fick dela diskanten vid ca 2900Hz. Kurvan blev mycket fin tillslut på skärmen. Utrustningen är egentligen till för att mäta akustik i skollokaler osv, men det fungerade bra.

Högtalaren blev mycket fin! en känslighet på ca 89dB/1W och en rak kurva :) Den sträcker sig nedåt 29Hz -3dB (i dataprogrammet UTAN rumsförstärkning).

Lådan byggde jag tillsammans med en kompis i spånskiva och vi slipade+målade så att det såg ut som trä på ett ungefär. Anledningen till att jag inte har kvar själva högtalaren är att lådyttervolymen blev på ca 55liter, inte så stort egentligen men det blev för klumpigt att ha där jag bodde just då. En annan nackdel är att högtalaren inte tål mer än 80watt vilket är för litet om jag ska fylla upp det rum jag har nu!

Sammanlagda kostnaden blev 1800:- för element 400:- för filter+kabel, 60:- för terminaler, 200 för spånskivan (19mm) samt 150:- för färg. Så för runt 2500:- får du en riktigt bra högtalare!!!

Edit: elementen!
http://www.bmm-elect...Product_ID=7094
http://www.bmm-elect...Product_ID=7048

Redigerat av ekolnskungen, 19 April 2009 - 21:59.

Postad 20 April 2009 - 18:13

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Tackar så jättemycket för tipsen ni gett oss!

Efter att ha läst inlägget från GrodanB så har vi tänkt om lite på elementsidan eftersom det inte lät så passande med de vi valt.

Diskanten vi valt nu är http://www.bmm-elect...Product_ID=6988 med en hel del lägre i FS, positivt?
Basen blev en http://www.bmm-elect...Product_ID=1447 som är en del dyrare än den vi valde innan.

Tror ni det går att få ihop något som låter bra med dessa element? Att dela runt 2,5kHz låter inte helt konstigt enligt mig. Tror ni det skulle kunna gå bra?
Ekolnskungens förslag lät inte helt fel, tyvärr så vill vi helst inte lägga riktigt så mycket pengar på projektet.

Tack på förhand och för all hjälp vi får!

Postad 20 April 2009 - 20:01

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Hm, mellan/basen kommer nog inte komma i lager på ett tag... '
ca. 50:- dyrare, 100% bättre. Dessa låter gudomligt, grymt låg dist!
http://www.bmm-elect...Product_ID=7118

Redigerat av ekolnskungen, 20 April 2009 - 21:56.

Postad 20 April 2009 - 21:30

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Där står "1 to 5 business days" på hemsidan - låter ganska rimligt tycker jag.

Postad 20 April 2009 - 21:55

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Där står "1 to 5 business days" på hemsidan - låter ganska rimligt tycker jag.

Det stämmer sällan tyvärr... När det är nya påväg så står det "Soon 10" (exempelvis).

Postad 20 April 2009 - 22:11

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

ca. 50:- dyrare, 100% bättre. Dessa låter gudomligt, grymt låg dist!
http://www.bmm-elect...Product_ID=7118

Denna basen är lite lurig att göra filter till. Eftersom den har resonanstoppar. Så brantare än 1:a ordningen om man inte delar tidigt.

Postad 20 April 2009 - 22:20

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Det stämmer sällan tyvärr... När det är nya påväg så står det "Soon 10" (exempelvis).

Synd :D

Hur som helst är det den magnetiskt sköldade modellen som vi länkade (som inte är på lager). Var tror ni om att köra med osköldade element? Vi får helt enkelt undvika att ha de i närheten av tv-apparatur.

Kan det påverka filtret på något vis genom att köra med icke-sköldade element, förresten?

De är på lager och passar vår budget ännu bättre.

Tack för alla svar :)

Postad 20 April 2009 - 22:21

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
högt fs, nästan 90hz?

Postad 21 April 2009 - 06:46

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

högt fs, nästan 90hz?

Hmm... ett (lågt) mellanregister alltså... Kollade inte T/S parametrarna...

Definitivt inte vad ni vill ha.

Postad 21 April 2009 - 07:09

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Hmm... ett (lågt) mellanregister alltså... Kollade inte T/S parametrarna...

Definitivt inte vad ni vill ha.

Nej, då tror jag nog Visaton W170SC-8 (vårt valda baselement) passar projektet bättre.

Vi tänkte ha en låda på 25 L som är avstämd på 50 Hz. Jag bifogar bild på 3D-modell som fungerar som prototyp. Tror ni det funkar?

Bifogad fil  H_gtalarl_da.png   59.51K   0 Antal nerladdningar

Postad 21 April 2009 - 11:47

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Ja, då får ni ta den oskärmade varianten som det endast finns 2ex kvar av! Så ni får skynda er lite.

Även om det blir låg känslighet (86dB) så fungerar det väl bra, men montera basreflexröret bakom diskanten istället!

Postad 21 April 2009 - 13:21

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Tror du att en delning vid 2,5kHz kan fungera någorlunda bra? Ang. filterkomponenter, påverkar valet ljudkvaliten mycket? Prismässigt gäller det då..

Redigerat av Aurum, 21 April 2009 - 13:22.

Postad 21 April 2009 - 13:57

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Filterkomponenternas kvalitet spelar roll så till vida att de förbrukar effekt och lämnar sin prägel på utsignalen. Även antalet komponenter (om man väljer sådana filter) har inverkan.

Postad 21 April 2009 - 14:02

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Filterkomponenternas kvalitet spelar roll så till vida att de förbrukar effekt och lämnar sin prägel på utsignalen. Även antalet komponenter (om man väljer sådana filter) har inverkan.

Det tror vi också, frågan är väl mer hur mycket det påverkar i relation till kostnad. Är det rimligt att vi lägger runt 200 kr per filter?

Postad 21 April 2009 - 17:44

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Angående storlek på lådorna, måste man följa vas eller går det bra att minska volymen en bit?

Postad 21 April 2009 - 18:50

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Vas är en T/S parameter FÖR att räkna ut volymen... Inte volymen som man skall använda.

Ni kan inte leka med volymen som ni vill... utan lådans resonansfrekvens används för att räkna ut röret... så fipplar ni med volymen kommer inte röret stämma.

Det är lurigt som det är att få rätt avstämning så gör det inte svårare än nödvändigt för er...

Redigerat av GrodanB, 21 April 2009 - 18:54.

Postad 21 April 2009 - 20:50

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Angående storlek på lådorna, måste man följa vas eller går det bra att minska volymen en bit?

Lådan till det elementet ska vara 45liter = f3 på 34Hz med lite dämpning i lådan.

Edit: I portat utförande såklart. I slutet så kan den vara runt 13liter och får en f3 på 68Hz

Redigerat av ekolnskungen, 21 April 2009 - 20:52.

Postad 21 April 2009 - 21:17

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Lådan till det elementet ska vara 45liter = f3 på 34Hz med lite dämpning i lådan.

Använder man WinISD för att räkna ut optimal portad låda på 45 L (34 Hz avstämning) så får man följande mått:

W: 0,399 m
H: 0,615 m
D: 0,254 m

Hur påverkar de olika leden i en lådkonstruktion egentligen? Vad tillför mer djup och mindre höjd, exempelvis?

Postad 21 April 2009 - 21:59

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Använder man WinISD för att räkna ut optimal portad låda på 45 L (34 Hz avstämning) så får man följande mått:

W: 0,399 m
H: 0,615 m
D: 0,254 m

Hur påverkar de olika leden i en lådkonstruktion egentligen? Vad tillför mer djup och mindre höjd, exempelvis?

Det spelar ingen roll, det bästa blir med så smal baffel som möjligt, och basporten inte monterad precis bakom basen.

Postad 21 April 2009 - 23:06

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Kollar på på tillverkarnas hemsida ser man följande:

Recommended cabinets:
20 l (closed)
20 l ; 1x BR 19.24 (length 14 cm)
30 l ; 1x BR 15.34 (length 12 cm)
50 l ; 1x BR 15.34

http://www.visaton.c...on/w170s_8.html

BR xx.xx är alltså olika reflexrör.

Vi vill gärna ha ner lådvolymen en del. Vad sägs om 30 L med avstämning på 35 Hz?

Tack för alla svar och tålamod :)

Postad 22 April 2009 - 06:42

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

[...]montera basreflexröret bakom diskanten istället!

[...]bästa blir med så smal baffel som möjligt[...]

Eftersom de inte frågar själva frågar jag:

Varför?

Skall ni göra ett projektarbete BÖR ni ställa den frågan VARJE gång ett design besult skall tas. Jag har försökt att föregå er genom att försöka förklara varför jag tycker att ni bör välja det eller detta...

För om jag skulle kolla igenom erat jobb senare för att godkänna det, skulle jag inte tycka om svaret: "För att en kille på ett forum sa det."

Jag skulle ALDRIG lita på lådförslag från en tillverkare inna jag simulerat dem själv och sett de olika kurvorna... Återigen nått för en ev. rapport. Dvs. simulera de olika alternativen och motivera varför ni väljer den ni väljer.

Visst kan valet man gör vara pga. andra anledningar än kurvformen men då skall man kunna visa det med... Tex. kan totala lådstorleken vara viktigare än en liten puckel...

Postad 22 April 2009 - 07:25

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Eftersom de inte frågar själva frågar jag:

Varför?

Skall ni göra ett projektarbete BÖR ni ställa den frågan VARJE gång ett design besult skall tas. Jag har försökt att föregå er genom att försöka förklara varför jag tycker att ni bör välja det eller detta...

För om jag skulle kolla igenom erat jobb senare för att godkänna det, skulle jag inte tycka om svaret: "För att en kille på ett forum sa det."

Vi läser ständigt för att lära oss alla möjliga begrepp och visst ifrågasätter vi all information vi får tag i. Självklart räcker det inte med att gå efter andras ord men det är väldigt informativt med lite guidelines :)

Jag skulle ALDRIG lita på lådförslag från en tillverkare inna jag simulerat dem själv och sett de olika kurvorna... Återigen nått för en ev. rapport. Dvs. simulera de olika alternativen och motivera varför ni väljer den ni väljer.

Visst kan valet man gör vara pga. andra anledningar än kurvformen men då skall man kunna visa det med... Tex. kan totala lådstorleken vara viktigare än en liten puckel...

Jag har simulerat lådan och elementet i WinISD och enligt mina ögon ser det bra ut men det är ganska svårt att säga med ett otränat öga. Nån speciell puckel vill jag inte påstår sker med en låda på 30 L och avstämning på 35 Hz, men såklart med optimalt för elementet med en större lådvolym. Som du säger är det en bra idé att motivera varför vi vill ha en sådan här låda, och precis som ditt exempel säger så vill vi hellre ha en lagom storlek på lådan än en liten puckel.

Så här ser kurvan ut:
Bifogad fil  FrekvenskurvaW170S8.jpg   236.49K   0 Antal nerladdningar

Angående basreflexröret så har jag hittat följande formler för att räkna ut dess längd:

L = Rörlängd (cm), D = Rörets innerdiameter (cm), Pi = 3,1415927, Fr = Önskad resonansfrekvens (Hz), Vb = Lådans innervolym (liter)

Formel 1: L = (56250 x D^2) / (Pi x Fr^2 x Vb)
Formel 2: L = ((20 000 x D^2) / (Vb x Fr^2)) - (0,8 x D)
Formel 3: L = ((23600 x D^2) / Vb x Fr^2)) - (0,74 x D)
Formel 4: Fr = (D / ROT(Vb x (D x L))) x 160 eller L = ((160^2 x D^2) - (Vb x D x Fr^2)) / (Vb x F^2)
Formel 5: L = d x (((2650 x D) / (Vb x Fr^2)) - 1)

Så då är det väl bara att räkna ut rörets längd och hitta belägg för vart vi bör placera den.

Postad 22 April 2009 - 08:49

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Jag delar GrodabB's syn i att ni bör argumentera varför ni gör vissa val och varför ni väljer bort andra alternativ. Svårt att annars få något vidare betyg på arbetet om man bara "bygger."

Gällande den tidigare frågan kring värdet på filterkomponenterna är det svårt att säga en summa. Försök snarare jämföra komponenterna och utvärdera var ni får rätt värde för pengarna, men det är som sagt inte lämpligt att bara ta det billigaste som ni kan hitta. Om budgeten är styrande kan ni kanske annars överväga enklare filter med färre komponenter som ni istället kan lägga lite mer pengar på.. äsch, nu börjar jag svamla men ni förstår nog vad jag menar..

Postad 22 April 2009 - 11:47

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Varför?

Baffeln, baffelsteget.

Mina erfarenheter säger att basreflexröret precis bakom gör att det blir sämre återskapande av de frekvenserna som ska ut. Vet inte varför.

En fråga som man kan ställa sig då är:
Vad är "baffelsteget"?
Ett frekvensband kommer att höjas, vilket frekvensband och hur mycket det kommer höjas styrs av baffelns storlek och material. Desto mindre baffel desto lättare är det att kompensera för baffelsteget i diskantens delning.

Postad 22 April 2009 - 15:59

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Tack för svar alla snälla människor!

Har nu kollat vidare på vad för filter och delning vi ska använda men har inte kommit fram till detta ännu. Har dock tänkt på att vi måste dämpa diskanten 6dB eftersom känsligheten är så mycket högre. Har valt två motstånd till detta på 3,9Ohm och 8,2Ohm. Tänkte på om man måste använda konjugatlänk för att jämna ut impedansen? Vad jag läst på http://www.drkrupp.se/hifi/ så verkar det inte behövas men tänkte höra med er först och se vad ni anser.

Postad 22 April 2009 - 18:20

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Räkna med att den där "puckeln" som din kurva visar kommer att bli betydlig större med rumstöd.

Postad 22 April 2009 - 20:30

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Räkna med att den där "puckeln" som din kurva visar kommer att bli betydlig större med rumstöd.

Det är en kompromiss som vi är redo att ta :)

Postad 22 April 2009 - 21:14

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Har forskat lite kring delning nu. Tänkte att 2500Hz skulle kunna vara lagom till diskanten. Hur ska man göra med basen? Ska vi ligga lite under eller lite över? Har förstått att de inte ska ligga på samma frekvenser då de kan skadas, om jag inte fått fel för mig.
Vad tror ni?

Postad 23 April 2009 - 06:55

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Har forskat lite kring delning nu. Tänkte att 2500Hz skulle kunna vara lagom till diskanten. Hur ska man göra med basen? Ska vi ligga lite under eller lite över? Har förstått att de inte ska ligga på samma frekvenser då de kan skadas, om jag inte fått fel för mig.
Vad tror ni?

Skadas?

Var har du fått det ifrån?

Visst kan de skadas om du spelar bas i diskanten men inte om delningen är lite fel...

Ditt ego kan ta stryk men inte elementen... :) (om du är något fel i frekvensen...)

Om de skall summera frekvensrakt skall de ha (i teorin) samma -3dB punkt... (är det L/R filter är det -6dB men då kommer du inte ha samma ljud off-axis som on-axis men det är en helt ok kompromiss) dock summerar de sällan som i teorin... (eftersom du bör ha rätt fasdata och för att de inte är så frekvensraka som simuleringarna får dig att tro)

Sen angående baffelsteget... Finns GRATIS simuleringsprogram för detta. Kan rekommendera er att ladda hem ett som heter The Edge (har ni runt 250:- att spendera har samma programerare ett BRA simuleringsprogram till högtalarkonstruktion som heter Basta.) Det innehåller också lite filterkonstruktion...

Har dock inte köpt uppdateringen så jag har inte kört senaste men förra versionen (1.x) var helt ok. (Fast jag föredrar LSPCad 6.x men det programmet kostar helt andra pengar)

Jag får länka till dessa program senare... (tror att jag har länkar i tråden jag skrev när jag byggde mina frontar... orkar ni kan ni kolla i mitt galleri...)

Redigerat av GrodanB, 23 April 2009 - 06:56.

Postad 24 April 2009 - 08:18

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Citat:
"...i ett filter är spolen, med induktans, som betecknas L i kopplingsschema, kondensatorn, med kapacitans, som betäcknas C, och motstånd, med resistans, som betecknas R. Det resistiva motståndet används ofta för att dämpa en signal. Detta görs oberoende av frekvensen. En dämpning på t ex 4 dB dämpar 4 dB vid alla frekvenser. Spolen däremot, ökar motståndet (eller impedansen) med ökad frekvens. Det omvända sker med kondensatorn, den ökar impedansen med minskad frekvens. Detta är mycket användbart när man vill koppla ihop flera element och separera dem elektriskt ifrån varandra. Det är dock mycket viktigt att basens dämpning uppåt i frekvens är anpassad till diskantens dämpning nedåt i frekvens. De får inte arbeta med samma frekvenser. Detta kan skada förstärkaren, eller i bästa fall kommer det bara låta sämre. Om det motsatta sker, dvs elementen är separerade med för långt avstånd till varandra, uppstår en "glugg" i frekvensgången, vilket inte heller låter speciellt bra. Detsamma kan uppkomma om högtalaren inte har impedanskorrigering, då delningsfiltret troligtvis inte stämmer."

Från www.drkrupp.se/hifi

Där skriver han att det är farligt att de jobbar med samma frekvens. Har jag missförstått det han skriver eller är det något annat lurt? ;)

Postad 24 April 2009 - 08:33

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Det var dålig skrivet men vad det betyder är att elementen inte skall spela samma frekvenser. Dvs. du skall inte parallellkoppla bas och diskant utan eller med samma filter.

Har du tex. en 8 ohm bas och ett 8 ohms mellanregister och du kopplar dem parallellt blir det 4 ohm. vilket kan leda till att förstärkaren brinner upp... (om den inte pallar detta alltså... risken är mycket större om du har 2 4 ohms elememt...)

Men det betyder INTE att de inte kan ha samma brytfrekvens har de det så spelar de faktisk inte samtidigt med detta katastrofala senario...

Har du ett lågpass @ 2500Hz till basen och ett högpass @ 2500Hz till diskanten kommer de alltså inte spela samma frekvenser utan kommer uppfattas av förstärkaren som ett element som spelar bas och diskant.´

Men skulle du tex. låta basen spela upp till 5000Hz och diskanten ner till 1000Hz kommer alltså förstärkaren se ett element med nominell impedans på 8 ohm till 1000Hz sen ett på 4ohm mellan 1000Hz till 5000Hz för att sedan åter få ett på 8ohm (kraftigt förenklat) och DÅ kan du skada förstärkaren om den inte pallar strömmen mellan 1-5KHz

Sen kan du elda upp diskanten om du delar för lågt eller inte har kopplat in ett filter alls...

Postad 24 April 2009 - 13:48

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Tror du att en lämplig delning kan ligga vid 3kHz? Är det lämpligt att vi delar dem vid samma frekvens eller ska vi hålla dem en bit ifrån varandra? Typ 2,5kHz och 3kHz?

Tack för alla svar och frågetecken som retts ut!

Postad 25 April 2009 - 19:06

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Eftersom ni inte mäter får ni allt jobba teoretiskt dvs. dela vid samma frekvens...

Postad 27 April 2009 - 23:33

Aurum
  • Aurum
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Har testat att räkna ut komponenter efter vilken frekvens jag vill dela vid. Använder jag formeln som finns nere på http://home.swipnet....-arb/loud_6.htm 6.7.2 så får jag helt andra värden är de som finns med på http://www.drkrupp.s...ilterlista.html Provar jag sedan i Winisd så blir det ytterligare andra värden. Vad gör jag fel?

EDIT: Tänkte dela vid 3kHz..

Tack GrodanB för tålamodet! :)

Redigerat av Aurum, 27 April 2009 - 23:33.

Postad 07 May 2009 - 13:35

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Uppdatering!

Nu har vi blivit färdiga med delningsfilterna. Allt är löddat och färdigt. Vi har också kommit en bit på vår 3d-modell. Alla komponenter utom basreflexrören har blivit inhandlade och redo att användas. Basreflexrören ska dock inhandlas imorgon.

Så här ser 3d-modellen ut just nu. Är en del kvar att göra dock. Den ska vara med i rapport samt vid demonstration.
Bifogad fil  H_gtalarl_da.jpg   191.24K   0 Antal nerladdningar
edit: den gråa mindre lådan är första versionen. Den vita lådan är den officiella.

Redigerat av JohanOscarPersson, 07 May 2009 - 13:35.

Postad 04 June 2009 - 00:46

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Här kommer lite högupplösta bilder från vårt projektarbete.

Det blev en del skissande:
Bifogad fil  DSC_0016.JPG   2.12MB   0 Antal nerladdningar

Här är en låda preliminärt ihopsatt:
Bifogad fil  DSC_0025.JPG   2.41MB   0 Antal nerladdningar

Delningsfilter:
Bifogad fil  DSC_0038.JPG   2.66MB   0 Antal nerladdningar

Det blev en del skruvtvingar, som tur kunde vi låna några stycken av vår handledare:
Bifogad fil  DSC_0040.JPG   2.64MB   0 Antal nerladdningar

Bild på lådorna innan de åkte till lackeraren - framsida:
Bifogad fil  DSC_0044.JPG   2.08MB   0 Antal nerladdningar

Bild på lådorna innan de åkte till lackeraren - baksida:
Bifogad fil  DSC_0058.JPG   2.16MB   0 Antal nerladdningar

Slutresultatet!

Bifogad fil  J_R_One.jpg   2.1MB   1 Antal nerladdningar

Vi vill båda påstå att de blev mycket bättre än vad vi trodde de skulle bli. Vi blev båda väldigt positivt överraskade. Tack till alla som hjälp till och gjort arbetet till vad det blev!

Postad 04 June 2009 - 01:45

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Länge sedan jag läste, men ser ut som HiVi diskanter, vad blev slutsumman för kalaset?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.