Dubbla subbar för jämn bas?
16 svar till detta ämne
Postad 30 March 2009 - 15:38
Unregistered4966d5bd
-
Unregistered4966d5bd
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej,
är en ganska rejäl nybörjare när det gäller just ljud och har precis köpt en ny stereo.
Föll för argon 7011 (för att de var snygga) säljaren sa att de var lite klen bas (no shit!) så man borde köpa till en sub så jag köpte en Dali basis 100 som låter rejält, MEN basen varierar i rummet något vansinnigt, detta påverkar ljudupplevelsen enormt. Tidigare har jag haft slagbasar (gamla högtalare) men då har iaf basen varit omärkbart olika i när man rör sig i rummet. Jag har provat att köra olika bastester som både varierar i frekvens och med konstant frekvens och man kan riktigt höra hur styrkan på basen varierar både med platsen i rummet och med frekvensen. Jag läste lite om subbar på olika ställen och har fått klart för mig att detta är för att våglängden på tonerna är i samma storleksordning som rummet vilket gör att ljudstyrkan kan variera, men frågan är:
kan man göra något åt det? Min första tanke var att köpa en till sub och ställa den så att det blir stereo även på subben. Vad tror ni om det?
Hälsningar
Erik
Postad 30 March 2009 - 16:38
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Hej,
är en ganska rejäl nybörjare när det gäller just ljud och har precis köpt en ny stereo. Föll för argon 7011 (för att de var snygga) säljaren sa att de var lite klen bas (no shit!) så man borde köpa till en sub så jag köpte en Dali basis 100 som låter rejält, MEN basen varierar i rummet något vansinnigt, detta påverkar ljudupplevelsen enormt. Tidigare har jag haft slagbasar (gamla högtalare) men då har iaf basen varit omärkbart olika i när man rör sig i rummet. Jag har provat att köra olika bastester som både varierar i frekvens och med konstant frekvens och man kan riktigt höra hur styrkan på basen varierar både med platsen i rummet och med frekvensen. Jag läste lite om subbar på olika ställen och har fått klart för mig att detta är för att våglängden på tonerna är i samma storleksordning som rummet vilket gör att ljudstyrkan kan variera, men frågan är: kan man göra något åt det? Min första tanke var att köpa en till sub och ställa den så att det blir stereo även på subben. Vad tror ni om det?
Hälsningar
Erik
Hehe.. Vad gött det är att kunna ge samma svar som man har fått själv.. Jag är också nybörjare och ställde för inte så länge sen samma fråga själv.. Börja med att ställ subben på lyssningspositionen, sen kryper du runt på golvet och lyssnar var basen låter bäst. Där ställer du subben. Väldigt många är faktiskt inne på att två subbar är ett absolut minimum för att få det att låta riktigt bra, så har du råd att köpa en likadan till så kommer du förmodigen bli riktigt nöjd.
Postad 30 March 2009 - 16:57
Unregistered4966d5bd
-
Unregistered4966d5bd
-
Rookie
-
5 inlägg
Hehe.. Vad gött det är att kunna ge samma svar som man har fått själv.. Jag är också nybörjare och ställde för inte så länge sen samma fråga själv.. Börja med att ställ subben på lyssningspositionen, sen kryper du runt på golvet och lyssnar var basen låter bäst. Där ställer du subben. Väldigt många är faktiskt inne på att två subbar är ett absolut minimum för att få det att låta riktigt bra, så har du råd att köpa en likadan till så kommer du förmodigen bli riktigt nöjd.
Jo, jag har också läst just det om att krypa omkring, men som det ser ut nu så låter basen brutalt när jag sitter i soffan, men när jag står mitt i rummet så försvinner allt vid vissa frekvenser. Den är verkligen riktigt dålig. Har man fest är ju detta en riktigt dålig egenskap. Jag ser inget alternativ än köpa en till sub eller köpa bättre högtalare. Fattar inte hur killen i affären tänkte, jag sa att jag skulle lyssna lika mycket på musik som att se på film. Det var ändå på hifiklubben.
Postad 30 March 2009 - 17:16
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Att basen är olika beroende på var i rummet du befinner dig är inte så lätt att komma ifrån, inte ens med dubbla basar.
Jag funderar på en extra sub p.g.a. att jag har svårt att fylla ut hela basregistret, har små frontar så subben måste spela ända upp till typ 120hz. Subplaceringen jag har nu ger fin djupbas men dålig fyllighet i den övre basen vilket märks mest på musik. När jag flyttar den till en annan position så får jag inte lika djup bas men bättre i det övre registret men det är inget alternativ för jag vill ju ha djupbasen till film.
Tanken är att jag ska ha en på varje ställe, en för djup & en för det övre basregistret, det tror jag på i mitt fall. Däremot så kommer jag absolut inte att komma ifrån att basen upplevs olika beroende på var i rummet jag befinner mig så jag är inte så säker på att två subbar kommer att lösa ditt problem.
Det enklaste är ju att du försöker låna hem en extra alternativt köpa en på öppet köp som du kan återlämna om du inte blir nöjd, det funderar jag på att göra...
EDIT: Du skriver att basen låter brutalt när du sitter i soffan. Antar att du har soffan mot en vägg? Om det är i soffan du har problemet mest så kanske du bör fundera på dess placering, om du har den mot en vägg så testa att dra ut den en bit. jag har min utdragen en halvmeter, inte det snyggaste men ett måste för att inte basen ska bli för bumlig.
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 30 March 2009 - 17:20.
Postad 30 March 2009 - 17:29
Chattras
-
Chattras
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Det är ju väldigt svårt att få ljudet att låta likadant på olika placeringar i rummet. Detta på grund utav rummets inverkan på akustiken. Det kan ju vara så att där du brukar sitta (din sweetspot) har en rejäl utsläckning mellan t.ex 40-80Hz. Detta reglerar du ju antagligen genom att höja basen vilket kommer att få till följd att på en annan position i rummet där utsläckningen inte existerar i samma grad blir ljudet vid dom frekvenserna starkare där då inte "problemet" existerar där. Låt säga att du skulle mäta upp din sweetspot och se att du där har en avvikelse på t.ex -15dB vid 40hz och "fixar" detta genom att ställa om ljudet via ett eq. Om du då 1 meter år höger inte hade någon dipp vid samma frekvens är ju ljudet där starkare.
Hoppas jag lyckades förklara någorlunda ok, och rätta mig gärna någon om jag är helt ute och cyklar.
Postad 30 March 2009 - 18:07
Unregistered4966d5bd
-
Unregistered4966d5bd
-
Rookie
-
5 inlägg
Att basen är olika beroende på var i rummet du befinner dig är inte så lätt att komma ifrån, inte ens med dubbla basar.
Jag funderar på en extra sub p.g.a. att jag har svårt att fylla ut hela basregistret, har små frontar så subben måste spela ända upp till typ 120hz. Subplaceringen jag har nu ger fin djupbas men dålig fyllighet i den övre basen vilket märks mest på musik. När jag flyttar den till en annan position så får jag inte lika djup bas men bättre i det övre registret men det är inget alternativ för jag vill ju ha djupbasen till film.
Tanken är att jag ska ha en på varje ställe, en för djup & en för det övre basregistret, det tror jag på i mitt fall. Däremot så kommer jag absolut inte att komma ifrån att basen upplevs olika beroende på var i rummet jag befinner mig så jag är inte så säker på att två subbar kommer att lösa ditt problem.
Det enklaste är ju att du försöker låna hem en extra alternativt köpa en på öppet köp som du kan återlämna om du inte blir nöjd, det funderar jag på att göra...
EDIT: Du skriver att basen låter brutalt när du sitter i soffan. Antar att du har soffan mot en vägg? Om det är i soffan du har problemet mest så kanske du bör fundera på dess placering, om du har den mot en vägg så testa att dra ut den en bit. jag har min utdragen en halvmeter, inte det snyggaste men ett måste för att inte basen ska bli för bumlig.
Brutalt på ett bra sätt =). Riktigt bra alltså och djupt. Jag har bara fått för mig att basen inte varierar så mycket när man rör sig i rummet med vanliga högtalare med stora baselement. Blev liksom riktigt besviken, först trodde jag bara att jag hörde bättre hur musiken egentligen lät, men sen när jag körde bastesterna så visade det ju sig att det var som jag anade. Jag borde prova att låna hem en och testa. Det gör ju inte så mycket om man bara kollar på film, men som sagt, spelar man musik och rör sig i rummet. Ang. placeringen, ja, jag har soffan direkt intill en 1 meter tjock tegelvägg och har basen (av estetiska skäl) precis till höger om soffan och då inträngd i ett hörn.
Postad 30 March 2009 - 18:49
Chattras
-
Chattras
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Om jag va du du skulle jag testa att flytta basen till antingen höger fram eller vänster fram. Höger fram är väl det klassiska. Har för mig att det kommer ifrån hur en symfoniorkester är uppställd. Att ställa basen i ett hörn förstärker ungefär 6dB om jag inte kommer ihåg helt fel.
Postad 31 March 2009 - 16:06
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Att ställa basen i ett hörn förstärker ungefär 6dB om jag inte kommer ihåg helt fel.
Ja att ställa min sub i ett hörn går helt enkelt inte, får dra ned den ca 8db. Som den står nu så kör jag -2db för bästa resultat. Så svårt detta att på distans ge råd om subplacering & det allra mest när Erik8308 redan gjort den klassiska testen att sätta subben på lyssningsplats för att söka optimal placering. Jag har inte så stora erfarenheter av subbar. Min första hade jag i slutet av 80-talet men behöll den bara nåt år & min andra har jag nu haft i mitt biosystem ett par månader. Båda har dock endast låtit bra i ett begränsat område runt lyssningsplatsen men testa genom att låna en till & kör dubbla så får du se.
Postad 31 March 2009 - 16:14
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Som ägare av 2 basar så tycker jag att det är lättare att placera två basar än endast en. En bas blir mer känslig för var den står, medans 2 st fyller ut rummet på ett helt annat sätt och gör basarna mycket mindre känsliga för placering.
Postad 31 March 2009 - 16:23
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Som ägare av 2 basar så tycker jag att det är lättare att placera två basar än endast en. En bas blir mer känslig för var den står, medans 2 st fyller ut rummet på ett helt annat sätt och gör basarna mycket mindre känsliga för placering.
Vad tror du om det jag funderar på några inlägg uppåt? Med min nuvarande sub så får jag fin djupbas vid en placering men dålig fyllighet i de övre basregistret som mina små frontar inte kan återge. Med en annan placering så blir den övre basen bra men djupet försvinner. Visst bör man väl kunna jämna ut detta med 2 stycken? Jag tror själv på detta & ska nog testa men vill gärna ha lite input...
Postad 31 March 2009 - 16:40
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Vad tror du om det jag funderar på några inlägg uppåt? Med min nuvarande sub så får jag fin djupbas vid en placering men dålig fyllighet i de övre basregistret som mina små frontar inte kan återge. Med en annan placering så blir den övre basen bra men djupet försvinner. Visst bör man väl kunna jämna ut detta med 2 stycken?
Jag tror själv på detta & ska nog testa men vill gärna ha lite input...
Jag kör fyra nu. En i varje hörn. Hade också problem med ojämn bas, men det försvann mer och mer ju fler jag plockade in.
Postad 31 March 2009 - 16:40
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Det beror nog lite på vilken delning du kör.
Ifall du delar vid tex 80hz och dina små frontar inte klarar av att leverera under tex 140hz så får du ju ett glapp.
Vet inte ifall man separat kan ställa in den ena basen upp till 80 hz och den andra från 80-140hz, är dock tveksam.
Det du nog bör göra är att kolla upp vilken delningsfrekvens du kör och se till att matcha ihop så bra det går.
Postad 31 March 2009 - 16:51
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1073 inlägg
Vet inte ifall man separat kan ställa in den ena basen upp till 80 hz och den andra från 80-140hz, är dock tveksam.
Nej det går inte i min reciever & den sub jag har nu men jag vet inte om det finns nån annan lösning typ nåt delningsfilter man kan sätta emellan? Det du nog bör göra är att kolla upp vilken delningsfrekvens du kör och se till att matcha ihop så bra det går.
Det är redan gjort. Har som sagt små frontar & delar vid 100hz, dom grejar inget nämnvärt under det. En tanke som slår mig nu är att jag ska kolla hur det blir om jag delar ännu högre, ok frontarna ska enligt spec gå ned till 80hz men hur det är med det i realiteten i mitt rum är ju en annan sak. Ska testa att dela vid 120 samt 140 & se hur det blir men jag är lite rädd att jag då kommer att höra min subplacering om den får gå för högt upp i frekvens, den står en bit till sidan av frontarna & jag tycker redan idag att dess placering kan märkas i visst material.
Postad 01 April 2009 - 16:18
Unregistered4966d5bd
-
Unregistered4966d5bd
-
Rookie
-
5 inlägg
Med att den fyller ut rummet menar du att basen låter lika överallt? Det är verkligen det jag vill uppnå. Har du de placerade symmetriskt? Jag kör fyra nu. En i varje hörn. Hade också problem med ojämn bas, men det försvann mer och mer ju fler jag plockade in.
Hahaha, jag ska köpa 8. Då blire jämn bas! Skämt å sido. Ska nog gå till butiken och fråga om jag får "låna" hem en och kolla lite. Min förstärkare har utgångar för 2 eller 3 så det är nog inga problem där. Spännande, då blir förstås frågan hur man ska placera dem, vill helst inte att de ska synas.
Postad 01 April 2009 - 16:30
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Med att den fyller ut rummet menar du att basen låter lika överallt? Det är verkligen det jag vill uppnå. Har du de placerade symmetriskt?
Ja precis, låter jämt över hela rummet, dock lite mer där bak men går inte att jämföra mot en. Jag placerade båda mina i fronten, en i vart hörn en liten bit ut.
Postad 01 April 2009 - 16:45
Unregistered4966d5bd
-
Unregistered4966d5bd
-
Rookie
-
5 inlägg
Ja precis, låter jämt över hela rummet, dock lite mer där bak men går inte att jämföra mot en. Jag placerade båda mina i fronten, en i vart hörn en liten bit ut.
Jaha, det var ju bra. Nu ska jag bara motivera att ha subbar för 8800:- och högtalare för 2500 :- i en lägenhet... hmmmm... Det får nog bli subbar för 8800... ska gå till hifiklubben och prata med dem i helgen tror jag...
Postad 04 April 2009 - 13:31
Unregistered1320
-
Unregistered1320
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Nu har jag 6st subbar och det är ganska bra till film. Till musiken är jag inte lika impad. Vill ha mer punch utan att ge avkall på det fina ljudet. har allting rumskalibrerat. med velodynes R och lyngdorfs roomperfect.
Alltså det är bättre än det mesta jag hört men när jag tänker på att jag har subbar för 80 000 så känns det som det borde gå att få bättre..
Men det är väl bara att jobba på... till slut klickar det.
Nu har jag 6st subbar och det är ganska bra till film. Till musiken är jag inte lika impad. Vill ha mer punch utan att ge avkall på det fina ljudet. har allting rumskalibrerat. med velodynes R och lyngdorfs roomperfect.
Alltså det är bättre än det mesta jag hört men när jag tänker på att jag har subbar för 80 000 så känns det som det borde gå att få bättre..
Men det är väl bara att jobba på... till slut klickar det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|